.jpg
۲۰/مرداد/۱۳۹۹

خار پاشنه، در واقع رسوب کلسیم در قسمت پاشنۀ پا است که موجب بیرون‌زدگی استخوان در قسمت زیرین استخوان پاشنۀ پا می‌شود. خارپاشنه حتی تا حدود دو سانتی‌متر نیز می‌تواند بزرگ شود و رشد یابد. این زائده که به‌طور عامیانه «خار پاشنه» نامیده می‌شود، التهاب محل چسبیدن یک لایه‌ی بافت نرم به استخوان پاشنه است. این بافت نرم که «فاشیا» نامیده می‌شود مانند یک لایه، تمام عضلات کف پا را می‌پوشاند. وجود این التهاب در افرادی با اضافه وزن شایع‌تر است.

عکس خارپاشنه دکتر سیامک مرادی فوق تخصص درد در کلینیک درد راد در تهران

[toc]

دلایل و علت های خار پاشنه

خار پاشنه غالباً نتیجه کشیدگی بیش از حد رباط‌ها و عضله‌های کف پا است، که کشش آرنگ کف پا و پارگی مکرر (عادتی) غشاء پوشاننده استخوان پاشنه را در پی دارد. خار پاشنه در میان ورزشکارانی بسیار شایع است که در برنامه تمرینی و ورزشی‌شان دویدن و پریدن بسیار وجود دارد.

شایع ترین عامل خطر برای ایجاد خار پاشنه، فاسیا پلانتار است. التهاب بافت پیوندی است که کف پا را پشتیبانی می کند. این بیماری می تواند در اثر خستگی بافت یا عوامل بیولوژیکی ناشی از تنش بیش از حد در قوس کف پا ایجاد شود.

عامل‌های خطر خار پاشنه عبارت‌اند از:

1. گام برداشتن به شیوه‌ای غیرطبیعی که فشار زیادی را بر استخوان پاشنه، رباط‌ها و اعصاب پاشنه تحمیل کند.
  2. دویدن یا راه رفتن سریع به ویژه روی سطوح سخت
  3. به پا کردن کفش‌هایی که اندازه پا نیستند و یا نامناسب هستند، به ویژه کفش‌هایی که قوس کف پا را به خوبی حمایت نمی‌کنند.
  4. اضافه وزن و چاقی نامناسب یا غیر اندازه

دیگر عامل‌های خطر مرتبط با آرنگ کف پا عبارت‌اند از:

1. افزایش سن که کاهش انعطاف‌پذیری آرنگ کف پا و نازک شدن لایه چربی محافظ پاشنه را به دنبال دارد.
  2. دیابت
  3. اکثر ساعات روز را سر پا بودن
  4. انجام فعالیت‌های جسمی سنگین در دفعات متوالی
  5. صافی کف پا یا زیاد بودن قوس کف پا
علائم خار پاشنه
  1. دردی وحشتناک، خنجر مانند، ملال‌آور و بسیار شدید در زیر یا روی پاشنه‌ی پا
  2. معمولاً درد با استراحت کردن از بین می‌رود اما بعد از بلند شدن شدیدتر از قبل است.
  3. بیشتر در ساعات آغازین روز دردناک است.
  4. این امکان وجود دارد که هنگام صبح عضلات پا یا ساق پا خیلی سفت شوند که این امر راه رفتن را بسیار دشوار می‌کند.
  5. با راه رفتن روی سطوح سفت یا حمل کردن اجسام سنگین مثل چمدان، درد دوچندان می‌شود.
  6. گاهی درد آن قدر تشدید می‌یابد که ادامه‌ی کار روزانه غیرممکن می‌شود.
  7. ممکن است هیچ علامت و نشانه‌ای نداشته باشد.
درمان قطعی خار پاشنه
  1. کمپرس سرد
  2. استفاده از کفش طبی و مناسب
  3. استفاده از دارو تحت نظر
  4. Cryoultrasound
  5. تزریق کورتیکواستروئید
  6. ورزش
  7. جراحی

