ورتبروپلاستی و کیفوپلاستی چیست؟

Kyphoplasty-virtualdr-DrSiamakMoradi.com_-2.jpg

ورتبروپلاستی و کیفوپلاستی چیست؟

ورتبروپلاستی و کیفوپلاستی روشی نسبتاً تهاجمی (با حداقل تهاجم) است که برای ترمیم شکستگی‌های کمپرسی (به هم فشردگی) مهره‌ای -استخوان‌های کوچکی که ستون فقرات را تشکیل می‌دهند- به کار می‌رود.

زمانی که مهره دچار شکستگی شد، شکل طبیعی مهره که مستطیلی است، از بین رفته، به هم فشرده شده، تغییر شکل داده و باعث درد می‌گردد. شکستگی‌های کمپرسی (به هم فشرده) -که ممکن است مستلزم کلاپس شدن یک یا دو مهره ستون فقرات باشد- علائم معمول دارند که در نتیجه پوکی استخوان پیش می‌آیند.

استئوپروز (پوکی استخوان)

استئوپروز (پوکی استخوان) بیماریست که در نتیجه از دست دادن تراکم، اندازه و قدرت معمولی استخوان حادث می شود، که منجر به شرایطی می شود که سوراخ‌های کوچک، ریز و کامل دراستخوان افزایش می یابد. و استخوان را مستعد شکستگی می کند. همچنین مهره ها در اثر کانسر (سرطان) می توانند ضعیف شوند. در ورتبروپالستی، پزشکان از تصویربرداری برای هدایت و نشان دادن تزریق مخلوط سیمان مخصوص از میان سوزن سوراخ دار به داخل استخوان شکسته استفاده می کنند. در کیفوپالستی ؛ نخست یک بالن از بین سوزن سوراخ‌دار به استخوان شکسته گذاشته می شود، این کار به منظور باقی ماندن ارتفاع و شکل مهره است، سپس یکباره بالن از محل خارج شده و مخلوط سیمان تزریق می شود برخی از موارد کاربرد این روش کدامند؟

ورتبروپلاستی و کیفوپلاستی برای درمان تسکینی درد بیمار که در نتیجه شکستگی های فشاری مهره های ستون فقرات به دست می آید،به کار می رود. معمولاً ورتبروپلاستی بعد از درمان های ساده تر دیگر از قبیل؛ استراحت در تختخواب، بستن کمربند، درمان دارویی که غیر مؤثر باشند و یا دارو درمانی به علت سایر مشکلات دیگر مانند زخم معده میسر نباشد، انجام می شود. ورتبروپلاستی می تواند بلافاصله در بیمارانی مورد استفاده قرار گیرد که درد شدید دارند و نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارند و یا کاندید استراحت مطلق در تختخواب هستند و یا تحت دارودرمانی هستند، انجام می پذیرد ورتبروپلاستی همچنین در بیمارانی انجام می شود که؛

1. خیلی مسن یا شکننده و سست هستند که تحمل جراحی مهره را ندارند یا بیماری که استخوان خیلی ضعیف برای تعمیر جراحی مهره دارد .
  2. آسیب مهره ای ناشی از تومور بدخیم دارند.
  3. جوان هستند و پوکی استخوان ناشی از درمان دارویی استروئیدی به مدت طولانی دارند و یا پوکی استخوان ناشی از اختلال متابولیکی هستند.

کیفوپلاستی بر روی بیمارانی انجام می شود که علایم دردناک را تجربه می کنند یا بدشکلی‌های ستون فقرات ناشی از شکستگی‌های فشاری که به دنبال پوکی استخوان بدست می‌آید، دارند. این پروسیجر باید در طول 8 هفته از زمان وقوع شکستگی مهره انجام شود تا امکان اصلاح ارتفاع مهره به حالت اول به بهتربن شکل انجام پذیرد.

برای تعیین وقت ویزیت با دکتر سیامک مرادی تماس بگیرید.