-عصب-سه-قلو.jpg

نورالژی عصب سه قلو یا پی‌درد سه‌قلو ( Trigeminal Neuralgia) یک بیماری مربوط به عصب سه‌قلو است. نورالژی عصب سه قلو سردردی حمله‌ای، ناگهانی و برق آسا در قلمرو یک یا دو شاخهٔ عصب سه قلو در صورت می‌باشد.

این بیماری در اثر آسیب تدریجی عصب سه قلو به وجود می‌آید. این بیماری باعث درد شدید در چشم‌ها، دندان‌ها، فک‌ها، پیشانی، بینی و غیره می‌شود.
این درد اغلب فقط در یک سمت صورت (چپ یا راست) اتفاق می‌افتاد. این بیماری از شدیدترین دردهای شناخته شده توسط بشر است.

عصب سه ‌قلو مانند غده از قسمت جانبی مغز بیرون زده که به آن(گانگلیون) سه‌قلو نیز می‌گویند.

3 شاخه عصبی که از این عصب ناشی می‌شوند شامل:

  1. عصب چشمی (افتالمیک)
  2. عصب آرواره‌ای پایینی (ماندیبولار)
  3. عصب آرواره‌ای بالایی (ماگزیلا

 

درد عصب سه قلو

درد عصب سه قلو در یک درصد از بیماران ام اس وجود دارد که اغلب طی دوره بیماری ظاهر می‌شود. وارد آمدن فشار بر اعصاب‌ از طریق عروق‌ خونی، تحریک طولانی مدت عصب سه قلو و تغییرات دژنراتیو عقده گاسر، فشار عروقی ناشی از قوس آئورت و اختلال در ریشه‌های عصبی از علل ایجاد درد عصب سه قلو است.
زنان اغلب سه برابر بیشتر از مردان به این بیماری مبتلا می‌شوند.

احساس درد شدید و مکرر در یک قسمت از صورت همراه با سوزش که به‌ طور معمول با لمس‌ و ضربه‌ زدن‌ به ‌صورت‌، مسواک‌ کردن‌، اصلاح‌ کردن‌، قرارگیری در معرض باد و جویدن‌، ظاهر می‌شود که این حملات‌ ممکن‌ است‌ چندین بار در طول روز رخ‌ دهند.

درد عصب سه قلو اغلب با دردهای میگرنی و دندان درد اشتباه گرفته می‌شود. سر دردهای خوشه‌ای می‌تواند با دلایل ناراحتی گوش میانی، ناراحتی سینوس‌ها، دردهای فک فوقانی و پیشانی، آپسه، عفونت‌ها و پوسیدگی دندان نشان دهد.

همچنین بیماری ام . اس و تومور مغزی نیز می‌تواند مشخصه درد صورت باشد. بنابراین با مراجعه به متخصصان و با معاینه و دریافت شرح حال از طریق عکسبرداری و ام آر آی می‌توان به تشخیص صحیح بیماری رسید.

سر درد عصب سه قلو با انقباض غیر ارادی عضلات صورت منجر به بسته شدن ناگهانی چشم و کشیده شدن دهان می‌شود که ممکن است نوعی تیک دردناک برای فرد ایجاد شود،ممانعتی برای انجام فعالیت‌های روزانه در این گونه بیماران وجود ندارد، اما تا حد امکان باید از قرارگیری در معرض باد (سرد و گرم) خودداری کنند.

با وجود اینکه این بیماری به ‌طور ناگهانی ایجاد می‌شود در 80 درصد موارد می‌توان با کاهش میزان هر گونه فشارعصبی، عدم قرار گرفتن در معرض باد مستقیم (سرد و گرم)، پرهیز از تحریک صورت، دارو درمانی و اقدامات تهاجمی و غیرتهاجمی درد حاصل از این بیماری را کنترل کرد.

1
اگر در مورد عصب سه قلو سوالی دارید، مطرح کنید؟x

نشانه های درد صورت ناشی از اختلال عصب تری‌ژمینال

  • علائم اصلی بیماری درد عصب سه قلو شامل حملات ناگهانی درد شدید در صورت است که ممکن است چند ثانیه تا حدودا 2 دقیقه طول بکشد.
  • درد ناشی از این عارضه اغلب طاقت‌فرسا و شبیه شوک الکتریکی توصیف شده است.
  • حملات می‌توانند به قدری شدید باشند که شما قادر به انجام کاری نباشید.
  • بیماری اختلال عصب تری‌ژمینال معمولا یک سمت صورت و در موارد نادر گرچه به صورت همزمان رخ نمی‌دهد اما ممکن است هر دو سمت صورت را تحت تاثیر قرار دهد.
  • درد می‌تواند در دندان‌ها، فک پایین، فک بالا، گونه‌ها و به ندرت در پیشانی و چشم احساس شود.
  • هر چند حملات معمولا به‌طور غیرقابل پیش بینی رخ می‌دهند اما ممکن است حمله‌ای که قرار است اتفاق بیاقتد را احساس کنید.
  • بعد از کاهش درد حاد اصلی ممکن است دچار درد خفیف یا احساس سوزش شوید. ممکن است در بین حملات، گرفتگی عضلات مستمر، درد یا حس سوزش داشته باشید.
  • ممکن است به مدت چند روز، چند هفته یا چند ماه به‌طور منظم احساس درد کنید. برخی مواقع ممکن است این درد به‌طور کامل برطرف شده و به مدت چند ماه یا چند سال به سراغ شما نیاید. این دوره به بهبود بیماری معروف است.