-استخوان-دنبالچه-کوکسیدینی.jpg
۰۹/مرداد/۱۳۹۹

دنبالچه یا دمبالچه اصلاح پزشکی برای درد استخوان دنبالچه یا کوکسیدینی است که به دنبالچه و علائم درد دنبالچه اشاره دارد. این بیماری در هر سنی ممکن است اتفاق بیوفتد اما زنان پنج برابر بیشتر از مردان به آن مبتلا می‌شوند. دنبالچه استخوانی مثلثی شکل است که در انتهای ستون مهره‌ها واقع شده است. دنبالچه شامل سه تا پنج قسمت استخوانی است که توسط مفاصل و رباط‌ها سرجای خود قرار گرفته‌اند. به دلیل پهن تر بودن لگن زنان دنبالچه آنها پوشش کمتری دارد، به همین دلیل اغلب آسیب دیدگی‌های دنبالچه در بین زنان بوجود می آید. آسیب دیدگی دنبالچه منجر به ناراحتی و درد استخوان دنبالچه می‌شود. بیشتر آسیب دیدگی دنبالچه قابل درمان هستند، هر چند که فرآیند درمان درد دنبالچه خیلی کند است.

علت درد
  1. سن: با این که دلیل اصلی همچنان نا معلوم است اما شواهد نشان دمی‌دهد که نوجوانان و بزرگسالان بیشتر از کودکان تحت تاثیر بیماری قرار دارند.
  2. کاهش غیر اصولی و ناگهانی وزن: از دست دادن سریع وزن نیز می‌تواند به دلیل از بین رفتن عضلات باسن و پشت، باعث درد باسن شود.
  3. آسیب و ضربه مستقیم به دنبالچه: شایعترین علت آسیب‌های خارجی یا داخلی است. آسیب خارجی معمولاً به علت افتادن از عقب اتفاق می‌افتد و منجر به کبودی، دررفتگی یا شکستگی دنبالچه می‌شود. آسیب داخلی بیشتر در زمان زایمان ایجاد می‌شود که بیشتر در زایمان های سخت ممکن است اتفاق بیافتد.
  4. نشستن روی سطوح نا هموار: نشستن دائمی یا طولانی مدت روی سطوح سخت، باریک یا نا هموار هم می‌تواند باعث آسیب‌های جزئی دنبالچه و درد هنگام نشستن شود.
  5. بیماری: گاهی ممکن است درد از بیماری‌های دیگری ناشی شود. بیماری‌هایی مانند دیسک کمر، ضعف یا کم تحرکی مفاصل و عفونت‌ها.
  6. علت های غیر ارگانیک: می‌تواند با علل غیر ارگانیک، مانند اختلال جسمانی و سایر اختلالات روانی هم مرتبط باشد.

