فتق دیسک کمر چیست و چگونه درمان می شود؟

-دیسک-کمر.jpg

بین هر مهره در ستون فقرات و در قسمت انحنای 5 مهر کمری، صفحه غضروفی به نام دیسک قرار گرفته است. هر دیسک متشکل از دو قسمت، یک لایه خارجی یه نام فیبرهای حلقوی و هسته مرکزی ‍‍ژل مانند که قسمت اعظم آن را آب تشکیل داده، است. هنگامی که فتق (بیرون زدگی) دیسک اتفاق می افتد، دیسک ممکن است به طناب نخاعی و یا اعصاب ستون فقرات فشار آورد. در فتق دیسک، با برآمدن و یا پاره شدن لایه خارجی دیسک، مایع و مواد هسته مرکزی بیرون می ریزند. دیسک ناسالم مایع خود را از دست می دهد و حالت اسفنجی و انعطاف پذیری آن کاهش می یابد.

علائم فتق دیسک کمر چیست؟

امکان اینکه بدون هیچ علامتی دچار فتق دیسک شوید وجود دارد اما میتوان با عکسبرداری مشخص نمود. اما بعضی از دیسک های فتقی علامت داشته و علامت آنها درد می باشد. بیشتر دیسک های فتقی در پایین کمر خود را نشان می دهند، هرچند که امکان فتق دیسک های گردن هم وجود دارد. شایع ترین علائم فتق دیسک ها شامل:

1. درد دست ها و پاها:
    اگر فتق دیسک شما درپایین کمر باشد، عموما شدیدترین میزان درد در باسن، ران و ماهیچه ساق پا خود را نشان می دهد. همچنین این درد ممکن است بخش هایی از پارا نیز شامل شود. اگر دیسک شما در ناحیه گردن دچار فتق شده باشد، عموما در در ناحیه شانه و دست شدیدتر می باشد. این درد عموما هنگام عطسه، سرفه و یا تکان دادن ستون فقرات بیشتر می شود.
  2. بی حسی و یا سوزن سوزن شدن:
    مبتلایان به فتق دیسک کمر عموما احساس بی حسی و سوزن سوزن شدن در بخشی از بدن که تحت تاثیر فتق می باشد، دارند.
  3. ضعف:
    ماهیچه هایی که در رابطه با دیسک هستند، ممکن است ضعیف شوند. این ضعف ماهیچه ها می تواند باعث عدم تعادل و تلوتلو خوردن شود.
  • درد دیسک کمر عموما کم کم شروع شده و در حین نشستن و پاشدن، در شب ها، هنگام سرفه، عطسه و یا خندیدن و یا خم شدن و یا راه رفتن بیش از حد درد شدیدتر می شود.
عواملی که خطر فتق دیسک کمر را افزایش می دهند عبارتند از:
  1. جنسیت:
    مردان نسبت به خانم ها در گروه سنی ۳۵ تا ۵۰ سال بیش تر به این بیماری مبتلا می شوند.
  2. برداشتن اجسام به طور ناصحیح:
    زمانی که از عضلات کمری و ستون فقرات بیش تر از عضلات پا ها برای یرداشتن اجسام سنگین کمک می گیرید و یا حین بلند کردن اجسام چرخشی در ستون فقرات ایجاد شود، مهره های کمر بیش تر مستعد فتق دیسک می باشند.
  3. چاقی:
    داشتن اضافه وزن دیسک های پایینی کمر را در معرض آسیب بیش تری قرار می دهد.
  4. انجام فعالیت های مکرر با نیروهای زیاد:
    خیلی از مشاغل که نیاز به بلندکردن اجسام، کشیدن و نیز خم کردن های مداوم کمر دارند، افراد را بیش تر در معرض آسیب قرار می دهد.
  5. وضعیت نشتن طولانی مدت:
    نشستن های طولانی مدت و یا رانندگی مسافت های زیاد، فشار بسیاری را بر مهره های کمری وارد می کند.
  6. سبک زندگی ساکن:
    ورزش منظم برای جلوگیری بسیاری از مشکلات پزشکی از جمله فتق دیسک پیشنهاد می گردد.
  7. سیگار کشیدن:
    بیان شده است سیگار کشیدن میزان مصرف اکسیژن توسط دیسک را کاهش و سرعت تخریب دیسک را افزایش می دهد.
درمان های فتق دیسک:

درمان فتق دیسک به شدت و وضعیت آن بستگی دارد. درمان ها شامل درمان محافظتی تا جراحی می باشد.

1. معاینه و انتظار:
    در مواردی که درد قابل تحمل است و علایم در حال بهبودی می باشند، عموما درمان خاصی را نیاز ندارند.
  2. استراحت:
    مواردی که درد خیلی شدید است ممکن است نیاز شود چندین روز استراحت مطلق باشید و یا پزشک توصیه میکند که سطح فعالیت های خود را محدود نمایید.
  3. درمان داروئی:
    داروهای مسکن و ضد التهابی می تواند در کاهش درد موثر باشد.
  4. فیزیوتراپی:
    تمرینات خاص ورزشی می تواند عضلات پشت و شکم را تقویت نموده و در کاهش درد موثر است.
  5. تزریق استروئید:
    برای درد های خیلی شدید تزریق استروئید جهت کاهش درد انجام می پذیرد.
  6. کمربند یا کرست های کمری:
    کرست کمری ستون فقرات را با انتقال وزن به لگن حمایت می نماید. همچنین حرکات اضافی خم و صاف شدن کمر را محدود نموده و درد را کاهش می دهد. بسته به شدت علائم و نظر پزشک نوع نرم یا سخت کرست کمری قابل استفاده است.
  7. درمان جراحی:
    بسیاری از افراد مبتلا به فتق دیسک کمری نیاز به جراحی ندارند ولی در مواردی که علائم بسیار شدید است و احتمال آسیب نخاع و علایم عصبی وجود دارد، طبق نظر پزشک جراحی اولویت دارد.
برای پیشگیری از فتق دیسک کمر باید چه کنیم؟
  1. ورزش نمایید:
    تقویت ماهیچه های تنه به ثبات ستون فقرات کمک می نماید.
  2. قرار گرفتن در وضعیت مناسب:
    وضعیت مناسب فشار برروی دیسک و ستون فقرات را کاهش می دهد. هنگام نشستن بخصوص در دوره های طولانی مدت پشت خود را صاف و تراز نگه داشته و قوز نکنید. هنگام برداشتن اجسام سنگین فشار را برروی پاهای خود وارد کنید، نه بر کمر خود.
  3. تناسب اندام:
    وزن اضافی باعث فشار بیش از حد برروی ستون فقرات و دیسک ها شده و حفظ تناسب اندام به شما در پیشگیری از ابتلا به دیسک کمر کمک می نماید.