جراحی بسته نوکلئوتومی برای دیسک کمر

.jpg

لیزر نوکلئوتومی

لیزر نوکلئوتومی جراحی بسته دیسک کمر یک روش درمانی دارای حداقل سطح تهاجم است که در آن مواد داخلی یک دیسک بین مهره ای برآمده یا دچار فتق که باعث وارد شدن فشار به ریشه یک عصب یا کانال نخاعی شده، برداشته می شود.
برآمدگی یا فتق دیسک عمدتاً به خاطر سن ایجاد می شود، اما مجموعه‌ای از آسیب دیدگی‌ها نیز می‌تواند شرایط مشابه را برای بیمار به همراه داشته باشد. با بالا رفتن سن، دیسک غضروفی بین مهره ها که در حالت عادی اسفنجی و مرطوب است، به تدریج آب خود را از دست می دهد. این روند از دست دادن آب باعث ضعیف شدن لایه فیبری خارجی دیسک به نام آنالوس فیبروزوس می شود. آنالوس فیبروزوس یک ماده ژل مانند است که در مرکز دیسک قرار دارد. با تجزیه شدن دیواره خارجی دیسک، ماده داخل آن می تواند به سمت خارج حرکت کند و باعث ایجاد برآمدگی در دیواره دیسک یا حتی پارگی (فتق) در دیواره دیسک شود. به این ترتیب مایع داخل دیسک از محل خود خارج شده و آزاد می شود. درد، احساس سوزش، ضعف، و بی حسی در مواردی مشاهده می شود که دیسک متورم یا دچار فتق به کانال نخاعی یا یکی از ریشه های عصب در این ناحیه فشار وارد کرده و آن را گاز بگیرد. در نوکلئوتومی سوزن به قسمت هسته وسط دیسک هدایت می گردد. سپس پروپ مخصوص ( فیبر نوری ) داخل سوزن شده و در وسط دیسک قرار داده می شود و نوکلئوتومی انجام می گردد. سپس کلیه ابزار و سوزن ها خارح و بیمار به ریکاوری منتقل شده و چند ساعت بعد از نوکلئوتومی مرخص می شود.

چرا از لیزر نوکلئوتومی استفاده می‌شود؟

فقط زمانی که روش‌های درمانی محافظه کارانه شامل استراحت، داروهای مسکن، فیزیوتراپی و تمرین‌های ورزش کمردرد و دیسک کمر نتواند به تسکین علائم دیسک کمر بیماری کمک کند لیزر نوکلئوتومی به بیمار پیشنهاد می‌شود. در این درمان با وارد کردن یک سوزن به دیسک آسیب دیده درمان آغاز می‌گردد که برای تبخیر تمام یا بخشی از هسته پولپی دیسک آسیب دیده استفاده می‌شود.

در روش لیزر نوکلئوتومی دو هدف دنبال می شود:

1. کاهش فشار وارد شده به کانال نخاعی یا ریشه عصب
  2. انتقال هسته پولپی به جراح امکان می‌دهد، در صورت نیاز برای اجتناب از دردناک شدن، تورم یا فتق دیسک در آینده مواد باقی مانده در دیسک را از کانال نخاعی یا ریشه عصب دور نگه دارد.

با وجودی که در اکثر موارد، علائم برآمدگی یا فتق دیسک می‌تواند به خودی خود در طول چند هفته یا چند ماه آشکار شود، لیزر نوکلئوتومی می‌تواند برای تسکین درد مزمن یا بلند مدت در این حالت موثر باشد. این روش درمانی معمولاً به صورت سرپایی بر روی بیمار انجام می شود و بیمار می‌تواند در همان روز درمان برای استراحت به خانه باز گردد. دوره ریکاوری بیمار در این حالت سریع تر از زمانی است که از عمل جراحی قدیمی باز کمر استفاده شود. علاوه بر این، به خاطر اینکه در این حالت از یک شکاف کوچک بر روی پوست استفاده می‌شود، جای زخم باقیمانده پس از درمان حداقل می‌باشد.

چه بیمارانی کاندید لیزر نوکلئوتومی می باشند؟
  1. بیمارانی که تمایل با امکان انجام جراحی باز را ندارند.
  2. بیماران قلبی با شرایط خاص.
  3. ارتفاع دیسک خیلی کاهش نیافته باشد.
  4. دیسک خیلی خشک و بی آب نباشد.
  5. سُر خوردگی (لیزخوردگی) در مهره‌ها نباشد.
چه بیمارانی نباید از لیزر نوکلئوتومی استفاده کنند؟
  1. افراد باردار
  2. وجود اختلالات انعقادی
  3. عفونت در محل انجام عمل
مزایا

تعدادی از مزایای لیزر درمانی در مقایسه با روش های درمانی قدیمی به شرح زیر هستند:

1. کاهش سریع درد در 95% موارد
  2. دسترسی مستقیم به دیسک دچار فتق یا مشکل
  3. دست نخورده باقی ماندن هسته دیسک و رباط آن
  4. عدم نیاز به بی هوشی عمومی بیمار و استفاده از بی حسی موضعی
  5. انجام درمان به صورت سرپایی
  6. دوره توان بخشی کوتاه تر
  7. بازگشت سریع تر به فعالیت های حرفه ای و روزمره
  8. ایجاد یک شکاف کوچک (فقط با یک بخیه) و باقی نماندن جای زخم پس از درمان
عوارض نوکلئوتومی

نادر می بشد ولی مراقب بعد از عمل تا دو هفته تحت نظارت پزشک معالج لازم می باشد.