بیاموزید که هنگام مراجعه به بخش اورژانس چه انتظاراتی داشته باشید. بیشتر بدانید ادامه مطلب

درد ران پا و علت‌ها و درمان

  • Home
  • درد ران پا و علت‌ها و درمان
درد ران پا و علت‌ها و درمان

کشاله ران Groin جایی است که شکم شما تمام شده و ران شما شروع می‌شود. علل بسیاری از دردهای کشاله ران در خود لگن یا مفصل ران است.

درد کشاله ران پا می‌تواند کاملاً آزار دهنده باشد. زیرا به میزان زیادی بر توانایی‌های حرکتی شما اثر می‌گذارد. درد کشاله ران یک درد شایع است که بسیاری از افراد به آن مبتلا می‌شوند. این درد زمانی ایجاد می‌شود که عضلات، رباط‌ها یا استخوان‌های قسمت بالای پا دچار آسیب‌دیدگی یا ضرب‌دیدگی شوند. این درد بیشتر در افرادی که عادت دارند در هنگام راه رفتن، دویدن و انجام فعالیت‌های سنگین فیزیکی فشار زیادی روی پای خود وارد کنند ایجاد می‌شود. برخی علل دیگر نیز ممکن است باعث ایجاد درد در کشاله ران شوند.

شدت و درمان دردکشاله ران پا اساساً به علل زمینه‌ای ایجاد کننده آن و شدت آسیب‌دیدگی بستگی دارد. بیشتر دردها و آسیب‌دیدگی‌های ران با فیزیوتراپی به موقع بهبود می‌یابند.

عوامل بسیاری می‌تواند علت دردکشاله ران در ناحیه بالای زانو شود. درد پا که ناحیه ران یا بالای زانو را درگیر می‌کند، یک عارضه شایع است. درد در این ناحیه می‌تواند ناشی از بافت درون ران باشد یا ممکن است ناشی از دیگر قسمت‌های بدن مانند قسمت تحتانی کمر باشد. درد قسمت بالایی پا و دردکشاله ران پا بسته به علتی که از آن ناشی می‌شود در محدوده خفیف و آزاردهنده تا شدید و ناتوان‌کننده قرار می‌گیرد. اگر در مورد درد این ناحیه نگران هستید یا درد شما مداوم است و حتی بدتر شده است و یا اینکه با علائم نگران‌کننده از قبیل متورم شدن، قرمزی و تب همراه است حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

آناتومی ران پا (کالبد شناسی)

قسمت بالایی پا بین مفصل لگن و مفصل زانو قرار دارد و با ماهیچه‌ها، رباط‌ها، عصب‌ها، رگ‌های خونی و بافت‌های پیوندی احاطه شده است. دردکشاله ران می‌تواند از هرکدام از این عناصر تشکیل‌دهنده ناشی شود. استخوان ران تنها استخوان قسمت بالایی پا است و در صورتی که این استخوان شکسته شود، عفونت کند، دچار کوفتگی شود یا تومور داشته باشد، می‌تواند درد زیادی در این ناحیه ایجاد کند. ران پا از چندین مجموعه ماهیچه مختلف ازجمله ماهیچه‌های رانی، ماهیچه همسترینگ یا پشت ران و ماهیچه‌های کشاله ران تشکیل می‌شود.

بیشتر بخوانید: درد مزمن لگن؛ علت و تشخیص آن

علت این درد چیست؟

فشار روی عصب پوستی بیرونی ران پا که حس قسمت بالایی ران را تامین می کند باعث بروز علائم سوزشی ران می شود که عبارتند از:

  1. گزگز (سوزن سوزن شدن) و بی حسی قسمت خارجی ران
  2. درد سوزشی در داخل و یا روی سطح پوست بیرون ران
  3. این علائم معمولا در یک طرف بدن (یک ران) ایجاد می شوند و بعد از راه رفتن و ایستادن بدتر می گردند.
  4. درد سوزشی ران پا زمانی بروز می کند که عصب پوستی بیرون ران که حس این قسمت را فراهم می کند، تحت فشار قرار بگیرد.
  5. این عصب کاملا حسی است و تاثیری روی توانایی استفاده از (تحرک) عضلات پا ندارد.
  6. در بیشتر افراد این عصب بدون ایجاد مشکلی از انتهای ران به قسمت بالای ران می رود. اما در این بیماری، این عصب زیر رباط کشاله ران گیر می افتد. این رباط در امتداد کشاله ران، از قسمت شکم به قسمت بالایی ران می رود.
  7. چاقی و یا اضافه کردن وزن، فشار روی عصب پوستی بیرون ران را افزایش می دهند.

نوبت گیری دکتر سیامک مرادی فوق تخصص درد

علل شایع فشار روی این عصب شامل هر مشکلی است که فشار روی کشاله ران را زیاد کند، مانند :

– پوشیدن لباس تنگ مثل شلوار تنگ، کمربند و شکم بند سفت
– چاقی یا افزایش وزن
– بستن کمربند یک وسیله سنگین
– بارداری
– بافت زخمی در نزدیکی کشاله ران در اثر صدمات بدنی و یا عمل جراحی در قبل
آسیب عصب بیرونی ران مثلا در اثر بیماری دیابت یا فشار کمربند ایمنی خودرو در تصادفات رانندگی نیز باعث بروز این درد می شود.

عواملی که خطر ابتلا به این درد را زیاد می کنند، عبارتند از:
وزن بالا: چاقی و یا اضافه کردن وزن، فشار روی عصب پوستی بیرون ران را افزایش می دهند.
بارداری: بزرگ شدن شکم در حاملگی، فشار اضافی روی کشاله ران وارد می کند، جایی که عصب پوستی خارج ران می گذرد.
دیابت: آسیب عصب در اثر بیماری دیابت می تواند باعث درد سوزشی ران شود.
سن: افراد ۳۰ تا ۴۰ ساله بیشتر در معرض خطر ابتلا به این درد هستند.

راه های تشخیص درد

در بیشتر موارد، پزشک بر اساس وضعیت سلامتی و بیماری های شما و با معاینه بدنی، متوجه درد سوزشی خارج ران می شود.
پزشک به پایی که درد می کند، دست می زند و از شما می پرسد درد پایتان چطوری است. همچنین از شما می خواهد محل بی حسی یا درد را نشان دهید.

علائم درد ران پا

شروع تدریجی درد ران پا

درد مزمن در استخوان ران پا به‌ صورت تدریجی شروع می‌شود و به‌ گونه‌ای است که ورزشکار آسیب‌دیده نمی‌تواند زمان یا موقعیت بروز آسیب‌دیدگی را تعیین کند. شاید این وضعیت مدتی است که شما را درگیر خود کرده و یا بر اثر بروز یک آسیب‌دیدگی شدید در گذشته به وجود آمده باشد.

درد در قسمت جلو ران پا

درد یا آسیب‌دیدگی قسمت جلوی ران یکی دیگر از دلایل بروز درد درران و کشاله ران است. آسیب‌دیدگی شدید ران به ‌طور ناگهانی روی می‌دهد و شامل کشیدگی (پارگی) عضله یا کوفتگی می‌باشد که بر اثر تصادف یا اصابت و برخورد مستقیم ایجاد می‌گردند. درد مزمن یا درد تدریجی جلوی ران به ‌مرور زمان به وجود می‌آید.

درد پشت ران

درد یا آسیب‌دیدگی پشت ران پا می‌تواند حاد بوده و یا به‌طور ناگهانی آغاز شود و یا مزمن باشد و به‌مرور زمان بروز پیدا کند و یا به دنبال یک آسیب‌دیدگی شدید که به‌درستی التیام نیافته ایجاد گردد. شایع‌ترین علت بروز این نوع درد، کشیدگی عضلات پشت ران می‌باشد.

درد کشاله ران

درد کشاله ران یا درد قسمت میانی استخوان ران معمولاً به عضله پهن داخلی مرتبط است. درد کشاله ران نیز می‌تواند به عضله خیاطه ارتباط داشته باشد.

درد در قسمت خارجی ران

درد قسمت خارجی ران یا ناحیه جانبی ران می‌تواند به علت یک آسیب‌دیدگی شدید یا مزمن باشد. معمولاً صدمات شدید در قسمت بیرونی ران در ورزشکارانی که ورزش‌های خاصی انجام می‌دهند معمولاً از وارد شدن ضربات مستقیم یا بروز کوفتگی یا هماتوم (ورم خونی) ناشی می‌شود.

