بیاموزید که هنگام مراجعه به بخش اورژانس چه انتظاراتی داشته باشید. بیشتر بدانید ادامه مطلب

درد گردن چیست و 3 دلیل بروز آن

درد گردن چیست و 3 دلیل بروز آن

درد گردن

از نظر آناتومیک گردن از ستون مهره‌ها که از جمجه تا تنه ادامه دارد، تشکیل شده ­است. استخوان‌ها، رباط‌ها و ماهیچه‌های گردن، سر را حمایت می‌کنند و آن را قادر به حرکت می‌کنند. هرگونه اختلال، التهاب، یا آسیب می‌تواند باعث درد یا سفتی گردن شود.

بسیاری از افراد درد یا سفتی گردن را گهگاه احساس می‌کنند. در بسیاری از موارد، گردن درد به علت حالت بدنی بد یا استفاده‌ی زیاد از گردن است. گاهی گردن درد به علت آسیب در اثر افتادن، ورزش یا جابه جایی مهره‌ها است.

گردن به دلیل اینکه تحرک نسبتا زیادی دارد و در عین حال سر را حمایت می‌کند مستعد آسیب‌های زیادی است.

عادت‌های بد وضعیت بدن در منزل و در محیط کار که باعث فشارهای نامناسب و شدیدی بر گردن می‌شود.موارد زیر در ایجاد آسیب‌های گردن نقش بسیار مهمی دارد:

1. حرکات سنگین بدنی
  2. خستگی بیش از حد
  3. افسردگی
  4. کم تحرکی و ورزش نکردن
  5. مهمتر از همه ضعف عضلات بدن

3 عامل مهم در ایجاد درد گردن موثرند:

1. اسپاسم‌های عضلانی
  2. آرتروز مهره‌های گردن
  3. فتق دیسک بین مهره‌ای

دردهای گردنی به هر علتی ایجاد شوند با اصلاح الگو زندگی و تقویت عضلات اطراف گردن تا حد زیادی قابل درمان هستند.

علت‌های گردن درد:

بعضی از دلائل درد گردن در ادامه توضیح داده شده است:

• آسیب دیدگی و تصادف
  • افزایش سن
  • بیماری فرسودگی دیسک
  • سبک زندگی
  • بیماری‌های مزمن دیگر

بیشتر بخوانید: فتق دیسک گردن چیست و راه های درمان آن

علائم گردن درد

انواع علائم گردن درد شامل موراد زیر است:

• درد و سفتی گردن
  • درد و سوزش بین دو کتف یا پشت گردن در یک نقطه
  • درد، گزگز، بی‌حسی یا ضعف در دست‌ها یا بازوها یا شانه‌ها
  • احساس درد ناگهانی پس از زمین خوردن یا آسیب‌دیدگی
  • سفتی گردن به طور ناگهانی، همراه با مشکل در بلند کردن هر دو یا یکی از بازوها به بالای سر
  • سردرد تنشی، که درد می‌تواند به پشت سر شما و گاهی به گوش یا پشت چشم شما منتقل شود.
  • گردن شما به اندازه معمول نمی‌چرخد، به عنوان مثال وقتی می‌خواهید دنده عقب بروید، گردن به اندازه کافی نمی‌چرخد و شما باید کل بدن را بچرخانید تا پشت سرتان را ببینید.

نوبت گیری دکتر سیامک مرادی فوق تخصص درد

انواع دردهای گردن

گردن درد بر اساس میزان آسیب از نوع ملایم تا شدید درجه بندی می‌شود و می‌تواند حاد یا مزمن باشد.

گردن درد حاد: به صورت اتفاقی روی می‌دهد و معمولا ظرف چند روز بهبود می‌بابد. منبع درد معمولا عضلات، لیگامان‌ها، مفصل‌ها و دیسک‌ها هستند.

فتق دیسک گردن چیست و راه های درمان آن

گردن درد مزمن: بیش از سه ماه طول می‌کشد و ممکن است همیشه درد وجود داشته باشد یا یا فعالیت‌های خاصی درد بدتر شود.

اگرچه تعیین منبع درد برای رفع درد گردن بسیار مشکل است، فاکتورهای موثر شامل آسیب عصبی، زخمی شدن بافت‌ها، آرتروز و اثرات روحی روانی درد باشند. کسانی که علائم و نشانه‌های درد های مزمن را دارند ممکن است که به متخصص درد ارجاع داده شوند.

