.jpg

لیزر نوکلئوتومی (PLDD)

لیزر نوکلئوتومی (Percutaneous Laser Disc Decompression) یا جراحی بسته دیسک کمر با لیزر یک روش درمانی دارای حداقل سطح تهاجم است که در آن مواد داخلی یک دیسک بین مهره‌ای برآمده یا دچار فتق که باعث وارد شدن فشار به ریشه یک عصب یا تنگی کانال نخاعی ایجاد شده، برداشته می‌شود.

برآمدگی یا فتق دیسک عمدتاً به خاطر سن ایجاد می‌شود، اما مجموعه‌ای از آسیب دیدگی‌ها نیز می‌تواند شرایط مشابه را برای بیمار به همراه داشته باشد. با بالا رفتن سن، دیسک غضروفی بین مهره‌ها که در حالت عادی اسفنجی و مرطوب است، به تدریج آب خود را از دست می‌دهد.

این روند از دست دادن آب باعث ضعیف شدن لایه فیبری خارجی دیسک به نام آنالوس فیبروزوس می‌شود. آنالوس فیبروزوس یک ماده ژل مانند است که در مرکز دیسک قرار دارد.

-اپیدورال.jpg

تزریق اپیدورال

تزریق اپیدورال یکی از درمان‌های متداول بسیاری از گونه‌های کمر درد و پا درد که به درمان‌های معمول پاسخ نداده‌اند محسوب می‌شود. در صورت تزریق مستقیم به ناحیه دردناک التهاب را کاهش دهد و می‌تواند موثر باشد.

فضای اپیدورال بیرونی ترین لایه پوشاننده طناب نخاعی می‌باشد که ریشه‌های عصب و خونرسانی و تبادل مایعات عمدتا توسط این ناحیه انجام می‌شود. تزریق در این ناحیه موجبات تسریع در انتقال ماده دارویی در محل صدمه بافتی می گردد.
این صدمه ممکن است ناشی از التهاب دیسک ،پارگی و فتق دیسک ،تنگی کانال نخاعی،توده یا تومور در محل نخاع، شکستگی‌ها و ضربه‌های نخاعی باشد.

تسکین درد می‌تواند از چند روز تا چند سال ماندگار باشد و به ستون فقرات اجازه دهد تا از طریق فیزیوتراپی و تمرینات ورزشی بهبود یابد.

-درمانی-آرتروز-زانو.jpg

اوزون درمانی

اوزون گونه‌ای واکنش‌پذیر از اکسیژن است که از خواصی منحصر به فرد برای بهبود عارضه‌های مختلف برخوردار است. اوزون به دلیل برخورداری از انرژی بالا به سرعت واکنش می‌دهد و عملکرد سیستم ایمنی بدن را بهبود می‌بخشد تا سیستم ایمنی بهتر بتواند با اجسام خارجی مقابله کند.

در درمان اوزون تراپی با تزریق گازهای گرید پزشکی در موضع دردناک، سیستم‌های آنتی اکسیدان بدن فعال می‌شود. در اثر این فعال‌سازی فاکتورهای ایمنی در بدن آزاد می‌شود، یکی از این فاکتورهای ایمنی سیتوکین است که در ناحیه دردناک جریان پیدا می‌کند.

سیستم طبیعی تسکین دهنده‌ی درد خود بدن در اثر تزریق فعال می‌شود. مواد شیمیایی خاصی به موضع دردناک فرستاده می‌شود که بافت را التیام می‌دهد و با توجه به نوع آسیب یا صدمه ستون فقرات یا عارضه اسکلتی ـ عضلانی، درد را کاهش می‌دهد یا حتی کاملاً از بین می‌برد.

knee-arthritis.jpg

آرتروز زانو

آرتروز زانو (به انگلیسی: Knee Osteoarthritis) از عوامل شایع ایجاد درد در افراد بالاتر از چهل سال است. آرتروز مفصل زانو، شایعترین بیماری تخریبی ازمیان مفاصل بدن می‌باشد. میزان ابتلا در زنان نسبت به مردان بیشتر است.

