1-2.jpg

پمپ های داخل نخاعی

درد یکی از عوامل آزار دهنده بوده که بعد از تشخیص بیماری بایستی در اسرع وقت نسبت به درمان آن اقدام گردد .

در بین تمامی انواع دردها، دردهای غیرقابل کنترل نوروپاتیک و سرطانی که به درمانهای مرسوم پاسخ نمی دهند از جمله معضلات درمانی محسوب می شوند که پزشکان و بیماران را عاجز می نمایاند.

در راستای مقابله با انواع دردها راه های تجویز دارو در تعیین مقدار دوز دارو تاثیر فراوانی دارد لازم به ذکر است که دوز دارو با عوارض دارویی ارتباط مستقیم داشته و هرچه این دوز بالاتر می رود عوارض دارویی آزاردهنده نیز بیشتر می شود.

برای کاهش مقدار دوز دارویی در بیماران با دردهای غیر قابل تحمل روش تزریق یا پمپ های داخل نخاعی از موارد توصیه شده است.

post-3.jpg

نخاع چیست ؟

«نخاع» طناب بلندی است که از انتهای سر شروع می شود و تا بالای لگن کشیده می شود.

نخاع انشعابات بسیار زیادی دارد که این انشعابات هم چون خیابان های فرعی یک شهر به سرتاسر بدن انسان کشیده می شود.نخاع به همراه مغز که درون جمجمه (سر) انسان قرار دارد. سیستم عصبی ما را تشکیل می دهند.

نخاع چه وظیفه ای در بدن ما دارد؟

نخاع هم چون یک خیابان اصلی و در نقش دستیار مغز پیام های حسی را از اندام های بدن به مغز مخابره می کند و دستوراتی که متعاقب این پیام ها توسط مغز صادر می شود را به اندام ها می رساند.
بنابراین بدن ما برای حس و حرکت نیاز جدی به طناب نخاعی دارد.

post-2.jpg

اغلب کمردردها با مصرف مسکن های معمولی و با دو تا سه روز استراحت بهبود می یابند، درصدی از موارد هم نیازمند فیزیوتراپی و آب درمانی هستند و در مرحله ای که درمان های طبی قدرت کنترل علائم را ندارند روش های درمانی کم تهاجمی نظیر دیسکوژل ، لیزر و درمان از طریق گاز ازن کارایی دارند.

مراحل پیشرفته تری که با هیچ یک از اقدامات قبلی بهبود نیابند و یا با عوارضی مثل مشکلات ادراری مدفوعی، ضعف حرکتی و برخی از علائم خطر دیگر همراهند، نیازمند مداخله جراحی باز خواهند بود.

در عمل جراحی، بسته به روش مورد نظر پزشک ، قطعه پاره شده و یا کل دیسک به طور کامل تخلیه می شود و در صورت صلاحدید جراح مربوطه ممکن است به جای آن دیسک مصنوعی به صورت پروتز قرار داده شود.

بیرون زدگی دیسک کمر از علت شایع و مهم وجود کمر درد و دردهای سیاتیکی میباشد. در روش‌های قدیمی اگر بیماری به درمانهای ساده مانند درمان دارویی – آب درمانی و استراحت پاسخ نمیداد انجام عمل جراحی را بعنوان گزینه بعدی مطرح میکردند.

در دو دهه اخیر انجام جراحی بسته ستون فقرات بدون نیاز به جراحی باز و بصورت سرپایی و بدون بیهوشی بعنوان گزینه درمانی جدید و موثری جایگزین بسیاری از عمل‌های جراحی غیر ضروری گردیده اند تا جاییکه در بیش از دو سوم موارد بیماران مبتلا به دیسک کمر که قبلا کاندید جراحی باز بوده اند با این روش درمان خواهند شد.

post-2.jpg

هالوکس والگوس یا انحراف شست پا چیست؟

یک منطقه از بزرگ شدن یا برجسته شدن بخش داخلی مفصل در پایه پا است ؛ بزرگ شدن، در واقع نشان دهنده عدم تقارن مفصل انگشتی بزرگ (مفصل فالانژال متاتارس) و در برخی موارد تشکیل استخوان اضافی است و همین ناهماهنگی، باعث می شود انگشت شست پا به سمت خارج خم شود و بچرخد.

