درد آلت تناسلی مردان و علت و راه های درمان آن

-تناسلی-مردان.jpg

درد آلت تناسلی یا سوزش آلت تناسلی در مردان شکایت شایعی نمی باشد. با این حال، زمانی که درد ایجاد می شود، می تواند موجب نگرانی و اضطراب شدید در مردان شود. گاهی اوقات علت درد مثل وارد آمدن آسیب به آلت یا شکستگی آلت تناسلی می تواند واضح باشد.

با این حال، گاهی اوقات علت درد آلت تناسلی چندان مشخص نیست. در چنین مواردی، پزشک معمولا با معاینه و انجام آزمایشات لازم سعی در یافتن علت درد می کند.

هر نوع درد آلت تناسلی باعث نگرانی می شود به خصوص اگر در طول نعوظ رخ دهد ، از ادرار جلوگیری می کند یا همراه با ترشحات ، زخم ها ، قرمزی یا تورم رخ می دهد.

درد آلت تناسلی مرد اغلب نتیجه عفونت مقاربتی است و می تواند با سوزش ، خارش ، ادرار دردناک ، ترشحات یا خون در ادرار همراه باشد.
عفونت‌ها یا التهاب مثانه یا پروستات نیز می تواند منجر به درد آلت تناسلی شود.

بالانیت اصطلاحی است که به عفونت و التهاب در زیر آلت تناسلی مرد اشاره دارد و این یکی دیگر از دلایل احتمالی درد آلت تناسلی است.
درد آلت تناسلی می تواند روی پایه ، شافت یا سر آلت تناسلی تاثیر بگذارد.
همچنین می تواند بر روی پوست ختنه گاه تاثیر بگذارد.
احساس خارش ، سوزش یا احساس درد می تواند همراه باشد.درد آلت تناسلی می تواند نتیجه یک حادثه یا بیماری باشد.
این می تواند در هر سنی بر آقایان تاثیر بگذارد.

علت‌های درد آلت تناسلی

علل رایج درد آلت تناسلی عبارت‌اند از:

  • بیماری پیرونی

درمان درد آلت تناسلی مردان توسط دکتر سیامک مرادی فوق تخصص درد در کلینیک درد راد تهران

بیماری پیرونی (به انگلیسی: Peyronie’s disease) هنگامی بروز می‌کند که یک التهاب سبب ایجاد یک لایه‌ی نازک از بافت فیبری، بنام پلاک، در بالا یا پایین طول آلت تناسلی می‌شود.

ازآنجایی‌که این بافت فیبری در کنار بافتی تشکیل می‌شود که در حین نعوظ سفت می‌شود، بیمار ممکن است متوجه خم شدن آلت تناسلی خود در هنگام نعوظ شود.

این بیماری می‌تواند در صورت خونریزی داخلی آلت تناسلی بعد از خم شدن یا ضربه به آن، درصورتی‌که فرد دچار یک بیماری بافت همبند باشد، یا اگر بیمار دچار التهابی در سیستم لنفاوی یا عروق خونی باشد، بروز کند. این بیماری ممکن است در برخی خانواده‌ها ارثی باشد یا به دلایلی نامعلوم به وجود آید.

بیشتر بخوانید : فیبرومیالژیا یا دردهای عصبی عضلانی

  • پریاپیسم

درمان درد آلت تناسلی مردان توسط دکتر سیامک مرادی فوق تخصص درد در کلینیک درد راد تهران

پریاپیسم (نعوظ دائم یا مانا) سبب بروز درد و نعوظ طولانی‌مدت می‌شود. این نعوظ می‌تواند حتی درزمانی که فرد تمایلی به نزدیکی ندارد رخ دهد. این مشکل بیشتر در بین پسران بین سنین 5 تا 10 سال و مردان بین سنین 20 تا 50 سال بروز می‌کند.

در صورت بروز این مشکل، باید در اسرع وقت برای درمان اقدام کرد، در غیر این صورت آسیبی دائمی به وجود خواهد آمد. این آسیب می‌تواند باعث از بین رفتن توانایی نعوظ در آینده شود.

