تزریق ژل زانو یا هیالورونیک اسید به زانو چیست؟

-ژل-زانو،-هیالورونیک-اسید-به-زانو.jpg

تزریق ژل زانو یا هیالورونیک اسید به زانو

عوامل متعدد بسیاری نظیر بالا رفتن سن، ژنتیک و یا سبک زندگی غلط باعث می شوند تا مفصل های زانو مورد آسیب های جدی قرار بگیرند و این سبب احساس دردهای شدید شده و زندگی افراد را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار می‌دهد.

تزریق ژل زانو از جمله روش‌های موثری است که در چند سال اخیر توانسته توجه بسیاری از پزشکان و افرادی را که به دلیل از دست دادن غضروف مفصل دچار درد شده‌اند را به خود جلب کند.

تزریق ژل زانو توسط پزشک متخصص این کار و در کلینیک‌های تخصصی انجام می‌گیرند و به عنوان روشی مطمئن و ایمن شناخته می‌شود. در صورتی که تمامی نکات امنیتی و مراقبت‌های لازم رعایت شوند هیچ مشکلی برای بیمار ایجاد نشده و می‌تواند مدت طولاتی از درد زانو نجات پیدا کند.

بیمارانی که دچار آرتروز مفصل زانو می‌باشند غلظت کمتری از اسید هیالورونیک را در داخل مفصل زانو دارند. برای همین افزودن این ماده به داخل مایع مفصل زانو یکی از راه‌های درمانی آرتروز زانو می‌باشد.
مطالعات نشان داده است که این ژل می‌تواند باعث کم کردن درد در بیماران دچار آرتروز مفاصل گردد .

ویسکوساپلمنتیشن در درمان آرتروز زانو

در این روش درمان آرتروز زانو، مایع ژله‌ای و غلیظی به نام هیالورونیک اسید (یا هیالورونیت) داخل فضای مفصلی زانو تزریق می‌شود. اسید هیالورونیک به طور طبیعی در مایع سینوویال (مایع مفصلی) وجود دارد. این مایع باعث لغزندگی بیشتر سطوح مفصل بر روی یکدیگر می‌گردد.

در بیماران مبتلا به استئوآرتریت زانو (آرتروز) غلظت هیالورونیک اسید مایع سینوویال کمتر از مقدار طبیعی می‌باشد.

در نتیجه با تزریق هیالورونیک اسید (ویسکوساپلمنتیشن) درد زانوی بیمار کاهش یافته و بیمار می‌تواند فعالیت‌های روزانه خود را همانند قبل انجام دهد.
تاثیر کاهش درد تزریق هیالورونیک اسید معمولا ۳ الی ۹ ماه باقی می‌ماند و بعد این مدت تزریق را می‌توان نهایتا تا ۲ مرتبه تکرار کرد.

تزریق ژل زانو توسط دکتر سیامک مرادی فوق تخصص درد در کلینید درد راد در تهران

بیشتر بخوانید : آرتروز زانو چیست؟

چه افرادی می‌توانند متقاضی تزریق ژل زانو برای درمان استئوآرتریت زانو باشند؟

هیالورنیک اسید اولین خط درمان برای آرتریت زانو محسوب نمی‌شود. این روش برای افراد زیر در نظر گرفته خواهد شد:

افرادی که دچار استئوآرتریت خفیف زانو هستند و نشانه‌های این اختلال بر روی زندگی روزمره آنها تاثیر گذاشته است.
به دلایل زیر از داروهای مسکن استفاده نمی‌کنند:

