1-2.jpg

پمپ های داخل نخاعی

درد یکی از عوامل آزار دهنده بوده که بعد از تشخیص بیماری بایستی در اسرع وقت نسبت به درمان آن اقدام گردد .

در بین تمامی انواع دردها، دردهای غیرقابل کنترل نوروپاتیک و سرطانی که به درمانهای مرسوم پاسخ نمی دهند از جمله معضلات درمانی محسوب می شوند که پزشکان و بیماران را عاجز می نمایاند.

در راستای مقابله با انواع دردها راه های تجویز دارو در تعیین مقدار دوز دارو تاثیر فراوانی دارد لازم به ذکر است که دوز دارو با عوارض دارویی ارتباط مستقیم داشته و هرچه این دوز بالاتر می رود عوارض دارویی آزاردهنده نیز بیشتر می شود.

برای کاهش مقدار دوز دارویی در بیماران با دردهای غیر قابل تحمل روش تزریق یا پمپ های داخل نخاعی از موارد توصیه شده است.

post-3.jpg

نخاع چیست ؟

«نخاع» طناب بلندی است که از انتهای سر شروع می شود و تا بالای لگن کشیده می شود.

نخاع انشعابات بسیار زیادی دارد که این انشعابات هم چون خیابان های فرعی یک شهر به سرتاسر بدن انسان کشیده می شود.نخاع به همراه مغز که درون جمجمه (سر) انسان قرار دارد. سیستم عصبی ما را تشکیل می دهند.

نخاع چه وظیفه ای در بدن ما دارد؟

نخاع هم چون یک خیابان اصلی و در نقش دستیار مغز پیام های حسی را از اندام های بدن به مغز مخابره می کند و دستوراتی که متعاقب این پیام ها توسط مغز صادر می شود را به اندام ها می رساند.
بنابراین بدن ما برای حس و حرکت نیاز جدی به طناب نخاعی دارد.

post-2.jpg

اغلب کمردردها با مصرف مسکن های معمولی و با دو تا سه روز استراحت بهبود می یابند، درصدی از موارد هم نیازمند فیزیوتراپی و آب درمانی هستند و در مرحله ای که درمان های طبی قدرت کنترل علائم را ندارند روش های درمانی کم تهاجمی نظیر دیسکوژل ، لیزر و درمان از طریق گاز ازن کارایی دارند.

مراحل پیشرفته تری که با هیچ یک از اقدامات قبلی بهبود نیابند و یا با عوارضی مثل مشکلات ادراری مدفوعی، ضعف حرکتی و برخی از علائم خطر دیگر همراهند، نیازمند مداخله جراحی باز خواهند بود.

در عمل جراحی، بسته به روش مورد نظر پزشک ، قطعه پاره شده و یا کل دیسک به طور کامل تخلیه می شود و در صورت صلاحدید جراح مربوطه ممکن است به جای آن دیسک مصنوعی به صورت پروتز قرار داده شود.

بیرون زدگی دیسک کمر از علت شایع و مهم وجود کمر درد و دردهای سیاتیکی میباشد. در روش‌های قدیمی اگر بیماری به درمانهای ساده مانند درمان دارویی – آب درمانی و استراحت پاسخ نمیداد انجام عمل جراحی را بعنوان گزینه بعدی مطرح میکردند.

در دو دهه اخیر انجام جراحی بسته ستون فقرات بدون نیاز به جراحی باز و بصورت سرپایی و بدون بیهوشی بعنوان گزینه درمانی جدید و موثری جایگزین بسیاری از عمل‌های جراحی غیر ضروری گردیده اند تا جاییکه در بیش از دو سوم موارد بیماران مبتلا به دیسک کمر که قبلا کاندید جراحی باز بوده اند با این روش درمان خواهند شد.

post-2.jpg

هالوکس والگوس یا انحراف شست پا چیست؟

یک منطقه از بزرگ شدن یا برجسته شدن بخش داخلی مفصل در پایه پا است ؛ بزرگ شدن، در واقع نشان دهنده عدم تقارن مفصل انگشتی بزرگ (مفصل فالانژال متاتارس) و در برخی موارد تشکیل استخوان اضافی است و همین ناهماهنگی، باعث می شود انگشت شست پا به سمت خارج خم شود و بچرخد.