مطالعه کنید
درد قفسه سینه، دلایل و علایم آن

درد عضله چهار سر ران

درد عضله چهار سر ران ممکن است در هر یک از عضلات تشکیل‌دهنده این عضله روی دهد و ممکن است مزمن و یا حاد باشد. گروه عضلانی چهار سر ران یعنی ماهیچه پهن جانبی، ماهیچه پهن میانی، ماهیچه پهن درونی و ماهیچه راست رانی در هنگام کشیدگی یا پارگی دردناک می‌شوند. درد عضله ران با منشأ سیستم عصبی نیز می‌تواند حاد، مبهم یا سوزنده باشد.

شروع ناگهانی درد ران پا

درد حاد در ران و کشاله ران پا می‌تواند تیز و همراه با سوزش باشد و به علت کشیدگی یا پارگی عضله به وجود می‌آید. ممکن است درد شدید ران پا از بالا بودن فشار این اندام و همراه شدن آن با خونریزی ناشی شده باشد. درد ناگهانی ران و کشاله ران در اثر کشیدگی و کوفتگی عضله به دنبال وارد شدن ضربه مستقیم می‌تواند درد شدید و سختی باشد.

تورم ران

معمولاً تورم ناحیه ران از کوفتگی و یا پارگی عضله ناشی می‌شود. همچنین ممکن است تورم همراه با درد کشاله ران به علت شکستگی سر استخوان ران یا لگن باشد و در این صورت باید درخواست کمک‌های اورژانسی کنید. عارضه‌هایی مثل ترومبوز وریدهای عمقی (DVT)، واریس، لیپوما، لخته‌های خونی، دمل، عفونت و یا اﻧﻔﺎرﮐﺘﻮس ﻋﻀﻠﻪ دﯾﺎﺑﺘﯽ نیز می‌توانند علت تورم ران یا کشاله ران باشند.

درد در قسمت فوقانی ران

درد در قسمت بالایی جلو ران می‌تواند شدید یا مزمن باشد. درد قسمت بالایی پشت ران معمولاً به آسیب‌دیدگی عضله همسترینگ یا گروه‌های عضلانی ارتباط دارد. این نوع درد ممکن است در عضلات چهار سر ران براثر بروز کشیدگی عضله ران یا کوفتگی یا کبودی پا به علت ضرب‌دیدگی به وجود آید همچنین در موارد بروز کشیدگی در تاندون مستقیم رانی، درست در بالای عضلاتی که در جلوی ران واقع هستند ایجاد می‌شود.

علت های درد ران

چه چیزی باعث درد کشاله ران می شود؟ دکتر سیامک مرادی فوق تخصص درد

  • درد ران به علت آسیب عضلات

عضلات ناحیه ران با دو مکانیسم میتوانند موجب بروز درد ران شوند. یکی کشیده شدن این عضلات و دیگری پارگی کامل آنها. عضلات چهارسر در جلوی ران، عضلات همسترینگ در پشت ران و یا عضلات ادکتور در سطح داخلی ران هر کدام به تنهایی یا با هم می‌توانند در حین ورزش یا حوادث کاری یا سوانح دچار کشیدگی یا پارگی شوند.
مهمترین علامت این آسیب ها احساس درد در ران است. کشیدگی یا پارگی عضلات چهارسر ران موجی احساس درد در جلوی ران میشود. آسیب عضلات همسترینگ دردی در پشت ران بوجود میاورد و کشیدگی یا پارگی عضلات ادکتور یا نزدیک کننده ران موجب بروز درد در سطح داخلی ران یا کشاله ران میگردد.

  • درد ران به علت سندروم ایلیوتیبیال باند

ایلیوتیبیال باند یک نوار بافتی کلفت و قوی است که در سطح خارجی ران قرار داشته و از لگن تا زیر زانو امتداد میابد. حوادث ورزشی و یا آسیب های حین کار میتوانند موجب کشیدگی این بافت شوند. مهمترین علامت این کشیدگی احساس درد در سطح خارجی ران است.

  • درد ران به علت مشکلات مفصل ران

هر دردی و به هر علتی که در مفصل ران ایجاد شود میتواند در ران احساس شود. یعنی درد میتواند در کشاله ران احساس شده و به جلوی ران تیر بکشد ولی ممکن است بدون احساس درد در خود مفصل ران، درد تنها در جلوی ران احساس گردد.
بطور مثال سائیدگی مفصل ران، شکستگی های این مفصل، سیاه شدن سر استخوان ران یا عفونت های مفصل ران همگی میتوانند موجب بروز درد ران شوند. کلا هر دردی که بتواند در کشاله ران ایجاد شود میتواند بجای کشاله ران در جلوی ران احساس شود.

  • درد ران به علت مشکلات خون‌رسانی به ران

مشکلات عروق خونی ران می‌توانند موجب بروز درد در آن شوند. دو علت مهم برای این مشکلات یکی تنگ شدن عروق و دیگری ایجاد لخته خون در مسیر رگ‌ها است. درد ناشی از مشکلات عروقی به علت کاهش رسیدن اکسیژن به بافت عضلانی ایجاد میشود. از خصوصیات درد ران با منشا عروقی این است که شدت درد هنگام فعالیت بدنی و با راه رفتن افزایش میابد.

  • درد ران به علت سیاتیک

از شایعترین علل درد ران سیاتیک است. سیاتیک به معنای دردی است که مشنا عصبی داشته و از ران به ساق امتداد میابد. شایعترین علل سیاتیک هرنی یا فتق دیسک بین مهره ای و تنگی کانال نخاعی است. دردهای سیاتیکی معمولا در پشت ران احساس میشوند.

  • درد ران به علت مشکلات عصب رانی

عصب حسی ران از جلوی ران عبور میکند و تحت فشار قرار گرفتن این عصب به هر علتی میتواند موجب بروز درد در جلوی ران شود. این درد معمولا همراه با احساس سوزش یا داغی در پوست جلوی ران است. دردی که در جلوی ران به علت فشار به عصب رانی ایجاد میشود را مرالژی پارستتیکا میگویند.

  • درد ران به علت شکستگی استرسی

ران بزرگترین و محکم ترین استخوان بدن است. با این حال ممکن است به علت ضربات مکرر ورزشی یا کاری دچار شکستگی های مویی شود که به آن شکستگی استرسی میگویند. تمرینات شدید ورزشی یا نظامی میتواند موجب شکستگی استرسی ران شود. همچنین افراد مبتلا به پوکی استخوان بیش از دیگران در معرض ابتلا به این بیماری هستند.
علامت عمده شکستگی استرسی ران احساس درد در عمق ران یا در کشاله ران است که بخصوص در هنگام ورزش و فعالیت بدنی افزایش میابد. شروع درد ناشی از شکستگی استرسی ران مانند شکستگی‌های دیگر حاد نیست و بصورت تدریجی و مزمن است.

  • درد ران به علت عفونت

عفونت در هر قسمتی از ران میتواند موجب درد آن شود. این عفونت میتواند در بافت های نرم مانند عضلات باشد یا در استخوان ران ایجاد شود که به آن استئومیلیت ران میگویند.

  • درد ران به علت تومورها

تومورهای استخوان ران یا تومورهای بافت نرم ران چه خوش خیم و چه بدخیم میتوانند موجب درد ران شوند. درد این تومورها بسته به محل آنها میتواند در هر ناحیه ای از ران احساس شود.

  • درد ران پا در بارداری

در دوران بارداری با رشد جنین رحم مادر در حال گسترش است که همین فرآیند باعث بروز درد و ناراحتی در لگن و ران می‌شود. این درد در دوران بارداری در ناحیه کشاله ران احساس می شود و در اواسط سه ماه دوم بارداری شدت می گیرد. مادران باردار برای تسکین چنین دردهایی می توانند از راه های زیر استفاده کنند:

  1. استراحت کردن
  2. استفاده از کمپرس آب گرم
  3. ماساژ دادن ران پا در حمام
  4. انجام نرمش‌ها و حرکت ورزشی مخصوص برای تقویت و درمان درد ران پا در بارداری
  • درد ران به علت مشکلات داخلی

درد ران ممکن است به عللی خارج از محوطه ران ایجاد شود. شایع‌ترین این علل عبارتند از:

مطالعه کنید
مراقبت جراحی دیسک کمر

درمان درد ران توسط دکتر سیامک مرادی فوق تخصص درد در کلینیک درد راد تهران

  1. درد هرنی یا فتق در ناحیه شکاله ران یا در خود ران
  2. درد بیماری‌های بیضه در آقایان مانند دردهای ناشی از واریکوسل یا پیچش بیضه
  3. درد مشکلات رحم و تخمدان در خانم‌ها و دردهای قاعدگی
  4. درد ناشی از انسداد مجاری ادراری مثلا به علت سنگ‌های سیستم ادراری
  5. این دردها معمولا در سطح داخلی ران احساس می‌شوند.
  • درد در قسمت خارجی ران

درد در قسمت خارجی ران به علت‌های گوناگون میتواند بوجود بیاید از جمله:

  1. بورسیت ناحیه برجستگی خارجی ران
  2. تحریک عصب در اثر فتق دیسک کمر
  3. تحریک یا صدمه به عصب حسی ناحیه خارجی ران
  4. نقاط ماشه‌ای
  5. تورم یا صدمه در مفصل وصل کننده لگن و ستون فقرات (ساکروایلیاک)
  • سندرم باند ایلیو تیبیال

تشخیص ایجاد کننده اصلی درد در میان علت‌های ممکن با پزشک متخصص است زیرا درمان هر یک با دیگری متفاوت است. به عنوان نمونه، در تحریک عصب در اثر فتق دیسک باید توجه منعطف به فتق دیسک باشد و مشکالت ثانویه اند، در بورسیت ناحیه برجستگی خارجی ران می‌توانیم از دارو، یخ و تزریق در محل استفاده نماییم.