از علت‌های بروز این بیماری می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  1. عوارض جانبی داروهای مورد استفاده در درمان
  2. مشکلات نعوظ یا داروهای مورد استفاده در درمان
  3. افسردگی
  4. اختلالات لخته شدن خون
  5. اختلالات سلامت روان
  6. اختلالات خونی مانند لوسمی یا کم خونی سلول داسی شکل
  7. مصرف الکل
  8. استعمال دخانیات و مواد مخدر
  9. آسیب به آلت تناسلی یا نخاع
  • بالانیتیس

بالانیت یا بالانیتیس، یک عفونت در پوست ختنه‌گاه و سر آلت در ناحیه ختنه‌گاه می‌باشد.

این بیماری معمولاً در مردان و پسرهایی رخ می‌دهد که همیشه قسمت زیر پیش‌پوست (پوست ختنه‌گاه) را نمی‌شویند یا کسانی که ختنه نشده‌اند، اگرچه کسانی که ختنه شده باشند نیز ممکن است به این بیماری مبتلا شوند.

همچنین این بیماری ممکن است در صورت مبتلا بودن بیمار به عفونت قارچی، بیماری و عفونت مقاربتی (STI)، یا حساسیت به نوع صابون، عطر یا موادی دیگر بروز کند.

  • بیماری‌ها و عفونت‌های مقاربتی

عفونت ناشی از بیماری‌های مقاربتی می‌تواند سبب بروز درد در آلت تناسلی شود. بیماری‌های مقاربتی که سبب بروز این درد می‌شوند عبارت‌اند از:

  1. کلامیدیا (Chlamydia)
  2. سوزاک
  3. تبخال تناسلی
  4. سفلیس
  • عفونت‌های مجاری ادراری

درمان درد آلت تناسلی مردان توسط دکتر سیامک مرادی فوق تخصص درد در کلینیک درد راد تهران

عفونت مجاری ادراری (UTI) در زنان شایع‌تر است، اما می‌تواند در مردان نیز به وجود آید. یک عفونت مجاری ادراری هنگامی بروز می‌کند که باکتری‌ها وارد مجرای ادرار فرد شوند و آن را دچار عفونت کنند. این عفونت ممکن است در صورت داشتن شرایط زیر در مردان بروز کند:

  1. ختنه نشده باشد.
  2. سیستم ایمنی ضعیفی داشته باشد.
  3. دچار مشکل یا انسدادی در مجرای ادراری باشد.
  4. با فردی که مبتلابه عفونت است، رابطه‌ی جنسی داشته باشد.
  5. دچار بزرگی پروستات شده باشد.
  • تنگی پوست روی نوک اندام تناسلی

مردانی که دارای پوست روی نوک اندام تناسلی هستند، ممکن است دچار تنگی پوست روی نوک اندام تناسلی باشند. این هنگامی است که نتوان آن پوست را بر روی نوک اندام تناسلی کشید.

این مردان دچار این دشواری هستند که آنان در هنگام تماس جنسی دچار درد می شوند. به سادگی و با یک عمل جراحی و یا به کمک یک پماد کورتیزون که با نسخه پزشک تهیه می شود، می توان این مشکل را از بین برد.

  • کوتاه بودن لِگام یا مَهار

در قسمت زیرین نوک اندام تناسلی مرد یک لِگام یا مَهار وجود دارد که بسیار حساس است. اگر شما در آنجا درد داشته باشید و یا در هنگام تماس جنسی در آن قسمت دچار درد و خونریزی شوید، ممکن است به علت کوتاه بودن لِگام باشد.

با یک عمل جراحی ساده می توان لِگام را طولانی تر کرد و به این ترتیب از درد و خونریزی از ناحیه لِگام در هنگام تماس جنسی رها خواهید شد.

