دیسکوژل چیست و کاربرد و مزایای آن

شهریور ۱۶, ۱۳۹۹ توسط دکتر سیامک مرادی0
post-2.jpg

اغلب کمردردها با مصرف مسکن های معمولی و با دو تا سه روز استراحت بهبود می یابند، درصدی از موارد هم نیازمند فیزیوتراپی و آب درمانی هستند و در مرحله ای که درمان های طبی قدرت کنترل علائم را ندارند روش های درمانی کم تهاجمی نظیر دیسکوژل ، لیزر و درمان از طریق گاز ازن کارایی دارند.

مراحل پیشرفته تری که با هیچ یک از اقدامات قبلی بهبود نیابند و یا با عوارضی مثل مشکلات ادراری مدفوعی، ضعف حرکتی و برخی از علائم خطر دیگر همراهند، نیازمند مداخله جراحی باز خواهند بود. در عمل جراحی، بسته به روش مورد نظر پزشک ، قطعه پاره شده و یا کل دیسک به طور کامل تخلیه می شود و در صورت صلاحدید جراح مربوطه ممکن است به جای آن دیسک مصنوعی به صورت پروتز قرار داده شود.

بیرون زدگی دیسک کمر از علت شایع و مهم وجود کمر درد و دردهای سیاتیکی میباشد. در روشهای قدیمی اگر بیماری به درمانهای ساده مانند درمان دارویی – آب درمانی و استراحت پاسخ نمیداد انجام عمل جراحی را بعنوان گزینه بعدی مطرح میکردند. در دو دهه اخیر انجام جراحی بسته ستون فقرات بدون نیاز به جراحی باز و بصورت سرپایی و بدون بیهوشی بعنوان گزینه درمانی جدید و موثری جایگزین بسیاری از عملهای جراحی غیر ضروری گردیده اند تا جاییکه در بیش از دو سوم موارد بیماران مبتلا به دیسک کمر که قبلا کاندید جراحی باز بوده اند با این روش درمان خواهند شد.

دیسکوژل چیست ؟

دیسکوژل توسط دکتر سیامک مرادی فوق تخصص درد در کلینیک درد راد در تهران

دیسکوژل ترکیبی از الکل – سلولز و تنگستن است که بصورت ژل در آمده است و تزریق آن به داخل دیسک سبب ایجاد تغییرات مولکولی در داخل دیسک میگردد. الکل موجود در این ترکیب بعنوان یکی از قدیمی ترین روشهای درمان دیسک مطرح گردیده است.

روشهای قدیمی که در آنها از الکل مایع استفاده می شد بعلت آسیبی که نشت احتمالی الکل به داخل نخاع بر بافتهای عصبی وارد میکرد منسوخ گردیدند و استفاده از الکل در دیسکوژل بصورت ترکیب ژله ای سبب مهار خروج این ماده از فضای دیسک پس از تزریق میگردد. خصوصیت شیمیایی الکل تزریق شده به داخل دیسک سبب تغییر در ساختار مولکولی ماده داخل دیسک و کاهش آب داخل دیسک شده و فشار داخل دیسک کاهش می یابد.

تاثیر تزریق دیسکوژل

دیسکوژل انقلابی نوین در درمان غیرجراحی دیسک های ستون فقرات است . عامل اصلی در این روش درمانی، الکل اتیلیک است که نخستین بار در سال ١٩٧٥ از آن به عنوان ماده ای بسیار مؤثر و مفید در درمان کم تهاجمی دیسک های بیرون زده استفاده شد.

این تزریق با نتایج عالی و درصد بالایی از موفقیت همراه بود، اما ایرادهای اساسی هم به آن وارد شد از جمله اینکه چون تزریق درد زیادی داشت بیمار باید بیهوش می شد و از طرفی چون الکل در روش های تصویربرداری قابل رویت نبود به علت نشت می توانست موجب دردهای انتشاری بعد از تزریق شود و مهم تر از آن اینکه در ناحیه گردن و پشت هم قابل استفاده نبود.

دیسکوژل یک ماده بی‌خطر از جنس الکل است که در فضای دیسک تزریق می‌شود و بعد از تزریق سفت و حالتی پنبه‌ای پیدا می‌کند. این خاصیت دیسکوژل باعث دو اتفاق می‌شود، یکی اینکه منافذ بخش پاره شده را در صورتی‌که محتویات دیسک وارد کانال نخاعی نشده باشد می‌بندد و از طریق کاهش ریخته شدن مواد التهابی بر روی اعصاب باعث بهبود درد می‌شود ، دوم اینکه همراه با خود وقتی سفت و جمع می‌شود ، بخش آبکی دیسک را جمع و به بهبود برجستگی دیسک و آزاد شدن کانال نخاعی کمک می‌کند.

کاربرد تزریق دیسکوژل

دیسکوژل توسط دکتر سیامک مرادی فوق تخصص درد در کلینیک درد راد در تهران

با تزریق دیسکوژل به داخل فضای دیسک ، تغییرات مولکولی در داخل دیسک اتفاق می افتد و آب داخل دیسک را کاهش می دهد و در نتیجه به دنبال این اتفاق ، فشار داخل دیسک کمتر می شود.

دیسکوژل پس از تزریق ، قوام یافته و حالتی پنبه ای به خود می گیرد. این ویژگی دیسکوژل منجر به بروز اتفاقات ذیل می گردد:
بستن منافذ ناحیه ای از دیسک که پاره شده ، البته چنانچه ورود محتویات دیسک به کانال نخاعی اتفاق افتاده باشد.

