بیاموزید که هنگام مراجعه به بخش اورژانس چه انتظاراتی داشته باشید. بیشتر بدانید ادامه مطلب

سندرم پای بی قرار چیست؟

  • Home
  • سندرم پای بی قرار چیست؟
سندرم پای بی قرار چیست؟

سندرم پای بی قرار چیست؟

سندرم پای بی‌قرار یا آر ال اس (به انگلیسی: Restless Leg Syndrome یا RLS) اختلالی درازمدت است که باعث می‌شود فرد احساس کند باید پایش را تکان دهد. فرد مبتلا دچار احساس ناخوشایند در پاها می‌شود و آن را به صورت احساس گزگز، مورمور، سوزش، درد و کشش یا حرکت حشرات روی پوست توصیف می‌کند و بیمار برای کاهش حس ناچار است پای خود را تکان دهد یا بکشد.

این احساس ناخوشایند معمولاً در نرمه ساق پا اتفاق می‌افتد اما می‌تواند در هر جای اندام تحتانی از مچ پا گرفته تا ران احساس شود؛ این احساس معمولاً وقتی رخ می‌دهد که بیمار دراز می‌کشد، یا برای مدت طولانی می‌نشیند.

از آنجا که این سندروم معمولا پا را هنگام خواب تحت تاثیر قرار می‌دهد، نوعی از اختلالات خواب به شمار می‌آید. سندرم پای بی قرار در هر سنی می‌تواند شروع شود و با گر زمان شدت بیماری افزایش می‌یابد. در این مقاله می‌خواهیم به بیان علایم، دلایل، درمان و تغییرات سبک زندگی که می‌تواند بر سندرم پای بیقرار تاثیر داشته باشد، بپردازیم.

بیشتر موارد سندرم پای بیقرار با گذشت زمان خودبه‌خود برطرف می‌شوند یا با ایجاد تغییرات ساده‌ای در سبک زندگی رفع می‌شوند. به‌طور خلاصه می‌توان گفت که:

  1. سندرم پای بیقرار می‌تواند اولیه یا ثانویه باشد.
  2. بسیاری از افراد می‌توانند بیماری خود را در خانه درمان کنند.
  3. این بیماری معمولا به دلیل ترکیبی از عوامل روانی و جسمی ایجاد می‌شود.
  4. احتمال بروز این بیماری در زنان در طول دوران بارداری بیشتر است.

علایم سندرم پای بيقرار

افراد مبتلا به سندرم پای بی قرار دچار احساسی ناراحت کننده در پاها (بعضی اوقات در دست یا سایر اعضای بدن) و نیازی شدید به تکان دادن پاها برای آسایش از این مشکل دارند.

بیماری باعث انواع احساسات از جمله سوزن سوزن شدن، خارش، ضربان و کوبیدن، سوزش، کشش و خزیدن چیزی در پاهای فرد مبتلا می‌شود. نوسان شدت علایم سندرم پای بیقرار عادی بودهو می‌تواند رخ دهد.

مطالعه کنید
فوق تخصص درد کیست؟

این مشکل معمولا هنگام دراز کشیدن و یا نشستن طولانی مدت برروی صندلی ماشین، هواپیما و یا سینما رخ دهد. علایم سندرم پای بیقرار با تکان دادن پا و یا ایستادن بهتر شده و کم تر آزار می‌دهد. این علایم می‌تواند باعث مشکل در خوابیدن، خواب آلودگی روزانه و کاهش کیفیت زندگی شود.

بعضی از افراد مبتلا به سندرم پای بی قرار هیچگاه به پزشک مراجعه نمی‌کنند، چراکه بیان کردن علایم و توضیح مشکل برایشان دشوار می‌باشد. اگر فکر می‌کنید، دچار این بیماری هستید برای درمان آن و دریافت مشاوره به پزشک مراجعه نمایید.

درمان سندرم پای بی قرار توسط دکتر سیامک مرادی فوق تخصص درد کلینیک درد راد تهران

دلایل ابتلا به سندرم پای بی قرار

در اکثر موارد، پزشکان دلیلی برای بیماری سندرم پای بی قرار نمی یابند. هرچند آنها اعتقاد به تاثیر نقش ژن ها و عامل وراثتی در این بیماری دارند (تقریبا ۵۰ درصد افراد مبتلا به بیماری سابقه خانوادگی دارند). سایر عوامل تاثیر گذار بغیر از ژن و وراثت شامل:

  • بیماری‌های مزمن

بعضی از بیماری‌های مزمن و خاص همچون کمبود آهن، بیماری پارکینسون، نارسایی کلیه، دیابت و نوروپاتی محیطی معمولا با سندرم پای بی قرار مرتبط هستند. درمان این بیماری‌ها معمولا باعث درمان سندرم پای بی قرار هم می‌شود.

  • داروها

بعضی از انواع داروها همچون داروهای ضدتهوع، داروهای آنتی سایکوتیک، داروهای ضدافسردگی و داروهای درمان سرماخوردگی و یا آلرژی که شامل آرام بخش آنتی هیستامین هستند، می‌توانند بیماری را شدیدتر نمایند.

  • بارداری

بعضی از خانم‌ها در دوران بارداری بخصوص سه ماه آخر بارداری دچار سندرم پای بی قرار می‌شوند. بیماری معمولا ۱ ماه بعد از زایمان برطرف می‌شوند.

سایر عواملی که می‌تواند باعث ابتلا به سندرم پای بی قرار شود شامل مصرف الکل و بی خوابی است. بهبود خواب و ترک مصرف الکل می‌تواند به بهبود بیماری کمک نماید.

