فتق دیسک کمر چیست و چگونه درمان می شود؟

-دیسک-کمر.jpg

فتق دیسک کمر

بين هر مهره در ستون فقرات و در قسمت انحنای 5 مهر کمری، صفحه غضروفی به نام ديسک قرار گرفته است. هر ديسک متشکل از دو قسمت، يک لايه خارجی يه نام فيبرهای حلقوی و هسته مركزی ‍‍ژل مانند كه قسمت اعظم آن را آب تشكيل داده است.

هنگامی كه فتق (بيرون زدگی) ديسک اتفاق می افتد، ديسک ممكن است به طناب نخاعی و يا اعصاب ستون فقرات فشار آورد. در فتق ديسک، با برآمدن و یا پاره شدن لايه خارجی ديسک، مايع و مواد هسته مركزی بيرون می ريزند. ديسک ناسالم مايع خود را از دست می دهد و حالت اسفنجی و انعطاف پذيری آن كاهش می يابد.

انواع مختلف از فتق دیسک نخاعی

از جمله انواع مختلف فتق دیسک نخاعی می توان به موارد زیر اشاره داشت:

1- برآمدگی دیسک (پروتروژن): برآمدگی دیسک یا همان disc bulge زمانی رخ می‌دهد که دیسک نخاعی و لیگامنت‌های مربوط به آن سالم و بدون مشکل باشند و در کنار هم به رشته های عصبی فشار وارد کنند.

2- بیرون زدگی دیسک (اکستروژن): بیرون زدگی دیسک زمانی رخ می‌دهد که بخش بیرونی دیسک نخاعی پاره شود و به بخش داخلی و ژله مانند دیسک اجاره بیرون آمدن را بدهد. بیرون زدگی دیسک ممکن است در شرایطی رخ دهد که لیگامنت ها سالم بوده یا آسیب دیده باشند.

3- جدا شدن دیسک: این مشکل زمانی رخ می‌دهد که بخش مرکزی و ژله مانند دیسک از داخل آن خارج شده و از بخش اصلی دیسک کاملا جدا شود.

جراحی فتق دیسک کمر توسط سیامک مرادی فوق تخصص درد

علائم فتق دیسک کمر چیست؟

امکان اینکه بدون هیچ علامتی دچار فتق دیسک شوید وجود دارد اما میتوان با عکسبرداری مشخص نمود. اما بعضی از دیسک‌های فتقی علامت داشته و علامت آنها درد می‌باشد.

بیشتر دیسک‌های فتقی در پایین کمر خود را نشان می‌دهند، هرچند که امکان فتق دیسک‌های گردن هم وجود دارد. شایع ترین علائم فتق دیسک‌ها شامل:

  1. درد دست‌ها و پاها:
    اگر فتق دیسک شما در پایین کمر باشد، عموما شدیدترین میزان درد در باسن، ران و ماهیچه ساق پا خود را نشان می دهد. همچنین این درد ممکن است بخش‌هایی از پارا نیز شامل شود. اگر دیسک شما در ناحیه گردن دچار فتق شده باشد، عموما در در ناحیه شانه و دست شدیدتر می‌باشد. این درد عموما هنگام عطسه، سرفه و یا تکان دادن ستون فقرات بیشتر می‌شود.
  2. بی حسی و یا سوزن سوزن شدن:
    مبتلایان به فتق دیسک کمر عموما احساس بی حسی و سوزن سوزن شدن در بخشی از بدن که تحت تاثیر فتق می‌باشد، دارند.
  3. ضعف:
    ماهیچه‌هایی که در رابطه با دیسک هستند، ممکن است ضعیف شوند. این ضعف ماهیچه‌ها می‌تواند باعث عدم تعادل و تلوتلو خوردن شود.
  • درد دیسک کمر عموما کم کم شروع شده و در حین نشستن و پاشدن، در شب‌ها، هنگام سرفه، عطسه و یا خندیدن و یا خم شدن و یا راه رفتن بیش از حد درد شدیدتر می شود.

