درد مزمن لگن؛ علت و تشخیص آن

Chronic-pelvic-pain-drsiamakmoradi.com_.jpg

درد مزمن لگن

درد لگنی یکی از مشکلات شایع در بین زنان است که گاهاً در مردان نیز به علل متفاوتی رخ می دهد. این درد به صورت مقطعی یا تشدید شونده در ناحیه زیر شکم و لگن خاصره در زنان ایجاد می شود و علت آن بدون انجام آزمایشات و معاینات پزشکی معمولاً قابل تشخیص نیست.

در برخی موارد نیز علت این درد ناشناخته باقی می ماند. درد لگنی بسته به شدت آن به دو دسته مزمن و شدید (حاد) دسته بندی می شود. احساس درد در استخوان لگن به صورت ناگهانی و شدید را یک وضعیت حاد می نامیم و در مقابل ، احساس درد در استخوان لگن به صورت متناوب و یا پیوسته در یک بازه زمانی بیش از یک ماهه را مشکلی مزمن بر خواهیم شمرد.

به این ترتیب نمی توان ویژگی های مشخصی را برای درد لگن تعیین نمود، برای مثال ممکن است برخی افراد ممکن است این مشکل را تنها در زمان رابطه جنسییا در هنگام ادرار کردن، یا برخی فعالیت های خاص دیگر حس کنند و در سایر شرایط، هیچی دردی نداشته باشند.

علت درد مزمن لگن

درد در ناحیه لگن که به مدت 6 ماه یا بیشتر طول می کشد است و می تواند به صورت برگشت پذیر باشد. گاهی اوقات درد دارای یک چرخه منظم است. به عنوان مثال، ممکن است در دوران قاعدگی رخ می دهد وگاهی در برخی اوقات مانند : قبل و یا بعد از خوردن غذا، در حال ادرارکردن و یا در حین مقاربت جنسی اتفاق بیفتد.

درد مزمن لگن دکتر سیامک مرادی فوق تخصص درد کلینیک درد راد تهران

چه چیزی باعث درد مزمن لگن می شود ؟

این درد را می توان ناشی از شرایط گوناگون دانست. برخی از این شرایط ممکن است به اندام های تولید مثلی مربوط شود اما به دستگاه ادراری یا روده مربوط نمی شود.در برخی از زنان ممکن است بیش از یک بیماری داشته باشند وعلت این درد به یکی از آن بیماریها مرتبط شود اما برای برخی از دیگر زنان مبتلا، هیچ دلیلی خاصی وجود ندارد.

بررسی درد مزمن لگن

در اولین ویزیت بیمار باید اخذ تاریخچه کامل درد شامل ماهیت درد، محل، انتشار، شدت، فاکتورهای تشدید کننده و تسکین دهنده، تاثیر سیکل قاعدگی، استرس، کار، ورزش، مقاربت و ارگاسم و مقاربت و ارگاسم، زمینه ی برانگیخته شدن درد، تلفات اجتماعی و شغلی ناشی از درد، صورت گیرد.

باید از بیمار در مورد علائم خاص برخی از انواع پاتولوژی ها سوال شود:

• ژنیتال (خونریزی واژینال غیرطبیعی، ترشح، دیس منوره، دیس پارونی، ناباروری)
  • انتروکولیک (یبوست، اسهال، نفخ، دفع مدفوع خونی و ارتباط درد و تسکین درد با دفع مدفوع)
  • عضلانی-اسکلتی / نوروپاتیک (تروما، تشدید درد به هنگام فعالیت یا تغییرات وضعیتی
  • اورولوژیک (فوریت ادرار، تکرر ادرار، شب ادراری، سوزش ادرار، بی اختیاری ادرار، هماتوری)
  • سایکولوژیک (تشخیص های قبلی، بستری در بیمارستان و داروها، اختلالات فعلی افسردگی، اضطرابه بانک شامل افکار خودکشی، ترومای عاطفی، فیزیکی یا جنسی)
    با انجام تست Carnett درد منشاء گرفته از دیواره ی شکم از درد احشایی افتراق داده می شود. در این تست، بروسی شکم با عضلات سفت شده (با بلند کردن سر از وضعیت درازکش یا بالا بردن پاها در حالت صاف) انجام می شود این مانور درد ناشی از دیواره شکم را تشدید کرده و درد احشایی را کاهش می دهد.

