لطفا صبر کنید ...

-پاشنه-بلند1.jpg
03/ژانویه/1400

کفش پاشنه بلند

پوشیدن کفش پاشنه بلند مدتهاست که نمادی از یک زن امروزی است. با این حال، این لوازم جانبی خاص بدون ضرر نیست. کفش پاشنه بلند می تواند اثرات منفی طولانی مدت بر سلامتی بدن داشته باشد که تقریباً فراتر از پاها قرار دارد.
کفش های پاشنه بلند مقصر اصلی میلیون ها شکایت از پا و مچ پا در سراسر کشور است ، اما زنان هنوز کفش پاشنه بلند را با رها نکرده اند. وضعیت بدن هنگام پوشیدن کفش های پاشنه بلند مرکز جرم بدن را به جلو متمایل می‌کند و لگن و ستون مهره‌ها از هم راستا بودن خارج می کند.
گوژ پشتی، قوس زیاد کمر، گردن قویی، آرتروز زانو و سردرد را از دیگر عوارض کفش های پاشنه بلندست، که از پوشیدن کفش های پاشنه بلند بشدت خودداری شود تا دچار عوارض و آسیب آن نشوند.
براثر بلند بودن پاشنه کفش، قوس کمر زیاد شده و فرد مبتلا به گردن قویی شده، که این عارضه، اعصاب گردنی را تحت تاثیر قرار داده و فرد دچار سردرد شدید و بی حوصلگی می شود.

-دیسک-کمر1.jpg

دیسک کمر چیست؟

قبل از آشنایی با دیسک کمر و درمان آن ابتدا باید به خوبی با ساختمان ستون فقرات آشنا شوید و سپس به موضوع دیسک کمر بپردازیم. ستون مهره‌ ها، محور مرکزی بدن را تشکیل داده و از قاعدهی جمجمه شروع می‌شود و در تمامی طول گردن و طول تنه امتداد دارد. در کودکان تعداد مهره‌های ستون فقرات، ۳۳ عدد است اما در افراد بالغ پنج تای ما قبل آخر بهم جوش خورده و استخوان خاجی را تشکیل می‌دهند و ۴ مهره ی آخر نیز به‌هم جوش خورده، استخوان دنبالچه را به‌وجود می‌آورند؛ بنابراین، تعداد مهره‌های ستون فقرات در افراد بالغ به ۲۴ قطعه کاهش می‌یابد.

از ۲۴ مهره ی آزاد، ۷ عدد مهره‌های گردن، ۱۲ عدد مهره‌های پشتی و ۵ عدد مهره‌های کمر را تشکیل می‌دهند. مهره‌هایی که درساختار قفسه سینه شرکت دارند. مجموع سوراخ‌های مهره‌ای، مجرای مهره‌ای نامیده می‌شود که در آن نخاع جای دارد.

1-2.jpg

درد یکی از عوامل آزار دهنده بوده که بعد از تشخیص بیماری بایستی در اسرع وقت نسبت به درمان آن اقدام گردد . در بین تمامی انواع دردها، دردهای غیرقابل کنترل نوروپاتیک و سرطانی که به درمانهای مرسوم پاسخ نمی دهند از جمله معضلات درمانی محسوب می شوند که پزشکان و بیماران را عاجز می نمایاند در راستای مقابله با انواع دردها راه های تجویز دارو در تعیین مقدار دوز دارو تاثیر فراوانی دارد لازم به ذکر است که دوز دارو با عوارض دارویی ارتباط مستقیم داشته و هرچه این دوز بالاتر می رود عوارض دارویی آزاردهنده نیز بیشتر می شود برای کاهش مقدار دوز دارویی در بیماران با دردهای غیر قابل تحمل روش تزریق یا پمپ های داخل نخاعی از موارد توصیه شده است.

