بیاموزید که هنگام مراجعه به بخش اورژانس چه انتظاراتی داشته باشید. بیشتر بدانید ادامه مطلب

انواع عمل جراحی بسته دیسک کمر

انواع عمل جراحی بسته دیسک کمر

انواع روش­‌های جراحی بسته دیسک کدامند؟

عمل جراحی بسته دیسک با لیزر (PLDD)

جراحی لیزری دیسک به صورت سرپایی و تحت بی‌حسی موضعی انجام می‌شود. در طول این عمل، سوزن باریکی به کمک تصاویر اشعه ایکس (فلوروسکوپ) وارد دیسک بیرون زده می‌شود.

فیبر نوری داخل سوزن قرار داده شده و انرژی لیزر از طریق فیبر به درون دیسک می­‌تاباند و ماده ژله ای وسط دیسک را تا حد استاندارد تبخیر می کند در نتیجه فشار منفی ایجاد شده موجب جمع شدن دیسک بیرون زده شده و در نتیجه فشار را از روی ریشه عصب بر می­دارد و درد بیمار را تسکین میدهد. تأثیر جراحی لیزری دیسک کمر معمولاً سریع است.

جراحی لیزری دیسک کمر از سال ۱۹۸۶ تا کنون در سرتاسر جهان انجام می شود و عملی بی خطر، مؤثر و کمتر تهاجمی است و چون بیمار سریعأ از بیمارستان ترخیص می‌شود، عفونت‌های بیمارستانی در این بیماران کمتر بوده است.

نتایج این بررسی، اکنون در دست جراحان لیزر در سرتاسر دنیاست و بیان کننده این است که جراحی لیزری دیسک، اولین خط درمانی دیسک‌های بیرون زده ستون فقرات است.

عمل جراحی بسته دیسک کمر با پلاسما (PDCT)

یکی از روش‌های جراحی‌های بسته دیسک انعقاد و تبخیر دیسک بوسیله نور پلاسما می‌باشد. این روش دارای ماکزیمم اثر در درمان دیسک بیرون زده نسبت روش‌های دیگر است. نور پلاسما در سیستم دی ۳۰ قدرتمند و کنترل شده است که موجب انعقاد و تبخیر دیسک با گرما شده بدون اینکه به ریشه عصبی اطراف آسیبی وارد کند.

فیوژن قدامی جانبی مستقیم (XLIF)

عمل کم‌ تهاجمی XLIF نوع دیگری از جراحی فیوژن یا خشک کردن مهره‌ها است، با این تفاوت که جراح برش را به جای جلو یا پشت بدن در پهلو ایجاد می‌کند. این عمل نیز با حداقل تهاجم همراه است و نیازی به بخیه زدن ندارد.

فیوژن داخل بدنی قدامی مهره‌های کمر (ALIF)

فیوژن داخل بدنی قدامی مهره‌های کمر از طریق ایجاد برشی کوچک در جلوی بدن انجام می‌شود. این برش کوچک معمولاً نزدیک ناف ایجاد می‌شود.

نوبت گیری دکتر سیامک مرادی فوق تخصص درد

دکمپرسور

دستگاه دکمپرسور مانند سوزن بسیار نازکی است که بعد از انجام بی­حسی داخل دیسک فرستاده شده و از طریق یک میکروموتور قسمت داخلی دیسک خرد شده و از طریق این لوله به بیرون مکش می­شوند. . تمامی مراحل این روش بدون نیاز به بیهوشی و برش جراحی انجام میشود.

نوکلئوتومی

در این روش یک لوله باریک وارد ناحیه میانی دیسک شده و با فشار آب دیسک را از بدن خارج می­کند. انداره لوله آن در مقایسه با دستگاه دکمپرسور (دستگاهی برای انجام نوع دیگری جراحی بسته) بیشتر بوده و حجم تخلیه شده آن نیز بیشتر می­باشد. تمامی مراحل این روش بدون نیاز به بیهوشی و برش جراحی انجام میشود.