با توصیف واضح علائم خاص گردن درد و یا ترکیبی از علائم، می‌توانید به پزشک خود کمک کنید تا مشکل را در شما تشخیص داده و چگونگی حل کردن آن را به شما آموزش دهد. در اینجا متداول‌ترین انواع گردن درد ذکر شده است.

• درد عضلانی
  • گرفتگی یا اسپاسم عضله
  • درد مفاصل فاست
  • درد عصب
  • درد راجعه
  • درد استخوان

درد گردن توسط دکتر سیامک مرادی فوق تخصص درد

نکات زیر به بیماران توصیه می‌شود:

1. استفاده از بالش مناسب
    یک بالش نسبتا نرم که ضخامت آن به حدی است که سر را در امتداد گردن قرار می‌دهد، نه بالاتر نه پایین تر. بالش باید قوس گردن را پر کند و تا روی شانه‌ها کشیده شود.
  2. هنگام مطالعه یا کار سر خود را خم نگه ندارید.
    با تنظیم ارتفاع میز از خم ماندن طولانی گردن خودداری کنید.
  3. در هنگام کار با رایانه صفحه مانیتور باید در امتداد چشم‌های شما باشد و ارتفاع کیبورد با ارتفاع شانه و مچ دست شما متناسب باشد.
  4. چه در حالت ایستاده و چه در حالت نشسته سر باید در راستای ستون فقرات باشد.
    با آویزان کردن سر و شانه‌ها فشار زیادی به گردن وارد می‌شود.
    با غبغب گرفتن به حالت نظامی و صاف قرار بگیرید.

1. اجتناب از خوابیدن به شکم
  2. در هنگام مکالمه با تلفن گوشی تلفن را با شانه خود نگه ندارید و در مکالمه طولانی آرنج خود را بر روی تکیه گاهی قرار دهید.
  3. در هنگام مطالعه یا کار هر ساعت یک بار از جای خود بلند شوید و گردن و شانه‌های خود را حرکت دهید.
  4. هنگام نگاه کردن به پشت سر ،چرخاندن سر به تنهایی نادرست است.باید سعی کنید بالا تنه شما نیز بچرخد.
  5. حتی الامکان بر روی شکم نخوابید.در صورت لزوم ،زیر سر خود بالش نگذارید.
  6. برای تماشای تلوزیون روی مبل دراز نکشید.

درد گردن نشانه چیست؟

اگر مفاصل در جای نامناسب و نادرست قرار بگیرند و به مدت طولانی تحت فشار باشند درد گردن به سراغتان می آید. این اتفاق زمانی می افتد که شانه‌ها افتاده باشند و چانه به جلو کشیده شده باشد.

درد پاشنه پا و علائم و علل درد آن

پارگی دیسک بین مهره‌ها و بیماری‌های ماهیچه‌ای یا رباط‌ها هم از عوامل ایجاد درد گردن هستند.

در اکثر موارد در تصادفات هنگام برخورد ماشین عقبی با ماشین شما تکان شدید گردن را به دنبال دارد و این یکی از شایع ترین عوامل درد گردن است.
بالا رفتن سن هم با تخریب تدریجی ساختارها و اجزای گردن همراه است.

تشخیص

گردن درد معمولا با سابقه پزشکی و معاینه تشخیص داده می‌شود. پزشک دامنه حرکتی شما را بررسی می‌کند و درد گردن ناشی از حرکت را ارزیابی می‌کند. پزشک نواحی التهاب و هر گونه تغییر عصبی مثل بی حسی، کرختی یا ضعف در دست یا بازو را بررسی می‌کند.

آزمایش‌های خون برای بررسی بیماری یا عفونت صورت می‌گیرد. تست عکس برداری اشعه ایکس برای تشخیص علت گردن درد بسیار موثر است.

آزمایش‌های ساده اشعه ایکس می‌تواند اختلالاتی مانند تنگی فضای دیسک، بیماری‌های روماتیسم، جراحت و زخم، لغزندگی دیسک، استنوزیس (تنگی کانال نخاعی)،شکستگی و عدم استحکام ناشی از کشیدگی بیش از حد را نشان دهد.

ممکن است به تصویر برداری با اشعه ایکس یا آزمایشات تصویربرداری دیگر نیاز نداشته باشید.علاوه بر تصویر برداری با اشعه ایکس، آزمایشات دیگری که برای تشخیص گردن درد استفاده می شوند از قرار زیر هستند:

ام آر ای: که به تشخیص مشکلاتی از قبیل بیرون زدگی و پارگی دیسک گردن یا عصب باریکش کمک می‌کند.
سی تی اسکن: که استخوان و کانال نخاعی را نشان می‌دهد
میلوگرام: که طناب نخاعی و ریشه‌های عصب را نشان می‌دهد
الکترومیکوگرام و بررسی‌های سرعت هدایت عصبی یا بلوک‌های عصبی: که به پیدا کردن یک مشکل عصبی که باعث درد، بی حسی یا ضعف در دست یا بازو می‌شود، کمک می‌کند.