نوبت گیری دکتر سیامک مرادی فوق تخصص درد

علت درد عصب سه قلو

علت درد عصب سه قلو همواره مشخص نیست. بااین حال به نظر می‌رسد که علت درد عصب سه قلوی بسیاری از بیماران تحریک شدن عصب سه قلو، به ویژه در ناحیه‌ی عمیقی درون جمجمه باشد که ریشه عصب در آنجا قرار دارد.
در اکثر موارد فشار آوردن یک رگ خونی غیرعادی به عصب علت تحریک است. گاهی اوقات نیز وجود تومور در مغز یا عصب‌ها علت تحریک شدن عصب است. نوع نادری از سکته مغزی نیز می‌تواند علت درد عصب سه قلو باشد.
به علاوه بیش از 80 درصد بیماران مبتلا به ام اس در نهایت به دلیل آسیب عصبی ناشی از این بیماری به درد عصب سه قلو دچار می‌شوند.

درد عصب سه قلو در میان خانم‌ها اندکی شایع‌تر است، شیوع بالاتر درد عصب سه قلو در میان خانم‌ها به این دلیل است که این بیماری عموماً سالمندان را درگیر می‌کند و خانم‌ها معمولاً طول عمر بیشتری دارند. نخستین حمله درد صورت معمولاً در بازه سنی 50 – 70 سال رخ می‌دهد.
هر چند نوزادان، کودکان و جوانان نیز به درد عصب سه قلو مبتلا می‌شوند، این عارضه به ندرت در افراد زیر 40 سال مشاهده می‌شود. علت اصلی ابتلا به نورالژی تری ژمینال فشار بسیار زیادی است که به یکی از عصب‌های صورت وارد می‌شود.

نورالژی عصب سه قلو توسط دکتر سیامک مرادی فوق تخصص درد در تهران در کلینیک درد راد

این اختلال عصبی می‌تواند پیامد یکی از عامل‌های زیر باشد:

  1. دیابت؛
  2. مصرف داروهای خاص؛
  3. فشار آوردن ساختارهای مجاور مانند رگ‌های خونی یا تومورها به عصب‌؛
  4. ورم و تحریک (التهاب)
  5. آسیب‌دیدگی، برای مثال آسیب ناشی از جراحی.

حملات عصب سه‌ قلو ممکن است به دلایل مختلفی ایجاد شود، دلایلی مانند:

  1. لمس‌کردن پوست
  2. شستشو
  3. اصلاح
  4. مسواک‌ زدن دندان‌ها
  5. دمیدن بینی
  6. آرایش کردن
  7. خندیدن
  8. صحبت کردن

بیشتر بخوانید : رادیو فرکوئنسی عصب سه قلو صورت

روش‌های تشخیص درد عصب سه قلو

پزشکان به طور عمده نورالژی سه قلو را بر اساس توصیف بیمار از درد تشخیص می‌دهد، به این صورت که:

  1. نوع درد، مربوط به نورالژی سه قلو ناگهانی ، شوک مانند و مختصر است.
  2. محل درد، قسمت هایی از صورت که تحت تأثیر درد قرار می گیرند، مشخص کننده درگیر شدن عصب سه قلو هستند.
  3. محرک های درد، مربوط به نورالژی تریژمینال معمولا با تحریک ملایم گونه ها ایجاد می شود، مانند غذا خوردن ، صحبت کردن یا حتی برخورد نسیم خنک.
  4. پزشک ممکن است آزمایش های زیادی را برای تشخیص نورالژی عصب سه قلو و تعیین علل اصلی بیماری انجام دهد ، از جمله:

 

  1. معاینه عصبی
  2. تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI)

نورالژی عصب سه قلو توسط دکتر سیامک مرادی فوق تخصص درد در تهران در کلینیک درد راد

درمان درد عصب سه قلو

درمان به علت و شدت بیماری بستگی دارد. برخی دارو ها جهت رهایی از درد و کاهش تعداد دفعات بروز در بازار به فروش می رسند. گاهی اوقات، رفع این درد به جراحی نیاز دارد.

  • داروی درد صورت عصب سه قلو

دارو ها می توانند درد را تسکین بخشیده و تعداد حملات آن را کاهش دهند. اولین نوع درمان معمولا دارو های ضد صرع هستند که پیام های عصبی نا به جا را مسدود می کنند. برخی دارو های مکمل یا ثانویه نیز شامل شل کننده های عضلانی و ضد افسردگی های سه حلقه ای هستند.

جهت درمان نورالژی عصب سه قلو پزشک معمولا داروهایی را جهت مسدود کردن سیگنال‌های درد به مغز تجویز می‌کند.

درد بیشتر این بیماران با داروهای ضد تشنج همچون، کاربامازپین کاهش می یابد. از این دارو جهت درمان سردرد های نورالژی عصب سه قلو نیز بکار می رود. از دیگر داروهای ضد تشنجی که برای درمان این اختلال بکار می رود شامل:

  1. اگزکاربازپین (تریلپتال)
  2. لاموتریژین (لامیکتال)
  3. فنی توئین (دیلانتین،فنی تک)
  4. کلونازپام (کلونوپین)
  5. گاباپنتین (نورونتین،گرالیس)
  6. همچنین افرادی که از دچار اسپاسم شدید هستند؛ ممکن است پزشک برخی داروهای شل کننده عضلات همچون، باکلوفن را نیزتجویز نماید .

در صورتی که دارو درمانی موثر نباشد، پزشک در مرحله بعد راهکارهای موثر کم تهاجمی دیگری مانند رادیوفرکوئنسی را در نظر می‌گیرد. در این روش عصب‌هایی که منجر به درد می‌شود را از بین می‌برند.

پزشک فوق تخصص درد سوزن توخالی را وارد صورت می‌کند تا جریان الکتریکی ملایمی به عصب مورد نظر فرستاده و منجر به بی‌دردی بیماران ‌شود. گاهی ممکن است درد پس از سه الی چهار سال مجدد برگردد.

