بورسیت پره پاتلار یا کشکک زانو چیست؟

-زانو.jpg

مهمترین علت درد زانو در جلوی استخوان کشکک بورسیت کشکک زانو است.
بورس ها کیسه هایی با دیواره بسیار نازک هستند. در بدن انسان این کیسه ها در بین بافت هایی قرار میگیرند که روی یکدیگر حرکت کرده و میلغزند.
وظیفه این کیسه ها تسهیل حرکت و لغزیدن این بافت ها در کنار یکدیگر است. در حالت عادی داخل این کیسه ها مایع لغزنده ای وجود دارد که موجب میشود دو سطح روبروی بورس روی یکدیگر بلغزند.

بورس ها بیشتر در اطراف مفاصل قرار دارند. التهاب بورس را بورسیت Bursitis میگویند.
پوست جلوی کشکک به راحتی روی آن حرکت میکند و این به خاطر وجود بورس پره پاتلار Prepatellar burse است.
در کسانی که به عللی زیاد زانو میزنند و پوست جلوی کشکک آنها دائماً با زمین تماس داشته و فشار وزن به آن وارد میشود، به علت سایش مکرر در جداره ها، بورس دچار التهاب میشود.
بورس پره پاتلار یک بورس با لایه نازک سینوویال می‌باشد که در بین پوست و استخوان کشکک قرار دارد.
التهاب این بورس که به صورت تورم و درد در روی استخوان کشکک خود را نشان می دهد به عنوان بورسیت پره پتلا یا زانوی خدمتکاران شناخته می شود.

بورسیت کشکک چگونه ایجاد می شود؟

مهمترین علائم این التهاب تورم جلوی کشکک است که به علت ترشح و تجمع مایع در این بورس بوجود میاید. معمولا ناحیه تورم دردناک است و درد با فعالیت بدنی تشدید میشود.

همانطور که گفته شد این بیماری در کسانی که زیاد زانو میزنند مانند کسانی که زمین را میسایند یا موکت یا کاشی در روی زمین نصب میکنند و در باغبان ها بیشتر است.
در ورزش هایی که در آنها ورزشکار در معرض ضربه به جلوی زانو است مثل فوتبال، بسکتبال و کشتی هم این بیماری به کرات دیده میشود. در بیماری روماتیسم و نقرس هم احتمال بروز این بیماری وجود دارد.

درمان بورسیت کشکک زانو توسط دکتر سیامک مرادی فوق تخصص درد در کلینیک درد راد در تهران

آناتومی مرتبط بالینی

کشکک یک استخوان مثلثی شکل در جلوی زانو است. هنگامی که زانوی خود را خم می کنید و صاف می کنید، در شیار استخوان ران بالا و پایین می رود. تاندون کشکک یک ساختار ضخیم است که پایین کشکک را به استخوان درشت نی متصل می کند.
قسمت بالایی کشکک به عضله چهار سر ران متصل می شود که امکان کشش زانو را فراهم می کند و کشکک را به سمت بالا حرکت می دهد.
بورس‌های اطراف زانو را می‌توان به دو گروه تقسیم کرد:
آنهایی که در اطراف کشکک (بورس فوق‌پاتلار، بورس‌های زیرکشککی سطحی و عمیق و بورس پیش کشکک) و آنهایی که در جاهای دیگر ایجاد می‌شوند (پس آنسرینوس بورس و بورس ایلیوتیبیال)

علل بورسیت

• بورسیت کشکک زانو یا در اثر یک ضربه حاد به زانو یا ضربه های جزئی مکرر به زانو ایجاد می شود. تروما می تواند باعث خارج شدن مایعات مجاور به بورس شود که باعث تحریک پاسخ التهابی می شود.
      این پاسخ در دو مرحله رخ می دهد: فاز عروقی، که در آن جریان خون به ناحیه اطراف افزایش می یابد، و فاز سلولی، که در آن لکوسیت ها از خون به ناحیه آسیب دیده مهاجرت می کنند.
      سایر علل احتمالی شامل نقرس، سارکوئیدوز، سندرم دیابت شیرین، اختلال مصرف الکل، اورمی، و بیماری مزمن انسدادی ریه.
       برخی از موارد ایدیوپاتیک هستند، اگرچه این موارد ممکن است ناشی از ضربه ای باشد که بیمار به خاطر نمی آورد.
  • آسیب‌ به‌ یک‌ مفصل‌
  • استفاده‌ بیش‌ از حد از یک‌ مفصل‌
  • انجام‌ ورزش‌ شدیدی‌ که‌ فرد بدان‌ عادت‌ نداشته‌ باشد.
  • وجود رسوب‌ کلسیمی‌ در تاندون‌های‌ شانه‌ همراه‌ با تخریب‌ تاندون‌
  • عفونت‌ حاد یا مزمن‌
  • روماتیسم
  • نقرس
    خیلی‌ اوقات‌ ناشناخته‌ است‌.