در این سندرم باندی که از لبه لگن در بالا تا زانو در پایین کشیده شده است دردناک می‌شود. علت درد ممکن است کم کاری یا بر عکس پرکاری این بافت باشد. کم کاری بافت به علت سفت شدن باند در اثر بی حرکتی و کم شدن خاصیت ارتجاعی ان ایجاد می‌شود. پرکاری یا به علت فشار اضافه با این ناحیه است مانند ورزش اضافه یا به علت کم کاری و ضعف عضالت همکار با این باند در فعالیتهای روزمره باشد؛ عضالتی مانند عضله‌های لگن و جلو ران

تشخیص درد کشاله ران

در بیشتر موارد درد کشاله ران نیازی به درمان پزشکی ندارد. با این حال، در صورت تجربه کردن دردی مداوم و شدید به همراه تب یا تورم باید با یک پزشک مشورت شود.

این علائم می توانند بیانگر یک وضعیت جدی تر باشند. پزشک علائم فرد را ارزیابی کرده و در ارتباط با فعالیت های جسمانی اخیر او سوال خواهد کرد. این اطلاعات در تشخیص مشکل به پزشک کمک خواهند کرد. پس از آن، پزشک در صورت نیاز یک معاینه فیزیکی را علاوه بر آزمایش های دیگر انجام خواهد داد.

  • آزمایش فتق
    در این آزمایش پزشک یک انگشت خود را به درون کیسه بیضه فرو کرده و از بیمار می خواهد تا سرفه کند. سرفه کردن فشار درون شکم را افزایش داده و روده ها را به سمت مجرای فتق فشار می دهد.
  • آزمایش اشعه ایکس و سونوگرافی
    در صورتی که یک شکستگی استخوانی، توده بیضه‌ای یا کیست تخمدانی سبب درد کشاله ران شده باشد، این آزمایش‌ها در تشخیص آن به پزشک کمک خواهند کرد.
  • آزمایش شمارش کامل سلول های خونی (CBC)
    این نوع آزمایش خون می تواند به تعیین وجود یا عدم وجود یک عفونت کمک کند.

پیشگیری درد ران

برخی از نکاتی که به جلوگیری از درد بالای ران کمک می کند عبارتند از:

● حفظ فعالیت جسمی
● انجام ورزش‌های کششی در میانه نشستن‌های طولانی مدت
● انجام حرکات کششی قبل و بعد از ورزش
● همکاری با یک مربی مجرب برای تعیین سطح سلامتی شما و فعالیت مناسبی که منجر به آسیب بیش از حد نمی‌شود.
● مدیریت و کنترل عوارضی مانند دیابت و آرتریت

عوارض جانبی درد ران

درد ران اگر بدون درمان رها شود، بدتر می شود و ممکن است به سایر نقاط بدن هم بزند. این وضعیت باعث می شود که حرکات فرد کند شوند و درد مزمنی پدید آید.
مهمترین عارضه درد ران این است که اگر لخته خون در پا وجود داشته باشد، ممکن است از جای خود سست شود و باعث ایجاد آمبولی شود. آمبولی در اثر مسدود شدن عروق بروز می کند.
آمبولی در عرض چند دقیقه باعث مرگ می شود. اگر دچار درد شَدید پا شدید و علت آن را نمی دانستید یا دردتان ظرف چند روز بهبود نیافت، می بایست به پزشک مراجعه کنید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید؟

اگر درد مداوم یا غیرمعمول در ناحیه کشاله ران را تجربه می کنید ، پزشک شما می تواند منبع ناراحتی را شناسایی کرده و یک برنامه درمانی تهیه کند. قطعاً اگر علایم زیر را دارید پزشک خود را ببینید:

  • شما علائم جسمی قابل توجهی مانند برآمدگی در کنار استخوان پیبیک خود دارید که می‌تواند نشان دهنده فتق باشد.
  • احساس می کنید که ممکن است دچار عفونت ادراری شوید، معالجه مهم است. عفونت ادراری بدون درمان می تواند منجر به عفونت کلیه شود.
  • شما علائم سنگ کلیه را دارید.

اگر درد کشاله ران شما ناگهانی و شدید باشد یا همراه علایم زیر باشد:

  • تب
  • استفراغ
  • تنفس سریع و پی در پی
  • ضعف ، سرگیجه
    اینها می تواند علائم تعدادی از بیماری ها از جمله پارگی کیست تخمدان باشد.

درمان درد ران پا

دردی که در پا منتشر می‌شود به طور کلی یکی از عللش بیرون زدگی دیسک است اما گاهی مشکلات خاص عضلات ناحیه دقیقا علایم مشابه را تکرار می کنند و از آنجا که مفاهیم درگیری عضلات و علایم ناشی از آنان در دنیا به تازگی مورد توجه پزشکان قرار گرفته است معمولا پزشکان با تجربه و حاذق قدیمی به آن توجهی نمی کنند. از شواهدی که مبی بر درگیری عضلانی می باشد بهبود علایم با استفاده از گرما و کیسه آب گرم است. علائم درد را با دقت بررسی کنید. ببینید چه چیز درد ران پای شما را بدتر و چه چیز درد ران پا را بهتر می‌کند. مخصوصا به‌ نوع فعالیتی که بر شدت یا طول مدت درد ران پا و علت درد کشاله ران موثر است توجه کنید.

برای کاهش درد اگر حرکت دادن مداوم یا مکرر پا جزئی از کار شما است، بهتر است در فواصل کاری استراحت کنید.
ران پا را خنک کنید. گذاشتن کیسه یخ روی ران پا برای چند روز، جهت تسکین درد ناشی از آسیب‌دیدگی مؤثر است. هر بار تکه‌های یخ را در حوله‌ای پیچیده‌ و به‌ مدت ۱۵ دقیقه روی ناحیه دردناک بگذارید. اما فقط در دردهای ناشی از آسیب‌دیدگی یخ به‌کار ببرید، چون یخ درد بیماری‌های عروقی را تشدید می‌کند.
دلایل عمده درد (به ویژه درد ناشی از تکرار حرکات کششی یا وارد آمدن صدمات به صورت مکرر) به کمک روش‌های مراقبتی محافظه‌کارانه قابل درمان است. درمان درد کشاله ران بطور عمده عبارت است از استراحت، کمپرس یخ و بالا بردن و حرکت دادن بافت‌ها و اعضای آسیب‌دیده، تمرینات تقویتی و کششی، اصلاح فعالیت‌های روزانه، ورزش‌های ماساژی و روش‌های درمانی فیزیکی خاص مانند درمان با لیزر سرد و فراصوت.

مطالعه کنید
آندوسکوپی دیسک کمر و مزایای آن

بستن پا با بند مخصوص برای درمان درد

درمان درد ران توسط دکتر سیامک مرادی فوق تخصص درد در کلینیک درد راد تهران

برای درمان دردکشاله ران ، ران پا را ببندید.باند پیچی کشی، درد و ورم ماهیچه‌های جلو و پشت ران پا را تسکین می‌دهد. برای تسکین درد التهاب همراه با لخته سیاهرگی، پوشیدن جوراب واریس خوب است. پوشیدن زانوبند ممکن است رگ‌ها را فشرده و با کم کردن جریان خون، درد پا را بیشتر کند.
پا را بلند کنید. بالا گرفتن پای آسیب دیده، مایع جمع شده در آن را تخلیه کرده و درد و ورم را کم می‌کند. این کار سنگینی دردناک ناشی از التهاب همراه با لخته سیاهرگی را نیز کاهش می‌دهد.
ران پا را گرم کنید. گرم‌کردن ملایم پا، درد ناشی از گرفتاری‌های عروقی مثل التهاب همراه با لخته سیاهرگی را تسکین می‌دهد. اما تا سه روز بعد از آسیب‌دیدگی پا را گرم نکنید، چون این کار، ورم آن را بیشتر می‌کند.

