post-7.jpg
۲۷/مهر/۱۳۹۹

ماهیت درد ، پدیده‌ای است که تعریف آن چندان ساده و راحت نیست. تجربه‌های پیشین بیماران در تعیین شدت و ضعف درد بسیار تعیین کننده است.
درد ناشی از بیماری سرطان هم یکی از دردهایی است که می‌تواند در طیفی از درد خفیف و ملایم تا درد بسیار شدید و وخیم قرار گیرد.

سـرطان یکی از مهمتريـن علل مرگ در دنیا محسـوب ميگردد. تخمیـن زده میشـود تـا سـال2020 بیـش از 15میلیـون نفر در ایـن بیمـاری بـه عنـوان یک جهـان سـرطان را تجربـه کننـد. مشـکل رو بـه رشـد در کشـورهای خاورمیانـه شـناخته شـده است. در ايـران نیـز سـرطان سـومين عامـل مـرگ بعـد از بيماريهـاي قلبـي و تصادفات محسـوب میشـود. وقوع سـرطان در کشـورمان 112-48 مـورد در هـر ميليـون نفـر بـراي زنـان و 144-51 مـورد در هـر ميليون نفـر براي مردان اسـت.بیماری سـرطان اغلـب با درد همراه اسـت و در70-50 درصد از ایـن بیمـاران دیـده میشـود . درد تقریبـا در مبتلیـان بـه سـرطان بـه دنبـال تومـور اولیـه، متاسـتاز تومـور، اشـعه درمانی، شـیمی درمانـی و یـا جراحی پدیـدار میگـردد.

۱۹/شهر/۱۳۹۹

استفاده از جریان الکتریکی به منظور درمان درد از سال 1931 باشروع درمان نورالژی تری ژمینال کلید خورد و پس از آن در دهه هفتادمیلادی اسلاتر نوعی اصلاح شده از امواج رادیویی را ابداع کرد که همان میزان انرژی امواج رادیویی معمولی را تولید و با وقفه های موجود در آن امکان پخش حرارت ایجاد شده را توسط جریان خون یا انتقال حرارتی فراهم می سازد. این روش بنام امواج رادیویی پالسی نامیده شده و موجب تعدیل فعالیت عصبی می گردد.
رادیوفرکوئنسی برای اولین بار در سال 1974 جهت درمان درد بکار گرفته شد. در ابتدا استفاده از آن محدود به بیماری­ های فاست گردنی و کمری بود ولی با معرفی کانولای جدید در سال 1981 امکان کنترل سایز ضایعه داده شد. از آن موقع طیف وسیعی از مشکلات درد مزمن با این روش تحت درمان قرار گرفته اند. با این تکنیک چنانچه درمان ضایعه­ به نحو مناسبی اجرا شود دوره ی بیدردی بسیار طولانی وجود خواهد داشت. 2 نوع مد رادیوفرکوئنسی در روش های اینترونشنال مورد استفاده قرارمی گیرد: پالس و conventional حرارتی.

رادیوفرکوئنسی یک روش درمانی غیر تهاجمی است که با کمک امواج رادیویی جهت درمان بیماری‌ها کاربرد دارد و به علم پزشکی کمک بزرگی کرده است. امواج رادیوفرکوئنسی برای از بین بردن چاقی، چین‌های دور چشم، لک‌های صورت و … کاربرد بسیاری دارد.
دستگاه رادیوفرکوئنسی دارای سوزن‌های بسیار ظریفی است که برای جلوگیری از آلرژی روی آن با طلا پوشیده شده‌ است. تبدیل امواج الکترونیکی به امواج رادیویی منجربه ایجاد حرارت در این دستگاه شده و این میزان حرارت با توجه به درمان بیمار قابل تنظیم است.