نوبت گیری دکتر سیامک مرادی فوق تخصص درد

عواملی که خطر فتق دیسک کمر را افزایش می دهند عبارتند از:

  1. جنسیت:
    مردان نسبت به خانم ها در گروه سنی ۳۵ تا ۵۰ سال بیش تر به این بیماری مبتلا می شوند.
  2. برداشتن اجسام به طور ناصحیح:
    زمانی كه از عضلات كمری و ستون فقرات بیش تر از عضلات پا ها برای یرداشتن اجسام سنگین كمک می گیرید و یا حین بلند كردن اجسام چرخشی در ستون فقرات ایجاد شود، مهره های كمر بیش تر مستعد فتق دیسک می باشند.
  3. چاقی:
    داشتن اضافه وزن دیسك های پایینی كمر را در معرض آسیب بیش تری قرار می دهد.
  4. انجام فعالیت های مكرر با نیروهای زیاد:
    خیلی از مشاغل كه نیاز به بلندكردن اجسام، كشیدن و نیز خم كردن های مداوم كمر دارند، افراد را بیش تر در معرض آسیب قرار می دهد.
  5. وضعیت نشتن طولانی مدت:
    نشستن های طولانی مدت و یا رانندگی مسافت های زیاد، فشار بسیاری را بر مهره های كمری وارد می كند.
  6. سبك زندگی ساكن:
    ورزش منظم برای جلوگیری بسیاری از مشكلات پزشكی از جمله فتق دیسک پیشنهاد می گردد.
  7. سیگار كشیدن:
    بیان شده است سیگار كشیدن میزان مصرف اكسیژن توسط دیسک را كاهش و سرعت تخریب دیسک را افزایش می دهد.

بیشتر بخوانید : لیزر پرتوان در درمان دیسک کمر درد، فواید آن

علت فتق دیسک کمر

دلایل شایع و عوامل مؤثر در بروز فتق دیسک کمری عبارتند از:

  1. ساییدگی ناشی از افزایش سن در قسمت لایه خارجی دیسک، احتمال بروز این عارضه در سنین بالاتر را افزایش می‌دهد.
  2. وضعیت نامناسب بدنی مانند نشستن، راه رفتن یا بلند کردن اجسام به روش نادرست می‌تواند سبب تشدید علائم فتق دیسک کمر شود.
  3. آسیب‌دیدگی مانند بلند کردن اجسام به روش غیر صحیح؛ افرادی که به طور مداوم کارهای سنگین انجام می‌دهند بیشتر در معرض بروز فتق دیسک کمر قرار دارند.
  4. چاقی، زیرا اضافه وزن باعث وارد شدن فشار بیشتر بر دیسک‌ها در قسمت پایین کمر می‌شود.

جراحی فتق دیسک کمر توسط سیامک مرادی فوق تخصص درد

فتق و بیرون زدگی دیسک چگونه باعث درد می‌شود؟

وقتی لایه ضخیم خارجی دیسک پاره می‌شود ، ماده ژل مانندی از آن خارج می‌شود. این ماده به عنوان فتق در نظر گرفته می‌شود.

پارگی دیسک می‌تواند ناشی از فشار بیش از حد به ستون مهره از طریق آسیب یا ضربه باشد که می‌تواند منجر به فشرده شدن اعصاب در ستون فقرات شود، یا ممکن است ترکیبات شیمیایی موجود در ماده باعث تحریک و التهاب ریشه عصب شود.

این برآمدگی می‌تواند بر اعصاب موجود در ناحیه فشار وارد کند و “به نظر می‌رسد” در اثر درد در بدن فعال می‌شوند و به مغز پیام می‌رسانند و می‌گویند جایی از بدن آسیب دیده است.

