1-4.jpg
۰۷/مهر/۱۳۹۹

شانه قسمت بسیار پیچیده بدن است. این قسمت از بدن در واقع یک “اتصال توپ و سوکت” است ، به این معنی که استخوان هومروس (قسمت فوقانی و سر استخوان بازو) کاملاً در فضای مربوط به ناحیه کتف (تیغه شانه) قرار می‌گیرد. هر انتهای استخوان توسط یک لایه ضخیم از غضروف محافظت می‌شود که از ساییدگی استخوان‌ها به هم جلوگیری می‌کند. شانه همچنین حاوی کیسه‌های پر از مایعات است که با عنوان بورسا شناخته می‌شوند و از ساییدگی تاندون‌ها بر روی استخوان‌ها جلوگیری می‌کنند.

ترزیق  یکی از روش‌های درمانی است که میتوانند به بهبود آسیب های شانه کمک کند و در مواردی که آسیب خیلی جدی نباشد جایگزین جراحی شانه شود که هم باعث کاهش هزینه‌ها می‌شود و هم مشکلات و دردهای ناشی از جراحی را کاهش میدهداما یکی از اصلی‌ترین سؤالات برای مراجعین نوع دارو یا موادی است که به شانه تزریق میشود؟

post-4.jpg
۰۳/مهر/۱۳۹۹

بلاک عصبی

بلاک عصبی یا بلاک منطقه‌ای عصبی به ایجاد هرگونه وقفه عمدی در حرکت پیام عصبی در طول عصب گفته می‌شود که معمولاً در راستای کاهش درد انجام می‌شود. بلاک عصبی یک روند کوتاه مدت است که معمولاً از چند ساعت تا چند روز به طول می‌انجامد و در طی آن بی‌حس‌کننده موضعی و کورتیکواستروئید و مواد دیگر در داخل یا کنار عصب تزریق می‌شود.
انسداد نورولوتیک، از بین رفتن عمدی و موقتی رشته عصبی از طریق استفاده از مواد شیمیایی، گرما، سرما که می‌تواند برای هفته‌ها یا ماه‌ها یا برای همیشه باقی بماند.

بلوک عصبی محیطی، درمانی برای کنترل درد است که شامل تزریق بی‌حس‌کننده موضعی در اطراف اعصاب برای بلوک یا توقف احساس دردی که به مغز می‌رسد، می‌شود. بلوک نوروآگزیال، تزریق بی‌حس‌کننده موضعی در نخاع از طریق یک سوزن یا کاتتر (لوله بسیار نازک و کوچک) برای بلوک انتقال درد از نخاع به مغز است.

post-3.jpg
۳۱/شهر/۱۳۹۹

نخاع چیست ؟

ضایعات نخاعی توسط دکتر سیامک مرادی فوق تخصص درد در کلینیک درد راد در تهران

«نخاع» طناب بلندی است که از انتهای سر شروع می شود و تا بالای لگن کشیده می شود.نخاع انشعابات بسیار زیادی دارد که این انشعابات هم چون خیابان های فرعی یک شهر به سرتاسر بدن انسان کشیده می شود.
نخاع به همراه مغز که درون جمجمه (سر) انسان قرار دارد.
سیستم عصبی ما را تشکیل می دهند.

نخاع چه وظیفه ای در بدن ما دارد؟

نخاع هم چون یک خیابان اصلی و در نقش دستیار مغز پیام های حسی را از اندام های بدن به مغز مخابره می کند و دستوراتی که متعاقب این پیام ها توسط مغز صادر می شود را به اندام ها می رساند.
بنابراین بدن ما برای حس و حرکت نیاز جدی به طناب نخاعی دارد.

1-3.jpg
۲۸/شهر/۱۳۹۹

ضربان‌ساز درد، تحریک طناب نخاعی چیست؟

درد بیمار حتی بعد از روش‌های درمانی هم قطع نشود محرک های نخاعی درد می‌تواند به‌طور چشمگیری میزان درد را کم کند.

ضربان‌ساز درد چیست؟

این دستگاه تکانه‌های انتقال درد به مغز را مهار می‌کند. این روش بیش از 30 سال است که معرفی شده. سالانه حدود چند هزار بیمار با دردهای مزمن در آلمان با این روش درمان می‌شوند.