درمان بیماران مبتلا به درد گردن

درمان این بیماران بر اساس علت ایجاد کننده درد گردن متفاوت می‌باشد.
در قدم اول توصیه به انجام ورزش‌های مناسب توصیه شده و تجویز داروها و در برخی از موارد استفاده از گردنبندهای طبی توصیه می‌شود.

در صورتی که موارد گفته شده باعث کاهش درد بیمار نشد بر حسب علت ایجاد کننده درد گردن از تزریقات ناحیه عضلات و یا تزریق اپیدورال در کانال گردنی یا استفاده از لیزر پرتوان یا استفاده از دستگاه‌های لیزر دیسک گردن و یا دیسکوژل یا رادیوفرکوئنسی مفاصل گردنی جهت کنترل درد استفاده می‌شود.

• تزریق استروئید

پزشک ممکن است از تزریق داروهای کورتیکو استروئید در نزدیک ریشه‌های عصب، در محل مفاصل فاست که در استخوان‌های مهره‌های گردن قرار دارند یا تزریق در عضلات گردن برای کمک به کاهش درد بیمار استفاده کند.

روماتیسم چیست و راه های درمان آن

علاوه بر این در این حالت می توان داروهای بی حس کننده همچون لیدوکائین را برای کاهش درد بیمار به عضلات گردن تزریق کرد.

• لیزر درمانی

لیزر درمانی روشی است که در آن از طول موجه خاص لیزر برای بافت استفاده می شود و به این ترتیب به تسریع فرآیند بهبود بیمار کمک موثر می‌شود.

این روش معمولاً برای بیمارانی استفاده می شود که از مجموعه متنوعی از شرایط دیسک گردن، گردن درد حاد و مزمن رنج می‌برند و در این حالت امکان کاهش و حذف درد، ورم و التهاب، اسپاسم و بهبود عملکرد عضلات وجود دارد.

در لیزر درمانی از پرتو لیزر بطور مستقیم بر روی ناحیه آسیب دیده از 30 ثانیه تا چند دقیقه استفاده می‌شود. پرتو لیزر معمولاً توانایی 2 تا 5 سانتی متر نفوذ به زیر پوست دارد.

هنگامی که پرتو لیزر از لایه‌های پوست عبور کرده و به نواحی تحت درمان رسید، این پرتو توسط بافت هدف و اجزای حساس به نور موجود در سلول‌ها جذب می‌شود.

هنگامی که این پرتو انرژی جذب شود، یک مجموعه از رویدادها در سلول شروع می‌شود که به تدریج باعث بهبود بافت آسیب دیده می‌شود و به این ترتیب بیمار با کاهش درد، التهاب، ورم و کاهش کلی زمان درمان با افزایش متابولیسم درون سلولی مواجه خواهد شد.

• ورزش و حرکات اصلاحی

ورزش گردن درد به حفظ انعطاف و قدرت عضلانی گردن کمک می‌کند. در اینجا چند ورزش مناسب برای گردن درد را مرور می‌کنیم:
در حدود شست سانتی متر از گوشه دیوار فاصله بگیرید و پاها را در کنار هم قرار دهید. ساعدهای خود را روی دیوار قرار دهید به طوری که ارتفاع آن زیر شانه باشد.
ستون فقرات خود را به دیوار تکیه دهید. سر را به سمت عقب بگیرید تا جایی که پشت سر شما دیوار را لمش کند. چانه خود را به سمت پایین نگه دارید.

درد گردن توسط دکتر سیامک مرادی فوق تخصص درد

بر روی شکم بخوابید و زیر پیشانی خود یک حوله بگذارید. به آرامی پیشانی خود را چند ساتی متر از زمین فاصله بدهید و بالاببرید و این حالت را ۱۰ ثانیه نگه دارید. ورزش گردن درد به حفظ انعطاف و قدرت عضلانی گردن کمک می‌کند.

لازم به توضیح است که استفاده از روش‌های درمانی قطعا بعد از معاینه متخصص درد و تشخیص علت ایجاد کننده درد تصمیم‌گیری و اجرا می‌گردد.