آرتریت و ساییدگی مفصل شانه چیست؟ علائم و درمان آن

مفصل-شانه.jpg

شانه از سه استخوان ایجاد شده است: استخوان بازو (هومروس)، کتف (اسکاپولا) و ترقوه (کلاویکل). سر استخوان بازو در یک مفصل گوی و کاسه ای در کتف قرار می گیرد. این مفصل گوی و کاسه ای را گلنوئید می گویند. ترکیبی از عضلات و تاندون ها، استخوان بازو را در مفصل شانه متمرکز نگه می دارند. به این بافت ها عضلات گرداننده شانه می گویند. آرتریت شانه در اثر پارگی و ساییدگی غضروف (آرتریت) یا التهاب (آرتریت روماتوئيد) یک یا چند مفصل بروز می کند. آرتریت فقط روی مفاصل اثرگذار نیست بلکه امکان دارد روی پشتیبانی ساختارهایی از قبیل عضلات، رباط ها و تاندون ها نیز تأثیر داشته باشد.

انواع اصلی آرتریت شانه
  1. استئوآرتریت

معمولاً این نوع آرتروز و ساییدگی که باعث تخریب عملکرد شانه می‌شود را آرتروز “فرسایشی” می‌نامند. زیرا پوشش خارجی غضروف مفصلی، تخریب می‌شود. این نوع آرتروز معمولاً افراد بالای ۵۰ سال را درگیر می‌کند و در مفصل AC شانه بسیار رایج است (هرچند که همیشه علامت‌دار نیست) و به میزان کمتری مفصل گلنوهومرال را متأثر می‌سازد.

1. آرتریت روماتوئید

این نوع آرتروز و ساییدگی مفصل شانه در هر سنی ایجاد شود و معمولاً چند مفصل را در هر دو طرف بدن مبتلا می‌کند. برای مثال، علاوه بر شانه، مفاصل زانو و مچ پا نیز می‌توانند درگیر شده و علائم آرتریت روماتوئید را نشان دهند. آرتریت روماتوئید یک بیماری خود ایمن است که در آن پوشش مفصل‌ها ملتهب می‌شود.

1. آرتروز پس از ضربه

آرتروز و ساییدگی پس از سانحه یکی از انواع آرتروز است که پس از یک ضربه مانند، شکستگی یا دررفتگی شانه ایجاد می‌شود. همچنین این نوع آرتروز و ساییدگی می‌تواند پس از پارگی مزمن عضلات چرخاننده شانه در مفصل گلنوهومرال به وجود اید.

انواع اصلی آرتریت شانه دکتر سیامک مرادی فوق تخصص درد در کلینیک درد راد در تهران

علائم و نشانه‌های اصلی آرتریت شانه

آرتروز شانه وضعیتی است که به طور معمول به تدریج طی یک دوره زمانی ایجاد می‌شود. در بیمارانی که آرتروز جزئی شانه دارند، ممکن است علائم اندکی وجود داشته باشد یا هیچ گونه علائمی وجود نداشته باشد. با پیشرفت بیماری و انحطاط بیشتر مفصل شانه، درد مفصل افزایش یافته و ممکن است خشکی مفصل و انعطاف ناپذیری آن آشکار شود؛ به خصوص هنگام استراحت یا هنگام صبح پس از بلند شدن از خواب بیشتر است.

سایر علائم همراه با این بیماری ممکن است با توجه به شدت بیماری متفاوت باشند و شامل موارد زیر می‌شوند:

1. درد شانه که تا قسمت فوقانی دست انشعاب پیدا می‌کند.
  2. حساسیت به لمس محکم در مفصل آسیب دیده
  3. افزایش سایز و تورم قابل مشاهده در مفصل
  4. کاهش قدرت و انعطاف پذیری مفصل شانه
  5. محدودیت عملکرد
  6. شنیدن صدای کلیک مانند یا ترق ترق در حین حرکت شانه
  7. قفل شدن شانه (هنگامی که مفصل قفل شده و شما مجبورید به زور آن را حرکت دهید)
  8. درد مداوم
  9. درد شدید مفصل
  10. درد شبانه یا هنگام صبح که اغلب با حرکت یا دوش آب گرم کمتر می‌شود،
  11. مشکل در خواب (به خصوص هنگام خوابیدن روی طرف شانه آسیب دیده)
  12. تحلیل رفتن عضلات شانه
  13. شدت یافتن علائم با سرد شدن هوا
تشیخص

پزشک در صورتی که در شانه درد و تورم ببیند، تشخیص بر وجود آرتریت می‌گذارد. تشخیص ممکن است توسط معاینه فیزیکی و اشعه های x انجام گردد. آزمایشات مربوط به خون ممکن است جهت تشخیص آرتریت روماتوئید مفید باشد. اما دیگر آزمایشات نیز ممکن است نیاز باشد. تجزیه و تحلیل مایع سینوویال مفصل شانه در تشخیص برخی از انواع آرتریت مفید خواهد بود. گرچه آرتروسکوپی اجازه مشاهده مستقیم آسیب دیدگی غضروف، تاندون و رباط را محدود می سازد، اما معمولا تنها در صورتی انجام می شود که روش ترمیمی انجام گردد.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت های ستاره دار الزامی است.