درمان در خانه

  • استراحت
    حداقل یک تا دو هفته برای بهبودی ناحیه آسیب دیده استراحت کنید.
  • داروهای ضد درد
    گزینه هایی مانند تیلنول و ادویل برای درمان کوتاه مدت درد عالی هستند.
  • یخ
    کمپرس یخ روشی آسان برای کاهش درد می باشد.
  • گرما
    در برخی افراد ممکن است کمپرس گرم بیشتر از کمپرس یخ موثر باشد.
  • پشتیبانی
    پوشیدن لبای های تنگ می تواند کمک کننده باشد.
  • کشش
    کشش صحیح ناحیه آسیب دیده در طول بهبودی می تواند مفید باشد و قبل از هر تمرین باید انجام شود.

درمان‌های پیشرفته

  • فیزیوتراپی
    یک فرد حرفه‌ای می‌تواند تکنیک‌های پیشرفته و مربوط به قسمت خاص آسیب دیده را آموزش دهد.
  • اشعه ایکس
    پزشک ممکن است از اشعه ایکس یا برخی از انواع تصویر برداری مانند سی تی یا ام آر آی برای ارزیابی علت درد کمک بگیرد.
  • تزریق استروئید
    اگر درد شما ناشی از التهاب در ناحیه مفصلی یا اطراف آن باشد، استروئیدها می‌توانند این مشکل را درمان کنند.
  • آنتی بیوتیک ها
    اگر پزشک مشکوک به عفونت باکتریایی باشد، ممکن است آنتی بیوتیک ها را تجویز کند.
  • جراحی
    جراحی می تواند در موارد آسیب شدید عضلانی و شکستگی های استخوانی یا مشکلات دیگری مانند فتق مورد نیاز باشد.

ورزش‌های مناسب برای درد کشاله ران تا زانو کدامند؟

یک برنامه تمرینی کاملاً منظم، بهترین روش برای درمان مشکلات کشاله ران تا زانو است. اگرچه توصیه می‌شود برای طراحی روال مناسب شرایط خود با یک فیزیوتراپ یا متخصص طب فیزیکی کار کنید.

ورزش کشش ران در حالت ایستاده

دکتر سیامک مرادی فوق تخصص درد در کلینیک درد راد تهران
ورزش کشش ران در حالت ایستاده برای درد کشاله ران تا زانو
نحوه انجام این کشش:

  1. در حالی که پاهای خود را از هم باز کرده‌اید، بایستید.
  2. وزن خود را روی پای چپ بیندازید.
  3. اجازه دهید زانوی چپ شما خم شود. در این وضعیت باید کشش را در ران پای راست خود احساس نمایید.
  4. کف پاهای خود را چسبیده به زمین نگه دارید؛ در حالی که پنجه‌های پای شما به سمت جلو قرار گرفته‌اند.
  5. ۲۰ تا ۳۰ ثانیه در این وضعیت باقی بمانید.
  6. حرکت کششی را روی طرف دیگر بدن خود انجام دهید و سپس روی هر طرف بدن سه بار حرکت را انجام دهید.

کشش ران در حالت نشسته

دکتر سیامک مرادی فوق تخصص درد در کلینیک درد راد تهران
کشش ران در حالت نشسته برای درد کشاله ران تا زانو
این کشش ساده که گاهی اوقات کشش پروانه نیز نامیده می‌شود، برای کشش کشاله ران و بخش داخلی ران به کار می‌رود. در اینجا نحوه انجام صحیح آن توضیح داده شده است.

  1. در یک موقعیت نشسته قرار بگیرید.
  2. زانوی خود را خم کرده و کف پاهای خود را به هم بچسبانید.
  3. پاهای خود را با دست‌ها نگه دارید و آرنج‌های خود را روی زانوها قرار دهید.
  4. اجازه دهید زانوهای شما به سمت پایین حرکت کنند تا به زمین نزدیک شوند. در این وضعیت باید کمر خود را صاف نگه دارید (قوز نکنید). شما می‌توانید به آرامی با وارد کردن فشار ملایم به زانوها به وسیله آرنج‌های خود، فشار ملایمی به بخش داخلی کشاله ران اعمال کنید. شما باید در این وضعیت کشش ملایم و تنش در کشاله ران خود را احساس نمایید. فشار زیادی وارد نکنید (قوانین انجام کشش صحیح را بیاموزید) نیروی زیادی به زانوهای خود وارد نکنید.
  5. به مدت ۲۰ تا ۳۰ ثانیه کشش را نگه دارید. کشش را آزاد کنید و این حرکت را ۳ بار تکرار نمایید.
  6. برای افزایش کشش می‌توانید پاهای خود را به سمت داخل کشاله ران به هم نزدیک‌تر کنید.
  7. همانطور که انعطاف پذیری شما بیشتر می‌شود؛ می‌توانید با خم کردن کمر به سمت جلو، کشش عمیق‌تری در مفاصل ران و کمر خود ایجاد نمایید. نفس خود را بیرون بدهید و به سمت جلو خم شوید کمر خود را صاف نگه دارید و اجازه دهید قفسه سینه شما تا حد امکان به سطح زمین نزدیکتر شود.

کشش کشاله ران با اسکوات

دکتر سیامک مرادی فوق تخصص درد در کلینیک درد راد تهران
کشش کشاله ران با اسکوات برای درد کشاله ران تا زانو
این کشش کشاله ران تا حدی پیشرفته‌تر است و با کشش ران از دو طرف، ورزش را شدیدتر می‌کند.

  1. بایستید و پاهای خود را کاملا از هم باز کنید؛ به نحوی که انگشتان پای شما به سمت بیرون قرار داشته باشند.
  2. به آرامی حرکت اسکوات را انجام دهید تا جایی که زانوهای شما مستقیماً روی سطح مچ پاها قرار بگیرند و تا ۹۰ درجه خم شوند.
  3. دست‌های خود را روی بالای بخش داخلی ران قرار داده و برای باز کردن مفصل ران آنها را به سمت بیرون فشار ملایمی بدهید. در این وضعیت در عضلات کشاله ران هر دو پا احساس کشیدگی خواهید داشت.
  4. ۲۰ تا ۳۰ ثانیه در این حالت باقی بمانید، سپس استراحت کنید و این حرکت را سه بار تکرار نمایید.

157 Comments

  1. سلام وقت شما بخیر
    قفل شدن سمت چپ ران وکمرم که نمی توانم راه بروم و حتی روی پا می ایستم زانوم سنگین میشه و میگیره وبعدهم کمرم سفت میشه میشه راهنماییم کنید

    1. سلام
      دردهای عضلانی يا سياتيک ميتوانند باعث آن شود نياز به بررسي است

  2. سلام، وقتتون بخیر.
    من دو روزی است که از قسمت لگن تا پشت ران پا دردی رو به صورت تیر کشیدن احساس می‌کنم، که یک روزش قسمت لگن و پشت ران پای چپم رو درگیر کرده و امروز قسمت راست رو.
    آیا لازم است که به پزشک مراجعه کنم یا نه؟
    میزان درد هم که در طی روز ثابت بوده و فقط دیشب موقع خواب میزان درد زیاد شده بود و اذیتم می‌کرد.
    در ضمن من هیچ کار خاص یا سنگینی، هم انجام ندادم که باعث این مسئله بشه.
    ممنون می‌شم راهنمایی بفرمایید.

    1. سلام
      اگر دردها بيشتر از يک هفته طول كشيد نياز به بررسي است.