(به اصطلاح هالوکس به معنای تغییر شکل) به سمت انگشت های کوچکتر. این تغییرشکل، پیشرونده است و با گذشت زمان افزایش می یابد، البته بعضی افراد دارای علایمی هستند و بعضی ها خیر.

مفصل بزرگ در وسط انگشت بزرگ (اولین مفصل متاتارسوفالانگه یا مفصل MTP) می تواند باعث قرمزی، حساسیت و درد شود ، یک کیسه کوچک مایع (بورسا) که در مجاورت مفصل قرار دارد، نیز می تواند باعث التهاب شود.

(بورسیت، آماس کیسه های مفصلی)، منجر به تورم بیشتر، قرمزی و درد می شود درد عمیق تر مفصلی، نیز ممکن است رخ دهد زیرا آرتوروز موضعی در مراحل بعدی امکان به وجود آمدن و تغییر شکل دادن دارد.

هالوکس والگوس بونیون کوچکتر که کمتر شایع است، در مفصل در مرکز پنجمی (انگشت پا) قرار دارد ؛ ناهماهنگی در اتصال مفصل mtp پنجم باعث می شود، انگشت کوچک انگشت اشاره به سمت داخل خم شود و یک مفصل بزرگ تری به وجود می آید.

-لگن.jpg

درد لگن

مفصل ران یک مفصل گوی و حفره‌ای است که به حرکت پاها هنگام انجام فعالیت‌های روزمرّه‌ای چون راه رفتن و بالا و پایین رفتن از پله‌ها کمک می‌کند.

این مفصل با وجود برخورداری از یک دامنه حرکتی مناسب، بسیار پایدار است و به ندرت، حتی پس از وارد شدن ضربه‌ی شدید، دچار دررفتگی و درد باسن و لگن می‌شود.

درد استخوان لگن مشکل رایجی است که میتواند به دلائل متعددی ایجاد شود. شناسایی محل دقیق درد لگن سرنخ مهم و موثری در تشخیص علت درد باسن است. اختلالات ناحیه لگن باعث ایجاد درد در ناحیه داخلی مفصل لگن وکشاله ران میشود.

درد لگن درناحیه خارجی لگن، ناحیه بالای ران و بالای باسن معمولا ناشی از اختلال در ماهیچه ها، لیگامنت های، تاندون ها و بافت های نرم دیگری در اطراف مفصل لگن است.

علت درد باسن در بعضی از مواقع می تواند بیماری دیگر نواحی بدن مانند اختلال در ناحیه تحتانی مفصل کمر و زانو ایجاد شود. به این نوع دردها، دردهای ارجاعی گفته میشود. در اکثر موارد اکثر درد لگن با درمان های خانگی و خود مراقبتی کنترل می شوند.

-عصب-سیاتیک.jpg

سیاتیک و درد سیاتیک

عصب سیاتیک از جمله بزرگترین و طولانی ترین عصب‌ها در بین اعصاب بدن می‌باشد که در عین حال درگیری آن می‌تواند برای بیمار بسیار دردسرساز هم باشد. درد سیاتیک دردی است که از کمر، به باسن، پشت ران و پشت و یا خارج ساق پا احساس می‌شود.

معمولا دردهای سیاتیکی از ملایم شروع می‌شود و کم‌کم به دردهای مزمن‌تر و سخت‌تر تبدیل می‌شود. حتی ممکن است این نوع دردهای شایع در پا و ساق با احساس کرختی و سوزش و نیز ضعف یا افت حرکتی همراه باشد

-درمانی-آرتروز-زانو.jpg

اوزون درمانی

اوزون گونه‌ای واکنش‌پذیر از اکسیژن است که از خواصی منحصر به فرد برای بهبود عارضه‌های مختلف برخوردار است. اوزون به دلیل برخورداری از انرژی بالا به سرعت واکنش می‌دهد و عملکرد سیستم ایمنی بدن را بهبود می‌بخشد تا سیستم ایمنی بهتر بتواند با اجسام خارجی مقابله کند.