• داروهای مسکن تاثیری در بهبود آنها ندارد از قبیل داروهای غیر استروئیدی ضد التهاب یا داروهای استروئیدی که به شکل قرص یا آمپول وجود دارد.
  • در معرض خطر عوارض جانبی از قبیل آسیب دیدگی کلیه، مشکلات قلبی و خونریزی شکمی ناشی از استفاده از این داروها به مدت طولانی قرار دارند.
  • دچار مشکلات دیگری از قبیل دیابت یا بالا بودن فشار خون هستند و نمی‌توانند به مصرف داروهایی از قبیل استروئید بپردازند.
  • پس از اولین جلسه درمان شاهد بهبودی خود بوده اند. این افراد می‌‌توانند زمانی که دوباره علایم و نشانه‌های استئوآرتریت عود کرد از مزایای تزریق ژل بهره مند شوند.
  • نمی‌توانند متقاضی انجام عمل جراحی باشند یا قصد دارند جراحی خود را به عقب بیندازند یا اصلاً قصد انجام عمل جراحی را ندارند.
  • اگرچه همه افراد در همه سنین می‌توانند به تزریق ژل هیالورونیک اسید بپردازند تزریق ژل هیالورونیک اسید در افرادی که بیش از ۶۵ سال سن دارند با تاثیرات مثبت همراه است.

نوبت گیری دکتر سیامک مرادی فوق تخصص درد

تزریق زانو برای چه کسانی مناسب نیست؟

در صورت ابتلا به عارضه‌های زیر حتماً موضوع را به پزشک معالجتان اطلاع بدهید:

• زخم التیام نیافته
  • بیماری چشمی آب سیاه یا گلوکوم
  • ضعیف یا شکننده شدن استخوان‌ها (پوکی استخوان)

بیماران مبتلا به دیابتی که قند خونشان را تحت کنترل دارند، پس از تزریق زانو باید قند خونشان را با دقت و در دفعات بیشتری اندازه‌گیری کنند؛ چون تزریق هیدروکورتیزون بر میزان قند خون اثر می‌گذارد.

تزریق ژل زانو توسط دکتر سیامک مرادی فوق تخصص درد در کلینید درد راد در تهران

تزریق ژل زانو چقدر می‌تواند تسکین درد ایجاد کند؟

تحقیقات در مورد تزریق اسید هیالورونیک بسیار بیشتر از تحقیقات تزریق پلاسمای غنی از پلاکت و سلول درمانی است. با این حال، بخش عمده ای از آن توسط صنعت حمایت می‌شود و روش‌های استفاده شده بین مطالعات بسیار متفاوت است.

با وجود این، مجموعه تحقیقات انجام شده تا به امروز نشان می‌دهد که اسید هیالورونیک می‌تواند ۲۴٪ کاهش درد بیشتری نسبت به تزریق سالین دارونما ۵ در هفته‌های ۱-۴ پس از تزریق ایجاد کند. در ۵-۱۳ هفته، مزایا ممکن است حتی بیشتر باشد.

برخی مطالعات تا ۴۳٪ در کاهش درد نسبت به تزریق دارونما سودمند بوده است. یک مطالعه اخیر نشان داد بیمارانی که آمپول ژل برای آرتروز زانو تزریق کرده‌اند، می‌توانند به طور متوسط ​​جراحی زانوی خود را ۷/۸ ماه به تأخیر بیندازند و یا کاملا بهبودی حاصل شود.

تفاوت تزریق ژل زانو با روش‌های جراحی استئوآرتریت زانو چیست؟

انجام عمل جراحی برای درمان استئوآرتریت زانو یک روش سودمند است اما در تمام مراحل بیماری و برای همه بیماران کاربرد ندارد و یک روش پرهزینه محسوب می‌‌شود که با عوارض جانبی همراه می‌باشد.
محققان با توجه به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص استئوآرتریت به ارائه روش‌های درمانی جدید پرداخته اند که یکی از آنها تزریق ژل هیالورونیک اسید می‌باشد. این روش درمانی جدید با هدف کنترل استئوآرتریت زانو و تزریق هیالورونان یا مشتقات این مولکول به درون مفصل انجام می‌‌شود.

در سال‌های اخیر این روش به عنوان یک روند درمانی جدید برای کنترل استئوآرتریت زانو مورد قبول پزشکان قرار گرفته است و مطالعات متعددی در خصوص ایمنی این روش درمانی انجام شده اما هنوز بحث در خصوص تاثیر گذاری آن و مسائل مربوط به هزینه حاصل از تزریق ادامه دارد.