علائم بورسیت جلوی زانو

بورسیت پاتلار ممکن است باعث بروز علائم حاد و ناگهانی یا علائم بلند مدت (مزمن) شود.
بورسیت ممکن است به صورت حاد یا مزمن، با تغییرات گسترده در علائم و تظاهرات ظاهر شود.
یک تاریخچه دقیق با تمرکز بر تاریخچه پزشکی و اجتماعی به پزشک در تمایز کمک می کند.
عوامل تاریخی مهم عبارتند از وجود سرکوب سیستم ایمنی (به عنوان مثال، دیابت، مصرف مزمن استروئید) و سرگرمی ها یا شغل (به عنوان مثال، خدمتکار خانه، نجاری، سقف سازی، باغبانی).
بورسیت حاد بیشتر از تروما، عفونت یا بیماری مفاصل کریستالی ناشی می شود، در حالی که بورسیت مزمن نتیجه آرتروپاتی های التهابی و فشار مکرر یا استفاده بیش از حد است.

یافته های معاینه فیزیکی نیز متفاوت است. بورسیت حاد به طور کلی با اریتم، گرما و حساسیت در پالپات ظاهر می شود

• درد با فعالیت، اما معمولاً در شب درد ندارند
  • تورم سریع در قسمت جلوی زانو
  • گرمی و حساسیت در لمس
  • بورسیت ناشی از عفونت ممکن است باعث ایجاد تورم، قرمزی و همچنین تب و لرز شود.

علائم حاد

علائم حاد بورسیت پاتلار عبارتند از:

• گرما، قرمزی، تورم و درد در قسمت جلوی زانو: شایع‌ترین علامت حاد ابتلا به بورسیت پره پاتلار در زانو، قرمزی، تورم و درد در جلوی زانو است. وقتی زانو را لمس می‌کنید احساس می‌کنید گرم شده و وقتی آن را فشار می‌دهید دچار درد می‌شود.
  • مایع در جلوی زانو: التهاب ممکن است باعث نشت مایع از عروق خونی در فضای مفصل شده و گاهی اوقات ممکن است احساس شود که به جلوی زانو فشار وارد کند.
  • زخم یا نیش حشرات روی پوست در جلوی زانو: اگر بورسیت پره پاتلار به دلیل آسیب‌دیدگی یا عفونت ایجاد شده باشد ممکن است علائم آن نظیر زخم ناشی از جای نیش حشرات روی پوست دیده شوند.
  • تب: حدود یک‌سوم افراد مبتلا به بورسیت پره پاتلار دچار تب می‌شوند. به ندرت ممکن است فرد مبتلا به بورسیت پره پاتلار دچار تب شدید یا مریضی شدید شد.
    اگر این اتفاق افتاد، معمولاً به دلیل عفونتی است که در جریان خون گسترش یافته است.
  • قرمزی که فراتر از زانو گسترش یافته است: در برخی موارد ممکن است ابتلا به بورسیت پره پاتلار حاد باعث گسترش قرمزی پوست شود به قسمت‌های اطراف زانو و بالای پا شود.
    این اتفاق زمانی می‌افتد که بورسا پاره شده و دچار التهاب شده است و احتمالاً عفونت پوست اطراف زانو را فرا گرفته است.

نوبت گیری دکتر سیامک مرادی فوق تخصص درد

بورسیت کشکک زانو چه کسانی را تحت تاثیر قرار می دهد؟

هر کسی ممکن است به بورسیت کشکک زانو مبتلا شود، اما بیشتر مردان بین سنین 40 تا 60 سال را مبتلا می‌کند.
بورسیت مزمن پیش کشکک معمولاً افرادی را مبتلا می‌کند که مشاغل یا سرگرمی‌هایی مانند زانو زدن مکرر دارند، مانند نجاری، نظافت خانه، لوله‌کشی و باغبانی.
احتمال ابتلای کودکان به بورسیت کشکک زانو  سپتیک (عفونت بورس پیش کشکک) بیشتر است.

بورسیت کشکک زانو چقدر شایع است؟

اعتقاد بر این است که بورسیت پره کشکک شیوع سالانه 1 در هر 10000 نفر دارد.
بورسیت کشکک زانو نسبتاً شایع است. تعداد دقیقی از موارد در سال وجود ندارد زیرا بسیاری از افراد بورسیت پیش کشکک خفیف دارند و نیازی به مراجعه به پزشک متخصص ندارند.
بورسیت کشکک زانو دومین شکل شایع بورسیت است و یکی از علل شایع تورم و التهاب زانو است.