  • Rhizolysis ریزولیز

در این روش، بخشی از عصب سه قلو با استفاده از یکی از روش‌های زیر به طور موقت غیرفعال می‌شود: یک پروب گرم شده، تزریق ماده شیمیایی گلیسرول یا یک بالون کوچک که در نزدیکی عصب برای فشرده سازی آن باد می‌شود. در طی این روش یک سوزن یا یک لوله توخالی کوچک به نام تروکار از طریق پوست به گونه شما وارد می‌شود. بعد از این روش‌ها 99٪، بیماران بلافاصله از درد تسکین می‌یابند، اما 25٪ تا 50٪ افراد در چند سال آینده به این مشکل مجددا بازگشت خواهند داشت.

  • جراحی نورالژی تری ژمینال

در حالی که اغلب موارد درد عصبی سه قلو به مصرف دارو پاسخ می دهند اما گاهی اوقات درد به درمان پاسخی نداده و علائم شدید باز می گردند.در این موارد، جراحی گزینه درمانی مورد نظر خواهد بود.

فرایند جراحی برای درمان درد عصب سه قلو موارد زیر است:

  • تزریق گلیسرول

  • جراحی پرتویی استریوتاکتیک

  • درمان حرارتی با امواج رادیو فرکانس

  • جراحی پرتویی گاما نایف

  • کاهش فشار اعصاب و عروق خونی

  • جراحی میکرو وسکولار دکمپرشن (MVD)

  • رادیوجراحی استریوتاکتیک مغزی (چاقوی گاما)

  • فشرده سازی بالن

دیگر گزینه های جراحی شامل برش عصب یا جا به جایی عروق خونی می شوند که بر روی اعصاب فشار وارد می کنند. تمامی جراحی ها با خطر ابتلا به بی حسی موقت یا دائم صورت همراه هستند. در برخی موارد، درد می تواند دوباره بازگردد.
پزشک می تواند مزایا و معایب هر کدام از روش های درمانی را برای بیمار توضیح دهد. پزشک علاوه بر ارزیابی علائم، سابقه پزشکی و تمایلات شخصی فرد در انتخاب بهترین گزینه درمانی نیز به او کمک می کند.

نورالژی عصب سه قلو توسط دکتر سیامک مرادی فوق تخصص درد در تهران در کلینیک درد راد

مراقبت های پس از عمل عصب سه قلو

بررسی و شناخت وضعیت عصبی پس از عمل جراحی در جهت ارزیابی نقایص حسی و حرکتی صورت که می توانند توسط هر یک از سه شاخه ی عصب سه قلو پدید آیند، انجام می گیرد.

اگر جراحی منجر به بروز نقایص حسی در نیمه مبتلای صورت شده است، باید به بیمار آموزش داد تا از مالیدن و تحریک چشم خود اجتناب نماید، چون در اثر این آسیب دیدگی، دیگر درد احساس نخواهد شد.

چشم ها نیز از نظر وجود قرمزی یا تحریک شدگی مورد بررسی قرار می گیرند. برای چشم آسیب دیده می توان از اشک مصنوعی استفاده کرد تا از خشکی آن جلوگیری گردد.

به بیمار تذکر داده می شود تا با نیمه ی آسیب دیده دهان تا زمانی که حالت بی حسی کاهش نیافته، اقدام به جویدن ننماید. بیمار از نظر بروز هرگونه مشکلی در امر خوردن و بلع غذاها با قوام مختلف، به طور دقیق تحت نظر قرار می گیرد.


4 21 آرا
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
303 نظر
قدیمی‌ترین
جدیدترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات
Majid
Majid
3 سال قبل

سلام علیکم من مشکل درد عصبی دارم نوبت گرفتم روز سه‌شنبه نزد دکتر سیامک مرادی 14/5/99

Shabnam
Shabnam
3 سال قبل

سلام خسته نباشید..
چن وقته صورتم عصب پنجش درگیر،اذیتم لب پایینم بی حس،احساس میکنم سرد،یک ساله دارم دارو میخورم ولی نتیجه ای نگرفتم دکتر گف باید گاز ازون تزریق کنی .سه تا تجویز کرد برام
یکی تزریق کردم خیلی اذیت شدم نتیجه ای هم نگرفتم الان یک هفته است. ایا مفیده بقیه رو هم استفاده کنم

آرین آزادبخش
آرین آزادبخش
3 سال قبل

سلام من ۵ سال از این درد رنج میبرم، درد از ناحیه چشم
بسیار شدید و هنگام شروع از ۳۰ دقیقه تا ۱ساعت هم طول کشیده. تازگی برای عمل گامانایف آماده میشم
سوالم اینه این مدت درد طولانی امکان داره اصلا این بیماری نباشه؟؟
اگه نیست پس چیه

نبی اله دستاران
نبی اله دستاران
3 سال قبل

سلام
من سمت راست صورتم حساس به لمس هست حسی مانند رعد و برق که کاملا گذرا در حد چند ثانیه است ولی با لمس و شیو کردن و حتی با برخورد باد این درد شدید را حس می کنم. این درد در اطراف چشم، بینی و گونه ی صورتم می باشد سال گذشته من این دردو تجربه کردم که بعد مدتی بهبود پیدا کردم اما الان حدود 1 هفته ای است که این درد برگشته. ممنون میشم اگر راهنماییم کنید چون سینوس های من چرکی هست، آیا این درد همان درد عصب سه قلو است یا به خاطر عفونت است؟ در ضمن من چند سالی از خلط پشت حلق هم رنج میبرم آیا این بیماری ها و علائم به هم مرتبط هستند یا دلیلی بر این درد هستند؟

مرتضی پورسینا
مرتضی پورسینا
3 سال قبل

سلام آقای دکتر مادر بنده دو سال است درگیر بیماری عصب سه قلو در ناحیه فک بالا سمت راست می باشد که آوردیم آقای دکتر در بلوک انجام داد ولی بدتر شد بعد از طریق اشعه درمانی و زالو درمانی اون حالت شدید درد برطرف شد و به مدت یکسال فقط درد کم داشت ودارو اعصاب مصرف میکرد که اخیرا متاسفانه با شروع فصل سرد اون درد شدید دوباره شروع شده با توجه به اینکه مادر بنده شهرستان هستن برای درمان راه دیگه ای وجود دارد که ما بیاریم برای ویزیت؟