بلوک مفصل فاست چیست و مزایا و مضرات آن

دیسکوژل

در تزریق دیسکوژل ماده شیمیایی خاصی به داخل دیسک تزریق شده و با تغییری که در ساختار مولکولی ماده ژله­ای دیسک ایجاد می­کند سبب کاهش فشار داخل دیسک و جمع شدن قسمت بیرون زده دیسک می­شود. تمامی مراحل این روش بدون نیاز به بیهوشی و برش جراحی انجام میشود.

تزریق اپیدورال کودال

بر اساس مطالعات انجام شده روش تزریق ایپدورال کودال عوارض بسیار کم و بیشترین تاثیر را در روش‌های تزریق به همراه دارد. در روش تزریق اپیدورال کودال ترکیبی از داروهای بی‌حسی و موضعی جهت کاهش و رفع درد پشت و کمر تزریق می شود.

این روش شامل وارد کردن یک سوزن نازک در ناحیه خاصی از کمر می باشد که معمولا این ناحیه بی حس شده تا بیمار درد ناشی از وارد شدن سورن را احساس نکند.

در این روش برای رفع کمر درد و پشت تزریق به صورت مستقیم توسط سوزن و به ترنیب در ناحیه پشت و خاجی انجام می شود. آرام شدن سریع درد و علائم بیماران از مؤثرترین دستاورد این تزریق است.

تزریق ترنسفورمینال

تزریق ترنسفورمینال یک تزریق از استروئید با مدت ماندگاری بالا است که در دهانه گوشه‌های ستون فقرات یعنی جایی که ریشه‌های اعصاب وجود دارند، انجام می‌شود. این دهانه باز به‌عنوان فورامن شناخته می‌شود.

یک مهره کوچک از فضای اپیدورال است که با فاصله‌ای کوتاه از ریشه عصب بیرون می‌آید. این ریشه مهره اپیدورال دقیقاً بیرون کانال نخاعی است. بعضی‌اوقات این تزریقات به‌عنوان مسدودکننده‌های ریشه مهره ، مسدودکننده‌های ریشه یا ترنسفورمینال های ایپدورال هستند.

استروئید تزریق شده با ماندگاری بالا باعث کاهش التهاب و ورم ریشه‌های اعصاب نخاعی و دیگر بافت‌های اطراف ریشه نخاعی می‌شود.

این ممکن است به‌خودی‌خود باعث کاهش درد، سوزن سوزن شدن، بی‌حسی و سایر علائم ناشی از چنین التهاب‌هایی شود. همچنین، تزریقات ترنسفورمینال را می‌توان برای شناسایی سطح یا سطوحی از ریشه عصب خاص نخاعی که منبع تولید درد هستند مورداستفاده قرار داد.

تزریق فاست یا ریزوتومی

در عمل بسته دیسک کمر تزریق فاست شامل تزریق بلند مدت کورتیکو استروئید (برای مثال تريامسينولون یا متيل پردنيزولون) و یک ماده بی حسی (برای مثال، لیدوکائین یا بوپيواکايين) است.

مطالعه کنید
سندروم دم اسبی یا سندروم کودا اکوینا چیست؟

این داروها به محل مفصل فاست دردناک و در داخل کپسول مفصل یا در بافت اطراف کپسول تزریق می شود. هر یک از مهره های ستون فقرات دارای چهار مفصل فاست هستند، یک جفت از این مفاصل به بالای مهره ها متصل هستند (فاست های بالایی) و یک جفت از آنها به زیر مهره ها متصل می باشند (فاست های تحتانی).

تزریق کورتیکو استروئید می تواند کاهش التهاب و درد در ناحیه مورد نظر را به همراه داشته باشد. کاهش درد در این حالت می تواند از چند روز تا چند سال ماندگار باشد و به بیمار امکان بهبود شرایط ایجاد شده در ستون فقرات با کمک فیزیوتراپی و یک برنامه حرکتی را می دهد.

علاوه بر این، تزریق های فاست می تواند اطلاعات مورد نیاز برای تشخیص مشکل را در اختیار پزشک قرار دهد. این تزریق می تواند پیام های درد را به شیوه مشابه مورد استفاده توسط یک دندان پزشک برای مسدود کردن سیگنال های عصبی قبل از کار بر روی دندان ها، مختل نماید.