  3. سلام وقت بخیر
    من اخیرا یه مشکلی در زمان دویدن برام پیش اومده و اونم درد قسمت خیاطه رانم هست که در حالت عادی اصلا مشکلی نداره اما در زمان دویدن درد میگیره – ناحیه دقیقه بعد از برآمدگی استخوان ران یه مقداری به سمت داخل پام هست و فقط برای پای چپ این اتفال می افته – ممنونم میشم اگه بفرمایید با چه تمرینی میشه تقویت کرد یا این درد رو از بین برد –

  4. سلام و وقت بخیر حدود ۴ ماه پیش ترانسفر بغل ران انجام دادم حدود دو هفته هست کناره های ران تا یکم مانده به زانو در هر دو پا درد شدید دارم تو قسمت گوشتی ران و اصلا درد استخوان نیست انگار کسی اون قسمتهارو با دست خیلی شدید فشار داده و چلونده خیلی نگرانم کرده بهم دست میخوره و یا ضربه میخوره یا فشار میاد به اونقسمتها خیلی دردم میگیره چیکار کنم

  5. سلام خسته نباشید ران پای من در شب درد می گیرد علت آن چیست ؟

  6. درود و عرض ادب
    آیا این دردها ممکن است در اثر بیماری دیستروفی ماهیچه‌ای رخ بده،؟؟ توی مقاله هیچ اشاره ای نشده بود
    درد زانو چطور؟؟؟؟ جناب دکتر ی بیمار اورژانسی دارم ک هیچ دارویی تا ب حال کمک ب بهبودش نکرده و همچنان درد می‌کشه و در حرکت کردن بسیار ناتوان و بسختی می تونه حرکت کنه

  7. سلام من دو روزه کناره لگن قسمت بالا ران سمت چپم خیلی درد میکنه سنم ۱۸ ساله کار سنگینی هم انجام ندادم ظهر خوابیدم بیدار شدم این دردو داشتم میشه بگین چیکار کنم ؟

  8. سلام اقای دکتر من درد در قسمت خارجی ران هر دوپا هنگام چهار زانو نشستن یا کج نشستن دارم بطوری بعداز بلند شدن دچار درد میشم وبعد از کمی راه رفتن درد کاهش پیداکرده وازبین میره .شبها هم هنگام خوابدر وضعیت پهلو درد قسمت لگن همان طرف را دارم که این درد هنگام خواب را از مدتها قبل دارم واکنون هنگام نشستن به حالت چهار زانو یا به اصطلاح کجکی نشستن درد در قسمت خارجی استخوان ران دارم که با راه رفتن درد بهتر میشود .البته در وضعیت خواب به پهلو مفاصل شانه هم در گیر میشه .ومن نمیتونم به پهلو بخوام .ممکنه من رو راهنمایی بفرمایید

  9. سلام قبل عید پا درد شدید گرفتم آم ار ای دادم گفتن دیگست پاره شده عملم کردن الان بهتر ک نشدم ک هیچ بدترم شدم طوری ک دیگه نه میتونم بشینم ن راه برم از درد داغونم باید چیکار کنم ممنون میشم راهنماییم کنین

    1. سلام
      دردهای بعد از جراحی ممکن است تا ٦ماه ادامه داشته باشد فعلا دارو مصرف کنید

  10. سلام وقت بخیر
    من تقریبا یک هفته هست که قسمت ران هر دو پام خیلی درد داره شب موقع خواب بیشتر درد داره طوریکه شب خوابم نمیبره علتش چیه؟

    1. سلام من ۳۰ سالمه یه هفته میشه ران پاهام بعد جور درد میکنه وسفت شده یعنی جوری شده که نمیتونم دست بزنم آنقدر درد داره علتش چیه نمیتونم تا ۴ بخابم بعد خابم میبره میخوره زمین پاهام خیلی درد میکنه ممنون

      1. سلام
        مشكلات سياتيک و گاهي عروقي اينگونه است نياز به بررسي دارد.

  11. سلام وقت بخیر من حدود یک هفته ست که در ناحیه ران پای چپ قسمت بیرونی دچار درد های شدید می شوم که خود به خود شروع می شود وبعداز چند دقیقه خودبه خود قطع می شود اول کم بود ولی یکی دوروزه که تعداد دفعات وشدت درد بیشتر شده .ممکنه منو راهنمایی کنید متشکرم

    1. سلام
      ممکن است درد سیاتیک یا عضله باشد
      باید نوار عضله بگیرید و دقیق بررسی شود

  12. سلام من خانم26ساله هستم از دوهفته قبل از عادت ماهیانه ران پای چپم خیلی درد میگیره و تا آخرین روز عادت ماهیانه این درد بامنه وقتی عادت ماهیانم تمام میشه دردم خیییلی کمتر و به ندرت میشه میخواستم ببینم علتش چی میتونه باشه با تشکر

  13. سلام من چند روزه پشت زانوم و رونم درد میکنه نمیدونم باید چیکار کنم

    1. سلام
      اگر با مصرف مسکن و بعد از گذشته بک هفته بهتر نشد به مطب مراجعه کنید.

  14. سلام
    آیا عوامل جنسی ربطی به درده بالای ران داره
    و چه مشکلاتی ممکنه به وجود بیاد

  15. سلام چند وقتیه بالای کشکک زانوی من درد میکنه گاهی اوقات نمیتونم پامو تا کنم

    میشه کمک کنید ممنون

      1. با سلام مجدد
        در مورد درد بالای کشکک زانو عرض کنم که هر روزی که بالای کشکک زانو م درد میکنه نمیتونم پامو تا کنم فرداش خود به خود خوب میشه این مساله هفته ای ۲ یا ۳ بار اتفاق میافته .ضمنا ی بار ی ماساژور ۳ تا رگ پشت زانومو گرفت و بازی داد یک ساعت بعد درست شد .میخواستم اگه ممکنه راجع به این هم کمکی بفرمایید ممنون.

        1. سلام
          بالشتكهای اطراف زانو ميتونند باعث درد شوند ورزش و گرم كردن كمک كننده است

  16. سلام من ۵۶ سال سن دارم
    از دوهفته پیش هنگام بلند شدن وایستادن احساس پیچش و در ماهیچه های پاها دارم که باعث کند شدن حرکت وآزردگی می شود .بعد از راه رفتن طولانی،آن احساس کم میشود .
    در بقیه زمان ها مثل نشستن وخوابیدن هیچ درد وناراحتی نیست فقط موقع غلت زدن درگودی کمرم احساس درد دارم.

    1. سلام
      نياز به انجام آزمايش و نوار عصب مي باشد.

  17. سلام من الان دو هفتس 20سانت بالای زانوی چپم داخل گوشت ران پام درد میکنه طوری که درد 30ثانیه میگیره ودوباره قطع میشه انگار چاقو میکشن تو زخم کلافه شدم دیگه لطف کنید علتشا بگید در ضمن تیروئید کم کار دارم پسوریازیس دارم و خم معده 40 سالمه

    1. سلام
      دردهاي اعصاب محيطی ممكنه باعث آن شود

  18. سلام اقای دکتر خسته نباشید من پارگی رباط مچ پا داشتم که یه ماه پام تو گچ بود الان که پامو باز کردم در ران پا تا زانو احساس درد شدید دارم و نمیتونم پامو باز و بسته کنم اگه میشه رهنماییم کنید موقعی که برای باز کردن گچ پام رفته بودم دکتر گفت چون زاویه ۹۰ درجه رو حفط نکرده بودی به مچ پات یکم فشار میومد ایا این درد ران ممکنه ازون باشع لطفا راهنماییم کنید

  19. سلام دخترم ۱۰ سالشه و دو روز پیش به طور اتفاقی از ناحیه ران احساس درد میکنه و کبودی و ورم یا علائم دیگه ای نداره ولی به سختی راه میره و کاراشو انجام میده. میشه کمکمون کنید؟؟

    1. سلام
      التهاب مفصل ران ممكن است ايجاد شده باشه به متخصص ارتوپد اطفال مراجعه كنند.

  20. سلام وقت بخیر.
    6ماه پیش در عرض دو روز تیک تیک زانو بشدت زیاد شد .ارتوپد مراجعه کردم ورزشی داد که پا را کاملا باسطح زمین یکی کنم. گفتم درد داره.دکتر گفت اشکال ندارد.من ادامه دادم تایکروز پشت زانو درد شدید و سوزش پیداکرد.بدکتر دیگر مراجعه کردم.بعد از آزمایش کلسیم برای زانو داد.درد زانو خوب شد ولی پشت زانو نه.الان درد زیر زانو کشیده شده به قسمت را و بالای زانو ورم کرده.و گاهی درد ارامه وگاهی بعذاب می افتم.
    لطفا راهنمایی کنید

    1. سلام
      بايد سونوگرافی و ام ار ای انجام دهید.

  21. ضمن عرض سلام و احترام خدمت شما
    پیشاپیش بابت ایجاد این کانال ارتباطی و مشاوره ای که بدون هیچ چشم داشتی ارایه می دهید ، تشکر میکنم . مدتی است که در انتهای ران و قسمت بیرونی ران بطور متناوب احساس درد میکنم . بعضی وقتها شب ها به علت درد از خواب بیدار میشم . ویا تو نشستن وبرخاستن شدیدا احساس درد میکنم .البته گاهی تو چند روز درد بشدت کم شده و کمتر احساس درد میکنم . جهت مزید اطلاع خدمتتون عرض میکنم که من ۴۶ سال دارم و قد من ۱۷۰‌سانت و وزنم ۸۳ کیلو می باشد

    1. سلام
      تنگي كانال و دردهای سياتيكی ميتونند باعث آن باشد. نياز به ام ار ای و نوار عصب است.