مرضیه
مرضیه
3 سال قبل

سلام من شانزده سال دارم ودر قسمت راست سرم به صورت ناگهانی احساس درد میکنم این درد بیشتر در ناحیه فک ونزدیک به گوش است به نظرتون ممکنه دچار این عارضه شده باشم؟مدت درد کوتاه اما دفعات زیاد اس

پری ایمانی
پری ایمانی
3 سال قبل

سلام, من ۳۶ سالمه و پس از عمل جراحی لیزر چشم برای ضعیفی, دچار افتادگی پلک شدم, دکتر چشم میگه هیچ ربطی به عمل نداره, دکتر نورولوژی رفتم, بعد از ام آر آی و عکس از سر , گفتن هیچ مشکلی وجود نداره, و دارو ندادن
طب سنتی رقتم گفتن از عصب سه قلو هست و داروهاشون خیلی تاثیر مثبت داشت, گز گز فک و صورتم از بین رفت, اما افتادگی پلکم همچنان پابرجاست, چه کنم?
نظر شما چیه? قابل برگشت هست? دوساله درگیرم

محمدرضا داد خواه
محمدرضا داد خواه
پاسخ به   پری ایمانی
3 سال قبل

سلام.داروهای طب سنتی چی بود.منم از درد عصب سه قلو رنج می برم.همه کاری هم کردم و جواب نگرفتم.

سیما
سیما
3 سال قبل

سلام اقای دکتر من موقعی که کمی زیاد حرف بزنم سر درد و‌صورت درد شدید میشم تا مسکن نخورم و نخابم خوب نمیشه علتش چی میتونه باشه؟

مینا اسدی
مینا اسدی
3 سال قبل

سلام آقای دکتر من چند ساله که گاهی درد ازگوش و دندونو چشم حس می کنم که یک هفته تا یک ماه باهام می مونه و بعد خودش خوب میشه وتا یه مدت زیادی نمیاد سراغم دکتر هم زیاد رفتم از گوش و حلق و بینی تا دندان پزشک و گفتن مشکلی نیس الان این علائم خیلی مشابه درد منه که دوباره بعد یکسال اومده سراغم از کجا میشه مطمئن شد همینه؟

علی اکبر نیک زاد
علی اکبر نیک زاد
3 سال قبل

سلام جناب دکتر مرادی من خانمم مدت هاست گرفتار درد ارالژ ی یا همان درد سه قلوی عصب می باشد ودایم رنج می برد هرچه دارو مصرف می کند اثری ندارد حالا ازشما تقا ضا دارم را هنماییم کنید تا خد مت برسم واز بیمار ی خانمم را رها کنید درآرزوی موفقیت

محسن رحیمی
محسن رحیمی
3 سال قبل

سلام آقای دکتر. من الان 37 سالمه. از سال 83 درگیر این درد شدم. سال 91 جراحی کردم. شدت درد کم شد ولی نیاز به دارو داشتم برای کنترل درد. و کاربامازپین مصرف میکردم. مدتی ست دردم شدت گرفته و خیلی اذیت میکنه. نظر شما چیه؟ چیکار باید بکنم؟ درمانی هست؟

زهرا
زهرا
3 سال قبل

سلام اقای دکتر
من دوسال است که درگیر بیماری نورالژی تری ژمینال هستم که حدود 10 ماهه بسیار بسیار شدید شده جوری که قدرت حتی لبخند زدن رو ازم گرفته
حتی نمیتونم غذا بخورم
طی دوماه 15 کیلو وزن کم کردم
تگرتول 400 هم مصرف میکنم انگار که اب میخورم هیچ اثری نداره
تمام دارو و قرص های دیگه رو تجربه کردم و بی فایدس
سنم هم 29 ساله
باید چیکار کنم دیگه
واقعا درمونده شدم

رها
رها
3 سال قبل

سلام جناب دکتر، وقت شما بخیر.
آیا درد عصب ۳ قلو میتواند به طور کامل تحت درمان قرار گیرد و برای همیشه برطرف شود و یا اینکه بیمار باید همیشه بیم برگشت را داشته باشد؟ من تازه داروها را شروع کرده ام اما نمیدانم عاقبت چه میشود؟

ندا سیداحمدی
ندا سیداحمدی
3 سال قبل

سلام آقای دکتر. مادرم بیماری ام اس دارد و دچار بیماری درد عصب سه قلو هم شده که بسیار آزارش می‌دهد و دارو هم تاثیری بر دردش ندارد. لیزر درمانی هم می‌کند ولی درد بعد از مدتی برمیگرده. اگر قرار به عمل باشد آیا عضلات صورتش لمس می‌شود و آیا در صحبت کردن او اختلال روی می‌دهد؟

مینا
مینا
3 سال قبل

سلام آقای دکتر مادر من دو سال هست درگیر این درد عصب سه قلو هست. مدت خیلی کمی خوبه اما مجدد اوت میکنه نه میتونه غذا بخوره ،نه صحبت کنه،خیلی اذیت میشه،داروهای مسکن قوی هم میخوره که بی حالش میکنه، ، چند تا دکتر گفتن که جراحی نباید بکنه به مغزش آسیب میرسه،،لیزر آسیب نمیزنه ؟؟ و درمان دائمی میشه؟

محمد علی
محمد علی
3 سال قبل

سلام آقای دکتر.من ۳۰ سالمه و زونا گرفتم. الان بعد از سه هفته از بیماری همین عصب سه قلو به شدت درد میکنه و گوش سمت راستم از کار افتاده.یک طرف صورتم به شدن درد میکنه.دکتر برام کاربامازپین تجویز کرده و تازه شروع به مصرف کردم.آیا مجدد شنواییم برمیگرده و این درد از بین میره؟ توصیه ای دارین؟