علل درد مزمن لگن

• چسبندگی
  • آندومتریوز
  • مشکلات اسکلتی عضلانی
  • بیماری التهابی لگن
  • حاملگی خارج رحمی
  • بیماری های مقاربتی
  • متیل اشمرتز ( تخمک گذاری دردناک )
  • سندرم درد احتقانی لگن
  • سندروم پیش از قاعدگی (PMS)
  • سندروم رودهٔ تحریک پذیر(IBS)
  • سندروم بقایای تخمدان
  • درد با منشأ رحمی
  • آدنومیوز
  • سیستیت بینابینی (سندروم مثانه دردناک)
  • فیبروئید رحم
  • سندرم لواتور (ماهیچه بالا برنده معقد)
  • مشکلات پشتیبانی لگن
  • ولولودنیا
  • علل روانشناختی و درد لگن
  • درد مزمن لگن دکتر سیامک مرادی فوق تخصص درد کلینیک درد راد تهران

علائم درد مزمن لگن در زنان

پزشک از بیمار می خواهد ناحیه درد را مشخص کند. فرد به جای اینکه به یک نقطه واحدی اشاره کند، کل ناحیه لگن خود را نشان می دهد. حتی درد مزمن لگن خود را به یک یا چند روش زیر شرح می دهد:

• درد شدید و مداوم
  • درد متناوب
  • دردهای تند یا گرفتگی
  • فشار یا سنگینی در اعماق لگن
  • درد هنگام مقاربت
  • درد هنگام دفع مدفوع یا ادرار کردن
  • درد هنگام نشستن طولانی مدت طولانی

درد احتمال دارد بعد از ایستادن طولانی مدت تشدید شود و هنگام خوابیدن و دراز کشیدن بهتر شود. درد ممکن است خفیف باشد و یا آنقدر شدید شود که نتواند، بخوابد و یا ورزش کند.اگر درد لگن، زندگی روزمره را مختل کرده یا علائم بدتر شد، باید به پزشک مراجعه کرد.

درد مزمن لگن چگونه تشخیص داده می شود ؟

پزشک معالج شما در مورد سابقه پزشکی سوالاتی را خواهد پرسید. شما یک معاینه جسمی از جمله معاینه لگنی خواهید داشت.همچنین تست هایی برای پیدا کردن علت ،ممکن است انجام شود. همچنین ممکن است لازم باشد سایر متخصصان را برای پیدا کردن علت درد خود ملاقات کنید مانند یک متخصص گوارش (پزشکی که با تمرکز بر روی مشکلات گوارشی) یا متخصص زنان و متخصص در مشکلات ادراری و ….

چه آزمایشاتی برای کمک به تشخیص درد مزمن لگن ممکن است انجام شود ؟

برخی از آزمایشات تصویربرداری زیر ممکن است انجام شود:

سونوگرافی

لاپاروسکوپی

کی از روش های بسیار دقیق که می تواند فضای داخلی لگن شما را نشان دهد لاپاراسکوپی است. از طریق لاپاروسکوپی پزشک در طی جراحی، برش بسیار کوچکی را در شکم شما ایجاد می کند. از این طریق لوله نازک لاپاراسکوپی را که متصل به دوربین کوچکی در انتهای آن است، به اندام داخلی لگن شما فرستاده می شود.

از این طریق هرگونه بافت غیر طبیعی یا هر ضایعه ای که باعث ایجاد درد مزمن لگن در بانوان شده است را می توان مورد بررسی قرار داد. از این روش برای اطلاع دقیق از عفونت های لگنی و بیماری های التهابی استفاده می شود.

سیستوسکوپی

کولونوسکوپی

برخی از روش های مورد استفاده برای تسکین درد مزمن لگن چه هستند ؟

چند اقدامات تسکین درد می تواند برای درمان درد مورد استفاده قرار گیرد. آنها عبارتند از:

• داروها

در ابتدا باید علت اصلی درد لگن را مشخص شود. باید توجه داشت که درمان های دارویی معمولا به منظور کاهش علائم در نظر گرفته می شود.مسکن هایی مانند استامینوفن و داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی معمولاً موجب تحمل دردهای لگنی می شوند اما داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی برای درمان درد مزمن لگن مرتبط با آندومتریوز موثر نیستند.

داروهای بالقوه مفید شامل دپو مدروکسی پروژسترون، گاباپنتین، داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی و آگونیست های هورمون آزاد کننده گنادوتروپین با هورمون درمانی اضافی هستند. فیزیوتراپی عضلات کف لگن ممکن است مفید باشد. رفتار درمانی بخشی جدایی ناپذیر از درمان است.