  22. باسلام وخسته نباشید خدمت اقای دکتر
    من حدود۲سال است که موقع راه رفتن پاهام وقتی بیشترازبیست مترراه میرم ازقسمت لگن سرمیشه واصلادیگه نمیزاره حتی یک قدم دیگه بردارم ومجبوربه استراحت میشم موقع کارکردن هم هماطوره نمیتونم کارکنم وچون کارگرساختمان هستم دارای ۳فرزندزیر ۱۰سال هستم توان مالی دکتررفتن ندارم لطفابخاطرخداکمکم کنید اقای دکتر یه راهنمایی بکنید ممنون میشم ازشما.متشکرم

    1. سلام
      تنگی كانال كمری ميتونه اين علايم را ايجاد كنه نياز به ام ار اي است.

  23. سلام خسته نباشید
    من شبا که به پهلوی راست می خوابم ران پام به شدت درد میگیره و حالت کوفتگی داره دیگه نمیتونم به پهلو بخوابم و این درد همچنان ادامه داره
    ممنونم میشه راهنماییم کنید

  24. سلام من بعد از مدتی راه رفتن دچار تورم و قرمزی در بعضی از قسمت های پام میشه باید به چه متخصصی مراجعه کنم؟

  25. سلام قسمت ران راست من یه دفعه تیر می‌کشه علتش چیه لطفاً من رو راهنمایی کنید چکار کنم ؟
    در صورت امکان با این شماره تماس بگیرید

  26. سلام وقتتون بخیر
    نشسته بودم کقتی ایستادم پایین باسنم قسمت چپ صدایی تقه مانند داد و از دیروز از باسنم تا پشت زانوم درد میکنه
    خیلی نگرانم
    راهنمایی کنید ممنون میشم
    حتی دکتر هم رفتم چون کمرمم درد میکرد
    برام امپول متوکاربامول با قرص خوراکی روماتوبیک ۷/۵ تجویز کرد
    کمرم خوب شده ولی درد اون قسمت پابرجاست

    1. سلام
      در مفاصل لگني ميتونه باعث اين دردها بشه

  27. سلام مدتی بود که رگهای روباز پشت زانوی چون درد میکرد و حالا طوری دردش شدید شده که نمیتوانم روی دو زانو بشینم

  28. سلام مدتیه پشت ران پای راستم درد داره وفقط باماساژ آروم میشه
    باید چیکار کنم؟

  29. سلام آقای دکتر من از 8 سالگی درد شدید ران دارم و آزمایش دادم گفتم بخاطر کم خونی هستش الان سی سال سن دارم جوری درد میگیره که دلم میخواد قطع بشه چاره کار چیست باید چکار کنم

  30. سلام اقای دکتر من 12 سال سن دارم من ژیمناستیک میرم جلسه ی 2 که اومدم خونه هردو ران های پام موقع ای میشینم یا پا میشم سوت میکشه نمیدونید چیکار کنم و اینکه دو روزه که اینجوریم

  31. سلام‌‌ من‌حدود۱۵روزدرد‌ درقسمت‌ران‌پادارم
    درد‌آنقدرشدیدهست‌به‌زانو‌می‌زنه‌‌ انواع‌دکتر‌رفتم‌
    دردمی‌گیر‌ه‌رانموفشار‌میدم‌برای‌چند‌لحظه‌دردآرام
    ‌میشه‌بعددرد‌شروع‌میشه‌‌پاهام‌سرد‌‌میشه‌کل‌بدنم‌
    ‌‌یخ‌بزنه‌باد‌کولر‌هم‌عاذیت‌میکنه‌قرص‌انواع‌مسکن‌‌آنپور
    زدم‌‌‌چند‌ساعتی‌آروم‌میشه‌بعد‌شروع‌میشه‌چکارکنم
    انواع‌دکتر‌داخلی‌‌دکتر‌جراح‌دیسک‌دکترروموتولوژک
    آخری‌دکتر‌عصاب‌‌بود‌ولی‌هم‌چنان‌درد‌دارم
    راستی‌درد‌که‌شدیدمیشه‌‌‌احساس‌سردی‌دربدنم‌میشه
    خواهشن‌راهنمایم‌کنید‌تشکر

    1. سلام
      بايد از كمر ام ار ای و نوار عصب گرفته شود.

  32. سلام وقتتون بخیر. ببخشید من کلاس دو میدانی میرم البته یه ماهه که شروع کردم این کشاله ران راست من از دیروز درد میکرد اما خیلی کم و مشکلی تو راه رفتن یا حتی دویدنم ایجاد نمیکرد اما امروز که رفتم بدوم سه دور بعد اینقدر بد گرفت و دردش زیاد شد که اصلا نتونستم راه برم و به زور اومدم خونه. الانم اصلا نمیتونم تکونش بدم چون دردش زیاده. چیکار کنم؟

  33. سلاموقت بخیر.من الان ۳۵ روز ک کمرم وپشت ران پای چپم درد داره زیاد و ام ار ای گرفتم دکتر گفت ک مهره اخرت هست ۱۰جلسه فیزیوتراپی برام نوشت با لیزر و منم انجام دادم و کمرم خوب شد ولی هنوز درد پشت ران رو دارم ۳۵ روز چرا خوب نمیشم چی باید بکنم؟

    1. سلام
      درگيری سياتيک ناشی از ديسک نياز به دارو و ورزش و در نهايت ممكنه نياز به تزريق باشد.

  34. سلام خسته نباشید من از قبل از عید ران پای سمت چپم توی خواب درد گرفت و بعد از اون دیگه همیشه موقع خواب پام درد میکنه جوری که الان ۵ ماه بیشتره من نمیتونم روی پای چپم بخابم دکترم رفتم ام ار ای دادم ولی مشکل خاصی نداشتم خیلی پام درد میکنع سمت لگنم ب پایین عظلش درد میکنه

    1. سلام
      كشيدگی و يا التهاب تاندون های پا باعث درد اين ناحيه می شود اگر ام ار ای نرمال بوده نياز به ليزر پرتوان است.

  35. سلام، چند روزیه کشاله ران مادرم درد زیادی داره، طوری که معتقد درد از داخل پاش هست، قبلا سابقه این درد رو نداشته. البته مادرم ارتوروز شدید زانو هم داره. لطفا راهنمایی بفرمایین

    1. سلام
      درگيری عصب ممكن است بعلت درگيري كمر باشد. بايد بررسی دقیق انجام شود.

  36. زانوی یه بازیکن به بالای چهار سر رانم برخورد کرده درد داره چکار کنم تا خوب شه؟

  37. سلام اقای دکترحدودچندروزه که قسمت گوشتی ران پاهام مخصوصا پای راستم درد میککه البته موقع استراحت درد دارم لطفا راهنمایی کنید ممنون

  38. سلام اقای دکتر من در قسمت بیرونی ران پای راست نزدیکه عضله سررینی احساس درد میکنم درحالت عدی مشکلی ندارم ولی موقع تمرین شروع به درد گرفتن میکنه این درد بعد از مسابقه اتفاق افتاد من پستم گلریه
    می خواستم بدونم برای این که خوب شم باید چیکار کنم

  39. سلام
    من ۴۸ سالم هست و ۳ روز هست که ران هر دو پایم درد می‌کنه، اول حالت سوزن سوزن بود و از دیروز درد هست البته کم و قابل تحمل… ولی باید چه کرد؟

    1. سلام
      اگر تا يک هفته ادامه پيدا كرد بايد ام ار ای بگیرید.

  40. سلام . این سه روز بین کشاله ران و بیضه یه درد دیدم و دست گذاشتم به جای درد دیدم چیزی ورم یا پف کرده یکمی فشار دادم روز اول عفونت مثل جوش ولی این دو سه روز ورم بیشتر شد لطفا بگید این چیه و نیاز به دارو یا دکتر داخلی برم

  41. سلام ببخشید یک مدت هست ران سمت راستم درد شدید داره موقع راه رفتن خیلی درد میگیری میشه کمک کنید

    1. سلام
      درگيری سياتيک و عضله ممكنه باعث ان شود نياز به معاينه و نوار عصب است.

