درد گردن چیست و دلیل بروز آن

فروردین ۲۵, ۱۳۹۹ توسط دکتر سیامک مرادی0
neck-pain.jpg

درد گردن

گردن به دلیل اینکه تحرک نسبتا زیادی دارد و در عین حال سر را حمایت می کند مستعد آسیب های زیادی است. عادت های بد وضعیت بدن در منزل و در محیط کار که باعث فشارهای نامناسب و شدیدی بر گردن می شود. حرکات سنگین بدنی، خستگی بیش از حد، افسردگی و مهمتر از همه ضعف عضلات بدن، کم تحرکی و ورزش نکردن در ایجاد آسیب های گردن نقش بسیار مهمی دارد.

3 عامل مهم در ایجاد درد گردن موثرند

1. اسپاسم های عضلانی
  2. آرتروز مهره های گردن
  3. فتق دیسک بین مهره ای

دردهای گردنی به هر علتی ایجاد شوند با اصلاح الگو زندگی و تقویت عضلات اطراف گردن تا حد زیادی قابل درمان هستند

نکات زیر به بیماران توصیه می شود

1. استفاده از بالش مناسب
  2. یک بالش نسبتا نرم که ضخامت آن به حدی است که سر را در امتداد گردن قرار میدهد، نه بالاتر نه پایین تر. بالش باید قوس گردن را پر کند و تا روی شانه ها کشیده شود
  3. هنگام مطالعه یا کار سر خود را خم نگه ندارید
  4. با تنظیم ارتفاع میز از خم ماندن طولانی گردن خودداری کنید
  5. در هنگام کار با رایانه صفحه مانیتور باید در امتداد چشم های شما باشد و ارتفاع کیبورد با ارتفاع شانه و مچ دست شما متناسب باش
  6. چه در حالت ایستاده و چه در حالت نشسته سر باید در راستای ستون فقرات باشد
  7. با آویزان کردن سر و شانه ها فشار زیادی به گردن وارد می شود
  8. با غبغب گرفتن به حالت نظامی و صاف قرار بگیرید
  9. اجتناب از خوابیدن به شکم
  10. در هنگام مکالمه با تلفن گوشی تلفن را با شانه خود نگه ندارید و در مکالمه طولانی آرنج خود را بر روی تکیه گاهی قرار دهید
  11. در هنگام مطالعه یا کار هر ساعت یک بار از جای خود بلند شوید و گردن و شانه های خود را حرکت دهید
  12. درمان بیماران مبتلا به درد گردن

درمان این بیماران بر اساس علت ایجاد کننده درد گردن متفاوت میباشد

در قدم اول توصیه به انجام ورزش های مناسب توصیه شده و تجویز دارو ها و در برخی از موارد استفاده از گردنبندهای طبی توصیه می شود. در صورتی که موارد گفته شده باعث کاهش درد بیمار نشد بر حسب علت ایجاد کننده درد گردن از تزریقات ناحیه عضلات و یا تزریق اپیدورال در کانال گردنی یا استفاده از لیزر پرتوان یا استفاده از دستگاه های لیزر دیسک گردن و یا دیسکوژل یا رادیوفرکوئنسی مفاصل گردنی جهت کنترل درد استفاده می شود
لازم به توضیح است که استفاده از روش های درمانی قطعا بعد از معاینه پزشک و تشخیص علت ایجاد کننده درد تصمیم گیری و اجرا می گردد

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت های ستاره دار الزامی است.