وقتی این اتفاق می‌افتد، مشکلاتی مانند کمردرد، درد در ناحیه‌ای که توسط عصب‌های آسیب‌دیده تأمین می‌شود، بی‌حسی و یا ضعف ناحیه درگیر و افزایش رفلکس و اسپاستیک آناتومی درگیر را تجربه خواهید کرد. اگر نخاع در ناحیه پارگی دیسک درگیر باشد، ممکن است فلج کامل پاها رخ دهد.

نکاتی در مورد فتق دیسک

  • دیسک‌ها، پدهایی هستند که مانند بالشتک‌هایی بین مهره ها عمل می‌کنند و ضرباتی که به دلیل حرکت بدن بر روی ستون فقرات اعمال می‌شود را به حداقل می‌رسانند.
  • هر دیسک مانند یک دونات (پیراشکی) ژله‌ای می‌باشد که قسمت مرکزی آن نرم‌تر می‌باشد و نوکلئوس پالپوزوس نامیده می‌شود.
  • پارگی غیر عادی مرکز دیسک، فتق، پارگی، هرنی یا بیرون زدگی دیسک نامیده می‌شود.
  • رایج‌ترین قسمتی از ستون فقرات که دچار فتق و پارگی دیسک می‌شود، بین مهره‌های چهارم و پنجم کمری، در پایین کمر می‌باشد.
  • اگر فتق دیسک به اندازه کافی بزرگ باشد، بافت دیسک ممکن است که بر روی اعصاب مهره مجاور (اعصابی که از مهره در محل بیرون زدگی دیسک خارج می‌شوند) فشار وارد کند.
  • بسته به شدت علائم دیسک کمر، درمان‌های مختلفی برای فتق و پارگی دیسک به کار برده می‌شود که عبارتند از طب فیزیکی، داروهای شل کننده عضلات، داروهای ضد درد و ضد التهاب، تزریق موضعی کورتیزون (تزریق اپیدورال کمر) و عمل جراحی باز و بسته.

جراحی فتق دیسک کمر توسط سیامک مرادی فوق تخصص درد

درمان های فتق دیسک

درمان فتق دیسک به شدت و وضعیت آن بستگی دارد. درمان‌ها شامل درمان محافظتی تا جراحی می‌باشد.

  1. معاینه و انتظار:
    در مواردی كه درد قابل تحمل است و علایم در حال بهبودی می‌باشند، عموما درمان خاصی را نیاز ندارند.
  2. استراحت:
    مواردی كه درد خیلی شدید است ممكن است نیاز شود چندین روز استراحت مطلق باشید و یا پزشک توصیه می‌كند كه سطح فعالیت‌های خود را محدود نمایید.
  3. درمان داروئی:
    داروهای مسكن و ضد التهابی می تواند در كاهش درد موثر باشد.
  4. فیزیوتراپی:
    تمرینات خاص ورزشی می‌تواند عضلات پشت و شكم را تقویت نموده و در كاهش درد موثر است.
  5. تزریق استروئید:
    برای درد های خیلی شدید تزریق استروئید جهت كاهش درد انجام می‌پذیرد.
  6. كمربند یا كرست های كمری:
    كرست كمری ستون فقرات را با انتقال وزن به لگن حمایت می‌نماید. همچنین حركات اضافی خم و صاف شدن كمر را محدود نموده و درد را كاهش می دهد. بسته به شدت علائم و نظر پزشک نوع نرم یا سخت كرست كمری قابل استفاده است.
  7. درمان جراحی:
    بسیاری از افراد مبتلا به فتق دیسک كمری نیاز به جراحی ندارند ولی در مواردی كه علائم بسیار شدید است و احتمال آسیب نخاع و علایم عصبی وجود دارد، طبق نظر پزشک جراحی اولویت دارد.