(به اصطلاح هالوکس به معنای تغییر شکل) به سمت انگشت های کوچکتر. این تغییرشکل، پیشرونده است و با گذشت زمان افزایش می یابد، البته بعضی افراد دارای علایمی هستند و بعضی ها خیر.

مفصل بزرگ در وسط انگشت بزرگ (اولین مفصل متاتارسوفالانگه یا مفصل MTP) می تواند باعث قرمزی، حساسیت و درد شود ، یک کیسه کوچک مایع (بورسا) که در مجاورت مفصل قرار دارد، نیز می تواند باعث التهاب شود.

(بورسیت، آماس کیسه های مفصلی)، منجر به تورم بیشتر، قرمزی و درد می شود درد عمیق تر مفصلی، نیز ممکن است رخ دهد زیرا آرتوروز موضعی در مراحل بعدی امکان به وجود آمدن و تغییر شکل دادن دارد.

هالوکس والگوس بونیون کوچکتر که کمتر شایع است، در مفصل در مرکز پنجمی (انگشت پا) قرار دارد ؛ ناهماهنگی در اتصال مفصل mtp پنجم باعث می شود، انگشت کوچک انگشت اشاره به سمت داخل خم شود و یک مفصل بزرگ تری به وجود می آید.

post1-1.jpg

در مورد درد زانو بیشتر بدانید

زانو بزرگ‌ترین مفصل بدن بشمار می‌رود که هر روز و هر لحظه مورد استفاده بشر قرار دارد. کار اصلی مفاصل زانو خم و راست شدن، و تحمل وزن بدن همراه با مچ پا و لگن است.

اما جالب است بدانید درست استفاده نکردن از زانو می‌تواند دردهای متفاوتی را ایجاد کند. درد زانو ممکن است ناشی از ساختار ضعیف استخوان یا پیری باشد. از سایر علل رایج زانو درد می‌توان به شکستگی، آسیب‌های رباتی، سفتی مفصل به علت آرتریت، آسیب‌های منیسک یا جابه‌جایی مفصل زانو اشاره کرد.

بر اساس آمار رسمی کشور، ۴۰ تا ۵۰ درصد ایرانی‌ها افراد چاق هستند که این اشخاص در ابتدا با ناراحتی زانو و مشکلات آن و سپس بیماری‌های قلبی و ریوی مواجه خواهند شد. کمبود ویتامین D در کشور در تمامی سنین بسیار شایع است.

رژیم غذایی افراد و به خصوص بچه‌ها نامناسب است و لبنیات کمتر مصرف می‌کنند و بیشتر به سمت فست فود گرایش پیدا کرده‌اند این امر موجب کمبود ویتامین D در بدن و در نهایت باعث تغییر شکل‌ زانوها می‌شود.

درد انگشت شست پا

درد مفصل انگشت پا می‌تواند به دلیل ناهنجاری یا آسیب در هر یک از ساختارهای انگشت از جمله پوست، اعصاب، استخوان‌ها، رگ‌های خونی و بافت‌های نرم رخ دهد.

درد شصت پا یکی از علائم نسبتاً شایع است زیرا پاهای ما به‌طور مداوم در معرض آسیب دیدگی ناشی از راه رفتن، دویدن یا سایر فعالیت‌های ورزشی هستند. برخی از انواع درد شست پا می‌توانند همراه با بی‌حسی، سوزش، گرما یا علائم دیگر باشند.

مفصل متاتارسوفارنژیال (MTP) انگشت شست را به پا متصل می‌کند.

-لگن.jpg

درد لگن

مفصل ران یک مفصل گوی و حفره‌ای است که به حرکت پاها هنگام انجام فعالیت‌های روزمرّه‌ای چون راه رفتن و بالا و پایین رفتن از پله‌ها کمک می‌کند.

این مفصل با وجود برخورداری از یک دامنه حرکتی مناسب، بسیار پایدار است و به ندرت، حتی پس از وارد شدن ضربه‌ی شدید، دچار دررفتگی و درد باسن و لگن می‌شود.