وضعیت نشستن دنبالچه دکتر سیامک مرادی فوق تخصص درد در کلینیک درد راد در تهران

علائم
  1. درد و حساسیت در ناحیه دنبالچه: درد معمولا محدود به ناحیه دنبالچه است و به لگن یا اندام‌های پایین‌تر پخش نمی‌شود. درد ناشی از کوکسیدینی ممکن است خفیف یا شدید باشد. سفتی یا درکل احساس ناراحتی اطراف دنبالچه ممکن است برای همیشگی بیمار را درگیر خود کرده و یا فقط هنگام حرکت یا اعمال فشار احساس شود.
  2. افزایش درد هنگام نشستن: هنگامی که بیمار وزن خود را روی استخوان دنبالچه وارد می‌کند و خصوصا هنگامی که درحالت نشسته به پشت لم می‌دهد درد بیشتری در نشیمنگاه احساس می‌کند. نشستن روی سطح سخت (مانند نیمکت چوبی و صندلی تاشوی فلزی) بدون بالشتک مخصوص دنبالچه و یا تکیه دادن به دیوار فشار بیشتری به استخوان دنبالچه وارد کرده و موجب تشدید درد بالای باسن می‌شود.
  3. احساس درد شدید و ناگهانی: هنگامی که فرد از حالت نشسته بلند می‌شود. هنکامی که از حالت نشسته به ایستاده و یا بالعکس تغییر موقعیت می‌دهیم، چرخش استخوان‌های لگن (و حرکت عضلاتی که به این چرخش کمک می‌کنند) ممکن است با درد توام باشند. در چنین حالتی نشستن یا ایستادن با درد توام بوده و بیمار مجبور است برای ایجاد تعادل حتما به چیزی تکیه دهد.
  4. تشدید درد هنگام اجابت مزاج یا مقاربت جنسی: با توجه به نزدیکی استخوان دنبالچه به مقعد و دستکاه تناسلی برخی از بیماران هنگام دفع مدفوع یا نزدیکی جنسی احساس درد شدیدی می‌کنند.
راههای درمان درد

معمولا به افراد مبتلا به درد دنبالچه توصیه می‌شود از یک تشک مناسب و یا بالش‌های مخصوصی در هنگام نشستن استفاده کنید و حدالامکان از نشستن طولانی مدت بپرهیزید همچنین در کنار این کارها برخی اقدامات درمانی از قیبل موارد زیر تجویز می شود که این روش‌ها عبارتند از:

1. دارو درمانی:

پزشک عموما برخی مسکن‌های ضد التهاب غیر استروئیدی را برای بیمار تجویز می‌کند که باید داروها به صورت مداوم و منظم مصرف شود تا اثر گذار باشد.

1. فیزیوتراپی:

درمان‌های فیزیوتراپی می‌تواند در درمان درد بسیار موثر باشد و نه تنها درد را تسکین می‌دهد بلکه از بروز مجدد آن جلوگیری می‌کند چرا که فیزیوتراپ راهکارها، تمرینات و توصیه‌های در مورد عادات حرکتی به بیمار می‌دهد که باعث می‌شود در طول روز از فشار وارد شده بر استخوان دنبالچه کاسته شود.

بالش های طبی درمان درد دنباله دکتر سیامک مرادی فوق تخصص درد در کلینیک درد راد تهران

1. تزریق:

در صورتی که درد بیمار با روش‌هایی که در بالا به آن اشاره کرد تسکین نیابد ممکن است پزشک تزریق ماده بی‌حس کننده به استخوان دنبالچه را تجویز نماید که انواع روش‌های تزریق عبارتند از:
تزریق کورتیزون یا کورتیکواستروئید
تزریق در مفصل ساکروکوکسیژال
تزریق به ریشه‌های عصبی اطراف دنبالچه

روش‌های غیر جراحی و غیر تهاجمی از اولین اقداماتی هستند که توسط دکتر سیامک مرادی برای درمان صورت می‌گیرد.

1. جراحی

انجام عمل جراحی برای درمان بسیار غیر معمول و بسیار انگشت شمار است و تنها در مواردی تجویز می‌شود که تمامی روش‌هایی که در بالا به آن اشاره شد موفقیت آمیز نبوده و علائم درد بیمار تسکین نیابد. در طی جراحی بخشی از استخوان دنبالچه طی عملی به کوکسیجکتومی برداشته می شود.

-ژل-زانو،-هیالورونیک-اسید-به-زانو.jpg
۰۲/تیر/۱۳۹۹

ژل هیالورنیک اسید برای درمان دردهای آرتروز مفاصل و در حالت کلی دردهای مفاصل موثر است…

کاهش درد آرتروز با تزریق ژل هیالورونیک اسید

کاربردهای این ژل هر روز در حال افزایش است. در گذشته از این ژل فقط برای رفع چین و چروک پوست استفاده می شد اما امروزه برای درمان بیماری هایی مثل آرتروز هم کاربردی مهم و حیاتی دارد.
آرتروز در قسمت های مختلف مفاصلی بدن همچون زانو، شانه و انگشتان به وجود می آید و با درد مفاصل تعریف می شود. به دلیل رفتارهای نادرست تعداد کسانی که در حال سر و کله زدن با درد آرتروز هستند هر لحظه رو به افزایش است. آرتروز زانو در حال تشدید یافته باعث خستگی، احساس ضعف و ناتوانی در راه رفتن شود .