  • صدمه

مانند قسمت‌های دیگری از بدن، یک ضربه یا صدمه می‌تواند باعث آسیب به آلت تناسلی شود. این صدمات ممکن است در این شرایط وارد شوند:

  1. در سوانح رانندگی
  2. آتش‌سوزی
  3. قرار دادن یک حلقه در دور آلت برای طولانی‌تر شدن نعوظ
  4. قرار دادن چیزی در مجرای پیشاب (لوله‌ای که ادرار را از راه آلت به بیرون هدایت می‌کند).
  • فیموزیس و پارا فیموز

درمان درد آلت تناسلی مردان توسط دکتر سیامک مرادی فوق تخصص درد در کلینیک درد راد تهران

فیموزیس (Phimosis) یا تنگی‌ ختنه‌گاه‌ در کسانی که ختنه نشده‌اند رخ می‌دهد و هنگام بروز آن پوست ختنه‌گاه (پیش‌پوست) خیلی سفت می‌شود و نمی‌تواند از قسمت سر آلت به عقب کشیده شود.

این مشکل معمولاً در کودکان بروز می‌کند، اما می‌تواند در صورت ابتلا به بالانیت یا وارد شدن صدمه‌ای که باعث زخم شدن پوست ختنه‌گاه شود نیز به وجود آید.

وضعیت مرتبط با این عارضه، پارا فیموز نام دارد که وقتی فرد پوست ختنه‌گاه را از سر آلت تناسلی به عقب بکشد، این پوست دیگر نمی‌تواند به‌جای قبلی خود برگردد و روی آلت را بپوشاند.

پارا فیموز یک شرایط اورژانسی است زیرا می‌تواند باعث جلوگیری از ادرار شود و ممکن است باعث مرگ بافتی در ناحیه‌ی آلت تناسلی شود.

  • سرطان

سرطان آلت تناسلی، علت دیگر درد در ناحیه‌ی آلت تناسلی می‌باشد، اگرچه این موردی نادر است. عوامل بخصوصی می‌توانند سبب افزایش احتمال ابتلا به سرطان گردند، مانند:

  1. سیگار کشیدن
  2. ختنه نشدن
  3. ابتلا به ویروس پاپیلوم انسانی یا HPV
  4. تمیز نکردن قسمت تحتانی پوست ختنه‌گاه در صورت ختنه نشدن
  5. درمان برای بیماری پسوریازیس (صدف)

اگردرد آلت تناسلی با هریک از موارد زیر همراه باشد، باید سریعا به پزشک مراجعه کرد.

– وجود خون در مایع منی
– کبودی آلت تناسلی
– خروج ترشحات از آلت
– اختلال در نعوظ
– حس کردن جسم سختی در ناحیه تناسلی
– التهاب آلت
– احساس سوزش و خارش در ناحیه آلت
– احساس درد در ناحیه بیضه‌ها، پروستات و مثانه
– انزال زود هنگام
– تجمع و سفت شدن ترشحات در زیر پوست آلت
– وجود آکنه، قرمزی یا التهاب بر روی آلت
– مشکل در تخلیه ادرار

دکتر سیامک مرادی فوق تخصص درد در کلینیک درد راد تهران

علت سوزش اندام تناسلی مردان و احساس درد آلت تناسلی

 

  • اگر سوزش و درد تیزی در سر آلت تناسلی احساس می کنید.
  • علت سوزش اندام تناسلی مردان شاید نشان دهنده مشکل خاصی نباشد و فقط کمی صابون یا شامپو وارد آلت شما شده باشد.
  • در این حالت شما سوزش را بلافاصله پس از ورود صابون به داخل مجرای ادرار حس میکنید ولی گاهی تا زمانی که ادرار نکنید ناراحتی ای برایتان بوجود نمی آید ، درد اندام تناسلی مردان در این حالت موقع ادرار کردن ایجاد می شود.
  • اگر درد و سوزش بعد از یکی دو روز یا چند روز از بین نرود می تواند علامت عفونت منتقل شده از راه جنسی باشد بویژه اگر همراه با ترشخ سبز یا سفید باشد.
  • علت درد زیر شکم مردان : یکی دیگر از دلایل احتمالی می تواند سنگ کلیه باشد که در این صورت باید همراه با درد زیر شکم باشد.
  • راه حل درد اندام تناسلی مردان در این مورد : اجازه دهید چند روز بگذرد. اگر درد از بین رفت یعنی مشکلی نداردی ولی اگر ادامه داشت یا بدتر شد باید به پزشک مراجعه نمایید.
  • درد اندام تناسلی مردان ، علت سوزش اندام تناسلی مردان ، درد در هنگام نعوظ ، علت درد زیر شکم مردان ، احساس درد در ناحیه تناسلی مرد ، احساس درد در ناحیه تناسلی مرد ، درد بیضه ، درمان درد دستگاه تناسلی مردان