معاینات پزشک

• شرح حال و معاینه

1. پزشک در مورد علائم مانند شدت درد، مدت زمان علائم و فاکتورهای خطر ایجاد بورسیت پره پاتلار با شما صحبت خواهد کرد.
  2. پزشک شما به احتمال زیاد در مورد علائم و نشانه های عفونت مانند تب یا لرز سؤال خواهد کرد. بورسیت پره پاتلار ناشی از عفونت نیاز به یک برنامه درمانی متفاوت دارد.
  3. در طول معاینه، پزشک زانو را مشاهده می کند و آن را با زانوی سالم شما مقایسه می کند.
  4. او زانوی شما را معاینه می کند، حساسیت به لمس و دامنه حرکت زانو را ارزیابی می کند و اینکه آیا درد مانع از خم شدن آن می شود.
  • تست ها

1. اشعه ایکس. اشعه ایکس تصاویر واضحی از استخوان ارائه می دهد. پزشک ممکن است برای اینکه
  2. مطمئن شود که شکستگی وجود ندارد که باعث علائم شما بشود این عکس را درخواست کند.
  3. سایر تست های تصویربرداری. تشخیص بورسیت معمولاً در معاینه بالینی انجام می شود،
  4. اما سی تی اسکن (CT) و ام آر آی(MRI) ممکن است برای بررسی سایر آسیب های بافت نرم انجام شود.
  5. آسپیراسیون( کشیدن مایع بورس با سوزن). اگر پزشک شما از احتمال عفونت نگران است،
  6. ممکن است بورس را آسپیره کند (مایع را با سوزن بکشد) و این نمونه را برای تجزیه و تحلیل به آزمایشگاه بفرستد.

پیشگیری از بورسیت زانو

با توجه به ریسک فاکتورها و عوامل خطرساز در بورسیت زانو توصیه می‌شود که عوامل خطر ساز را تعدیل نموده و همچنین موارد زیر را رعایت کنید.
پد های مخصوص زانو را زمانی که مجبور هستید در فعالیت های ورزشی و یا همچنین مشاغلی که زانوزدن دارند را در زانو های خود استفاده کنید.
بین فعالیت‌های خود حتماً استراحت داشته باشید.
از انجام تمریناتی مانند اسکات به خصوص در دامنه های انتهایی و پایین رفتن بیش از اندازه پرهیز کنید.
وزن خود را متعادل نگه دارید.

درمان:

مهمترین اقدامات درمانی در بورسیت کشکک زانو عبارتند از:

1. کاهش فعالیت های بدنی و استراحت تا زمانی که علائم برطرف شوند.
  2. سرد نمودن موضع درد با کیسه یخ روزی 3 یا 4 مرتبه، هر بار به مدت 20 دقیقه
  3. استفاده از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)
  4. تخلیه مایع بورس پره پاتلار و سپس تزریق کورتیکواستروئید به داخل بورس در صورتی که تورم و تجمع مایع در بورس زیاد باشد.
  5. جراحی و خرج نمودن بورس در صورت عود مکرر بورسیت

درمان های خانگی بورسیت زانو عبارتند از:

• از فعالیت هایی که ممکن است بورس های پیش کشکک آسیب دیده را تشدید کند، مانند زانو زدن، خزیدن، یا شرکت در ورزش های با ضربه زیاد، باید اجتناب شود.
  • استفاده از کمپرس سرد روی زانو ممکن است به کاهش تورم و کاهش علائم دیگر کمک کند.
  • یک کمپرس سرد را می توان در خانه خریداری یا تهیه کرد و به مدت 20 دقیقه 2 یا 3 بار در روز روی زانو گذاشت. (کمپرس‌های خانگی که از یخ استفاده می‌کنند را می‌توان در حوله بپیچید تا از آسیب به پوست جلوگیری شود.)

2.5 2 آرا
امتیاز مقاله
0 نظر
مشاهده همه نظرات

دکتر سیامک مرادی فوق تخصص درد در کلینیک درد راد

درباره دکتر

دکتر سیامک مرادی فوق تخصص درد در کلینیک درد راد در تهران است. در بهترین کلینیک درد و مجربترین پزشکان در زمینه کنترل یا درمان انواع دردهای شایع در حال فعالیت هستند.

با عضویت در لیست مشترکین ما از آخرین اخبار مطلع شوید و در جریان همه خبرهای قرار بگیرید.

تمام حقوق محفوظ است. طراحی توسط تک نئو

سوالی دارید؟ لطفا نظر بگذارید.x