تزریق ژل زانو

برای درمان بیماری آرتروز در عده ای مشخص از بیماران می توان از تزریق هیالونیک اسید به مفصل استفاده کرد. بدیهی است که با تزریق این ژل به روان شدن مفاصل کمک می کنند و فعالیت های روزانه را برای بیمار بسیار راحت تر می کنند. تنوع این ژل بسیار بالا است که از کل انواع آن برای تزریق به زانو می توان استفاده کرد.
تزریق این ژل به زانو فرایندی غیر تهاجمی است که پس از یک جلسه مشاوره ای انجام می شود. کل زمان تزریق ژل به زانو حدودا 30 دقیقه می باشد که با بی حسی درد بیمار هنگام تزریق از بین می رود.
برای تزریق به زانوی از نوع خاصی از این ژل به نام ژل سینویسک استفاده می شود که از مرغ به دست می اید.

محدودیت های تزریق
  1. بیماری های پوستی
  2. عفونت در مفصل
  3. خانم های باردار
  4. حساسیت به لیدوکایین
هشدار مراقبت بعد از تزریق ژل زانو
  • تا 48 ساعت بعد از تزریق این ژل بیشتر از 20 دقیقه به صورت مداوم روی پاهی خود نایستید.

شما می توانید برای مشاوره و یا تعیین وقت قبلی با دکتر سیامک مرادی فوق تخصص درد با شماره های 02188882424 و یا 09339510017 تماس بگیرید

laser-high-power.jpg
۱۴/فروردین/۱۳۹۹

لیزر پرتوان

کاربردهای لیزردرمانی

لیزر پرتوان در هر دو نوع عارضه مزمن و حادکارآمد است.برخی افراد برای کاهش کمردرد خود بلافاصله سراغ گزینه جراحی میرونداما توصیه پزشکان بر خلاف آن است مگر اینکه شما سایر گزینه های درمانی را امتحان کرده باشید ،با این حال اگر هیچ یک از این روش ها برای شما نتیجه بخش نباشد ما به شما لیزر پرتوان را توصیه می کنیم.
لیزر درمانی مادون قرمز با تحریک آنزیم سیتوکروم اکسیداز در میتوکندری سلول های شما عمل می کند .این عمل موجب افزایش گردش خون میکرو وجریان سلول های قرمز خون در منطقه تحت درمان می شود. لیزر پرتوان به کاهش درد و التهاب کمک می کندوباعث افزایش ترمیم بافت های نرم وسخت از جمله ماهیچه ها استخوان ها و رباط ها می شود هم چنین با اکسیژن رسانی به بافت های شما عملکرد وریدی و لنفاوی را باز می گرداند.

عارضه های درمان شده توسط لیزر درمانی پرتوان

درمان با لیزر چه حسی دارد:

بیماران معمولا احساس گرمی و آرامش عمیق را توصیف می کنند.می توان اتنظار داشت نتایج پس از حدود ۳تا۵ جلسه شروع به ظاهر شدن کنند.هر جلسه می تواندبین ۱۰تا۳۰دقیقه به طول بیانجامد.اکثر موارددرد در بین ۵تا۱۰ جلسه از بین می روند. نتایج اغلب دائمی اند.لیزر پر توان بدون درد و ایمن بوده و فاقد. عوارض جانبی است.

از لینک زیر میتوانید انجام این عمل توسط دکتر سیامک مرادی را مشاهده کنید.

عمل بسته دیسک به روش لیزر