  42. با سلام
    بنده روز پنج شنبه 21شهریور به مدت چهار ساعت مقداری وسیله رو جابجا کردم البته وسایل وزن زیادی نداشتن ، مقداری از وسایل رو مجبور بودم با خم شدن و راست شدن به مدت حدود دو ساعت طول کشید بعد از اتمام کار ، شب همان روز احساس درد و گرفتگی خفیفی در قسمت پشت ران هر دو پا داشتم که فردا صبح با درد شدید و گرفتگی زیادی از خواب بیدار شدم ، تا الان که نیمه شب یکشنبه هستش نمیتونم به راحتی رته برم و برای انجام کار روزانه مشکل دارم به شکلی که موقع انجام نماز نمیتونم دو زانو بشینم ، احساس میکنم که اگر دو زانو بشینم عضله پشت رانم مثل بادکنک میترکه ، لطفا راهنمایی کنید ، نیازه که به متخصص مراجعه کنم ، البته اززانو به پایین هم مقداری هردو پام ورم داره

  43. سلام . من چند وقتیه فقط وقتی که روپاهام میشینم و بلندمیشم در قسمت ران پا بالای زانو.بعضی موقع ها درد کم و بعضی موقع ها درد شدیدی دارم فقط تو این حالت .بیشتر صبحا دردش بیشتره ولی تو طول روز کمتره .میشه بگین درمان خانگی داره یا نه .ممنون

  44. سلام وقت بخیروخداقوت ببخشیدمدتیه که ران پای راستم ازپشت چنان تیرمبکشه وانگارمثل نیش مارگزیدگی خیلی هم تکرا نمیشه فقط چندباردرروز تلت چی میتونه باشه ممنون

    1. سلام
      گاهي ديسک های كمر اينگونه هستند. بهتره ام ار ای و نوار عصب انجام بديد.

  45. سلام وقت بخیر خانمی ۵۰ ساله ام یک سال است ران سمت چپم درد می کند پزشک رفته ام دارو داد کمی بهتر شد ولی باز دردش زیاد است لطفا راهنمییم کنید من ۵ سال پیش کنسر سینه داشتم که درمان شده ام

    1. سلام
      از كمر ام ار ای و از لگن عكس بندازيد.

  46. سلام.
    دیروز غروب هنگام پائین آمدن از راه پله یک ساختمان در حال ساخت بعلت سرخوردن پای راستم و حفظ تعادل یک لحظه وزن بدنم روی پای چپم افتاد در همان لحظه فکر کردم کسی با چوب ضربه محکمی روی ران چپم زده است! پای چپم داغ شد و درد شدیدی گرفت .
    امروز صبح درد پایم زیادتر شده و بالای زانوی چپم ورم کرده است. لطفا راهنما فرمایید. متشکرم

  47. سلام خسته نباشید برادرمن دردسیاتیک دارن والان مدتیه مودب خود ران پاشون قهوه ای شده و حس چندلنی نداره میشه لطف کنید بگین چه کاری باید انجام بدن ,حتی بعضی وقتها موقع راه رفتن پاهاش فقل میشه؟؟

  48. سلام وقت به خیر ،من هم مشکل ران پا دارم که همراه با درد و ورم کناره های ران پا هست لطفا من را راهننایی کنید من ایران زندگی نمیکنم که بتونم مراجعه کنم .سپاس از راهنمایی شما پیشاپیش.
    علت ورم کناره پا همراه با درد چیست

    1. سلام
      بهتره آزمايشات روماتيسمی و سونوگرافی عروق پا انجام شود.

  49. سلام من بعد از مرخصی کرونا ،،که ضعف بسیار شدیدی داشتم . الان با کوچک ترین خستگی و راه رفتن ، یا زمان قاعدگی ضعف بسیار شدیدی در دو تا ران های پام دارم . خیلی ترس دارم ،،چون انقدر ضعف شدید و بی جونی در ران پام دارم که فکر میکنم نکنه ام اس باشه . میشه بگید چیکار کنم این ضعف موقع قاعدگی بیشتر میشه

  50. با سلام. نزدیک یک هفته است که کشاله ران پای راستم درد می‌کنه و رگهای ران پاک بدجور می سوزه، دست روی رانم بکشم میسوزه و تحمل نمیکنم. بیشتر موقعی که بنشینم درد می‌کنه. کارم نقاشی ساختمانه زیاد سر پا هستم. ممنونم لطفاً دارویی درمانی راهنماییم کنید.

    1. سلام
      التهاب اعصاب محيطی اينگونه است، ابتدا دارو مصرف كنيد.

  51. سلام وقت بخیر
    من ۵۶ سالرسن دارم و چند وقت هست که شبها در خواب قسمت بیرونی ران پا هایم درد میگیره دائما باید جابجا شوم چه کاری باید انجام بدهم ؟

    1. سلام
      لازمه نوار عصب و عكسبرداري انجام بدید.

  52. سلام اقای دکتر من چند روزه مچ پام و ران پام درد داره و کلا گرفته میشه موقعی که گرفتگی میشه کلا نمیتونم تکون بدم علتش چیه نگرانم

    1. سلام
      اگر دردها همراه كمردرد باشد يا ماندگار بهتره بررسي بشه

  53. سلام
    ببخشید من هفته پیش پام ضربه خورد در بازی فوتبال و الان هم خیلی درد میکنه و نمیتونم اصلا بازی کنم
    میشه راهنمایی کنید چیکارش کنم

    1. سلام
      ابتدا اگر كبودی و تورم وجود دارد عكسبرداری انجام شود.

  54. سلام خسته نباشید ! دوسه روزه بالای زانوم درد عجیبی دارم .انگار یه تیکه ازش کنده شده یا له شده . پای راستمه . میشه راهنماییم کنید . ممنون

  55. سلام وقت بخیر آقای دکتر من امروز با دوستم شوخی میکردم ۲ تا مشت به قسمت بالایی رانم زد و الان خیلی درد دارم پامم ورم کرده آقای علتش چیه

  56. سلام برای درد بعد از عمل جراحی مفصل ران پای چپ چیکار کنیم

  57. سلام من اول ران پام درد میکرد الان هم مهره اخری کمرم و بعد قوزک پام درد میکنه چی کار باید کنم ام ار ای هم دادم نرمال بود؟؟

    1. سلام
      دردهای مفاصل كمر و لگن ممكن است باشد. نياز به معاينه و آزمايش است.

  58. پشت ران پام به اندازه کف دست ورم داره هر وقت سرد میشه خیلی اذیت میکنه میشه راهنمایی کنید چه دکتری خوبه؟چکار کنم خوب بشه

  59. سلام وقت شمابخیر
    مادرخانم من دوهفته هست که ران پای راستش خیلی درد میکنه جوری که نمی تونه بخوابه پیش خیلی ازدکترها رفتیم ولی هیچکدومشون علت دردروندونستن نمیتونه راه بره نه از شدت درد میتونه چیزی بخوره عکس گرفتیم آزمایش وسونو هیچی معلوم نمیشه میشه راهنماییم کنید آقای دکتر

    1. سلام
      بهتره عكس از لگن و كمر و نوار عصب انجام بشه

  60. سلام مادرم مدتی است دچار دردروی ران پا شده وموقع ایستادن وراه رفتن شدت آن بیشتر می شود دردش خیلی زیاد فعلا برای کاهش درد چه کارهایی انجام دهدقبلا به پزشک مراجعه کرده گفتن گرفتگی کانال داره باید ام ار ای بره لطفا برای کاهش درد چه دارو یا نرمش انجام دهد با تشکر

    1. سلام
      بهتره معاينه و بعد مصرف دارو يا تزريق داشته باشد.

  61. سلام آقای دکتر مردی 38ساله ام سه ماه است بالای کشاله ران درد شدید ی دارم به دکتر مراجعه کردم در ا م آر آی که انجام دادم گفتن مهره 5دیسکم زده بیرون چندتا آمپول زدم ولی هیچگونه فایده‌ای ندارد و درد کشاله ران توانم را بریده طوری که از کارو زندگی افتادم چون شغلم رانندگی است خانه نشین شدم تو را محض خدا کمکم کنید تا زندگیم از هم نپاشیده با سه بچه کوچک نمیدانم چکار کنم تا دوباره سر پاشم روزی زن و بچه هایش را در بیاورم هروز بیدار میشوم

  62. سلام اقای دکتر تورو خدا جواب بدید شوهرم رون پاش سر و بی حس میشه دردم داره داغ هم میشه بنظرتون چشه😭😭😭😭😭یه ماهی هست ایجوره سنگ کلیه ام داره امکان داره برا اون باشه؟

    1. سلام
      دردهای سیاتیک کمر اینگونه است نیاز به ام ار ای و نوار عصب است

  63. سلام و خسته نباشید
    من حدود۳ماهی میشه که هر ۱۰روز یبار به مدت۳و۲روز قسمت بالایی روی ران پام درد میگیره و همزمان در ناحیه کمر هم درد دارم.
    اولش فکر میکردم به دلیل عادت ماهانس ولی خوب چون زیاد تکرار شد بعید میدونم این دلیلش باشه.
    علتش چی هست؟باید چیکار کنم؟من با کیسه آب گرم و مسکن تا الان برطرفش کردم.
    ممنونم از پاسخ گویتون

