estenose_lombar-تنگی-کانال-نخاعی-1200x984.jpg

بیماری تنگی کانال نخاع (spinal canal stenosis) یک شرایط غیر طبیعی است که ممکن است در هر قسمتی از کانال نخاعی اتفاق بیفتد. احتمال وقوع این حالت در قسمت کمر بیشتر از سایر قسمتهای ستون فقرات می باشد. کوچک شدن این فضا باعث فشار روی نخاع در داخل کانال شده و علائم این بیماری ایجاد میشود.

علل بیماری تنگ شدن کانال نخاع چیست؟

۱. ضخیم شدن لیگامانهای داخل کانال

۲. برجسته شدن یا بیرون زدگی دیسکها به داخل کانال

۳. ایجاد خارهای استخوانی در داخل کانال

۴. شکستگی مهره ها

۵. تغییر در مفاصل کنار مهرهای (مفاصل فاست)

آیا این بیماری زمینه ارثی دارد؟

در بعضی بیماران بصورت مادرزادی فضای داخل کانال تنگ تر از حالت عادی است این افراد بیشتر از بقیه در معرض ایجاد علائم تنگی کانال میباشند.

بیمارانی که دچار انحراف ستون فقرات یا لغزندگی هستند بیشتر از بقیه در معرض خطر ایجاد تنگی کانال هستند.

علائم تنگی کانال نخاع چیست؟
  1. کمر درد
  2. احساس گزگز – مورمور  و بی حسی در اندام تحتانی
  3. محدودیت در مسافتی که بیمار میتواند پیاده راه برود
  4. خصوصیات درد در این بیماری
  5. درد در کمر و پا بهمراه بی حسی بتدریج و باگذشت زمان زیاد میشود
  6. درد کم و زیاد می شود و ممکن است بعضی روزها نباشد
  7. تشدید درد میتواند بصورت درد سیاتیکی با انتشار به پاها باشد
  8. درد در راه رفتن طولانی یا ایستادن طولانی ایجاد میشود
  9. با ایجاد درد بیمار حالت خم شده به جلو به خود میگیرد
  10. درد ممکن است فقط در طول شب اتفاق بیفتد
  11. در حالت شدید میتواند با ضعف حرکتی یااختلال در کنترل ادرار باشد
تشخیص تنگی کانال نخاعی

با مراجعه بیماران به کلینیک درد و معاینه دقیق صورت میگیرد.شایعترین وسیله تایید این تشخیص انجام MRI میباشد.

درمان تنگی کانال نخاع
الف. درمان غیر جراحی

روش انجام تزریق ترانس فورامینال

یکساعت پس از این کار بیمار با پای خود ترخیص میشود چند روز پس از این کاربیمار استراحت نسبی در منزل دارد

این کار تحت فلوروسکوپی انجام میشود. فلوروسکوپ وسیلهای است که توسط اشعه ایکس تصویر مستقیمی را از داخل بدن به ما می دهد.با این روش از عوارضی مانند تزریق داخل نخاع یا داخل عروق جلوگیری میشود

تزریق ترکیبی از داروها به داخل فضای تنگ شده در کانال نخاعی سبب کاهش التهاب و از بین روتن تورم و کاهش فشار ایجاد شده در داخل کانال نخاعی میگردد و ترمیم قسمتهای اسیب دیده  شروع میشود و درصد موفقیت این روش در بیماران مبتلا به تنگی کانال خفیف تا متوسط بالای 70 درصد می باشد . انجام اب درمانی و تمرینات ورزشی مخصوصی که بعد از تزریق به بیماران داده میشود از عود بیماری جلوگیری مینماید .

در بیمارانی که با این روش رو به بهبود مدروند تکرار این کار در فاصله زمانی 4 تا 6 هفته شرایط درمانی بهتری را فراهم کرده نیاز به جراحی را مرتفع میسازد.

استفاده از  ار اف یا رادیوفرکونسی در بیمارانی مشکل ارتروز ستون فقرات را همراه با تنگی کانال دارتد را میتواند سبب بهبود کامل بیماران گردد

شما می توانید با تماس گرفتن با دکتر سیامک مرادی فوق تخصص درد و انجام مشاوره از بیماری خود آگاه شوید و نسبت به درمان آن اقدام کنید.

تلفن تماس: 02188882424 و 09339510017

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت های ستاره دار الزامی است.