روش‌های درمان درد آلت تناسلی

درمان آلت تناسلی به عارضه یا بیماری دامن زننده به درد بستگی دارد:

  • تزریق برای نرم کردن پلاک بیماری پیرونی انجام می‌شود و جراح می‌تواند پلاک‌ها را در موارد شدید بیماری بردارد.
  • اگر مشکل نعوظ دائم وجود داشته باشد، متخصص اورولوژی خون آلت را با یک سوزن تخلیه می‌کند تا نعوظ کاهش یابد. دارو جریان خون را در آلت کاهش می‌دهد.
  • آنتی بیوتیک عفونت مجرای ادرار و بعضی بیماری‌های مقاربتی، مانند کلامیدیا، سوزاک و سفلیس را درمان می‌کند. داروهای ضدقارچی و آنتی بیوتیک برای درمان بالانیت نیز تجویز می‌شود.
  • داروهای ضدویروسی حملات تبخال را خفیف‌تر یا کوتاه‌تر می‌کند.
  • در صورت تنگ بودن پوست ختنه‌گاه (فیموز) می‌توان آن را با انگشت کشید تا شل‌تر و گشادتر شود. استعمال کرم استروئید بر روی آلت نیز مفید است. جراحی در بعضی موارد ضروری است.
  • گذاشتن یخ روی سر آلت ورم پارافیموز را کاهش می‌دهد. پزشک گاهی اوقات فشار دادن سر آلت را توصیه می‌کند. متخصص اورولوژی گاهی دارو در آلت تزریق می‌کند تا راحت‌تر تخلیه شود یا برش‌های کوچکی را در پوست ختنه‌گاه ایجاد می‌کند تا ورم کم شود.
  • جراح بخش‌های سرطانی آلت را برمی‌دارد. پرتودرمانی یا شیمی‌درمانی نیز برای درمان سرطان آلت انجام می‌شود.

درمان خانگی درد دستگاه تناسلی مردان

در صورتی که دچار احساس درد خفیف در اطراف ناحیه تناسلی هستید ابتدا می توانید اقدامات زیر را در خانه انجام دهید:
کرم های ضد سوزش و مرطوب کننده: از کرم هایی استفاده کنید که مخصوص استعمال در ناحیه تناسلی باشند و از کرم هایی که محتوی مواد زبر تر هستند اجتناب کنید.

  • حمام نمک: شستشو با آّب و نمک می تواند در کاهش احساس سوزش و ناراحتی مؤثر باشد.
  • کمپرس سرد: استفاده از کیسه های یخ یا هر کمپرس سرد دیگر می تواند درمان سوزش آلت مردان باشد. برای جلوگیری از چسبیدن یخ به پوست آلت، یک پارچه را حائل قرار دهید.
  • پرهیز از رابطه جنسی: در صورتی که علت سوزش الت تناسلی مردان بعد از رابطه را نمی دانید از شریک خود بخواهید مدتی از رابطه جنسی پرهیز کرده و به پزشک مراجعه کند.

تا زمان بهبودی از برقراری رابطه جنسی کامل و هر فعالیت دیگری که ممکن است پوست اطراف ناحیه تناسلی مرد را تحریک کند اجتناب کنید.

پیشگیری از درد آلت تناسلی

 دکتر سیامک مرادی فوق تخصص درد در کلینیک درد راد تهران

استفاده از کاندوم هنگام نزدیکی، خودداری از مقاربت با افراد دچار عفونت فعال و درخواست از همسر برای خودداری از انجام حرکت‌های خشونت‌آمیز خم کننده‌ی آلت راه‌های ساده‌ای است که احتمال درد گرفتن آلت را کاهش می‌دهد.