برای پیشگیری از فتق دیسک کمر باید چه کنیم؟

  1. ورزش نمایید:
    تقویت ماهیچه‌های تنه به ثبات ستون فقرات کمک می‌نماید.
  2. قرار گرفتن در وضعیت مناسب:
    وضعیت مناسب فشار برروی دیسک و ستون فقرات را کاهش می‌دهد. هنگام نشستن بخصوص در دوره‌های طولانی مدت پشت خود را صاف و تراز نگه داشته و قوز نکنید. هنگام برداشتن اجسام سنگین فشار را برروی پاهای خود وارد کنید، نه بر کمر خود.
  3. تناسب اندام:
    وزن اضافی باعث فشار بیش از حد برروی ستون فقرات و دیسک‌ها شده و حفظ تناسب اندام به شما در پیشگیری از ابتلا به دیسک کمر کمک می‌نماید.

جراحی فتق دیسک کمر توسط سیامک مرادی فوق تخصص درد

عوارض فتق دیسک بین مهره ای چیست؟

فتق دیسک شدید درمان نشده می‌تواند منجر به آسیب دائمی عصب شود. در موارد بسیار نادر، یک دیسک مشکل‌دار می‌تواند تکانه‌های عصبی به اعصاب cauda equina (شبکه انتهایی ستون فقرات) در قسمت تحتانی کمر و پاها را قطع کند. اگر این اتفاق بیفتد، ممکن است کنترل روده یا مثانه را از دست بدهید.

یکی دیگر از عوارض طولانی مدت به عنوان بی‌حسی زین (نخاعی) شناخته می‌شود. در این حالت، دیسک روی اعصاب فشار می‌آورد و باعث می‌شود حس قسمت‌های داخلی ران، قسمت پشت پاها و اطراف رکتوم خود را از دست دهید.


3.9 18 آرا
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
45 نظر
قدیمی‌ترین
جدیدترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات
اسماعیل متانی
اسماعیل متانی
3 سال قبل

با سلام
من قدم 185 وزنم 105کیلو،،،، سنم 34،، الان حدود 20روز هست که درد در ناحیه کمر قسمت پایین دارم،، که زمانی که سرفه یا عطسه میکنم دردش بیشتر میشه،، زمانی هم که سر پا ایستاده ام درد در ناحیه کمر و همچنین در ناحیه لگن طوری که فکر میکنم سوزن سوزن شده،، به پشت هم نمیتونم بخوابم،، زمانی هم که نشسته هستم دردم زیاد میشه،،، مقداری هم شکم دارم و خودمم تلاش برای کم کردن میکنم،،، الان خیلی داره اذیت میکنه،، میتونید راهنمایی کنید،، من از مازندران مزاحمتون میشم،، تشکر بابت زمانی که صرف خواندن نوشتها کردید،،،

علی
علی
3 سال قبل

سلام خسته نباشید من امسال این سوم دفعمه که درد کمر گرفتم دفعه اول به کمرم فشار اومد اما دو دفعه بعد اصلا حین راه رفتن و بلند شدن کمرم درد گرفته ام ار ای هم گرفتم مهره چهار و پنجم برامدگی دارن ایا با ورزش و حجامت خوب میشه یا باید عمل جراحی انجام بدم چون الان درد تقریبا رسیده به قوزک پای راستم ممنون میشم راهنمای بفرمایید که اگه عمل جراحی لازم هست عمل لیزر بهتر ه یا باز

...
...
3 سال قبل

سلام. میان دو کتفم استخوان نخاعم در میکنه خصوصا از سمت چپ بدنم به استخوان نخاع. دردش انقدر زیاد نیست و ولی وقتی لمسش میکنم درد زیادی داره . وزنم پایینه و ۲۲ سالمه میخواستم بدونم مشکلم چیه؟ فتق دیسک یا توموز نخاع؟ یا یه درد عادی در اثر فشار عصبی چون طی چند روز گذشته فشار عصبی زیادی داشتم.