    1. سلام
      دردهای سیاتیکی گاهی اینگونه است.بهتره ام ار ای انجام بشه

  64. سلام آقای دکتر شب شما بخیر
    من وقت نوبت میگیرم مزاحم میشم

  65. سلام من شب خوابیده بودم بعد احساس درد کردم و از خواب پا شدم ران پام بشدت درد میکرد و نتونستم به سمت ران پام بخوابم صب که از خواب بلند شدم نمیتونستم راه برم وقتی هم که میخوام نماز بخونم نمیتونم سجده برم و ناحیه ای که درد میکنه احساس میکنم یخ گذاشتن چیکار کنم؟

  66. سلام خوبی آقای دکتر من سه روزه که زانو درد دارم الان درد به پشت رانم زده ورم کرده پام احساس سنگینی ودرد دارم بالای رانم که نزدیک به مسانم هستش درد یه حا لتی که انگار میخاد سوراخ بشه میسوزه

    1. سلام
      مشكلات عروقي ممكن است اينگونه باشد. بهتره سونوگرافي عروق انجام بشه

  67. سلام وقت بخیر من چند وقتیه قسمت ران پای چپم احساس گزگز بی حسی و درد هنگام راه رفتن دارم یوقتایی هم حس میکنم پام باد میکنه و رگ های پام احساس درد میکنم

    1. سلام
      دردهای سياتيک اينگونه است. بايد ام ار اي كنيد.

  68. سلام وقت بخیر دکتر من ۴۲ سالمه چند روزی هست ک از درد پشت هر دو ران پام نمیتونم درست راه برم علتش چیه؟

    1. سلام
      گاهي اين دردها بعلت مشكلات كمر و گاهي مربوط به عضلات است نياز به بررسي است .

  69. حدود چهار هفته قبل درد در ناحیه پشت ران وپشت زانو داشتم که خوابیدن وبلند شدن ونشستن برام مشکل شد به دکتر مراجعه کردم ام ار ای انجام دادم دکتر گفت دیسکر کمر خفیف دارم ولی مربوط به اون نیست گفت نوار عصب نوشت رفتم دکتر دیگه گفت دیسک مشکل داره میزنم به پا باید آمپول اوزون تزریق کنی قبول. نکردم حالا درد در قسمت باسن م هست نمیتونم پای راستم رو بزارم زمین فشار میاد درد شدید دارم انگار برق وصل کردن لطفاً راهنمایی کنید تشکر

  70. سلام. من ۱۶ سالمه. امروز که در مدرسه بودم متوجه یک درد ناگهانی که مثل سوزش بود در قسمت داخلی و وسط فاصله بین زانو و لگن شدم. دست میزنم دردی نداره اما وقتی راه میرم خیلی درد میگیره، مخصوصا وقتی پامو کامل خم میکنم. بعد که چند بار پامو خم و راست میکنم بهتر میشه، اما اگر بی حرکت باشه بعد از یه مدت تکان بدم بیشتر درد میگیره. قبلا تجربه نداشتم، خیلی هم ناگهانی اومد سراغم. فقط ران چپ درد میکنه. فعالیت سختی انجام ندادم. دو روز پیش فقط پیاده‌روی زیاد داشتم.

  71. سلام منو ران پایم پوشتش درد میکند وقت سر پا ایستاد شوم درد میکند وقت حرکت کو 10 دقیقه درد میکند سر پا ایستاد شوده نه میتانم

    1. سلام
      دردهاي عصب هاي حسي پا اينگونه است مصرف دارو و بلوک عصبي كمک كننده است.

  72. سلام خسته نباشیدمن دوطرف ران بعدازپهلوهام عجیب ی مدتیه میسوزه وبی حسه اینقدسوزش زیاده ک ضعف میکنم ۴۶سالمه حدودی ماه ونیمه اینجورشدم میسوزه وبی حس میشه ومیخاره نمیدونم ازسوزش زیادب خارش میفته لطفاراهنماییم کنیدممنون

    1. سلام
      دردهاي اعصاب حسي كشاله هاي راه اينگونه است درمانهاي داروويي و بلوک هاي عصبي كمک كننده است.

  73. سلام من وقتی از مدرسه میام لگن و باسنم بدشت درد میگیره دلیلش و تا سفتش میکنم دردش کاسته میشه دلیلش چی میتونه باشه

  74. سلام خسته نباشید
    وقتی 20دقیقه راه می روم وسط ران پا (از جلوبالای زانو)درد شدید می گیرد و یک بار نشت و برخواست خوب می شود دوباره میتوانم 15دقیقه را برئم یا سرپا بایستم مشکلات اساسی برای من بوجود آورده است

    1. سلام
      دردهاي عضلاني اينگونه أست. البته اگر مدت طولاني أست كه اين مشكل را داريد بهتره ام ار اي كنيد

  75. ازمدت 10سال ميشود ک که در قسمت خاجى ران در د احساس ميکنم البته در فصل ګرما خوب است ولى در فصل زمستان وسردى در دميکند مشوره شما چيست

    1. سلام
      التهابات اعصاب حسي پوست پا اينگونه است
      بهتره نوار عصب بگيريد

  76. سلام من 27سالمه‌ازبچه‌گی‌تاحالاپاهام‌ازکمرم‌تاانگشتانم‌دردمیکنه‌زیادبیحال‌وخسته‌بی‌حوصله‌وسردی‌دست‌پادارم‌‌آزمایش‌کامل‌دادم‌مشخص‌نمیشه

    1. سلام
      بيماري فيبرميالژيا اينگونه است
      درمان دارويي و روانشناسي لازمه

  77. سلام
    همسرم ۶ ماه رانش درد میکنه
    دکتر نمیره
    نگرانش هستم
    چکار باید کرد؟

  78. سلام و خدا قوت
    آقای دکتر
    بنده وزن زیاد هستش چند مدتی هست بیرون ران پا راست شبها که دراز میکشم سوزش میده ممنون اگه راهنمایی کنید ببینم مشکل ازچیه متشکرم

    1. درگيري عصب پوستي ران در چاي شايع است
      كاهش وزن و نبستن كمربند و دارو كمك كننده است

  79. سلام من یک وزنه بردار هستم دردی دارم در ناحیه ران اگر بخواهم دقیق بگویم بالای ران سمت بیرون جایی که ران به لگن وصل میشه واین درد را حدود ۱۵ سال هست که دارم و بعضی مواقع بیشتر میشه درد در ناحیه بغل هست

    1. دردهاي مفصل ران و يا لگن اينگونه است چون مزمن شده بهتره عكسبرداري و معاينه بشيد

  80. سلام پشت ران پایم به اندازه یک هویج ورم کرده و درد دارد لطفا سنم حدود ۸۰سال است و الان بلند شدن برایم سخت شده برای کم شدن ورم و درد چکار کنم انواع مسکن استفاده کردم و مواد مسکن هم زدم با کمپرس آبگرم ولی ورم کم نشده

    1. مشكلات عروقي و عضللاني باعث اين گونه دردها ميشند بايد سونوگرافي پا و نوار عصب انجام بشه

  81. سلام من بر اثر یک حرکت ورزشی دچار درد ران پا شدم که بعد از دو روز هنوز درد داره برای حل مشکل باید چیکار کنم؟
    با سپاس فراوان

    1. صدمات ورزشي در كوتاه مدت نياز به مصرف دارو و اب درماني و گرم كردن دارو. در صورت ماندگاري درد بايد عكسبرداري بشه

  82. سلام وقت بخیر،پدرم چند ماهه پشت پای راستش از ناحیه لگن به پایین درد میکنه،ممکنه راهنمایی کنید

    1. دردهاي سيأتيك اينگونه است. بهتر است ام ار اي از كمر انجام شود

  83. سلام وعرض ادب واحترام
    آقای دکتر من خانم 41ساله هستم از بچه گی پا درد دارم
    20سال پیش درمان شدم تا چند سال
    الان 5سالی هست کمردرد داشتم و حدود 2سال درد لگن و ران
    پشت ران دارم
    امشبم قسمت جلو را نمی هم درد گرفته
    تو رو خدا کمکم کنید
    مشکل چیه؟
    میشه نوبت بهم بدی خسته شدم

    1. دردهاي فيبروميالژيا اينگونه است و نياز به درمان دارويي و مشاوره روانپزشكي دارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوبت گیری آنلاین

[quform id=”4″ name=”نوبت گیری صفحه اصلی کپی”]