نحوه تزریق مشتقات هیالورونیک اسید

تزریق مشتقات هیالورونیک اسید به سرعت انجام می‌شود و می‌توان فرایند تزریق را در مطب پزشک نیز انجام داد. به طور کلی:

1. پزشک محل تزریق را تمیز می‌کند.
  2. معمولا پزشک ماده بی حسی موضعی اطراف مفصل زانو تزریق می‌کند، بنابراین بیمار در هنگام درمان هیچ گونه ناراحتی یا دردی را احساس نخواهد کرد. گاهی اوقات پزشک از اسپری بی حسی استفاده می‌کند.
  3. در برخی موارد، پزشک از عکسبرداری استفاده می‌کند تا بتواند هیالورونیک اسید را دقیقا در محل مورد تزریق کند. همچنین می‌تواند از التراسوند یا سایر وسایل برای مشاهده محل تزریق استفاده نماید.
  4. در صورتی که مقدار زیادی مایع در مفصل بیمار جمع شده باشد پزشک قبل از شروع تزریق ژل، اقدام به تخلیه بخشی از مایع می‌نمایند.
  5. پزشک برای تزریق هیالورونیک اسید از یک سرنگ استفاده می‌کند و ژل را درون فضای مفصل تزریق می‌نماید.
  6. سپس یک باند کوچک را روی محل تزریق قرار می‌دهد.
  7. پزشک می‌تواند یک نمای کلی از آنچه قرار است در آینده رخ دهد برای بیمار ترسیم کند. براساس شرایط بیما، و محصولی که استفاده می‌کند ممکن است نیازی به تزریق بعدی نباشد، اما گاهی اوقات ممکن است چند هفته بعد نیاز به یک تا چهار تزریق باشد .

مراقبت‌های بعد از تزریق ژل زانو

1. بعد از عمل، مراقب‌های فراوانی وجود دارد که رعایت کردن آنها بسیار مهم و اساسی می‌باشد در صورت رعایت نکردن این موارد با عوارض جبران ناپذیری رو به رو می‌شوید.
  2. تا 4 الی 6 ساعت محل مورد نظر را شست و شو ندهید و حتی به محل تزریق آب نزنید و از خیس شدن آن جلوگیری کنید.
  3. به هیچ وجه محل تزریق را ماساژ ندهید و آن را فشار ندهید زیرا باعث جا به جایی ژل تزریق شده می‌شوید و این کار ممکن است عواقب بدی را همراه داشته باشد.
  4. به هیچ وجه به زانو فشار وارد نکنید و وسایل سنگین جا به جا نکنید زیرا این مورد هم باعث جا به جایی ژل تزریقی می‌شود.
  5. تا بیست و چهار ساعت استخر نروید و به هیچ وجه حمام آفتاب نگیرید.
  6. تا ده الی دوازده ساعت از راه رفتن زیاد خودداری کنید.
  7. برای استفاده از توالت، سعی کنید از توالت فرنگی استفاده کنید و از توالت ایرانی استفاده نکنید.
  8. تا چند روز الی یک هفته از ورزش‌های سنگین خودداری کنید.
  9. داروهای تجویز شده توسط پزشک معالج را سر وقت بخورید، مخصوصا داروهای آنتی بیوتیک را سعی کنید در زمان مشخص شده توسط پزشک مصرف نمایید.
  10. سعی کنید مصرف نمک را در غذاهای خود به شدت کاهش دهید زیرا نمک باعث تورم و کبودی محل تزریق می‌شود.
  11. سعی کنید حتما برای از بین بردن کبودی‌ها از کمپرس سرد استفاده نمایید.
  12. از سیگار کشیدن خودداری کنید و سعی کنید تا چند هفته بعد از عمل از کشیدن دخانیات دوری کنید زیرا کشیدن سیگار در قبل و بعد از عمل باعث کبودی و بیشتر شدن مدت زمان بهبودی عمل تزریق می‌شود و حتی ممکن عوارض ناگوارتری را در بدن فرد برجای گذارد.
  13. از مصرف الکل در دوران قبل و بعد از عمل به شدت خودداری کنید.

تزریق ژل زانو توسط دکتر سیامک مرادی فوق تخصص درد در کلینید درد راد در تهران

فوائد تزریق ژل غضروف ساز:

تزریق ژل غضروف ساز روشی بدون خطر و بی عارضه می‌باشد چرا که در این روش ترکیبات کورتونی وجود ندارد. و به صورت سرپایی و بدون درد انجام می‌شود.