مطالعه کنید
درد پشت سر چیست و درمان آن چگونه است؟

نوبت گیری دکتر سیامک مرادی فوق تخصص درد

چه زمانی باید به دکتر مراجعه کنید؟

بیشتر افراد درگیر با RLS جهت مراقبت های پزشک اقدامی نمی کنند زیرا نگران هستند که درمان جدی وجود نداشته باشد؛ ولی توجه کنید که این سندروم امکان بروز اختلال در کیفیت زندگی را دارد؛ بنابراین بهتر است با پزشک خود در صورت ظهور این علائم صحبت کنید.

بارداری و تغییرات نامطلوب به طور دائمی ممکن است علائم سندروم پای بی قرار را در بدن تشدید کند. همچنین این بیماری ممکن است زمینه ارثی داشته باشد. اغلب بروز سندروم با زمینه ارثی قبل از سن 40 سالگی اتفاق می افتد.

درمان سندرم پای بی قرار توسط دکتر سیامک مرادی فوق تخصص درد کلینیک درد راد تهران

تشخیص

مراجعه به پزشک و دادن آزمایش خون برای بررسی میزان آهن, و یا بررسی نوار مغزی.
در واقع هیچ روشی قطعی برای تشخیص سندروم پای بی قرار وجود ندارد.
و آزمایش یا تصویربرداری و نوار عصب و عضله ممکن است علل ثانویه یا بیماری‌های زمینه‌ای منجر به این سندروم را نشان دهد.

درمان سندرم پای بی قرار چگونه است؟

بعضی برای درمان سندرم پای بی قرار باید سایر بیماری‌های مرتبط همچون کمبود آهن یا نوروپاتی محیطی را باید درمان نمود. درمان کمبود آهن ممکن است با تجویز مکمل‌های آهن در ارتباط باشد. با این‌حال دقت نمایید که برای دریافت آهن باید قبل از آن سطح آهن خونتان را چک کرده و با تجویز پزشک اقدام به دریافت دارو نمایید.

اگر سندرم پای بی قرار در شما با هیچ بیماری دیگری مرتبط نباشد، برای درمان آن می‌بایست بر تغییرات سبک زندگی و یا درمان دارویی تمرکز نمایید. درمان دارویی فقط با دستور پزشک مجاز بوده و بدون مراجعه به پزشک ممکن نیست.

درمان سندرم پای بی قرار با تغییرات سبک زندگی

تغییرات ساده سبک زندگی می‌توانند نقش مهمی در آرام کردن بیماری بهمراه دارند. نکاتی که در ادامه بیان می‌کنیم می‌توانند کمک بزرگی برای شما باشند:

  • حمام و ماساژ:  حمام آب گرم و ماساژ پاها می‌تواند کمک بزرگی برای آرام کردن پاهای شما باشد.
  • کمپرس آب گرم و یا آب سرد: استفاده از کمپرس های آب گرم و سرد مفید بوده، بسته به اینکه کدام بیشتر بر شما تاثیر می‌گذارد از کمپرس سرد یا گرم استفاده نمایید.
  • استفاده از تکنیک های آرام کننده: تکنیک های آرام کننده (relaxation) همچون یوگا و مدیتیشن بخصوص قبل از خواب ممکن است بتواند به شما کمک نماید.
  • برنامه ریزی مناسب برای خواب: خستگی می‌تواند باعث بدتر شدن شدت سندرم پای بی قرار شود، پس حفظ بهداشت خواب بسیار مهم می‌باشد.
    دریافت خواب مناسب و همچنین برنامه ریزی مناسب برای خواب و محیط آرام بخش خواب می‌تواند به شما کمک نماید.
  • ورزش و تمرنیات بدنی: ورزش و تمرین معتدل و آرام می‌تواند باعث بهبود سندرم پای بی قرار شود. اما فشار زاد هنگام ورزش بخصوص بر پاها می‌تواند اثر معکوس داشته باشند.
  • اجتناب از مصرف کافئین: بعضی اوقات کاهش مصرف کافئین و یا قطع آن می‌تواند شدت بیماری را کاهش دهد. برای آزمایش این موضوع برخود می‌توانید چند هفته مصرف خوراکی های حاوی کافئین می‌تواند به شما کمک نماید.
  • عدم مصرف سیگار و الکل: هردو سیگار و الکل می‌توانند شدت بیماری را افزایش دهند. ترک سیگارو الکل ممکن است بتواند به شما در بهبود بیماری کمک نماید.
  • درمان سندرم پای بی قرار توسط دکتر سیامک مرادی فوق تخصص درد کلینیک درد راد تهران
مطالعه کنید
درمان انحراف ستون فقرات

درمان سندرم پای بی قرار با طب سنتی یا جایگزین

از آنجاییکه بعضی اوقات سندرم بوی بی قرار می‌تواند بدلیل مشکلات تغذیه‌ای باشد، بعضی اوقات خوراکی‌ها و بعضی از انواع مکمل می‌تواند در درمان بیماری موثر باشد. این مکمل‌ها شامل:

  • آهن
  • فولیک اسید
  • ویتامین B
  • منیزیم

مصرف این مکمل‌ها پس از آنجام آزمایش و با دستور پزشک ممکن است بتواند به شما کمک نماید. مصرف خوراکی‌های حاوی این مکمل ها هم ممکن است به شما در بهبود بیماری کمک نماید.