درد استخوان لگن مشکل رایجی است که میتواند به دلائل متعددی ایجاد شود. شناسایی محل دقیق درد لگن سرنخ مهم و موثری در تشخیص علت درد باسن است. اختلالات ناحیه لگن باعث ایجاد درد در ناحیه داخلی مفصل لگن وکشاله ران میشود.

درد لگن درناحیه خارجی لگن، ناحیه بالای ران و بالای باسن معمولا ناشی از اختلال در ماهیچه ها، لیگامنت های، تاندون ها و بافت های نرم دیگری در اطراف مفصل لگن است.

علت درد باسن در بعضی از مواقع می تواند بیماری دیگر نواحی بدن مانند اختلال در ناحیه تحتانی مفصل کمر و زانو ایجاد شود. به این نوع دردها، دردهای ارجاعی گفته میشود. در اکثر موارد اکثر درد لگن با درمان های خانگی و خود مراقبتی کنترل می شوند.

-عصب-سیاتیک.jpg

سیاتیک و درد سیاتیک

عصب سیاتیک از جمله بزرگترین و طولانی ترین عصب‌ها در بین اعصاب بدن می‌باشد که در عین حال درگیری آن می‌تواند برای بیمار بسیار دردسرساز هم باشد. درد سیاتیک دردی است که از کمر، به باسن، پشت ران و پشت و یا خارج ساق پا احساس می‌شود.

معمولا دردهای سیاتیکی از ملایم شروع می‌شود و کم‌کم به دردهای مزمن‌تر و سخت‌تر تبدیل می‌شود. حتی ممکن است این نوع دردهای شایع در پا و ساق با احساس کرختی و سوزش و نیز ضعف یا افت حرکتی همراه باشد

.jpg

خار پاشنه

خار پاشنه، در واقع رسوب کلسیم در قسمت پاشنۀ پا است که موجب بیرون‌زدگی استخوان در قسمت زیرین استخوان پاشنۀ پا می‌شود. خارپاشنه حتی تا حدود دو سانتی‌متر نیز می‌تواند بزرگ شود و رشد یابد.

این زائده که به‌طور عامیانه «خار پاشنه» نامیده می‌شود، التهاب محل چسبیدن یک لایه‌ی بافت نرم به استخوان پاشنه است. این بافت نرم که «فاشیا» نامیده می‌شود مانند یک لایه، تمام عضلات کف پا را می‌پوشاند. وجود این التهاب در افرادی با اضافه وزن شایع‌تر است.

-شانه.jpg

آرتریت شانه چیست؟

شانه از سه استخوان ایجاد شده است: استخوان بازو (هومروس)، کتف (اسکاپولا) و ترقوه (کلاویکل). سر استخوان بازو در یک مفصل گوی و کاسه ای در کتف قرار می گیرد. این مفصل گوی و کاسه ای را گلنوئید می گویند.

ترکیبی از عضلات و تاندون ها، استخوان بازو را در مفصل شانه متمرکز نگه می دارند. به این بافت ها عضلات گرداننده شانه می گویند. آرتریت شانه در اثر پارگی و ساییدگی غضروف (آرتریت) یا التهاب (آرتریت روماتوئيد) یک یا چند مفصل بروز می کند.

آرتریت فقط روی مفاصل اثرگذار نیست بلکه امکان دارد روی پشتیبانی ساختارهایی از قبیل عضلات، رباط ها و تاندون ها نیز تأثیر داشته باشد.

دکتر سیامک مرادی فوق تخصص درد در کلینیک درد راد

درباره دکتر

دکتر سیامک مرادی فوق تخصص درد در کلینیک درد راد در تهران است. در بهترین کلینیک درد و مجربترین پزشکان در زمینه کنترل یا درمان انواع دردهای شایع در حال فعالیت هستند.

با عضویت در لیست مشترکین ما از آخرین اخبار مطلع شوید و در جریان همه خبرهای قرار بگیرید.

تمام حقوق محفوظ است. طراحی توسط تک نئو