تزریق های انجام شده به مفاصل یا اعصاب گاهی اوقات «انسداد یا مسدود کردن» نامیده می شود. تزریق های موفقیت آمیز به مفاصل فاست می تواند نشان دهنده مفید بودن ریزوتومی فاست برای بیمار باشد. در واقع، در این روش از الکتریسیته جاری برای تخریب فیبرهای عصبی انتقال دهنده سیگنال های درد به مغز استفاده می شود.

ازبین بردن فشارستون مهره ها

استنوزیس ستون مهره ها که باعث تنگ شدن فضای ستون مهره ها میشود شرایطی است که با فشارعصب ها ایجاد میشود و باعث ایجاد علائمی مختلفی مانند درد، بی حسی و ضعف ماهیچه ها میشود در صورتیکه جراحی کمر توصیه شود با انجام جراحی بسته با استفاده از ایندوسکوپ یا میکروسکوپ استخوان ها و بافت ها ی نرمی که باعث فشار به عصب میشود برداشته میشود یکی از رایج ترین جراحی هایی از بین بردن فشار جراحی لامینکتومی و فورامینوتومی است.

آندوسکوپی دیسک فورامینال

یکی از جدیدترین و بهترین روش‌های جراحی دیسک، در بیماران مبتلا به بیرون‌زدگی یا پارگی دیسک و تنگی کانال نخاعی، جراحی بسته به کمک آندوسکوپی است.
در این روش بیمار در اتاق عمل به شکم روی تخت عمل خوابیده و با بی‌حسی موضعی و یا بیهوشی کاملا بی‌درد می شود.
پس از عکسبرداری کامل ستون فقرات و دیسک اسیب‌دیده، سوزن مخصوص و ابزار کوچک بازکننده از برش کوچکی در حدود نیم سانتیمتر وارد محل بیرون‌زدگی دیسک می‌شود.

سلول های بنیادی در درمان آرتروز مفاصل

سپس دوربین پیشرفته از کانال وارد شده و همزمان با دید مستقیم و تصویر با کیفیت بسیار بالا 4K با ابزار مخصوص و ظریف قطعه بیرون‌زده دیسک خارج و عصب و نخاع آزاد می‌شود.

با خروج ابزار و دوربین محل برش با یک بخیه و یا فقط با پانسمان بسته شده و بیمار بلافاصله احساس بهبودی می‌کند. مدت زمان بستری یک‌شب بوده و بیمار روز بعد ترخیص و فعالیت معمول خود را پس از دو یا سه روز از سر می‌گیرد.

اوزون‌تراپی چیست؟

اوزون یکی از اشکال اکسیژن است که در صورتی که در محیط پزشکی و به صورت کنترل‌شده با اکسیژن مخصوص کاربرد پزشکی، ترکیب شود، دارای اثرات ضد باکتریایی، ضدویروسی و ضدقارچ می‌باشد.

اوزون تراپی روش که نوعی از عمل جراحی بسته دیسک کمر است، مقادیر کمی از اوزون با دقت فراوان با اکسیژن مخصوص کاربرد پزشکی، ترکیب می‌شود و سپس این ترکیب توسط تجهیزات مخصوصی در بدن بیمار تزریق می‌شود.

این روش درمانی، در درمان عفونت‌های مزمن ویروسی و باکتریایی که به مصرف آنتی بیوتیک پاسخگو نیستند، بسیار موثر است. این روش همچنین در درمان مشکلات اسکلتی عضلانی و بسیاری از مشکلات مربوط به ستون فقرات کاربرد دارد.

عمل جراحی بسته دیسک توسط دکتر سیامک مرادی در کلینیک درد راد در تهران

وضعیت بیمار پس از عمل جراحی بسته دیسک چگونه است؟

• چند ساعت پس از اتمام عمل جراحی بسته دیسک کمر بیمار مرخص می شود.
  • بیمار نباید تا مدت ۲۴ ساعت پس از عمل جراحی بسته دیسک کمرخم شود.
  • ممکن است که بیمار تا چند روز پس از عمل جراحی بسته ستون فقرات و دیسک کمر به داروهای ضد درد نیاز داشته باشد.
  • پس از گذشت یک هفته از عمل جراحی بسته دیسک کمر بیمار می تواند فعالیت های طبیعی خود را آغاز کند.
  • بیمار پس از عمل جراحی بسته دیسک کمر می تواند با انجام ورزش های مناسب زندگی سالم، فعال و بی دردی را آغاز کرده و از حس خوب سلامتی برخوردار شود.