ندا
ندا
3 سال قبل

سلام دکتر من نزدیک به ۵ساله درد صورت دارم در ناحیه گونه و بی حسی دارم درد به پشت گوش و گوشم هم میزنه حتی گاهی همون سمت گردنم هم درد دارم
سوزش شدید هم دارم
دارو میخورم بهتر میشه
ایا عصب سه قلو هستش
دکتر ها میگن نوعی نورالژی هست

یگانه
یگانه
3 سال قبل

سلام
پدر من بیشتر از یکسال است که از درد عصب ۳قلو رنج میبره، درحال حاضر روزی ۴تا قرص کاربامازپین ۲۰۰میخوره، درد متوقف شده ولی گیجی، عدم تعادل و حالت تهوع زندگیشو مختل کرده.چکار باید کرد؟آیا طب سوزنی جوابگو؟

اسماعیل عزیزی
اسماعیل عزیزی
3 سال قبل

سلام و وقت به خیر اقای دکتر عزیز
پدر بنده مدتی است از درد شوک مانند در سمت راست صورتشون بین چشم و لبهاشون به شدت رنج میبرن به خیال اینکه مشکل از دندوناشون هست چندین دندونشون رو کشیدن اما درد آروم نشده.البته بعد از کشیدن هر دندون تا یک هفته درد ندارن بعد شروع میشه و امانشون رو میبرن.با ویزیت متخصص مغز و اعصاب تشخیص درگیری عصب صورت رو‌دادن هرچند که در عکس و ام آر آی هیچگونه ضایعه ای تشخیص داده نشد.با مصرف داروهای عصبی تا حدی اروم میشن ولی درد رو بازم دارن.تشخیص و پیشنهاد شما چی هست و چیکاری باید براشون انجام بدیم؟

امیرمحمد م
امیرمحمد م
3 سال قبل

سلام آقای دکتر خسته نباشید، من حدود یک ماه بود که گوش درد داشتم و به پزشک گوش مراجعه کردم و جلسه اول گفتن چیزی نیس و مجدد جلسه دوم مراجعه کردم و بازهم گفتن چیزی نیس و جلسه دوم با بررسی دندونام فهمدن که دندون عقلم فشار میاره به فکم و باعث درد گوشم میشه پس از اون به دندون پزشک مراجعه کردم با بررسی عکس او پی جی چهارتا دندون عقل هام کشیدن همچنین دندون ۷ هم عصب کشی کردن از موقعی دندون عقل هام کشیدن و دوندونام عصب شکی کردن گونه سمت چپ و زیر چشم سمت چپ و و اطراف لب و بینی سمت چپ فکم به مدت چهار ماه است که مداوم درد میکند میخواستم بدونم که ممکن است عصب سه قلو با توجه به این فرایند ها آسیب دیده باشد؟ ناگفته نماند که من سی اسکن تی ام جی و گوش هم دادم و گفتن مشکلی نیس

رضا
رضا
3 سال قبل

سلام آقای دکتر.همسر من نزدیک یکسال هست که داروهای درد عصب سه قلو را مصرف میکنند. برای لیزر درمانی که ظاهرا درد بصورت دائمی از بین می رود باید به کجا مراجعه کنیم؟ممنونم

امیررضا
امیررضا
3 سال قبل

سلام اقای دکتر بنده ۳۳سال دارم و نزدیک به ۶ماه هست سمت چپ صورتم حالت داغی یا گز گز داره و دوتا از انگشتهای سمت راست پام هم حالت بی حسی داره.ام ارای از مغز گرفتم مشکلی نداشت و ام ار ای از ستون فقراتم گرفتم مهرهای ۴ ۵ دیسک داره.دکترمغز اعصاب یه قرص لووسر تجویز کردن تا حدودی کم شده به نظرتان مشکل از چی میتونه باشه ممنون میشم اگه راهی داره بفرمائید برسم خدمتتون

صولت کشاورزی
صولت کشاورزی
3 سال قبل

سلام م.من۱۴سال است که به ضایعه عصب سه قلو گرفتارم و تاحالا ۲بار جراحی باز و یکبار گامانایف ویکبا اراف انجام داده ام و هیچ نتیجه ای نگرفته ام خواهش میکنم بگوئید چکار کنم

امیرحسین
امیرحسین
3 سال قبل

سلام دکتر خسته نباشی شونزده سالمه خودم تجربی میخونم از چهار روز پیش به طور ناگهانی نیمه راست صورتم درد بسیار شدیدی دارد بدون هیچ دلیلی و مرکز درد بسیار شدیدش هم جلوی گوشم است یعنی درست شاخک اصلی عصب سه قلو کل چشمم و حتی پشت و بالا و پایین آن بهمراه همه دندان های سمت راستیم بهمراه کل صورتم و حتی زیر فکم هم تیر میکشد علت چیه دکتر؟ میتونی علتی غیر از عصب سه قلو داشته باشه؟

سپیده اذری
سپیده اذری
پاسخ به   امیرحسین
3 سال قبل

سلام چه نتیجه ای گرفتید؟مشکل منم مثل شماست

صبا
صبا
3 سال قبل

سلام..
دوست من الان سه ماهه از ناحیه چشم تا فک سمت راست صورتش داره درد میکشه .. میگه فقط حس میکنم از یه طرف صورتم یه بار سنگینی اویزونه
و هیچ دکتری هم نتونسته تشخیص بده که اون چیه میشه راهنمایی کنین؟

امیر محمد
امیر محمد
3 سال قبل

سلام اقای دکتر آدرس مطب و شماره تلفن مطب را میگید

امیرمحمد
امیرمحمد
3 سال قبل

سلام جناب آقای دکتر خسته نباشید ، اگر علاعم درد مان نزدیک درد عصب سه قلو باشد با انجام کدام آزمایش و عکس میشه به طور کامل متوجه شد (کاملا به یقین رسید که درد مربوط به عصب سه قلو می باشد)