محبت
محبت
3 سال قبل

سلام وقتتون بخیر
مادرم چهار پنج سال پیش دیسک کمر و تنگی نخاع داشتن عمل کردن الان مدتی هست ران و زانوشون درد میکنه ابتدا باسنشون درد میکرد الان درد زده به ران و زانو جوری که راه رفتن درد رو زیاد میکنه ممکنه دوباره دیسک کمرشون عود کرده باشه؟؟ وزن شون هم زیاد هست و اینکه این مدت اتفاقاتی افتاده که ترس و استرسم بهشون وارد شده

ملیکا محمدی
ملیکا محمدی
3 سال قبل

سلام جناب آقای دکتر ،من پنج سال پیش جسم سنگینی بلند کردم و در ناحیه پشت ستون فقرات روی بعضی مهره هامL1,L2, T11, T12 پوستش تیره رنگ شده و ام از ای دادم گفتن فتق دیسک و وقتی ورزش میکنم دچار سوزش از قسمت ستون فقرات و تا پایین پام این سوزش و درد هست و گاهی دچار تعریق میشم و زمانی که سه روز استراحت مطلق میکنم این درد برطرف میشه ،علت تیرگی ناحیه پوست روی مهره هام چیه؟

Akbari
Akbari
3 سال قبل

سلام

من قبلا داکتر رفته بودم برای بیست روز آمپول داد

و سه هفتی دیگر ماساج کرد برای فعلا بهتر هستم تا زمانیکه بشتر از نیم ساعت راه برم گاه گاهی درد می‌کند

کدام راه دیگردارد انجام اش بدهم

فردین
فردین
3 سال قبل

سلام وقت شما بخیر
این نتیجه ام آر آی ک گرفتم
The lordosis of l spine and signal of l4/ĺ5 and ĺ5/Sĺ discs R reduced.there R left centrolateral disc herniation of l5/s1 and disc bulging of l4/ĺ5 that have impression
on the nerve roots especially left side of l5/S1.
The conus is ok

ممنون از اینکه وقت می‌گذارید و پاسخ میدهید

پویا عظیمی
پویا عظیمی
2 سال قبل

سلام خسته نباشید ، من تقریبا 7ماه میشه کمرم درد میکنه ، البته فقط یک نقطه است در ناحیه کمرم نرسیده به لگن ، وقتی دقیقا اون نقطه رو فشار میدم یه درد خفیف دارم ، سی تی اسکنم گرفتم دکتر گفت مشکلی نداری ، دیگه نمی دونم چیکار کنم البته دکتر گفت خمیه پشتت کمه.لطفا کمکم کنید

نيكى
نيكى
2 سال قبل

سلام من سمت راست ، قسمت پایین ، روی مهره ها احساس برآمدگی دارم ، در ضمن از دیروز بلند شدن برام سخت شده ، 🥺

رحیمی
رحیمی
2 سال قبل

سلام خسته نباشید دکتر من کمرم مهره های پایینی 5 سال هست وقتی می ایستم درد میکنه الان 2 سال هست زده ب هر دو پام و سیاتیک شده از باسن گرفته تا قوزک پا و اینکه ب اسفنکتر داخلی راست روده هم اثر گذاشته و در انزال برام مشکل ایجاد میکنه میشه بگید ایا درمان داره یا باید عمل بشه؟

محمدشریف مجیدی
محمدشریف مجیدی
2 سال قبل

سلام
برای پارگی دیسک از آقای دکتر وقت میخواستم.

زهرا آواک
زهرا آواک
2 سال قبل

سلام
چند پزشک گفتندد جراحی باید انجام بدم برای گردنم و دیسک مصنوعی بزارم،نیاز به مشورت دارم اگه امکانش .باشه بدون جراحی درمان بشه گردنم.