111 Comments

  1. سلام من تمام این علائم رو دارم متاسفانه هر آزمایشی که دکترا گفتنم‌انجام دادم و مشکلی نبوده فقط از این سندروم بی اطلاع بودم واقعا به کمک احتیاج دارم

    1. سلام
      بيماري شما با دارو و گاهي بلوك عصبي قابل درمان است.
      لطفا برای تشخیص دقیق بیماری و بهترین درمان با مدارک پزکشی به مطب تشريف بياريد

  2. سلام منم تمام این علایم را دارم هر کار میکنم خوب نمیشم چکار کنم تو این کرونا نمیشه حضوری بیام خواهش میکنم کمکم کنید
    09354251115

    1. سلام.
      بيماري شما با دارو و گاهي بلوك عصبي قابل درمان است
      متاسفانه تا مدارک کامل بررسی نشود امکان ارائه درمان وجود ندارد
      لطفا با مدارك تشريف بياريد

  3. سلام. من نیز تمام این علایم را دارم و مدت 3 سال است که از بی حسی و گزگز پاهایم شدیدا رنج میبرم . حتی به دلیل سرخوردگی مهره های کمرم که تصور میکردم ممکن است دلیل بی حسی پاهایم باشد حدود 2 سال پیش جراحی کمر داشتم و پلاتین بین 2 تا از مهره های پایین گذاشتم . درد کمرم کاملا بهبود یافت ولی بی حسی پاهایم هیچ تفاوتی نکرد . الان طوری شده که از ناحیه کمر به پایین و کل پاهایم را خشکی در بر گرفته بطوریه قادر به حرکت تند و دویدن و پریدن اصلا نیستم . حتی دکترها مشکوک به ام اس هستند . لطفا راهنمایی بفرمااید

    1. سلام
      از گفته های شما امکان تشخیص درست وجود ندارد بايد نوار عصب و آزمايشات را کامل و دقیق بررسی کرد و با معاينه بتوان تشخیص درست داد.

    2. سلام من هم این مشکل دارم واگر چند دقیقه پاهام ویا دستم وگاهی وقتها کل بدنم باشه بعد حالت گزز گز خواب میره ومثل چوب خشک میشه چندین سال هست که دستهام وقتی از خواب بیدار میشم نمیتونم چیزی را بگیرم توی دستم وفشار بدم انگار دستم جون نداره حس خیلی بدی دارم وخودش خود به خود خوب میشه من دو ماه پیش آزمایش دادم آهن وویتامین دی پایین بود ویتامین دی بین ۸و۹ بود باید به چه دکتری با چه تخصصی مراجعه کم

      1. سلام
        کمبود ویتامین هایی که گفتید میتونه باعث سندروم پای بیقرار بشه.
        شما بهتره 3ما دارو مصرف کنید و دوباره آزمایش بدید، اوم موقع میشه دوباره بررسی کرد

  4. سلام جناب دکتر، من سندرم پای بیقرار دارم و پیش دکتر اعصاب و روان رفتم و قرص های گاباپنتین و رستین و لریکا بهم داد و چند ماه استفاده کردم بازم خوب نشدم الان علاوه بر درد پاهام دست هام هم درد میکنن

    1. سلام
      اگر با انجام MRI و مصرف داروهایی که نام بردید برای شما بهبودی ایجاد نشده باید مدارک پزشکی شما بررسی شود، امکان دارد که مشکل شما از ستون فقرات باشد.

  5. سلام من هم با همین علایم پا درد از
    ده سانت بالایی دو زانو به زیر ماهیچه های پاهام مچ پاهام انگشت های پاهام بحدی گز گز میشن که روانی میشم
    چند روز پیش مراجعه کردم دکتر که mriبرام نوشتند و یک سریع دارو

  6. سلام جناب دکتر
    Mri هنوز نگرفتم ولی درد کمر و ستون فقرات ندارم فقط شبها هنگام خواب پاهام خیلی درد میکنن که دردی شبیه شوک الکتریکی هست و بعضی شبها دستهام هم دردی شبیه شوک الکتریکی دارن

    1. سلام
      مشکلات ستون فقرات همیشه خودشان را در کمر نشان نمیدهند
      لطفا بعد از تهیه MRI برای بررسی دقیق مشکل به مطب مراجعه فرمایید

  7. با سلام من هم اینطوری هستم ولی تظلمات ماهان اینجوری هست نه کف پا وقتی سر کار نمیرم زیاد میشه وقتی هم سر کار هستم انگار یه چیزی به پاهام بستن سنگین هستش و وقتی پیش بخاری هستم بدتر میشه

  8. باسلام من از بچگی دچار این مشکل شدم ولی بعضی وقت ها باکمی ماساژ خوب مشدم ولی کم کم زیادشد والان 48 سالدارم انقدر شدیداست که تاصبح خواب ندارم درصورتیکه قرص پرامی پیکسل7 و گاباپنتین 300 وکلونازپام 1 هرشب باتجویز پزشک مصرف می کنم ولی هیچ اثری ندارد لطفا کمکم کنید ضمنا دستها بیشتر از پاها درگیر این بیماری میباشد

  9. سلام وقتتون بخیر .من چند سالی هست که این مشکل رو دارم و به شدت استرسی هستم.اما هروقت که از شدت استرسم کم میشه خود به خود برطرف میشه .و هر زمان که دچار استرس میشم شدت این بی قراری تو قسمت پا و کمرم بیشتر میشه .آیا واقعا این مشکل از استرس و اضطراب ناشی میشه یا دلیل دیگه ای داره؟

    1. سلام
      بله اضطراب و استرس باعث ايجاد اين شرايط ميشه و تشدیدش هم میکنه

  10. سلام من دختر 23 ساله هستم
    من همه این علائم را دارم استخون درد ساق پا یا گرفتگی ماهیچه کف دستم دارم ک هی نبض میزنه به طوری که شبا باید روی شکم بخوابم پاهام رو بیارم بالا ک فشار نباشه روش
    من متاسفانه ی کلیه ام کار نمیکنه اون یکی هم مشکل داره ممکنه از نارسایی کلیه باشه
    یا نه اگر هست من با دکترم این مشکلاتم در میون بگذارم
    ممنون میشم اگه راهنمایی کنید.

