لطفا صبر کنید ...

-اپیدورال.jpg

تزریق اپیدورال

تزریق اپیدورال یکی از درمان‌های متداول بسیاری از گونه‌های کمر درد و پا درد که به درمان‌های معمول پاسخ نداده‌اند محسوب می‌شود. در صورت تزریق مستقیم به ناحیه دردناک التهاب را کاهش دهد و می‌تواند موثر باشد.

فضای اپیدورال بیرونی ترین لایه پوشاننده طناب نخاعی می‌باشد که ریشه‌های عصب و خونرسانی و تبادل مایعات عمدتا توسط این ناحیه انجام می‌شود. تزریق در این ناحیه موجبات تسریع در انتقال ماده دارویی در محل صدمه بافتی می گردد.
این صدمه ممکن است ناشی از التهاب دیسک ،پارگی و فتق دیسک ،تنگی کانال نخاعی،توده یا تومور در محل نخاع، شکستگی‌ها و ضربه‌های نخاعی باشد.

تسکین درد می‌تواند از چند روز تا چند سال ماندگار باشد و به ستون فقرات اجازه دهد تا از طریق فیزیوتراپی و تمرینات ورزشی بهبود یابد.

-دیسک-کمر.jpg

فتق دیسک کمر

بين هر مهره در ستون فقرات و در قسمت انحنای 5 مهر کمری، صفحه غضروفی به نام ديسک قرار گرفته است. هر ديسک متشکل از دو قسمت، يک لايه خارجی يه نام فيبرهای حلقوی و هسته مركزی ‍‍ژل مانند كه قسمت اعظم آن را آب تشكيل داده است.

هنگامی كه فتق (بيرون زدگی) ديسک اتفاق می افتد، ديسک ممكن است به طناب نخاعی و يا اعصاب ستون فقرات فشار آورد. در فتق ديسک، با برآمدن و یا پاره شدن لايه خارجی ديسک، مايع و مواد هسته مركزی بيرون می ريزند. ديسک ناسالم مايع خود را از دست می دهد و حالت اسفنجی و انعطاف پذيری آن كاهش می يابد.

-ژل-زانو،-هیالورونیک-اسید-به-زانو.jpg

تزریق ژل زانو یا هیالورونیک اسید به زانو

عوامل متعدد بسیاری نظیر بالا رفتن سن، ژنتیک و یا سبک زندگی غلط باعث می شوند تا مفصل های زانو مورد آسیب های جدی قرار بگیرند و این سبب احساس دردهای شدید شده و زندگی افراد را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار می‌دهد.

تزریق ژل زانو از جمله روش‌های موثری است که در چند سال اخیر توانسته توجه بسیاری از پزشکان و افرادی را که به دلیل از دست دادن غضروف مفصل دچار درد شده‌اند را به خود جلب کند.

تزریق ژل زانو توسط پزشک متخصص این کار و در کلینیک‌های تخصصی انجام می‌گیرند و به عنوان روشی مطمئن و ایمن شناخته می‌شود. در صورتی که تمامی نکات امنیتی و مراقبت‌های لازم رعایت شوند هیچ مشکلی برای بیمار ایجاد نشده و می‌تواند مدت طولاتی از درد زانو نجات پیدا کند.

بیمارانی که دچار آرتروز مفصل زانو می‌باشند غلظت کمتری از اسید هیالورونیک را در داخل مفصل زانو دارند. برای همین افزودن این ماده به داخل مایع مفصل زانو یکی از راه‌های درمانی آرتروز زانو می‌باشد.
مطالعات نشان داده است که این ژل می‌تواند باعث کم کردن درد در بیماران دچار آرتروز مفاصل گردد .

estenose_lombar-تنگی-کانال-نخاعی-1200x984.jpg

تنگی کانال نخاعی

طناب نخاعی ابتدای آن در مغز قرار دارد و از میان کانال نخاعی عبور می‌کند و تا قسمت تحتانی ستون مهره‌ای کمر امتداد می‌یابد. تعدادی عصب از بین هر مهره گردن و ستون تحتانی فقرات به خارج از طناب نخاعی هدایت می‌شوند و به ترتیب عملکرد دست و پاها را برعهده دارند.

تنگی کانال نخاعی (spinal stenosis) عارضه‌ای است که به موجب آن کانال نخاعی تنگ‌تر از حد نرمال خود می‌شود.