سید محمد کاظم ذاکری
سید محمد کاظم ذاکری
2 سال قبل

با سلام
حقیر ۴۸ سال دارم و مدت ۳ سال از ناحیه مهره ۴ و ۵ کمر دچار درد هستم و معالجات متعدد نظیر اوزون تراپی، فیزیوتراپی، تزریق اپیدورال و … انجام داده ام. آیا با درمان لیزر جهت تبخیر زائده کوچک فتق دیسک برای حقیر قابل انجام می باشد؟

عباس نصراله پور
عباس نصراله پور
2 سال قبل

سلام ،وتشکرازاساتیدصاحب نظردربیماری کمردرد،بنده عباس نصراله پورازساری ،سن۶۵ سال،بمدت طولانی به بیماری کمردردمبتلا شدم،درددرناحیه پائین کمراحساس کرده بطوریکه دوپاهام بی حس وسوزن سوزن وقدرت راه رفتن ،ندارم، ودردزمانیکه درجایی بنشینم ارام وراه بروم ویا ایستاده باشم دردمیگیردوتحت درمان وبه پزشک ارتوپدومغزواعصاب مراجعه کردم ونتیجه مطلوبی نگرفتم راه درمان موثر واسوده شدن ازاین بیماری چیست؟باتقدیروتشکرازلطف شما

ایرج
ایرج
2 سال قبل

با سلام و خسته نباشید خدمت دکتر مرادی

بنده پدرم در ناحیه پایینی کمر و باسن درد دارن .. پزشک با بررسی ام ار ای فتق مهره ۴ و ۵ را تشخیص دادن و گفتند باید عمل جراحی انجام بدن .. ولی خب اونطور که مطلع شدم در موارد شدید عمل میکنند، پدرم در انجام فعالیت های روزمره مشکلی ندارند ولی هنگام بلند شدن یا رانندگی و .. در قسمت باسن احساس درد دارند .. بی حسی پاها و درد سیاتیک هم ندارند، آیا واقعا نیاز به عمل جراحی هست؟!

محمد
محمد
2 سال قبل

سلام جناب دکتر خسته نباشید
بنده پنج ماه پیش چندین ساعت بعد از تمرین ورزش هایی مثل پرس پا و پشت پا در باشگاه احساس سوزن سوزن شده در کف پای چپم احساس کردم همچنین دردی خفیف در بالای باسن سمت چپ(عضله پرفورمنس) و تقریبا انتهای استخوان دنبالچه احساس میکردم در حال حاضر فقط احساس سوزن سوزن شدن در کف پای چپ یا گاهی اوقات انگشتان پای چپ احساس میکنم
میخواستم بدونم آیا احتمال فتق کمر هست یا خیر؟
چون گز گز کف پام خفیف هست و مشکلی ایجاد نکرده به دکتر مراجعه نکردم هنوز

محبوبه حسینی
محبوبه حسینی
2 سال قبل

سلام من وسایل سنگین بلن کردم گردن و پشت شانه هام درد دارم

جيحون
جيحون
2 سال قبل

سلام دوكتور صاحب ٢٤ سال سن دارم
درد در قسمت پاين كمر دارم در بالاي باسن ها
ممنون ازتان ميشم
منتحي پياده ميتانم برم در هم كردن فعاليت مشكل ندارم.

BC480AE4-9AF1-434A-8D68-280F470F6437.jpeg
parisa
parisa
2 سال قبل

سلام من در ناحیه کمر بیرون زدگی دیسک خیلی کم دارم ممکن هستش که با لیزر یا ورزش مثل سابق بشه

وحید عبدالله زاده
وحید عبدالله زاده
2 سال قبل

سلام
وحید هستم ۳۲ ساله تقریبا از چند سال پیش این مشکل من شروع شد در باشگاه یک طرف پای من که طرف راست هستش دقیقا پهلو متورم میشه و با درد شدید رگ سیاتیک در صورتی که کمر من خم میشه به سمت چپ و کاملا خم میشم ک با تزریق متاکاربومل رو ب بهبود می رم

سعید ذاکری
سعید ذاکری
2 سال قبل

سلام وقت بخیر خسته نباشید. آقایی ۳۷ ساله هستم حدود ۱۰ کیلو اضافه وزن دارم، اولین بار حدود ۳ سال پیش درد کمری و در هر ۲ پا داشتم امسال مجدد دو ماه پیش درد عود کرد mri انجام دادم، نتیجه mri . بالجینگ دیسک L4/L5 و پروتروژن سنترال دیسک L5/S1 دیده.
در حال حاضر درد خفیف تا متوسط در کمر و پشت ساق و روی پای راست و گاهی اوقات پای چپ‌ دارم.
پیشنهاد درمانی آقای دکتر برای مشکل بنده چیست ؟