بهنام
بهنام
3 سال قبل

سلام من شانزده سالمه من دوروزه سمت راست صورتم ب همراه سمت راست گردنم درد در می‌کنه بیشتر درد هم در نواحی فک و گوش و زیر چشمم هست ب نظر تون این عصب سه قلو هست

طلا
طلا
3 سال قبل

اقاي دكتر عزيز فعلا با مصرف داروي کاربامازپین تحت كنترله اين درد مهلك 🥺 ميترسم روزي برسه كه اين دارو ديگه تاثير نداشته باشه …

پم
پم
3 سال قبل

سلام آقای دکتر من ۲۸ سالمه یک سال پیش تتوی ابرو انجام دادم.بعد از اون بالای ابرو احساس گزگز داشتم .کم کم درد هم اضافه شد وقتی تنفس میکشم تمام بینیم و پیشونیم تیر میکشه.انگار پوستم درد میکنه.سینوزیت بررسی شد و رد شد.داروهای تگرتول و آمیتریپلیتین و پرگابالین و…مصرف کردم و در نهایت آر اف پالس.ولی بهتر نشدم و روز ب روز شدید تر میشه.ام آر آی سالمه.چیکار کنم از درد میمیرم بخدا

فاطمه
فاطمه
3 سال قبل

سلام آقای دکتر
من از حدود ۱۵ سالگی تقریبا سالی دو بار زیر گوش و گردنم بطور ناگهانی تیر میکشید.الان ۲۳ سالمه حدود سه ماه پیش حس کردم سرما خوردم و گوش و گردنم شروع کرد به تیر کشیدن و بعد مدت کوتاهی خوب شد.تا الان که دوباره درد گرفته و یک ماهی هست که خوب نشده.دردش مثل شوک الکتریکیه و کمتر از یک ثانیس.پیش متخصص گوش و حلق و بینی رفتم گفتن مشکل از گوشت نیست.پیش دندون پزشک هم رفتم گفتن مشکلی نیست.پیش نورولوژ رفتم ام آر آی از مغزو گردن دادن و سونوگرافی دادن گفتن مشکلی نیست.دوتا قرص دادن بهم کاربامازپین و پرگابالین به مدت یک ماه بخورم و گفتن احتمال زیاد بعد خوردن قرص ها خوب میشی.سوالم اینه آیا درد عصب سه قلو هست و آیا با خوردن قرص ها خوب میشه؟و اینکه این درد به سرما خوردگی هم ربطی داره؟

منوچهرعزیزی شماره تلفن واتس آپ 0918520050
منوچهرعزیزی شماره تلفن واتس آپ 0918520050
3 سال قبل

سلام آقای دکترمردی49 ساله هستم- دقیقا 4 ماه پیش همین درد نورالژی ژمینال به سراغم آمد بدون هیچ پیش زمینه ای اول درد کوتاه بود میتوانستم حداقل مایعات بخورم . درد از فک پایین به داخل گوشم کشیده میشد که بعد از چند روز خوب شدم – دوباره از تاریخ 17/10/99 دوباره درد به سراغم آمد اولش با حمله های کوتاه و درد آرام بعد در تاریخ 22/10/99 دیگر دهانم قفل شده بود و نمی توانستم حتی آب بخورم ودهانم به هیچ عنوان باز نمی شد رفتم متخصص برایم آمپول فنی تویین 250 نوشت که در سرم قاطی کنم و بزنم خداییش تا 2 روز خوب بودم میتوانستم مقداری غذا بصورت مایعات بخورم بعد از دو روز دوباره درد شدید به سراغم آمد وچون جمعه بود مجبور بودم به بیمارستان بروم و همان تجویز قبلی را انجام بدهم . درد دقیقا از قسمت پایین فکم شروع میشود و این بار به داخل گوشم درد کشیده نمیشود- درد از قسمت فک پایین سمت چپ جایی که دو دندانم را کشیده ام تیر میکشد. دکتر قرص تگا تارد200 تجویز کرده هر 8 ساعت نصف قرص . ممنون میشوم راهنمایی بفرمایید با توجه به اینکه بنده معلم هستم و بایستی مرتبا” صحبت کنم

زهرا روضاتی
زهرا روضاتی
3 سال قبل

سلام اقای دکترعزیز خسته نباشین …من پارسال احساس درد دندان درسمت چپ داشتم بامراجعه به دکتر دندانم مشکلی نداشت وگفتند عصبیه ومدتی بعد خوب شد ..امسال هم تقریبا دوماه پیش دردگرفت که بازهم مشکل دندان نبود ودرد توی شقیقه هام و تمام فکم میکشه و چندروزیم هست که گوش چپم هم درد گرفته …از درد دندانم کم شده ولی صفرنشده ولی ارواره پایین ومحل اتصال دو ارواره بالاوپایین سمت چپ وگوش و حتی لاله گوشم درد گرفته ….اقای دکتر ممنون میشم اگر نظرتون رو بفرمایید

نوشین
نوشین
3 سال قبل

باسلام
بنده بعنوان کسی که 16سال است از سن 24سالگی میگرن تری ژمینال دارم، اونهم بر اساس مطالعه و تحقیقات خودم پی بردم، mri, ct, داروهای مختلف امتحان کردم و هیچ اثری نداشت و چند تا فوق تخصص مراجعه کردم گفتن چاره ای نیست جز تحمل درد!!!!!دوستان عزیز، چیزی رو که با اطمینان تمام میتونم بگم که علت اصلی این درد کم آبی بدن هستش، بنده زمان پریودی این درد میاد سراغم اوایل 24-25 سالگیم حدود 12ساعت بود، الان به 72 ساعت در روز رسیده، دستگاه cefaly هم خرید کزدم چهار سال پیش که اون هم انچنان اثری نداشت چرا که طبع بدن من گرم و خشک هست و بایستی مرتب آب مصرف کنم، بنده روزی 2لیوان هم به زحمت میخورم شاید بعد از این همه سال الان متوجه شدم که کمبود اب چقدر اثر سو داره رو بدن و یکی از علائم اش میگرنه
بعنوان کسی که واقعااا طی این سالها خیلی سرچ کردم و در نهایت به این رسیدم که بیشترین عامل کمبود آبه، شما میتونین برنامه ریزی کنین واسه خودتون هر یکساعت نیم لیوان اب بنوشید یا حتی شده در طی ماه یکبار سرم وصل کتین
مطمینا به مرور میبینین که شدت و مدت درد کاهش پیدا میکنه.