این روند سیستم محرک های نخاعی نام دارد. بدون‌شک این یکی از رایج‌ترین روش‌های تحریک عصب‌هاست. این روش شامل معرفی چند الکترود به فضای اپیدوارل است. از این طریق تکانه‌های الکتریکی به اپیدورال هدایت می‌شوند. این الکترودها به نورواستیمولاتور یا نورومودولاتور که در زیر پوست شکم هستند وصل می‌شوند. تماس بین این دو قسمت منجر به تحریک بخش‌های پشتی نخاع شده که باعث می‌شود بیمار متوجه احساس سوزن‌سوزن‌شدن شود، درست در جایی که احساس درد می‌کند. در این روش که از تکانه‌های الکتریکی استفاده می‌شود هیچ عصبی آسیب نمی‌بیند. علاوه‌براین، این دستگاه به‌سادگی خاموش و روشن می‌شود و بیمار می‌تواند درجه آن را برای رسیدن به مقدار مطلوب تنظیم کند. افرادی که از دردهای طولانی‌مدت رنج می‌برند اغلب دچار افسردگی می‌شوند یا اینکه دیگر قادر به انجام شغل خود نیستند. این روش باعث‌شده تسکین درد فقط یک رویا نباشد و بیماران بتوانند به کیفیت زندگی خود در گذشته برسند.

محرک نخاع (اس. سی. اس.) دستگاهی شبیه به دستگاه تنظیم ضربان قلب است و مانند آن به طور دائمی زیر پوست قرار داده می‌شود. سیمی بسیار باریک از این دستگاه بیرون می‌آید و به سمت نخاع می‌رود.
به دستگاه قرار گرفته در زیر پوست، مولد نیروی قابل کارگذاری (آی. پی. جی.) گفته می شود و سیم و الکترودها، رابط نامیده می‌شوند.
گونه‌های متفاوتی از آی. پی. جی بسته به نوع باتری آن وجود دارند. عمر باتری معمولی 6 تا 8 سال و عمر باتری قابل شارژ مجدد 12 تا 14 سال است. رابط نیز بسته به تعداد الکترودها گونه‌های مختلفی دارد. در حال حاضر، رابط هشت قطبی با هشت نقطه‌ی تماس رایج‌ترین نوع رابط‌ است.

1-2.jpg
۲۵/شهر/۱۳۹۹

درد یکی از عوامل آزار دهنده بوده که بعد از تشخیص بیماری بایستی در اسرع وقت نسبت به درمان آن اقدام گردد . در بین تمامی انواع دردها، دردهای غیرقابل کنترل نوروپاتیک و سرطانی که به درمانهای مرسوم پاسخ نمی دهند از جمله معضلات درمانی محسوب می شوند که پزشکان و بیماران را عاجز می نمایاند در راستای مقابله با انواع دردها راه های تجویز دارو در تعیین مقدار دوز دارو تاثیر فراوانی دارد لازم به ذکر است که دوز دارو با عوارض دارویی ارتباط مستقیم داشته و هرچه این دوز بالاتر می رود عوارض دارویی آزاردهنده نیز بیشتر می شود برای کاهش مقدار دوز دارویی در بیماران با دردهای غیر قابل تحمل روش تزریق یا پمپ های داخل نخاعی از موارد توصیه شده است.

برای بیمارانی که دچار حوادثی نظیر تصادفات رانندگی، قطع عضو در اندام تحتانی یا فوقانی و بیماران سرطانی که به درد مقاوم شده‌اند و یا افرادی که تحت عمل جراحی کمر قرار گرفته اند و به درمان های معمول پاسخ نمی دهند، دو روش درمانی پیشرفته وجود دارد.
یکی از این روش های درمانی پیشرفته «کارگزاری محرک نخاعی برای بیماران» و دیگری «تهویه پمپ های داخل نخاعی برای تجهیز داروها» است؛ این دو روش پیشرفته جزو اعمال جراحی مینیمال قرار می گیرد.
بیماران دچار ضایعات نخاعی یا قطع عضو، شکستگی ستون فقرات و مبتلایان به بیماری‌های اسپاستیک اغلب با بروز دردهای شدید در اندام‌های تحتانی قادر به انجام فعالیت‌های روزمره خود نیستند و به مرور زمان دچار افسردگی‌های شدید می‌شوند که برای حل این مشکل، از کارگذاری پمپ‌های اینتراتکال می‌توان کمک گرفت.