    1. سلام
      بله ممکن است، باید از نظر املاح بررسی شوید

  11. سلام جناب آقای دکتر
    بنده ۲۶ سالمه و این علائمی که ذکر کردید رو دارم اگر کمی کار کنم یا پاهام به آب بخوره شب خیلی پادرد میگیرم و کف پاهام دائما نیاز به ماساژ داره .متاسفانه به شما دسترسی ندارم ساکن عراق هستم ‌ . میخاستم بدونم من سندورم پای بی قرار دارم یا مشکل دیگه ای هست ؟ لطف میکنید اگر پاسخ بنده رو بدید . با تشکر

    1. سلام
      بايد بعد از انجام ام‌ار‌ای و آزمايش و نوار عصب، معاينه شوید

  12. سلام دکترجان من تمام علائم سندروم پای بیقرار ودارم ودقیقا زمان خواب بمشکل میخورم و به دکتر روانپزشک مراجع کردم به به من پرگابالین ولرازپام و ولبان داده ولی هنوز مشکل دارم

    1. سلام
      باید از پاهایتان نوار عصبی بگیرید و بعد معاینه شوید

  13. سلام آقای دکتر مادر من هم چهار سالی هست که به سندرم پای بیقرار مبتلا شده و بجز این درگیر بیماری دوویک هم هست که تحت درمان با پردنیزولون و آزارام و پرگابالین هستن ولی تویه این مدت درد پاهاشون بخصوص بعد ازظهرها شدت پیدا میکنه لطفا اگه میشه راهنماییم کنین

    1. سلام
      اگر به درمان دارويي جواب نداده است بايد بلوک عصبي انجام شود

  14. سلام خسته نباشید من تمامی این علائم رو دارم تنها چیزی که ارومم میکنه ترامادول است اما میترسم بهش اعتیاد پیدا کنم هر چه قدر هر دوز کم بخورم آروم میشم اگه الکل بخورم دردم صد برابر میشه

    1. سلام
      باید آزمایش بدید و آن را بررسی کنیم.

  15. سلام من ۳۷ سالمه و مدت هشت سال هست که زندگیم به خاطر سوزش کف پا و ماهیچه های پام تباه شده. واقعا جوانیم بادرد و ازبین رفته. وقتی خوابم میاد درد و سوزش بیشتری دارم . اصلا نمیشه پیشبینی کرد چه وقتی درد و سوزش بیشتری داره ولی در کل همیشه درد همرامه. ام آر آی . سی تی اسکن. عکس و نوار عضله و آزمایش روماتیسم و … رانیز داده ام و آزمایشات سالم بوده ام. این اواخر سونوگرافی کبدهم دادم که جوابش گرید ۲ بود و دکتر مقداری دارو بهم داد مصرف کردم و هیچ تاثیری نداشت. و درحال حاضر خارش بدن نیز بهش اضافه شده. در کل بگم کل تنظیمات بدنم بهم ریخته. به گرما هم خیلی حساسم. تو محیطی که گرم باشه اصلا طاقت نمیارم. البته این بدان معنانیست که ازسرمای شدید خوشم میادفقط دوست دارم و در کل از زندگی ناامید شده ام چون همیشه پاهام درد میکنه و سوزش داره. وقتی سرکارم باید پاهام روی میز طوری بزارم که کف پام آزاد باشه و روی چیزی نباشه. وقتی سرپا وای می ایستم پاهام درد بیشتری احساس میکنم

    1. سلام
      اگر با دارو كنترل نشده و مدارک نرمال است و مورد خاصی وجود ندارد بايد بلوك عصبي انجام شود.

  16. درود جناب دکتر، من خانمی ۳۵ ساله هستم … دقیقا علایم سندرم پای بیقرار دارم به خصوص ده روز قبل از عادت ماهیانه… حالم به شدت بد میشهههه، خواهش میکنم از طریقی که میتونم از شما وقت ویزیت بگیرم رک بفرمایید….🙏

    1. سلام
      بهترین روش برای تعیین وقت ملاقات به صورت تلفنی است.
      از صفحه تماس با ما میتونید ارتباط بگیرید

  17. سلام جناب دکتر.
    بنده سندروم پای بیقرار دارم و فقط شبا موقع خواب میاد سراغم تا هوا روشن میشه نمیذاره بخوابم.
    قرص های ارامبخش عجیب حالمو خوب میکنه.کم خونی هم دارم قرص اهن میخورم یکم بهتر میشم.
    هیچ مشکلی دیگه غیراز کم خونی ندارم.مشروبات الکی ام بدترم میکنه.
    متاسفانه جنوب کشورم دسترسی بهتون خیلی سخته.
    اگه امکانش هست راهنماییم کنین متشکرم