ختنه کردن یا تمیز کردن هر روزه زیر پوست ختنه‌گاه در صورت مواجهه با عفونت‌های مکرر یا دیگر مشکلات پوست ختنه‌گاه توصیه می‌شود.


4 72 آرا
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
25 نظر
قدیمی‌ترین
جدیدترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات
فردین امامی تمر
فردین امامی تمر
3 سال قبل

سلام و خسته نباشید من چند روزی هست در ناحیه کمر آلتم احساس درد هر چند کم میکنم البته جایگاه سوخت کار میکنم و مواقعی که سر کار هستم درد میکنه

امین
امین
3 سال قبل

سلام آقای دکتر بنده دو روز هست هنگام ادرار کردن سر آلتم درد و سوزش میگیره میشه راهنمایی نمائید

فافا
فافا
3 سال قبل

سلام آقای دکتر شوهر من آلت تناسیلیش چند وقته درد میکنه از پله بالا بره یا کلا روی بلندی بره یا بیاد پایین دردش بیشتر میشه راهنمایی کنین لطفا

جاویدی
جاویدی
3 سال قبل

من به تازگی موقع ادرار در مجاری ادرای در آلت تناسلین درد احساس میکنم و بعد از هربار ارضاء شدندرد بیشتر هست ولی بعد کم میشود. در مواقع نعوض هم این درد را احساس میکنم لطفا راهنمایی کنید علت این درد چیست؟ و آیا احتیاج به پیگیری جدی دارو یا خیر

محمد
محمد
پاسخ به   دکتر سیامک مرادی
3 سال قبل

تو که همش میگی به متخصص ارولوژی مشورت کنین بابا با این حرف زدن فایده نداره

علی
علی
3 سال قبل

سلام.
یک هفته است وقتی شی ای به قسمتی از پوست آلت برخورد میکنه (طرف راست و پایین تر از کلاهک) می سوزه. هیچ نشانه ظاهری روی پوست نیست. نه دانه ای نه قرمزی. احساس میکنم مشکل از زیر پوست هست

فردین محمدزاده کردلر
فردین محمدزاده کردلر
3 سال قبل

سلام دکتر من ۴۰ سالمه ویه سنگ کلیه ۴میلی توکلیه چپم دارم چندروزی هست که سرآلتم سوزش دارم وادرارم نسبت به قبل کم شده.رفتم پیش پزشک قرص فنازومکس۱۰۰بهم داده که مصرف کنم درضمن جناب دکتر من مدتی هست افسردگی گرفته ام وهرشب قبل از خواب قرص ریسپریدون۱میلی گرمی.وقرص کلر دیاپوکساید مصرف میکنم میخواستم بدونم ضرری نداره که قرص فنازومکس همراه این قرصها مصرف کنم؟ممنون میشم راهنماییم کنید.

امین
امین
2 سال قبل

سلام ، من آقا هستم ، ۳۳ ساله ،نزدیک به ۸ ماه احساس درد در ناحیه دنبالچه داشتم طوری که وقتی بیشتر از ۱۰ دقیقه مینشستم دیگه براحتی نمیتونستم بلند بشم ،و درد زیادی در ناحیه دنبالچه حس میکردم و بسختی بلند میشدم ،که با مراجعه به دکتر جراح عمومی، کیست مویی در بالای دنبالچه تشخیص داده شد ،و ۳ میل زیر پوست که زیاد حس نمیشد،که تو سونوگرافی دیده میشد ،و با لمس یکم برجسته بود، دکتر عمل کرد و با لیز سوزاند و بخیه کرد ، بعد از دو هفته بخیه ها رو باز کرد و قسمت پایین بخیه ها باز بود که گفتن روزی سه بار بشور و خودش درست میشه، حالا مشکلن اینه ، که هنوز به از یکماه درد در ناحیه عمل و دنبالچه دارم وموقع نشستن و بلند شدن تقریبا مثل سابقه ،و از اون خیلی بدتر یک مشکل برام پیش اومده