برای بیمارانی که دچار حوادثی نظیر تصادفات رانندگی، قطع عضو در اندام تحتانی یا فوقانی و بیماران سرطانی که به درد مقاوم شده‌اند و یا افرادی که تحت عمل جراحی کمر قرار گرفته اند و به درمان های معمول پاسخ نمی دهند، دو روش درمانی پیشرفته وجود دارد.
یکی از این روش های درمانی پیشرفته «کارگزاری محرک نخاعی برای بیماران» و دیگری «تهویه پمپ های داخل نخاعی برای تجهیز داروها» است؛ این دو روش پیشرفته جزو اعمال جراحی مینیمال قرار می گیرد.
بیماران دچار ضایعات نخاعی یا قطع عضو، شکستگی ستون فقرات و مبتلایان به بیماری‌های اسپاستیک اغلب با بروز دردهای شدید در اندام‌های تحتانی قادر به انجام فعالیت‌های روزمره خود نیستند و به مرور زمان دچار افسردگی‌های شدید می‌شوند که برای حل این مشکل، از کارگذاری پمپ‌های اینتراتکال می‌توان کمک گرفت.

1.jpg

درد مفصل انگشت پا می‌تواند به دلیل ناهنجاری یا آسیب در هر یک از ساختارهای انگشت از جمله پوست، اعصاب، استخوان‌ها، رگ‌های خونی و بافت‌های نرم رخ دهد. درد شصت پا یکی از علائم نسبتاً شایع است زیرا پاهای ما به‌طور مداوم در معرض آسیب دیدگی ناشی از راه رفتن، دویدن یا سایر فعالیت‌های ورزشی هستند. برخی از انواع درد شست پا می‌توانند همراه با بی‌حسی، سوزش، گرما یا علائم دیگر باشند.

مفصل متاتارسوفارنژیال (MTP) انگشت شست را به پا متصل می‌کند. این مفصل برای حمایت از بدن و به حرکت در آوردن شست پا بسیار حیاتی است و این امکان را برای پنجه پا فراهم می‌آورد تا به راحتی جمع و باز شود. هنگام پیاده روی یا دویدن به فرد کمک می‌کند که به سمت جلو حرکت کند.

بیماری‌هایی که بر مفصل متاتارسوفارنژیال MTP اثر می‌گذارد می‌تواند سبب درد و ورم اطراف انگشت شست پا شود. درد در این مفصل حرکت در این ناحیه را محدود کرده و از توانایی فرد برای پیاده روی می‌کاهد.

.jpg

خار پاشنه، در واقع رسوب کلسیم در قسمت پاشنۀ پا است که موجب بیرون‌زدگی استخوان در قسمت زیرین استخوان پاشنۀ پا می‌شود. خارپاشنه حتی تا حدود دو سانتی‌متر نیز می‌تواند بزرگ شود و رشد یابد. این زائده که به‌طور عامیانه «خار پاشنه» نامیده می‌شود، التهاب محل چسبیدن یک لایه‌ی بافت نرم به استخوان پاشنه است. این بافت نرم که «فاشیا» نامیده می‌شود مانند یک لایه، تمام عضلات کف پا را می‌پوشاند. وجود این التهاب در افرادی با اضافه وزن شایع‌تر است.

-دیسک-کمر.jpg

بين هر مهره در ستون فقرات و در قسمت انحنای 5 مهر کمری، صفحه غضروفی به نام ديسک قرار گرفته است. هر ديسك متشکل از دو قسمت، يك لايه خارجی يه نام فيبرهای حلقوی و هسته مركزی ‍‍ژل مانند كه قسمت اعظم آن را آب تشكيل داده، است. هنگامی كه فتق (بيرون زدگی) ديسک اتفاق می افتد، ديسک ممكن است به طناب نخاعی و يا اعصاب ستون فقرات فشار آورد. در فتق ديسک، با برآمدن و یا پاره شدن لايه خارجی ديسک، مايع و مواد هسته مركزی بيرون می ريزند. ديسک ناسالم مايع خود را از دست می دهد و حالت اسفنجی و انعطاف پذيری آن كاهش می يابد.

دکتر سیامک مرادی فوق تخصص درد