با ارزوی تندرستی و سری سلامت برای همه دوستان 🙏🍀

زمانه روشنی
زمانه روشنی
3 سال قبل

سلام جناب دکتر خسته نباشید. من درد اعصاب سه قلو در سمت راست سرم داشتم که با دردهای وحشیانه و ناگهانی، سال پیش، همین موقعها شروع شد. الآن دارو مصرف میکنم: سرترارین یا آسنترا، لاموتریژین، ترانکوپین، آلپرازولام، دیازپام و پرگابالین.
البته پرگابالین برای آرتروز گردنمه و الپرازولام و دیازپام برای مشکل خواب و افسردگیمه و اسنترا فکر کنم. لاموتریژین و ترانکوپین برای اعصاب سه قلو هستن. درد اعصاب برای نه ده ماه متوقف شدند، اما الآن با صدای بلند یا مواردی که عصبیم کنند، برمیگردند و علاوه بر اون در حال حاصر زیر گوش چپم و اعصاب پشتش هم دردناک هستند. طوری که با مصرف چندین قرص مسکن و یا حتا قرص میگراکیم هم آروم نمیشن. من چه کنم؟ احساس میکنم داروها دارند کاراییشون رو از دست میدن و خانواده میگن علتش تحرک کمته. اما واقعن این سردردها حال حرکت برای من نمیگذارند و همیشه خسته ام. البته تنش عصبی هم در محیط خونه زیاد داریم. با تشکر

عارفه
عارفه
3 سال قبل

سلام خسته نباشید آقای دکتر من18 سالمه تازگیا از قسمت بالای فک و گاهی از قسمت دماغم یه چیزی تیر می کشه تا شقیقه ام یک طرف صورتم من نمی دونم مشکلم چیه آیا میتونه مربوط به اعصاب سه قلو باشه آیا نیازی هست به دکتر مراجعه کنم؟!

فاطمه
فاطمه
3 سال قبل

آقای دکتر آیا این بیماری درمان دائمی دارد؟

Behnaz
Behnaz
3 سال قبل

سلام آقای دکتر من حدود ۲۰ روزی هست که عصب صورت تحریک شده آب به صورتم میزنم یا سرم به سرم میزنه سرم تیر میکشه به راه رفتن هم اذیت میشم فقط موقعی که دراز میشکم خوبم دکتر برام نورتپتیلن۱۰ نوشته .باتوپیرامات ۲۵ اصلا اثری نداشته خوابم بهم ریخته بدتر افسرده شدم راهی برای درمان قعطی هست؟

محمد مسعودی صدقیانی
محمد مسعودی صدقیانی
3 سال قبل

با سلام و احترام ،۵ ماه پیش،دکتر مریز ذوالقدر ی با بررسی پرونده عکس ام آر آی از مغز و عکس از دندان ،تشخیص درد را عصب سه قلو دانستند،و داروهم تجویز کردند ولی بازم درد داشتم ،که مرحله دوم عمل کردند،ولی با عمل شما فرق داره،دکتر از ناحیه لثه ،عمل سه قلو انجام دادند،واتفاقا دردش کمتر شده،ولی صورتم در ناحیه لبم و لپ صورتم هنوز پف داره ،ونخوابیده و همراه با خارش شدید بینی و پایین چشم و بالای لبم و این ناحیه بی حس هستندمیخواستم بپرسم میشه عوارضش برطرف بشه با دارو لطفا راهنمایی بفرمائید مرسی ،،

مینا
مینا
3 سال قبل

سلام‌ اقای دکتر مادر من ۳۰ سال پیش مننژیوم مغز که در ناحیه مخچه بوده عمل کرده و عصب ۵ صدمه دیده ویکطرف صورت بی حسی داره
دردهای نورالژی گاه گاهی داشتن ولی الان حدود ۲ تا ۳ ماهه که دردهای نورالژی شامل جای عمل گوش چشم و کلا یک طرف صورت خیلی شدید شده و به درمان دارویی جواب نمیده
میشه کاری کرد

داورقانع مقدم
داورقانع مقدم
3 سال قبل

مریض برادر بزرگ من میباشندکه دوسالی است مشکل نورالژی عصب سمت راست صورت دارد
وتاحالا با مجوزهای پزشک دارو استفاده میکرده ولی دردش شدید شده ونیاز به عمل دارد
خواهشمنداست راهنماییهای لازم را مبذول فرمایید

مرضیه رامهرمزی
مرضیه رامهرمزی
3 سال قبل

با سلام خسته نباشید
مادر من بیماری ام اس داره و چند ساله صورتش مثل برق گرفتگی شدید داره که از درد بلند بلند گریه میکنه دکتر بهش کاربامازپین و تگرتل داده که سر ساعت نخوره شروع میشه و شدت پیدا میکنه دکترش فقط داره قرصشو بیشتر میکنه واقعا اذیته الان من جناب دکتر سیامک مرادی پیدا کردم میخوام نوبت بگیرم ولی راهشو نمیدونم اگر میشه تماس بگیرید با بنده ممنون میشم