    1. سلام
      مصرف دارو باعث بهبود علايم ميشه. به درمان دارويی ادامه بديد

  18. من بعد مدتی که پاهام بی حرکت میمونه احساس ناراحتی میکنم موقع دراز کشیدن و حتی رو صندلی هم نمیتونم درست بشینم همش احساس کوفتگی میکنم در تمام قسمتای ساق پام ، ولی اصلا سوزش و گزگز و اینا رو ندارم ،با ماساژ دادن هم دردش کمتر میشه ، به نظرتون اینم سندرمه؟؟

  19. سلام پدر من حدود ۶۳ سال سن داره چندین بار به دکتر مراجعه گرده آزمایش داده ام ار ای داده ولی فعلا کسی تشخیص نداده هر روز احساس درد تو پاها داره و علت و نقطه درد مشخص نیست دقیقا چندین بار قسط و تراپی انجام داده هیج ورم و تغییر رنگ هم تداره تو پاها ولی خیلی احساس درد داره بصورت برق گرفتگی برای مراجعه حضوری به جه دکتر متخصص بایدمراجعه کنیم یا اگه خودتون متخصص این کار هستید حضوری چطوری مراجعه کنیم د

  20. سلام جناب دکتر من از بچگی از درد دست وپا که زانو،گردن، ماهیچه دست وپا خیلی آزارم میدهد به قدری اعصابم را به هم ریخته است آسایش ندارم
    الان یک دکتر در جيرفت میگوید سندرم ساق پا دارید
    هیچکس تا الان نتوانسته من را درمان کند لطف اگر راهنمای وپیشنهاد برای بیماری من دارید
    ارائه دهید ممنونت میشوم
    09132486307

  21. سلام آقای دکتر درمان کامل وجود داره .یعنی بهبودی کامل اتفاق می افته؟

  22. عرض سلام و احترام
    بنده ٥١ سال سن دارم و حدود يكسال هست كه بعداز مصرف كردن قرص اسنترا تجويز شده توسط پزشك روانپزشك سندرم پاى بيقرار را بطور مشهود دارم
    دكتر برايم رستين تجويز كرد ولى تقريبا هيچ اثرى احساس نكردم گاباپنتين استفاده كردم كه خالم خيلى بدتر شد
    لطفا راهنمايي بفرماييد
    ادرس مطب را نيز لطف بفرماييد

  23. سلام جناب دکتر من ی علاعمی ک دارم این بعضی وقت ها پا سمت چپم خود بخود انگار ی شکی بهش وارد میشه و باید تکونش بدم تا درست شه و اگه اینجوری شدم باید کمی راه برم تا آروم شه بعد م همیشه ماهیچه سمت چپم درد میکنه شدید نیستا کم هس میخاستم بدونم این علاعم من همین سندروم پای بیقرار هس؟؟

    1. سلام
      ممکن است سندرم پای بیقرار باشد،‌باید آزمایش و نوار عصب انجام دهید

  24. ببخشید من ی مشکل دارم من ماهیچه پای چپم همیشه انگار کوفته شده و یچیز دیگ همین پای چپم بعضی وقتا ک نشستم انگار ی شوک بهش وارد میشه ک باید پامو بکشم و با ماساژ بدم تا درست شه آیا این سندروم پای بیقرار هس

    1. سلام
      خیر سندرم پای بیقرار نیست و نیزا به آزمایش است.

  25. سلام مدت ۲۰سال است بدون اغراق بابیماری وحشتناک سندرم پاهای بی قرار درگیرم حسرت یک خواب رادارم موقع خواب دچارش میشوم چیزی مانند خزیدگی التماس میکنم کمکم کنید گاهی به دستها و قفسه سینه میزنه

    1. سلام
      اگر به دارو جواب ندهد بلوک عصبي لازم است

  26. عرض سلام و احترام
    بنده ۵۱ سال دارم طی یکسال ونیم گذشته بخاط استرس و عصبی بودن و وسواس توسط پزشک روانپزشک قرص اسنترا مصرف میکنم که موارد فوق تقریبا وجود ندارد ولی به سندرم پای بیقرار دچار شدم و با قرص رستین پیشرفت خاصی را مشاهده نکردم البته گاباپنتین اصلا به من نساخت
    وافعا مشکل خواب دارم و در ماشین بعنوان مسافر بالای نیم ساعت خیلی اذیت میشوم
    راهنمایی بفرمایید لطفا

    1. سلام
      اگر به دارو جواب مثبتی داده نشده بايد بلوک عصبي انجام دهید.

  27. سلام جناب دکتر من ی نوجوان 13 ساله هستم پای چپ من بعضی وقتا ک نشسته ام انگار ی شوک بهش وارد میشه ک باید حتما تکونش بدم یا مصلا دارم استراحت میکنم همینجوری میشم و با راه رفتن و ماساژ دادن کمی آروم میشه لطفا میشه بگید آیا این سندروم پای بیقرار هس و چ
    خطراطی در پی داره

  28. سلام من ۲۴ سالمه مچ پاهام وماهیچه پاهام نمیدونم چرایک چندوقتی انگار دارن جونشو میگیرن قیچی میزنن بهش بنظرتون از چی هست
    ناگفته نماندرفتم دکتر قرص اعصاب وروان داده بهم