عوارض احتمالی تزریق ژل زانو:

1. خون ریزی
  2. تاول زدن
  3. سوزش
  4. جوش
  5. خارش
  6. تحریک پوست در اطراف زانو
  7. حالت تهوع
  8. درد عضلانی

بیماران باید از این عوارض جانبی احتمالی آگاه باشند و مواردی از این نشانه‌ها یا هر گونه مشکل دیگری را بلافاصله به پزشک گزارش دهند. در نتیجه ممکن است لازم باشد تزریق را متوقف کنید یا تزریق دیگری را امتحان کنید.

شما می توانید برای مشاوره و یا تعیین وقت قبلی با دکتر سیامک مرادی فوق تخصص درد با شماره های 02188882424 و یا 09339510017 تماس بگیرید.

4.2 6 آرا
امتیاز مقاله
11 نظر
قدیمی‌ترین
جدیدترین بیشترین رای
مشاهده همه نظرات
رامین
3 سال قبل

سلام
آقای دکتر مادرم 55سالشون و مدت زیادیه که درد زانو دارن، با راه رفتن زیاد یا اینکه ازش زیاد کار میکشه به حدی درد میگیره که شاید شب هم از شدت درد خوابش بنره
راهی هست که درمان بشه؟تزریق براش جواب میده؟

علی سادات

سلام وقتتون بخیر و خوشی
جناب دکتر
ژل هیالورونیک به خواست خودمون برای زانو تزریق میکنید ؟
البته
( عکس های زانو همه مدل هم انداختم ولی جراحی نمیخوام
میخوام. یا با ژل ، چربی ، یا اوزون ، سلول بنیادی درست بشه.)

زهرا نوروزی

سلام، وقت بخیر
هیالورونیک اسیدی که برای زانو استفاده میشه با هیالورونیک اسیدی که واسه پوست استفاده میشه متفاوته؟

سارینا علینقی
2 سال قبل

مادرم سائیدگی زانو داشت و ژل تزریق کرد امشب خیلی خیلی شدیده درد یکی از زانوهاش طبیعیه این درد؟

مهین

سلام و خسته نباشید.
بنده ۵۵ سالمه حدود ۸ ماه هست که درد زانو دارم البته بتدریج درد زانوی چپ زیادتر شد طوریکه ۲۰ جلسه فیزیو تراپی رفتم ولی متاسفانه جواب نداده.نمیخوام عمل جراحی بشه.
نظرتون در باره ژل تزریقی چیه؟

فاطمه محمدعلی پوریزدی
1 سال قبل

58ساله هستم از پنج ماه قبل زانو درد ، زانوی چپ دارم که پزشک عمومی و متخصص توانبخشی مراجعه و داروهای مختلفی مثل ویتامبن ب ۱ و امگا ۳ و غضروف ساز و کلسیم وویتامین د مصرف کردم درد بیشتر شده و حتی زیر زانویم هم درد می کند و زانوهایم صدا می دهد و احساس خشکی و فشار در ناحیه زانوی چپ دارم پزشک پیشنهاد تزریق پلاسمای غنی از پلاکت و سلول درمانی کرده ایا موثر است و انجام دهم زانوی راستم درد کمی دارد ولی در هنگام خم و‌راست کردن زانو صدا می دهد ایا زانوی راستم نیز تزریق نیاز دارد؟

دکتر سیامک مرادی فوق تخصص درد در کلینیک درد راد

درباره دکتر

دکتر سیامک مرادی فوق تخصص درد در کلینیک درد راد در تهران است. در بهترین کلینیک درد و مجربترین پزشکان در زمینه کنترل یا درمان انواع دردهای شایع در حال فعالیت هستند.

با عضویت در لیست مشترکین ما از آخرین اخبار مطلع شوید و در جریان همه خبرهای قرار بگیرید.

تمام حقوق محفوظ است. طراحی توسط تک نئو

سوالی دارید؟ لطفا نظر بگذارید.x