زهرا عبدلی
زهرا عبدلی
3 سال قبل

آیا عصب سه قلو باعث وزوز گوش می شود از تیرماه دچار وزوز گوش شدم گوش وحلق بینی مراجعه کردم دکتر قلب مراجعه کردم مشکلی نداشتم کلینک نجوا مراجعه کردم تحریک الکتریکی ولیزر انجام دادم درمان نشد طب سوزنی رفتم درمان نشد دکترها میگویند رگی در گردنم تحت فشاره واقعا زندگی برایم سخت شده لطفا راهنمایی کنید یه دنیا تشکر

امید بیابانی
امید بیابانی
3 سال قبل

سلام وقت بخیر واسه درد عصب سه قلو قرص تگزاپین ۲۰۰ میتونن تجویز کنن؟

jamal
jamal
3 سال قبل

سلام.یک سال پیش به علت ایمپلنت عصب فکی من آسیب دیده است . سه ماه ناحیه ای از لب پایین حس نداشت ولی بعد سه ماه برگشت ولی پس از گذشت یکسال حس طبیعی ندارم وبه همراه کز وگاهی سوزن سوزن شدن می باشد وکلا آن ناحیه مستقل از ناحیه های طبیعی مجاور است. در عکس سی تی اسکن فیکسچر ایمپلنت کانال عصب فکی رو تاچ کرده است. میخواستم بدونم آیا احتمال بهبودی کامل وجود دارد یا اینکه اکسون های عصبی به صورت رندوم وغیر طبیعی پیوند خورده وامیدی دگیر نمی توانم داشته باشم. اگر لازم است مراجعه کنم به چه پزشکی باید مراجعه کنم؟ ممنون

جعفری
جعفری
3 سال قبل

سلام وقت بخیر.مادر من،حدود ۴ ماه پیش یک ضربه مستقیم به سمت چپ صورت شون خورد و گونه اش ورم کرد و میگفت سوزن سوزن میشه قسمت گونه ام، و درد تمام قسمت های سمت چپ صورتش رو فرا گرفت، درد به طوریه که از زیر چشم شروع میشد و تا زیر فک پایین ادامه داشت.و گاها گوشش هم درد میکرد. حالا پس از چهارماه درد کمی بهتر شده اما ورم گونه چپ هنوز هست و سوزن سوزن شدنش هم پابرجاست.به گفته خودش یکم از دردش کم شده از اون موقع تا حالا ولی همون قسمت ها هنوز درد دارن.این موضوع خیلی مارو نگران کرده.خواهش میکنم راهنمایی کنید چیکار کنیم؟با سپاس

davood salehi
davood salehi
3 سال قبل

سلام جناب دکتر من دوهفته هست که عمل لیزر اعصاب سه قلومو پیشتون انجام دادم ولی تغییر نکرد و دردش دوچندان بلکه بیشترهم شده

نسرین
نسرین
پاسخ به   davood salehi
3 سال قبل

در با لیزر از بین رفت؟

مریم قجاوند
مریم قجاوند
3 سال قبل

سلام آقای دکتر مادر من دو سال است از سمت چپه صورتش اول ورم کرد و درد گرفت و به دکتر دندان پزشک مراجعه کردند و دو تا از دندان هاشم کشیدن وهیچ نتیجه ای نگرفت تا اینکه به دکتر مغز و اعصاب مراجعه کردکه تشخیص دادن بیماریه سه قلو است الآنم دو سال است داروی کاربامازپین میخوره و هیچ نتیجه ای نگرفته و الان کله صورتش را گرفته ی مدت خوب میشود و دوباره اوت میکند هنگام بیماری سوزش و خارش و گر گرفتگیه صورت دارد
به نظر شما آیا این همان بیماریه سه قلو است یا چیزه دیگری ممنون میشم پاسخ مارو بدهید

فاطمه قلیزاده
فاطمه قلیزاده
پاسخ به   مریم قجاوند
2 سال قبل

شماره تماس بزارید منم همینجوری سدم

فریبا
فریبا
3 سال قبل

با سلام من 5سال درگیر هستم سمت چپ صورت از پیشانی تا چانه حالت گزگز و مورمور دارد هنگام هنگام غذا خوردن و مسواک زدن به شدت دندان ها درد دارد درد آن برق آسا روز در طول این 5سال نمره چشم من زیاد شده ایا مرتبط به این مسئله است ؟؟؟! و در زمستان شروع و وتاپایان خرداد ماه با درمان داروهای مختلف ادامه دارد

مسیئله دوم آنچه که به نظر من رسیده با توجه به درمان های مختلف این یک مشکل عروقی که در زمستان بعلت سرما انقباض عروق بیشتر ودرد بیشتر است من با درمان قرص گارلت و آسیکلوویر خیلی بهتر جواب دادم .

آذر جهانی
آذر جهانی
3 سال قبل

سلام خسته نباشین دکتر من مدت یک ماهه که در ناحیه انتهای فک پایین و بالا احساس درد دارم و بشدت دندونامو بهم فشار میدم اونم ناخوداگاه رفتم دندون پزشکی که شاید مشکل از روکشی که روی دندونام هست باشه که نبود ولی درد همچنان ادامه داره گاهی اروم میشه و گاهی بشدت درد شروع میشه و میزنه به چشم و سرم بنظرتون مشکل از عصب سه قلوست؟


دکتر سیامک مرادی فوق تخصص درد در کلینیک درد راد


درباره دکتر


دکتر سیامک مرادی فوق تخصص درد در کلینیک درد راد در تهران است. در بهترین کلینیک درد و مجربترین پزشکان در زمینه کنترل یا درمان انواع دردهای شایع در حال فعالیت هستند.




مشترک ما شوید


با عضویت در لیست مشترکین ما از آخرین اخبار مطلع شوید و در جریان همه خبرهای قرار بگیرید.



تمام حقوق محفوظ است. طراحی توسط تک نئو

303
0
سوالی دارید؟ لطفا نظر بگذارید.x