فرهاد ابدالی
فرهاد ابدالی
1 سال قبل

سلام و عرض ادب
من در آلمان زندگی می کنم . سه هفته پیش وقتی می خواستم یک کتاب را بردارم ناگهان چنان دردی در کمرم پیچید که نتوانستم تا حدود ۱۵ دقیقه از جایم تکان بخورم . سپس رفته رفته خوب شدم . بعد از دو هفته درد در پای چپم پیچید که دکتر خانواده برایم قرص مسکن ۷۵ میلی گرم را تجویز کرد که تا حدودی از شدت درد کاست . بعد از ام آر آی دکتر گفت vorfall خیلی بزرگ شده و نیاز به جراحی دارم ولی با توجه به اینکه الان شکایت زیادی ندارم می توانم خودم تصمیم بگیرم که الان عمل کنم یا وقتی که درد ناتوانم کرد . الان نمی‌دانم چکار کنم . آیا فکر می کنید بهتر است عمل کنم یا اینگه صبر کنم . ۶۱ ساله هستم .

Javad
Javad
1 سال قبل

سلام جناب دکتر؛
من دو سال پیش تو خواب کمرم یه چرخ کوچک خورد،و از اونموقع صبح ساعت ۶ صبح موقع بیداری در سمت راست کمر و پهلوم درد شدیدی می گیرم و جز با تخلیه ادرار و مدفوع دردش آروم نمی شه.مشکل دیسک دارم ؟

ادمین
ادمین
ادمین
پاسخ به   Javad
11 ماه قبل

اين مشكل ارتباطي به كمر ندارد. با همكاران داخلي مشورت كنيد

زهرا چهاردنگی
زهرا چهاردنگی
2 ماه قبل

سلام خسته نباشید من دختر۳۱سال سنم مجردم سال ۱۴۰۰ب دلیل اینکه داشتم پرده ها خونه نصب می کردم کمرم گرفت ب دکترمراجعه کردم گفت ام رای برو جواب ام رای پارگی دیسک بود اما خوشبختانه درد خوب شد من دیگه دکترنرفتم والان ۱۴۰۲هس ب دلیل کارا روز مره منزل باز درد ب قسمت باسن وساق پاراستمو درگیرکرده اما درد باسنم الان خوب شده فقط ساق پام سوزش داره جواب این ام رای باز فتق دیسک شدیده دکتر گفت باید عمل کنی من می ترسم همه میگن عمل نکن استراحت کن عمل خوب نیس نمی دونم چکارکنم استرس گرفتم ازاونجایی که یع روزی باید ازدواجم کنم بچدارشم نمی دونم چ تصمیمی بگیرم چون اکثریتم عمل کردن بدترشدن😔

Last edited 2 ماه قبل by زهرا چهاردنگی
ادمین
ادمین
ادمین
پاسخ به   زهرا چهاردنگی
18 روز قبل

بايد ام ار اي رويت بشه و بر اساس شدت ديسك تصميم گرفته بشه


دکتر سیامک مرادی فوق تخصص درد در کلینیک درد راد


درباره دکتر


دکتر سیامک مرادی فوق تخصص درد در کلینیک درد راد در تهران است. در بهترین کلینیک درد و مجربترین پزشکان در زمینه کنترل یا درمان انواع دردهای شایع در حال فعالیت هستند.




مشترک ما شوید


با عضویت در لیست مشترکین ما از آخرین اخبار مطلع شوید و در جریان همه خبرهای قرار بگیرید.



تمام حقوق محفوظ است. طراحی توسط تک نئو

45
0
سوالی دارید؟ لطفا نظر بگذارید.x