  29. سلام
    من ۳۸ سال دارم
    اولین خاطره ای که از احساس ناخوشایند در مفاصل پا دارم مربوط به حدود هفت سالگی هست که پاهام رو جمع میکردم تو شکمم موقع خواب.
    تجربه بعدی ام مربوط به زمانی میشه که مصرف مواد مخدر رو به روش خیلی سنتی قطع کردم.
    و در نهایت زمانی که به دلایل کاری ناچار بودم صبح زود بیدارشم و دو ساعت در سرویس باشم باعث تشدیدش شد.
    اولین بار داروی پرامی پکسور (سیفرول) برای مدتی خیلی خوب جواب داد ولی تاثیرش برگشت.
    الان سالهاس که مادوپار (لوودوپا) مصرف میکنم و شبها میتونم راحت بخوابم.
    مساله ای که هست اینه که عامل این سندروم ناشناخته اس.
    دراروهایی مثل کلونازپام یا گاباپنتین تاثیر کوتاه مدت دارن.
    قصدم تجویز داروی لوودوپا نیست.
    فقط خواستم تجربه ام رو به اشتراک بذارم.
    و اینکه میخواستم بدونم نوار عصب و ام آر آی و آزمایش مشخصا چه چیزی رو قراره مشخص کنن؟

  30. سلام و خسته نباشيد
    من ١٧ سال سن دارم و حدود ٣ سال هست كه دردي رو از كف پا تا يكم پايين تر از زانوهام حس ميكنم كه با تكون دادن پاهام بهتر ميشه ولى اين تكون دادن ها اصلا غير ارادي نيست و ميتونم كنترلشون كنم موقع خواب هم دچار مشكل نميشم يا هنگام خواب اين درد به نوعي كاهش پيدا ميكنه اما وقتي كه صبح ها از خواب بيدار ميشم درد دارم تا اينكه از جام بلند بشم ميخواستم بدونم كه آيا به سندروم پاي بيقرار دچار هستم ؟ و اگر نه آيا مشكل اضطرابي هست؟ چون من در ٣ سال اخير در موقعيت استرس زاي زيادي بودم

    1. سلام
      خير پای بيقرار نيست. بهتره ازمايش بدهيد

  31. بهترین دارو برای درمان پای بیقرار استفاده از داروهای مخدر مثل موظفین.م تادون.بوپرونورفین(((کدئین فسفات)))و…هست.کلا داروهای مخدر برای پای بیقرار مثل کاردو پنیر هستن.صدالبته اگر زیر نظر پزشک مصرف بشن.و هرچه قدرت تخدیرشون کمتد باشه برای عدم اعتیاد بهتره که من خودم کدئین فسفات را توصیه میکنم ولی تهیه ش خیلی دردسر داره تو ایران

  32. سلام روزتون بخیر
    توی یه سایتی خوندم که یکی از دلایل کابوس دیدن سندروم‌پای بیقراره
    من به علت درد ساق پام شبا پام رو روی بالش میزارم اما اواخر اینکارو که میکنم اکثرا همون ابتدا که به خواب میرم یه نوع کابوس میبینم ک همیشه ام محتواش شبیه همه و یه درد خیلی بد و حسی شبیه خواب رفتن رو توی بدنم احساس میکنم و خودمم میدونم که دارم خواب میبینم اما هرچقدر تلاش میکنم نمیتونم بیدار شم .
    من علائم بالا رو دارم ، همیشه از بچگی گاهی احساس میکردم ی چیزی روی پامه یا حرکت میکنه و گاهی هم احساس میکنم که پام از داخل میخاره
    اما چون‌تمایل زیادی به تکون دادن‌پاهام ندارم فکر نمیکردم‌که این‌ سندروم‌رو داشته باشم ، فقط تمایل زیادی به راه رفتن دارم اون هم فکر میکنم علتش چیز دیگه ای باشه .
    سوالم اینه که به نظرتون ممکنه که این نوع کابوس دیدن به سندروم‌ پای بیقرار ربط داشته باشه؟

  33. یکسالی میشه که سندرم پای بیقرار دارم.و روز به روز داره شدیدتر میشه.پدرم هم این رو داره ولی خیلی شدید تر ازمن .ممنون میشم راهنمایی و کمک بفرمایین

    1. سلام
      درمان دارويی در مرحله اول و اگر جواب نداد باید بلوک عصبی انجام دهید

  34. سلام
    دوساله که ام اس دارم
    و پای چپم بیقرار است آیا به بیماریم ربطی دارد؟

    1. سلام
      اين بيماري و كمیود ويتامينها می تواند باعث آن شود.

  35. سلام
    من ١٧ سال سن دارم و حدود ٢ سال هست كه دردي رو از كف پا تا پايين تر از زانوم حس ميكنم كه اگه پاهامو تكون بدم بهتر ميشه و معمولا تو حالت استراحت بيشتره ولي شب ها موقع خواب مشكلي ندارم و اذيتم نميكنه اما صبح ها با درد بيدار ميشم و تا از رخت خواب بلند نشم اين درد ميمونه ميخواستم بدونم كه آيا اين سندرم پاي بي قرار هست؟

  36. سلام اقای دکتر خسته نباشی من همیشه از در پا خوابم نمیبرد رفتم دکتر وگفت دیگس کمر داری واحتیاج به عمل من عمل کردم ولی درد پام خوب نشده بیشتر وقتی دراز میکشم وشبها تا صبح خوابم نمیبره از پا درد نمیدونم مال همون عمل هستش یا همین سنردروم چون همه این الائم که شما گفتید دارم خیلی خیلی اذیتم تورا خدا کمکم کنید😭ممنون بابت راهنمایهای خوبتون 🌹

    1. سلام
      بايد ام ار ای و نوار عصب دیده و بررسی شود.