در درمان اوزون تراپی با تزریق گازهای گرید پزشکی در موضع دردناک، سیستم‌های آنتی اکسیدان بدن فعال می‌شود. در اثر این فعال‌سازی فاکتورهای ایمنی در بدن آزاد می‌شود، یکی از این فاکتورهای ایمنی سیتوکین است که در ناحیه دردناک جریان پیدا می‌کند.

سیستم طبیعی تسکین دهنده‌ی درد خود بدن در اثر تزریق فعال می‌شود. مواد شیمیایی خاصی به موضع دردناک فرستاده می‌شود که بافت را التیام می‌دهد و با توجه به نوع آسیب یا صدمه ستون فقرات یا عارضه اسکلتی ـ عضلانی، درد را کاهش می‌دهد یا حتی کاملاً از بین می‌برد.

knee-arthritis.jpg

آرتروز زانو

آرتروز زانو (به انگلیسی: Knee Osteoarthritis) از عوامل شایع ایجاد درد در افراد بالاتر از چهل سال است. آرتروز مفصل زانو، شایعترین بیماری تخریبی ازمیان مفاصل بدن می‌باشد. میزان ابتلا در زنان نسبت به مردان بیشتر است.

آرتروز یک بیماری تخریبی در مفصل است که ازآن به بیماری مفصلی پیشرونده یاد می‌شود. از این بیماری به نام‌های استئوآرتریت و استئوآرتروز نیز یاد می‌کنند. تخریب پیشرونده مفصل در جامعه ما به نام آرتروز معروف است. با توجه به اینکه بیماری با افزایش سن پیشرفت می‌کند به آرتریت پیری نیز معروف است. علاوه برسن، علل ژنتیکی، نوع شغل و حرفه، چاقی، عوامل هورمونی و نژاد نیز می‌تواند در بروزاین بیماری دخیل باشند.

Shoulder-pain.jpg

درد شانه

یکی از مشکلات افرادی که غالبا پشت میز نشین و کارمند هستند درد شانه و کتف هاست.

درد شانه در افرادی که در طول روز کارهای دستی انجام می‌دهند بسیار رایج است، کارمندان، آرایشگران، تایپیست‌ها و به طور کلی افرادی که با کامپیوتر و کیبورد سرو کار دارند و همینطور بسیاری از فعالیت‌ها در منزل مانند پخت و پز، بغل کردن بچه‌ها، بلند کردن اجسام سنگین و یا شستن ظروف و لباس‌ها موجب احساس درد و گرفتگی و گاهی سوزش و بی حسی در شانه‌ها می‌شود.

Piriformis-syndrome.jpg

سندرم پیریفورمیس

عارضه ای است که در آن به دلیل سفت شدن یا اسپاسم عضله پیریفورمیس عصب سیاتیک آزرده میشود و این آزردگی سبب احساس درد در باسن و انتشار این درد به کمر و پشت ران میشود. شیوع سندرم پیریفورمیس در زنان 6 برابر مردان است.

عضله پیریفورمیس عضله کوچکی است که در عمق لگن و باسن قرار گرفته و از یک طرف به استخوان ساکروم یا خاجی و از طرف دیگر به قسمت های بالایی استخوان ران متصل است.

وظیفه عضله پیریفورمیس چرخش خارجی ران و دور کردن آن از محور مرکزی بدن است. اهمیت این عضله در درد های لگن و باسن ناشی از نزدیکی آن با عصب سیاتیک است.

ارتباط عصب سیاتیک با عضله پیریفورمیس در افراد مختلف متفاوت است و همین تفاوت موجب تفاوت در آمادگی افراد برای ابتلا به سندروم پیریفورمیس میشود.
سندروم پیریفورمیس در اسکی بازان، رانندگان، تنیس بازان و دوچرخه سواران بیشتر دیده میشود.

دکتر سیامک مرادی فوق تخصص درد در کلینیک درد راد

درباره دکتر

دکتر سیامک مرادی فوق تخصص درد در کلینیک درد راد در تهران است. در بهترین کلینیک درد و مجربترین پزشکان در زمینه کنترل یا درمان انواع دردهای شایع در حال فعالیت هستند.

با عضویت در لیست مشترکین ما از آخرین اخبار مطلع شوید و در جریان همه خبرهای قرار بگیرید.

تمام حقوق محفوظ است. طراحی توسط تک نئو