دیسکوژل جهت این کار ، از ریختن مواد التهابی بر روی اعصاب کاسته و به دنبال آن درد را بهبود می بخشد.هنگامی که دیسکوژل جمع و نیز سفت می شود ، همراه با خود به تجمیع قسمت آبکی دیسک پرداخته و از این رو برجستگی دیسک را بهبود داده و به آزاد شدن کانال نخاعی ، کمک قابل توجهی می کند.

به طور کلی ، دیسکوژل در مواردی ‌که پارگی محتویات دیسک اتفاق افتاده و به کانال نخاعی نشت کرده یا در مواردی که فرد با علائم تعادلی نظیر ضعف در عضلات مواجه است کارآیی ندارد.
بنابراین در چنین مواردی تزریق دیسکوژل صرفا ، روشی جهت بهبود درد است و تنها در بیمارانی‌ که دیسک آن ها برجسته است و دچار پارگی نشده و همچنین به روش های درمانی فیزیوتراپی و طبی پاسخگو نبوده ، بکار گرفته می شود.
دیگر کابرد تزریق دیسکوژل ، عدم استفاده از روش های جراحی برای بیمارانی است که از انجام جراحی واهمه دارند.
همچنین تزریق دیسکوژل ، برای افرادی که بیماری‌ های زمینه ‌ای دارند و فرآیند بیهوشی کامل برای آن ها خطرآفرین است و نمی توانند آن را تحمل کنند ، گزینه مناسبی می باشد.

مزایای استفاده از دیسکوژل چیست؟

در صورت نیاز امکان تکرار تزریق وجود دارد.
تزریق ژل با هیچ گونه عوارضی از قبیل واکنش آلرژیک، عفونت، ایجاد بافت اسکار و چسبندگی همراه نیست.
امکان انجام این روش در بیمارانی که دچار فشار خون بالا، بیماری قلبی و ریوی هستند، وجود دارد.
تزریق ژل باعث ایجاد بافت اسکار نمی­شود و زیبایی بیمار را تهدید نمی­کند.
عمل جراحی بسته یک روزه وبدون خونریزی و فاقد زخم پس ازعمل
عمل تحت هوشبری موضعی
زمان ریکاوری و نقاهت بسیار کوتاه
دارای حداقل عوارض جانبی
بدون بازگشت پذیری مجدد دیسک

عوارض دیسکوژل

در روش درمانی تزریق داخل دیسک دیسکوژل همانند سایر روشهای اینترونشنال نیاز به بیهوشی نیست و از بی حسی های موضعی استفاده می شود. حتی اگر دیسکوژل به کانال نخاعی وارد شود هیچ عارضه ای ایجاد نخواهد کرد.

دیسکوژل پس از ورود به داخل دیسک آسیب دیده راه خود را پیدا می کند و به صورت خارق العاده ای در تمام نواحی آسیب دیده آن منتشر می شود و موجب جمع شدن دیسک از درون کانال می شود و همچنین دیسکوژل فشار داخل دیسک را کم می کند و نه تنها هیچ کاهشی در ارتفاع دیسک تخریب شده ایجاد نمی کند بلکه ماده ای هم به آن اضافه می کند و در نهایت موجب کاهش فشار داخل دیسک شده که باعث کاهش فشار کانال نخاعی و ریشه های عصبی شده و علایم بهبود می یابد.

دیسکوژل در مقایسه با جراحی بازکمر

فتق دیسک در طی روش میکروتراپی داخل دیسکی همراه با تزریق دیسکوژل بدون نیاز به جراحی و از طریق روش کم‌تهاجمی درمان می‌شود.

دیسکوژل: دیسکوژل هسته دیسک بین مهره‌ای را به گونه‌ای تغییر می‌دهد که بیرون زدگی دیسک از بین می‌رود. این درمان تحت بیهوشی موضعی انجام میشود. تزریق دیسکوژل از طریق سوزن‌های بسیار نازک و بدون نیاز به بازکردن کانال نخاعی به فضای دیسک بین مهره‌ای انجام می‌گردد. میکروتراپی تحت راهنمایی و هدایت دقیق توموگرافی کامپیوتری انجام می‌شود. در این روش هیچ اسکار ناشی از جراحی به جا نمی‌ماند.

جراحی تقریبا 20 تا 30 دقیقه طول می‌کشد. نیازی به بستری شدن در بیمارستان و یا جلسات فیزیوتراپی بعد از جراحی نیست. نتایج جراحی دیسکوژل در بیش از 90% از بیماران مبتلا به فتق دیسک حاد با موفقیت همراه بوده و در بیشتر موارد پیچیده میزان موفقیت 80% تا 85% گزارش شده‌است.

جراحی باز کمر: در جراحی سنتی باز کمر ، جهت دیدن ریشه اعصاب آسیب دیده نیاز به ایجاد برش‌های 5 تا 6 اینچی میباشد. برای ایجاد برش‌هایی در این سایز، قسمت اعظمی از عضله باید برش خورده و روزنه 3 تا 5 سانتی‌متری ایجاد شود. این شرایط در نهایت منجربه خطر خونریزی می‌شود.

دوره نقاهت بعد از تزریق دیسکوژل چه مدتی طول می کشد؟

دیسکوژل توسط دکتر سیامک مرادی فوق تخصص درد در کلینیک درد راد در تهران

سه تا شش هفته بعد از تزریق دیسکوژل، دیسک درد بیمار بهبود پیدا می کند. این در حالی است که بعد از جراحی تا سه ماه بیمار باید استراحت کند. بنابراین تزریق دیسکوژل یک روش امن و کم خطر برای بیماران است.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت های ستاره دار الزامی است.