  37. سلام من سندرم پای بیقرار دارم،از رستین استفاده میکنم بیش از ۳ ساله این بیماری رو دارم،ب محض قطع دارو،این مشکلم قطع نشده

    1. سلام
      اگر از درمان دارویی جواب نگرفته اید باید بلوک عصبي انجام دهید

  38. سلام،من 14ماه هست که دچار سوزش شدید کف پاها و سپس گزگز شدن و بی حسی خفیف آنها شدم و مدتی هست که سوزش در کف دست‌ها هم اتفاق می افتاد ،ازمایش قند خون و چربی و …دادم پزشک بعد مشاهده و نوار عصبی پاهام گرفتند احتمالا سندرم پای بیقرار است یک سال است گاباپنتین و اسنترا مصرف می کنم هیچ تاثیری نکرده است.در زمان خواب شدت سوزش افزایش دارد

    1. سلام
      بايد از كمر ام ار اي بشه و بعد ديد سندرم باي بيقرار هست يا خير

  39. سلام آقای دکتر من ی پسر 14 ساله هستم من پای چپم بعضی اوقات ک نشسته ام یا دارم استراحت میکنم یجور میشه ک باید تکونش بدم تا آروم بشه وقتی راه میرم هیچ مشکلی ندارم و اونجوری نمیشم ولی وقتی ب مصال 30 دقیقه 1 ساعت استراحت میکنم اینجوری میشم و پاهمو ک بکشم درست میشه آیا این سندروم پای بیقرار هس؟

  40. من چندین ساله این مشکل رو دارم بعضی شبا بیشتر میشه که با مسکن خوابم میبره هنوز دکتر نرفتم چون واقعا نمیدونستم دردم رو چطوری بیان کنم

  41. نگا کنید من ی نوجوان 13 ساله هستم پای چپ من وقتی ک نشسته ام یجوری میشه ک باید حتما تکونش بدم یا پاشم راه برم با راه رفتن و ماساژ آروم میشه راه هم ک میرم مشکلی ندارم فقط وقتی میشینم و کاری نمیکنم اینجوری میشم پای راستم هم خیلی خیلی کم اینجوری میشه اونم بعضی وقتا ها آیای این سندروم پای بیقرار هس و چ خطراطی در پی داره

  42. سلام اقای دکتر وقتتون بخیر من دایم در حال تکان دادن پاهام هستم موقع مطالعه یا تماشای فیلمهای اموزشی تمرکزم بخاطر این دایم تکون دادن بهم میخوره باخودم قرار میزارم ک دیگه تکون ندم ولی باز حواسم پرت میشه و شروع میکنم ب لرزوندن پاهام قبلا هم گاهی اینطور بودم ولی امسال دایمی شده ب جز مواقع خواب.بنظرتون میتونه سندروم پای بیقرار باشه

  43. سلام آقای دکتر منم شباازدردساق پانمیتونم بخوابم قوزک پاهام همیشه دردمیکنه بندبندانگشتهای دستامم بدتر صبهاهم دست و صورتم بادمیکنه 42سالم هست ولی مثل پیرزنها همه استخونهام دردمیکنه البته دیسک کمرو دیسک گردن هم دارم دکتر ارتوپدهم نمیگه علتش چیه لطفا بگین علتش ازچیه ممنون میشم

    1. سلام
      بررسی ام آر آی لازم است و نیاز است که آزمایش انجام دهدی تا بررسی دقیق انجام شود.

  44. خانم بنده حدود سه سال که بعضی اوقات در خواب یکی از پاهایش پرش میکند یعنی به شدت و بدون اراده تکانی در حد لگد زدن دارد.
    مشکل را چگونه حل کنیم و پیش چه پزشکی ببرم.

    1. سلام
      ابتدا متخصص مغز و اعصاب باید ایشان را معاینه کنند بعد درمان پای بیقرار براشون انجام شود.

  45. با سلام و احترام ،آقای دکتر مادرم نارسایی کلیه دارند و دیالیز میشن، الان حدود یک ماه و نیمی هست که ساعات آخر دیالیزشون پاهاشون از ران تا روی انگشت های پاهاشون به شدت درد میگیره به حدی که میگن انگار میخواد استخوان های پام بشکنه بیشتر هم برای پای چپشون این اتفاق میافته،این موضوع باعث اختلال در خواب و فشار به قلبشون هم شده ،ممکنه این حالت مربوط به سندروم باشه؟

  46. سلام آقای دکتر
    ممنونم از مطالب خیلی کاربردی و به جایی که به اشتراک گذاشتید..
    همسرم حدودا ۶ ماه هست که موقع خواب، ساق پاهایش درد میکند.فقط هم موقع خواب..
    هر شب مجبورم ماساژ بدهم تا کمی آرام شود..
    محیط کارش هم استرس زاست.
    لطفاً راهنمایی کنید بنده برای رفع این مشکل باید پیش کدوم متخصص برم، زنان، مغز و اعصاب، طب فیزیک، طب سنتی؟

  47. سلام من همسرم عمل جراحی کمر انجام دادن چون پارگی دیسک داشتن الان بعد از گذشت ده روز کمر دردش خوب شده ولی الان درد شدید پشت پا و ماهیچه های پا دارن به حدی که از درد گریه می‌کنه میتونید بگید علتش چیه؟

    1. سلام
      دردهای بعد از جراحي تا ٦ماه ممكن است ادامه داشته باشد

  48. سلام
    چه راه درمانی داره و اگر شدنی هسته آنلاین ویزیتم کنید یا حضوری بیام مطب؟

    1. سلام
      درمان دارويی و بلوک عصبي از درمان های مفید سندرم پای بیقرار هستند.
      بهتره حضوري تشريف بياريد

  49. سلام جناب دکتر
    سندروم پای بیقرار با اوزون درمانی قابل درمان هست؟

  50. سلام جناب دکتر
    علایم و درد ناشی از سندروم پای بیقرار فقط در پاها است یا درد موجود در دست ها هم ناشی از سندروم پای بیقرار است؟ چون قبلا شبها فقط پاهام درد میکردن ولی الان دستهام هم دردی شبیه درد پا دارند دردی شبیه شوک الکتریکی

    1. سلام
      وقتی سندرم پای بی قرار گفته ميشه قاعدتا درد در دست نيست. آزمايش و نوار عصب لازم است.