۱۹/شهر/۱۳۹۹

استفاده از جریان الکتریکی به منظور درمان درد از سال 1931 باشروع درمان نورالژی تری ژمینال کلید خورد و پس از آن در دهه هفتادمیلادی اسلاتر نوعی اصلاح شده از امواج رادیویی را ابداع کرد که همان میزان انرژی امواج رادیویی معمولی را تولید و با وقفه های موجود در آن امکان پخش حرارت ایجاد شده را توسط جریان خون یا انتقال حرارتی فراهم می سازد. این روش بنام امواج رادیویی پالسی نامیده شده و موجب تعدیل فعالیت عصبی می گردد.
رادیوفرکوئنسی برای اولین بار در سال 1974 جهت درمان درد بکار گرفته شد. در ابتدا استفاده از آن محدود به بیماری­ های فاست گردنی و کمری بود ولی با معرفی کانولای جدید در سال 1981 امکان کنترل سایز ضایعه داده شد. از آن موقع طیف وسیعی از مشکلات درد مزمن با این روش تحت درمان قرار گرفته اند. با این تکنیک چنانچه درمان ضایعه­ به نحو مناسبی اجرا شود دوره ی بیدردی بسیار طولانی وجود خواهد داشت. 2 نوع مد رادیوفرکوئنسی در روش های اینترونشنال مورد استفاده قرارمی گیرد: پالس و conventional حرارتی.

رادیوفرکوئنسی یک روش درمانی غیر تهاجمی است که با کمک امواج رادیویی جهت درمان بیماری‌ها کاربرد دارد و به علم پزشکی کمک بزرگی کرده است. امواج رادیوفرکوئنسی برای از بین بردن چاقی، چین‌های دور چشم، لک‌های صورت و … کاربرد بسیاری دارد.
دستگاه رادیوفرکوئنسی دارای سوزن‌های بسیار ظریفی است که برای جلوگیری از آلرژی روی آن با طلا پوشیده شده‌ است. تبدیل امواج الکترونیکی به امواج رادیویی منجربه ایجاد حرارت در این دستگاه شده و این میزان حرارت با توجه به درمان بیمار قابل تنظیم است.

post-2.jpg
۱۶/شهر/۱۳۹۹

اغلب کمردردها با مصرف مسکن های معمولی و با دو تا سه روز استراحت بهبود می یابند، درصدی از موارد هم نیازمند فیزیوتراپی و آب درمانی هستند و در مرحله ای که درمان های طبی قدرت کنترل علائم را ندارند روش های درمانی کم تهاجمی نظیر دیسکوژل ، لیزر و درمان از طریق گاز ازن کارایی دارند.

مراحل پیشرفته تری که با هیچ یک از اقدامات قبلی بهبود نیابند و یا با عوارضی مثل مشکلات ادراری مدفوعی، ضعف حرکتی و برخی از علائم خطر دیگر همراهند، نیازمند مداخله جراحی باز خواهند بود. در عمل جراحی، بسته به روش مورد نظر پزشک ، قطعه پاره شده و یا کل دیسک به طور کامل تخلیه می شود و در صورت صلاحدید جراح مربوطه ممکن است به جای آن دیسک مصنوعی به صورت پروتز قرار داده شود.

بیرون زدگی دیسک کمر از علت شایع و مهم وجود کمر درد و دردهای سیاتیکی میباشد. در روشهای قدیمی اگر بیماری به درمانهای ساده مانند درمان دارویی – آب درمانی و استراحت پاسخ نمیداد انجام عمل جراحی را بعنوان گزینه بعدی مطرح میکردند. در دو دهه اخیر انجام جراحی بسته ستون فقرات بدون نیاز به جراحی باز و بصورت سرپایی و بدون بیهوشی بعنوان گزینه درمانی جدید و موثری جایگزین بسیاری از عملهای جراحی غیر ضروری گردیده اند تا جاییکه در بیش از دو سوم موارد بیماران مبتلا به دیسک کمر که قبلا کاندید جراحی باز بوده اند با این روش درمان خواهند شد.

