انواع عمل جراحی بسته دیسک

فروردین ۱۳, ۱۳۹۹ توسط دکتر سیامک مرادی0
عمل-جراحی-بسته-دیسک-دکتر-سیامک-مرادی.jpg

انواع روش­های جراحی بسته دیسک کدامند؟

عمل جراحی بسته دیسک با لیزر (PLDD)

جراحی لیزری دیسک به صورت سرپایی و تحت بیحسی موضعی انجام میشود. در طول این عمل، سوزن باریکی به کمک تصاویر اشعه ایکس (فلوروسکوپ) وارد دیسک بیرون زده میشود. فیبر نوری داخل سوزن قرار داده شده و انرژی لیزر از طریق فیبر به درون دیسک می­تاباند و ماده ژله ای وسط دیسک را تا حد استاندارد تبخیر می کند در نتیجه فشار منفی ایجاد شده موجب جمع شدن دیسک بیرون زده شده و در نتیجه فشار را از روی ریشه عصب بر می­دارد و درد بیمار را تسکین میدهد. تأثیر جراحی لیزری دیسک کمر معمولاً سریع است. جراحی لیزری دیسک از سال ۱۹۸۶ تا کنون در سرتاسر جهان انجام می شود و عملی بی خطر، مؤثر و کم تر تهاجمی است و چون بیمار سریعأ از بیمارستان ترخیص مشود، عفونتهای بیمارستانی در این بیماران کمتر بوده است.نتایج این بررسی، اکنون در دست جراحان لیزر در سرتاسر دنیاست و بیان کننده این است که جراحی لیزری دیسک، اولین خط درمانی دیسکهای بیرون زده ستون فقرات است.

عمل جراحی بسته دیسک کمر با پلاسما (PDCT)

یکی از روشهای جراحیهای بسته دیسک انعقاد و تبخیر دیسک بوسیله نور پلاسما میباشد. این روش دارای ماکزیمم اثر در درمان دیسک بیرون زده نسبت روشهای دیگر است. نور پلاسما در سیستم دی ۳۰ قدرتمند و کنترل شده است که موجب انعقاد و تبخیر دیسک با گرما شده بدون اینکه به ریشه عصبی اطراف آسیبی وارد کند.

دکمپرسور

دستگاه دکمپرسور مانند سوزن بسیار نازکی است که بعد از انجام بی­حسی داخل دیسک فرستاده شده و از طریق یک میکروموتور قسمت داخلی دیسک خرد شده و از طریق این لوله به بیرون مکش می­شوند. . تمامی مراحل این روش بدون نیاز به بیهوشی و برش جراحی انجام میشود.

نوکلئوتومی

در این روش یک لوله باریک وارد ناحیه میانی دیسک شده و با فشار آب دیسک را از بدن خارج می­کند. انداره لوله آن در مقایسه با دستگاه دکمپرسور (دستگاهی برای انجام نوع دیگری جراحی بسته) بیشتر بوده و حجم تخلیه شده آن نیز بیشتر می­باشد. تمامی مراحل این روش بدون نیاز به بیهوشی و برش جراحی انجام میشود.

دیسکوژل

در این روش ماده شیمیایی خاصی به داخل دیسک تزریق شده و با تغییری که در ساختار مولکولی ماده ژله­ای دیسک ایجاد می­کند سبب کاهش فشار داخل دیسک و جمع شدن قسمت بیرون زده دیسک می­شود. تمامی مراحل این روش بدون نیاز به بیهوشی و برش جراحی انجام میشود.

وضعیت بیمار پس از عمل جراحی بسته دیسک چگونه است؟

• چند ساعت پس از اتمام عمل جراحی بسته دیسک کمر بیمار مرخص می شود.
  • بیمار نباید تا مدت ۲۴ ساعت پس ازعمل جراحی بسته دیسک کمرخم شود.
  • ممکن است که بیمار تا چند روز پس ازعمل جراحی بسته ستون فقراتودیسک کمربه داروهای ضددرد نیاز داشته باشد.
  • پس از گذشت یک هفته از عمل جراحی بسته دیسک کمر بیمار می تواند فعالیت های طبیعی خود را آغاز کند.
  • بیمار پس از عمل جراحی بسته دیسک کمر می تواند با انجام ورزش های مناسب زندگی سالم ، فعال و بی دردی را آغاز کرده و از حس خوب سلامتی برخوردار شود.

همیشه پزشکان متعهد به این اعتقاد دارند که با روش های کمتر تهاجمی، به درمان درد بیمار کمک کنند و از انجام روش های پرخطر با عوارض و هزینه بالا جلوگیری شود. در نهایت با راهنمایی پزشکتان و مشورت با او بهترین روش درمانی برای شما به کار می رود. همیشه به یاد داشته باشید جراحی باز تنها راه درمانی نیست، بلکه آخرین راه درمانی است.

شما میتونید برای مشاوره با دکتر سیامک مرادی با تماس با ایشان در ارتباط باشید.