یک رگ یا حالت نخ ۳ میلیمتری یا تیغه ماننده مثل استخوان تقریبا از وسط آلتم به سمت انتهای آلتم حس میکنم ، مثل وقتی که یک رگ خونی با استخوان پر شده باشه ، و وقتی التمو یکم بخوام فشار بدم یا خم کنم درد میگیره ، تو حالت نعوظ بیشتر حس میشه ،
نمیدونم چه علتی داره ، بخاطر قرص های خشک کنده هست که میخورم ،یا بد عملم کرده زده به نخام ، یا مشکلی داره آلتم ،و ووو
لطفا راهنماییم کنید ،

رشید
رشید
پاسخ به   امین
2 سال قبل

درود. دنبالچه گاهی مهره هایش جابجا یاکج میشه.افرادسنتی باگذاشتن پیه گوسفندوخرما بمدت ۲۴ساعت ،بافشارانگشت دربالای مقعد دقیقن زیردنبالچه ،انرا صاف میکنندودیگه اصلن درد نمیکنه.

حسین خلیلی
حسین خلیلی
2 سال قبل

سلام آقای دکتر من بعد انزال کمر حالت‌ تناسلیم خیلی شدید درد می‌کنه و جوری که عصبی میشم برای بار دوم دیگه نمیتونم. حطا الان که تو ذهنم میاد حالم بده میشه بعضی وقت ها هم قبل انزال دکتر هم رفتن هیچی نفهمیده

Last edited 2 سال قبل by حسین خلیلی
علی
علی
2 سال قبل

سلام اقای دکتر
من الان یک سال هست از درد التم اذیتم . ده دکتر هم مراجعه کردم حتی عکس رنگی هم گرفتم ولی نتیجه ای نگرفتم
من درد شدیدی در التم هست که بعضی وقتا خیلی موذب میشم دکتر جان التم که نوعوض میشه درد دارم وقتی نزدیکی میکنم همینجور . حتی التم کوچیک شده و باریک ولی از سمت مثانه کلفت شده .در حالت نوض خیلی درد میکشم انگار چیزی جلوش گرفته که نمیزاره التم کامل در بیاد خواهشن کمکم کنید. ممنون میشم این شماره موبایلم هست

اميربهرامي
اميربهرامي
2 سال قبل

دردوسوزش بسيارشديد آلت تناسلي

جواد عزیری
جواد عزیری
2 سال قبل

سلام خسته نباشی

خازاده
خازاده
پاسخ به   جواد عزیری
2 سال قبل

علیکم سلام خداقوت

علیرضا
علیرضا
2 سال قبل

سلام علی مشکلت برطرف شدیانه .به نظرم پلاک پیرونی گرفتین

محمد قزلباش
محمد قزلباش
1 سال قبل

سلا اقای دکتر امیدوارم شاد باشی. بنده ۳۶ سال سن دارم از۶ماه پیش سوزش سر الت تناسلی دارم و ادرارم کامل تخلیه نمیشه درد مسانه دارم ۴بار دکتر رفتم بهم دارو داد ولی اثرنکرد داروی پروستاد.ترازوسین ۲ تامسور. جین جین. وچند واروی دیگه ولی اثر نکرد .خیلی اذیت میشم از شوزش سر الت و تخلیه نشدن کامل ادرار. لطفا راهنماییم کنید. خیلی ممنکن.

شاهرخ
شاهرخ
1 سال قبل

سلام من ۴روزه دور ور مثانم درد میکنه ۱۵ سالمه چکار کنم


دکتر سیامک مرادی فوق تخصص درد در کلینیک درد راد


درباره دکتر


دکتر سیامک مرادی فوق تخصص درد در کلینیک درد راد در تهران است. در بهترین کلینیک درد و مجربترین پزشکان در زمینه کنترل یا درمان انواع دردهای شایع در حال فعالیت هستند.




مشترک ما شوید


با عضویت در لیست مشترکین ما از آخرین اخبار مطلع شوید و در جریان همه خبرهای قرار بگیرید.



تمام حقوق محفوظ است. طراحی توسط تک نئو

25
0
سوالی دارید؟ لطفا نظر بگذارید.x