post.jpg
۱۳/شهر/۱۳۹۹

آندوسکوپی دیسک چیست؟

آندوسکوپی دیسک کمر توسط دکتر سیامک مرادی فوق تخصص درد در کلینیک درد راد در تهران

یکی‌ از نوین‌ترین و پیشرفته‌ترین روش های جراحی، آندوسکوپی است. آندوسکوپی (درون پژوهی) روشی است که با استفاده از برشی کوچک و وارد کردن دوربینی با توان بینایی بالا می‌توان اندام‌های درونی‌ بیمار را بر روی یک صفحه تلویزیون دید و از این امکان برای بهتر و دقیق‌تر یافتن محل ضایعه و در نتیجه بهتر عمل کردن استفاده کرد.
عمل جراحی آندوسکوپی دیسک کمر با پیشرفت تکنولوژی و گسترش سیستم های دیجیتالی و دوربین های پرقدرت و بسیار ظریف توانایی هایی جدیدی نیز در سیستم پزشکی ایجاد شد.
کاربرد این جراحی در رشته جراحی مغز و اعصاب نیز چون دیگر رشته‌ها چهره این جراحی و نحوه درمان و پیش‌آگهی‌ بیماران را به نحو نا باورانه‌ای دگرگون کرده است. امروزه در انجام جراحی های دیسک ؛ تکنیک جراحی فول آندوسکوپی دیسک کمر مورد استفاده قرار گرفته و خوشبختانه نتایج مطلوبی به دنبال داشته است.

post-4.jpg
۱۰/شهر/۱۳۹۹

تا به حال سردردی مبهم در سرتان پیچیده است؟ دردی که معلوم نیست دقیقا به چه دلیل و چرا آزارتان می‌دهد؟ واقعیت این است که سردرد، انواع مختلفی دارد و دلایل متعددی باعث بروز آن می‌شوند. گاهی‌اوقات، درد در یک ناحیه از سر به خاطر بیماری‌ها و مشکلات در نواحی دیگر بدن به وجود می‌آید. همیشه نمی‌توان علت سردرد را دقیقا شناسایی کرد. درد پشت سر ممکن است به‌علت سردرد تنشی، میگرن و… باشد. با ما همراه باشید تا بیشتر با علت درد پشت سر و نحوه درمان آن آشنا شوید.
اگر فردی سردرد شدیدی داشته باشد باید بداند که در این نوع درد، تنها نیست. حدود ۵۰ درصد از بزرگسالان سرتاسر جهان از سردردهای شدید حداقل یکبار در سال رنج می برند. این دردها می توانند بسیار ازاردهنده و ناتوان کننده باشند.سردردها شایع هستند و بیشتر آن ها دردهایی است که می ایند و می روند. با اینحال برخی از آن ها علل جدی تری دارند.

post-3.jpg
۰۷/شهر/۱۳۹۹

منظور از درد مچ دست هر گونه احساس ناراحتی در مچ است، یکی از شایع‌ترین دلایل درد مچ دست، سندروم تونل کارپ یا کارپال است، اما عللی دیگر مانند التهاب مفصل، نقرس، آسیب استخوانی و بافت نرم اطراف مفصل هم در ابتلا به این عارضه نقش دارند.
انجام حرکات مکرر در مچ دست در فعالیت‌هایی مانند خیاطی، نقاشی و تایپ در ایجاد التهاب در مچ دست و فشار بر عصب مدیان که از تونل کارپ عبور می‌کند، دخالت دارد، این عصب حس انگشتان شست، دوم و سوم و بخشی از انگشت چهارم و حرکت عضلات ناحیه کف دست در سمت انگشت شست را تامین می‌کند؛ از دیگر عوامل ایجاد کننده سندروم تونل کارپ می‌توان به چاقی، بارداری، نزدیک شدن به دوران یائسگی، دیابت، کم‌کاری‌تیروئید و التهاب مفصلی اشاره کرد.

در مچ دست انسان، یک مفصل وجود دارد که نقش بسیار مهمی برای حرکت ابتدایی دست ایفا می کند. به طوری که بخش عمده ای از فعالیت ها روزانه انسان، مانند؛ نوشتن، جواب دادن به تلفن، تایپ کردن و… به کمک مفصل مچ دست انجام می شود. از این رو هرگونه درد در مچ دست باعث اخلال در انجام فعالیت های روزانه انسان می شود. بنابراین به محض احساس درد در ناحیه مچ، باید برای درمان آن اقدام کنید و برای این کار لازم است که علت آن را بدانید تا بتوانید از روشی درست برای درمان مچ دست خود استفاده کنید.