تنگی کانال نخاعی یکی از بیماری های جدی و شایع ستون فقرات است که ممکن است بطور مادرزادی وجود داشته باشد یا بطور اکتسابی ایجاد شود.
کمردرد مهم ترین مشخصه این بیماری است که به دلیل کاهش فضای داخلی در نخاع که ریشه های عصبی نخاع از آن عبور می کند و فشرده شدن آن ها رخ می دهد.

اعصابی که از نخاع خارج شده و به اندام تحتانی می روند در اثر کاهش فضای کانال نخاعی تحت فشار قرار می گیرند و عوارضی همچون کمردرد ، درد و بی حسی در اندام های تحتانی و اختلال در عملکرد آن ها رخ می دهد.

کاهش فضای عبوری ریشه های نخاعی سبب می شود فشار زیادی به اعصاب نخاعی وارد شود، این وضعیت موجب بروز مشکلاتی همچون کمر درد و انتشار آن به اندام های تحتانی می شود.

درمان تنگی کانال نخاعی در بسیاری از موارد با روش های غیرجراحی همچون فیزیوتراپی امکان پذیر است.

این بیماری در دو نوع مادرزادی و اکتسابی رخ می دهد ، در نوع مادرزادی قطر کانال نخاعی بطور اولیه کم است و در نوع اکتسابی رشد استخوان ها و بافت های دیگر داخل این کانال سبب کاهش فشای کانال نخاعی می شود و اغلب در افراد سالمند و میانسال رخ می دهد.

کاهش ارتفاع دیسک در نتیجه افزایش سن نیز ریسک بروز این بیماری را افزایش می دهد.

-درد.jpg

متخصص درد کیست؟

درد یک علامت است، اما در صورت عدم درمان به علت تغییرات مغزی که در اثر درد مزمن ایجاد می‌شود، از یک علامت تبدیل به یک بیماری می‌شود و در این حالت با درمان علت ایجاد کننده درد، بهبودی صورت نمی‌گیرد.

درد یک حس ناخوشایند است که از یک آسیب خبر می‌دهد. اقدامات انجام شده در رشته درد در جهت پاک کردن صورت مسئله نیست بلکه پزشک فوق تخصص درد تصمیم به تشخیص، کنترل و درمان علتی دارد که درد را ایجاد کرده است.

به همین دلیل بیماران مراجعه کننده به کلینیک درد به دقت معاینه می‌شوند و در صورت لزوم اقدامات تشخیصی مانند رادیوگرافی، ام آر آی، آزمایشات و سایر روش‌های تشخیصی درد درخواست می‌شود.

پزشک فوق تخصص درد، آموزش‌های ویژه‌ای در خصوص تشخیص علت و درمان هر دردی کسب کرده است. در واقع منظور از انواع درد، دردهای حاد، مزمن و دردهای سرطانی است.

تخصص درد یک تخصص در شاخه پزشکی‌ست که بر ارزیابی، درمان و پیشگیری از درد تمرکز دارد. متخصصان درد، بیمارانی که مبتلا به درد مرتبط با یک علت خاص مانند درد سرطان، آسیب، درد بعد از عمل‌های جراحی هستند و افرادی که از یک بیماری اولیه رنج می‌برند (مانند سردردهای مکرر و دردهای مربوط به اعصاب بدن) درمان می‌کنند.

-درمانی-آرتروز-زانو.jpg

اوزون درمانی

اوزون گونه‌ای واکنش‌پذیر از اکسیژن است که از خواصی منحصر به فرد برای بهبود عارضه‌های مختلف برخوردار است. اوزون به دلیل برخورداری از انرژی بالا به سرعت واکنش می‌دهد و عملکرد سیستم ایمنی بدن را بهبود می‌بخشد تا سیستم ایمنی بهتر بتواند با اجسام خارجی مقابله کند.

در درمان اوزون تراپی با تزریق گازهای گرید پزشکی در موضع دردناک، سیستم‌های آنتی اکسیدان بدن فعال می‌شود. در اثر این فعال‌سازی فاکتورهای ایمنی در بدن آزاد می‌شود، یکی از این فاکتورهای ایمنی سیتوکین است که در ناحیه دردناک جریان پیدا می‌کند.