آرتروز یک بیماری تخریبی در مفصل است که ازآن به بیماری مفصلی پیشرونده یاد می‌شود. از این بیماری به نام‌های استئوآرتریت و استئوآرتروز نیز یاد می‌کنند. تخریب پیشرونده مفصل در جامعه ما به نام آرتروز معروف است. با توجه به اینکه بیماری با افزایش سن پیشرفت می‌کند به آرتریت پیری نیز معروف است. علاوه برسن، علل ژنتیکی، نوع شغل و حرفه، چاقی، عوامل هورمونی و نژاد نیز می‌تواند در بروزاین بیماری دخیل باشند.

dr-siamak-moradi-ozone-therapy.png

اوزون تراپی چیست؟

اوزون تراپی یا ازن تراپی یک درمان تزریقی و یکی از شیوه‌های جراحی بسته دیسک کمر و ستون فقرات است که با افزایش جریان خون در مفصل و مهیا کردن مواد لازم برای ترمیم بافت‌های آسیب دیده باعث درمان می‌شود.

این تزریق ترکیبی است از پروکائین برای کاهش درد، هورمون‌های استروئید برای کاهش فعالیت سیستم ایمنی بدن، مهیاکردن مواد لازم برای بهبودی بافت‌ها، مواد ضدالتهاب هومیوپاتی (همسان درمانی)، گاز ازن و اکسیژن است که باعث بازسازی سلول‌ها می‌شود.

اوزون تراپی مانند هر روش درمانی دیگری دارای عوارض جانبی است که در ادامه این مقاله ذکر شده است. اوزن تراپی روش درمانی تقریبا جدید است و در ایران نیز برای بیماران استفاده می‌شود. هزینه و قیمت ازن تراپی به تعداد جلسات درمانی مورد نیاز بیمار بستگی دارد.

-تخصص-درد-DrSiamakMoradi.jpg

فوق تخصص درد کیست؟

تا بحال نام فوق تخصص درد را شنیده‌اید؟ آیا می‌دانید چنین تخصصی نیز در پزشکی وجود دارد؟ بله پزشک متخصص و یا فوق تخصص درد کسی است که در خصوص علت به وجود آمدن درد و درمان آن، آموزش‌های تخصصی بسیاری دیده است.

فرقی نمی‌کند شما دچار دردهای مزمن هستید و یا چند روزی است که دچار احساس درد در یکی از قسمت‌های بدن شده‌اید، وقتی به مطب درد مراجعه می‌کنید، متخصص درد می‌تواند با توجه به تخصصی که دارد علت به وجود آمدن درد را تشخیص داده و بر مبنای آن روش‌های درمانی مناسب و اثر بخش را در نظر گیرد.
برای جواب این سوال اول باید با مفهوم فلوشیپ اینترونشنال درد آشنا شویم تا بتوانیم با فوق تخصص درد آشنا شویم.

این رشته که حدود 12 سال است که در کشور ایران وارد شده است، رشته ای بسیار نوین بر اساس رویکرد غیر تهاجمی و کم تهاجمی درمان دردهای مختلف است. تقریبا تمامی انواع دردها مانند سردرد، کمر درد، درد مفاصل، آرتروز، دردهای سرطانی، درد های صورت و عصب های اندام تهتانی در بر میگیرد.

-ستون-فقرات-drsiamakmoradi.com_.jpg
04/نوامبر/1398

انحراف جانبی ستون فقرات چیست؟

انحراف طرفی ستون مهره‌ها، به نحوی که زاویه ی شوکی مهره‌ها به سمت تقعر و بدنه مهره‌ها به سمت تحدب چرخش پیدا ‌کند را در اصطلاح پزشکی اسکولیوز می‌نامند.
در واقع در حالت عادی وقتی از روبرو به ستون مهره‌ها نگاه کنیم، آن را در امتداد یک خط مستقیم و عمودی صاف می‌بینیم اما در افراد مبتلا به اسکولیوز یا انحراف جانبی ستون مهره، این خط صاف دچار خمیدگی می‌گردد و از روبرو دیگر ستون مهره به‌صورت یک خط مستقیم دیده نمی‌شود. در این حالت ستون مهره‌ها به یک یا هر دو سمت دچار خمیدگی می‌شود.

اسکولیوز به انحنای غیرعادی ستون فقرات گفته می‌شود.

دکتر سیامک مرادی فوق تخصص درد در کلینیک درد راد

درباره دکتر

دکتر سیامک مرادی فوق تخصص درد در کلینیک درد راد در تهران است. در بهترین کلینیک درد و مجربترین پزشکان در زمینه کنترل یا درمان انواع دردهای شایع در حال فعالیت هستند.

با عضویت در لیست مشترکین ما از آخرین اخبار مطلع شوید و در جریان همه خبرهای قرار بگیرید.

تمام حقوق محفوظ است. طراحی توسط تک نئو