  51. سلام خسته نباشید اقای دکتر من پای بیقرار دارم من از شیراز هستم میخاستم باهاتون در ارتباط باشم تورو خدا پیام منو میبینید یه پیام به من بدید یا تماس بگیرید من چیزی برای تماس پیدا نکردم

    1. سلام
      با شماره های داخل سایت میتونید تماس بگیرید
      صفحه تماس با ما

  52. سلام .اقای دکتر .من هم تمام علاعم پای بیقرار رو دارم ودقیقا شبها و موقع خواب و استراحت این درد در مچ پا به سراغم میاد .و خوابو ازم گرفته.۸ساله بهش گرفتارم.چندبارم دکتر رفتم ام آر آی هم گرفتم .ولی دکترها هیچ کدوم نگفتن سندروم پای بیقرار هست .ولی من با این علاعمی که در اینترنت سرچ کردم متوجهش شدم .باید چکار کنم .تو روخدا کمکم کنید .چون دیگه امونم رو بریده

    1. سلام
      درگیری اعصاب بین دنده ای باعث اینگونه دردها می شود.باید بلوک عصبی انجام شود.

  53. سلام آقای دکتربنده ۳۸ سالمه وحدود۱۰ سال هست که یه شب خواب خوشی ندارم واقعاخسته شدم شب که میشه پاهام ودستهام بیقرارمیشن وواقعا روی سیستم اعصابم اثرگذاشته انواع قرص هاروهم مصرف کردم امالی تاثیربودن نمیدونم چکارکنم واقعااززندگی ناامیدشدم

    1. سلام
      در بیماری اندام بیقرار ابتدا باید ازمایشات و نوار عصب انجام بشه و اگر درمان دارویی موثر نشود بلوک عصبی باید انجام بشه

  54. سلام
    وقت بخیر
    من بیماریrlsدارم از سن ۱۰سالگی درگیرم باهاش تا الان که ۳۴سال سن دارم و ژنیتکی هست چون مادرم هم درگیر هستن البته کمتر اذیت میشن و فوق العاده بیقراری شدید در ناحیه پشت ران سمت چپ دارم و همش باید ماساژ بدم یا بزنم زمین پام رو تا اون لحظه آرام بشه داروی سیفرول هم خوردم از دوز کم تا دوز بیشتر اما متاسفانه بدتر شدم و تزریق نخاعی هم انجام دادم به نظرتون جهت درمان کاری میشه انجام داد
    ممنون

    1. سلام
      انجام ببوک های عصبی سریالی و گاهی عمل های لیزری کمک کننده است

  55. سلام جناب دکتر
    ببخشید سندروم پای بیقرار با انجام طب سوزنی قابل درمان هست؟

    1. سلام
      طب سوزني ممكنه كمک كننده باشه ولي درماني نيست.

  56. سلام دکترجان من15سال است که بی قراری پادارم چندبارپیش دکترمربوطه رفتم تنها 2ساعت قبل ازخواب بایدنصف قرص پرامیپکسول بخورم تاخوابم ببره وضمنا من چندسالی است بعلت ترکیدن دیسکم عمل شده ام خواهش میکنم راهنمایی بفرمایید

    1. سلام
      اين مشكلات باعث درگيري اعصاب پا مي شود درمان دارويي و بلوكهاي عصبی كمک كننده است

  57. سلام من چند سال هست که سندرم پای بیقرار دارم خیلی تا حالا دکتر رفتم دارو خیلی خوردم نوار عصب و ام ای ار هم گرفتم هیچ مشکلی نبوده ولی سال ۸۸ نخاع کمرم رو عمل کردم مشکل کمرم به طور کامل حل شد ولی این ضعف پاهام بدتر شد دیابت دارم کم خونی و فقر آهن و تیروئید دارم الن دارو آهن و دیابت و پرامی پسکول ۷/ دهم میخورم ولی هیچ فایده ای نداره اینقدر اذیت میشم که یکبار میخاستم خود کشی کنم تورو خدا یه راهنمایی بکن که من چیکار کنم من اصفهان هستم ممنون

    1. بيماري پاي بي قرار كه با دارو برطرف نشود و شدت زياد داشته باشد بايد بلوك عصبي برايش انجام شود

  58. سلام وقت بخیر
    منم این مشکل پای بیقرار رو دارم هر جا رفتم مشت مشت آرامبخش دادن اصلا خوب نشدم همیشه احساس میکنم پاهام سبک و رو هواست اختیارشونو ندارم بالش سنگین میزارم رو پاهام تا شب بتونم بخوابم .من باید چیکار کنم با این وضعیت ممنونم اگ راه کار بفرمایین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوبت گیری آنلاین

[quform id=”4″ name=”نوبت گیری صفحه اصلی کپی”]