سیستم طبیعی تسکین دهنده‌ی درد خود بدن در اثر تزریق فعال می‌شود. مواد شیمیایی خاصی به موضع دردناک فرستاده می‌شود که بافت را التیام می‌دهد و با توجه به نوع آسیب یا صدمه ستون فقرات یا عارضه اسکلتی ـ عضلانی، درد را کاهش می‌دهد یا حتی کاملاً از بین می‌برد.

neck-pain.jpg

درد گردن

از نظر آناتومیک گردن از ستون مهره­ ها که از جمجه تا تنه ادامه دارد، تشکیل شده ­است. استخوان ­ها، رباط­ ها و ماهیچه­ های گردن، سر را حمایت می کنند و آن را قادر به حرکت می­ کنند. هرگونه اختلال، التهاب، یا آسیب می ­تواند باعث درد یا سفتی گردن شود.

بسیاری از افراد درد یا سفتی گردن را گهگاه احساس می­ کنند. در بسیاری از موارد، گردن درد به علت حالت بدنی بد یا استفاده ی زیاد از گردن است. گاهی گردن درد به علت آسیب در اثر افتادن، ورزش یا جابه جایی مهره­ ها است.

گردن به دلیل اینکه تحرک نسبتا زیادی دارد و در عین حال سر را حمایت می‌کند مستعد آسیب‌های زیادی است.

عادت‌های بد وضعیت بدن در منزل و در محیط کار که باعث فشارهای نامناسب و شدیدی بر گردن می‌شود.موارد زیر در ایجاد آسیب‌های گردن نقش بسیار مهمی دارد:

1. حرکات سنگین بدنی
  2. خستگی بیش از حد
  3. افسردگی
  4. کم تحرکی و ورزش نکردن
  5. مهمتر از همه ضعف عضلات بدن

knee-arthritis.jpg

آرتروز زانو

آرتروز زانو (به انگلیسی: Knee Osteoarthritis) از عوامل شایع ایجاد درد در افراد بالاتر از چهل سال است. آرتروز مفصل زانو، شایعترین بیماری تخریبی ازمیان مفاصل بدن می‌باشد. میزان ابتلا در زنان نسبت به مردان بیشتر است.

آرتروز یک بیماری تخریبی در مفصل است که ازآن به بیماری مفصلی پیشرونده یاد می‌شود. از این بیماری به نام‌های استئوآرتریت و استئوآرتروز نیز یاد می‌کنند. تخریب پیشرونده مفصل در جامعه ما به نام آرتروز معروف است. با توجه به اینکه بیماری با افزایش سن پیشرفت می‌کند به آرتریت پیری نیز معروف است. علاوه برسن، علل ژنتیکی، نوع شغل و حرفه، چاقی، عوامل هورمونی و نژاد نیز می‌تواند در بروزاین بیماری دخیل باشند.

Shoulder-pain.jpg

درد شانه

یکی از مشکلات افرادی که غالبا پشت میز نشین و کارمند هستند درد شانه و کتف هاست.

درد شانه در افرادی که در طول روز کارهای دستی انجام میدهند بسیار رایج است ، کارمندان ، آرایشگران، تایپیست ها و به طور کلی افرادی که با کامپیوتر و کیبورد سرو کار دارند و همینطور بسیاری از فعالیت ها در منزل مانند پخت و پز، بغل کردن بچه ها، بلند کردن اجسام سنگین و یا شستن ظروف و لباس ها موجب احساس درد و گرفتگی و گاهی سوزش و بی حسی در شانه ها میشود.

Piriformis-syndrome.jpg

سندرم پیریفورمیس

عارضه ای است که در آن به دلیل سفت شدن یا اسپاسم عضله پیریفورمیس عصب سیاتیک آزرده میشود و این آزردگی سبب احساس درد در باسن و انتشار این درد به کمر و پشت ران میشود. شیوع سندرم پیریفورمیس در زنان 6 برابر مردان است.

عضله پیریفورمیس عضله کوچکی است که در عمق لگن و باسن قرار گرفته و از یک طرف به استخوان ساکروم یا خاجی و از طرف دیگر به قسمت های بالایی استخوان ران متصل است.

وظیفه عضله پیریفورمیس چرخش خارجی ران و دور کردن آن از محور مرکزی بدن است. اهمیت این عضله در درد های لگن و باسن ناشی از نزدیکی آن با عصب سیاتیک است.

ارتباط عصب سیاتیک با عضله پیریفورمیس در افراد مختلف متفاوت است و همین تفاوت موجب تفاوت در آمادگی افراد برای ابتلا به سندروم پیریفورمیس میشود.
سندروم پیریفورمیس در اسکی بازان، رانندگان، تنیس بازان و دوچرخه سواران بیشتر دیده میشود.

دکتر سیامک مرادی فوق تخصص درد در کلینیک درد راد

درباره دکتر

Copyright by TechNeo.ir 2020. All rights reserved.