همیشه پزشکان متعهد به این اعتقاد دارند که با روش های کمتر تهاجمی، به درمان درد بیمار کمک کنند و از انجام روش های پرخطر با عوارض و هزینه بالا جلوگیری شود. در نهایت با راهنمایی پزشکتان و مشورت با او بهترین روش درمانی برای شما به کار می رود. همیشه به یاد داشته باشید جراحی باز تنها راه درمانی نیست، بلکه آخرین راه درمانی است.

شما می‌توانید برای مشاوره با دکتر سیامک مرادی با تماس با ایشان در ارتباط باشید.

17 Comments

1. باسلام افتادگی پای راست وقادربه ایستادن روی پاشنه پاراندارم ام آی آر برجستگی دیسک کمر وشکستگی مهره ازقدیم دکترمغزواعصاب دراراک گفتنداحتیاج به عمل نیست کفش ارتوپدوفزیوترابی وداروی ویتامین تجویز نمودندراه رفتن کمی بهترشد ولی مشکل حل نشده لطفاراهنمایی بفرمایید

1. سلام
      اگر عصب صدمه جدي خورده باشه ممكنه افتادگی قابل برگشت نباشه ولي براي دردها از بلوكهاي عصبي ميشه استفاده كرد.
      باید معاینه شوید.

2. سلام دکتر
    من دیسک کمر دارم
    بهترین روش درمان دیسک کمر چیه؟

1. سلام
      با توجه به نوع مشکل درمان متفاوت است.

3. سلام اقای دکتر
    خسته نباشید
    من عمل دیسک کمر انجام دادم و الان دچار التهاب محل عمل شدم و به شدت درد دارم دردای خیلی شدید حتی نمیتونم‌از جام بلند شم!به راهتماییتون نیاز داشتم

4. سلام اقای دکدور من حدودن ۹سال درگیر گمر درد شدید هستم الان دیگه کمرم داره بی حص میشه دکدورا میگن سالمی ولی من کمرم بی حص است چه کار کنم ‌

5. سلام
    من نیاز به مشاوره با دکتر دارم
    عکس ام ار ای دارم و سابقه تمام درمانم
    حضوری امکان امدن ندارم و باید بصورت انلاین مشاوره بگیرم
    لطفا زمان و مبلغ رو بفر مایید
    ممنون از شما

1. سلام
      جهت مشاوره آنلاین میتونید با شماره تلفن همراه کلینیک درد تماس بگیرید.

6. سلام
    اقای دکتر پدرم ۲ ماه است در اثر شکستگی مهره ۳ کمر تحت درمان قرار گرفته از تزریق سیمان در استخوان تا عمل پیچ و مهره پیشرفته
    ولی متاسفانه درد به هیچ وجه تسکین نیافته
    طوری که مداوم از انواع قرص و امپول های مسکنی استفاده نموده و جوابگو نمیباشد حتی در بیمارستان با تزریق مرفین فقط ۱ ساکت تسکین یافته و پس از ان دیگر درد کاهش نیافته
    مدتهاست با بی خوابی هر روزه و درد مداوم پدر مواجه هستیم
    لطفا کمک کنید . خود بیمار و خانواده ناتوان شده ایم و از لحاظ روحی بسیار تحت فشاریم .

1. سلام
      اين درد كه به دارو پاسخ نميدهد بهتر است که تزريق و بلوک عصبی انجام شود.

7. سلام آقای دکتر من آرتروز دیسک شدید در ناحیه مهره T11 دارم به طوری که نمیتونم خم بشم الان 12 ساله نمیتونم این کار رو بدون درد شدید انجام بدم میخواستم بفرمایید که چه روشی برای من مناسب هست ؟