همچنین تجویز بهترین آنتی بیوتیک برای عفونت لگن در خانم هایی که دچار عفونت لگنی شده اند نیز پس از بررسی های بیشتر و دقیق از سوی متخصص زنان صورت می گیرد.

• درمان فیزیکی

تکنیک‏های فیزیوتراپی شامل برنامه های کاربردی گرم و یا سرد، تثبیت وضعیت، تمرینات کششی، کشیدن، ماساژ، “اولتراسوند” درمانی، تحریک الکتریکی عصب پوستی (TENS)، و درمان دستی می‏ باشد. تکنیک های گرما، ماساژ، و کشش می‏تواند برای کاهش انقباض عضلانی و درد شدید استفاده شود.

آموزشهای مربوط به کف لگن نیز توصیه می‏شود. پزشک ممکن است انجام تمریناتی را برای تقویت عضلات کف لگن توصیه نماید.

• تغذیه

•  تحریک اعصاب نخاعی

• این درمان شامل کاشت یک دستگاه است که مسیر عصب را مسدود می‏کند، به این ترتیب سیگنال درد نمی‏تواند به مغز برسد. این روش برحسب علت درد

لگن ممکن است مفید باشد.

• درد مزمن لگن دکتر سیامک مرادی فوق تخصص درد کلینیک درد راد تهران
    • تزریق در نقطه دردناک

اگر پزشک یک نقطه خاص را پیدا کند که شما در آن احساس درد می‏کنید، ممکن است تزریق مستقیم یک داروی بیحس کننده به آن نقطه دردناک را برای شما تجویز کند. این دارو که معمولا” اثر بی حسی موضعی طولانی دارد، می‏تواند درد را متوقف و ناراحتی را تسکین دهد.

• درمان روانشناختی – فیزیولوژیکی

این درمان شامل اطمینان بخشی مجدد، مشاوره، تن آرامی، برنامه مدیریت استرس، و تکنیک های بیوفیدبک (بازخورد زیستی) می‏باشد. با این روش درمان، دفعات وقوع درد و شدت درد مزمن را می‏توان کاهش داد. بیوفیدبک در ترکیب با دارو درمانی ممکن است در برخی از بیماران مفید باشد.

جراحی

پزشک برای اصلاح مشکل زمینه‏ ای که باعث درد مزمن لگن می‏گردد، ممکن است انجام روش های جراحی را توصیه کند، از جمله:

جراحی لاپاروسکوپی: اگر به اختلال “آندومتریوز” مبتلا هستید، پزشکان می‏توانند چسبندگی و یا بافت آندومتر را با استفاده از جراحی لاپاروسکوپی از بین ببرند.

در طی جراحی لاپاروسکوپی، جراح یک ابزار بلند و باریک مشاهده (لاپاراسکوپ) را از طریق یک برش کوچک نزدیک ناف وارد نموده و بافت آندومتر را از طریق یک یا چند برش کوچک از محل خارج می‏سازد.

هیسترکتومی( برداشتن رحم): پزشک به ندرت ممکن است عمل هیسترکتومی و عمل برداشتن تخمدان دو طرفه را توصیه کند. برداشتن تخمدان ها باعث محرومیت اندومتریوز از استروژن می‏شود که برای رشد خود به آن نیاز دارد.

اگرچه عمل هیسترکتومی و برداشتن تخمدان ممکن است گزینه‏ ای باشد برای رفع علل خاص درد لگن در زنانی که سن باروری را پشت سرگذشته ‏اند، اما معمولا” انجام آن توصیه نمی‏ گردد.

• لازم به یادآوری است این درد از جمله مواردی است که توسط متخصصین درد بهبود می یابد.

شما می توانید برای تعیین وقت ویزیت با دکتر سیامک مرادی از طریق صفحه تماس با ما اقدام کنید.

5 1 رای
امتیاز مقاله
0 نظر
مشاهده همه نظرات

دکتر سیامک مرادی فوق تخصص درد در کلینیک درد راد

درباره دکتر

دکتر سیامک مرادی فوق تخصص درد در کلینیک درد راد در تهران است. در بهترین کلینیک درد و مجربترین پزشکان در زمینه کنترل یا درمان انواع دردهای شایع در حال فعالیت هستند.

با عضویت در لیست مشترکین ما از آخرین اخبار مطلع شوید و در جریان همه خبرهای قرار بگیرید.

تمام حقوق محفوظ است. طراحی توسط تک نئو

سوالی دارید؟ لطفا نظر بگذارید.x