لطفا صبر کنید ...

-پرتوان-1-1.jpg
15/ژانویه/1400

لیزر پرتوان

لیزر پرتوان درد در هر دو نوع عارضۀ مزمن و حاد، کارآمد است. برخی افراد برای کاهش کمر درد خود بدون تعلل به سراغ روش‌هایی همچون جراحی می‌روند. در وهلۀ اول توصیۀ پزشکان استفاده از روش‌های غیرجراحی مانند درمان از طریق لیزر پرتوان است، مگر اینکه فرد بیمار روش‌های درمانی دیگر را امتحان کرده و نتیجۀ مطلوب حاصل نشده باشد.

لیزر درمانی مادون قرمز با تحریک آنزیم سیتوکریم اکسیداز در میتوکندری سلول‌های بدن عمل می‌کند. این فرایند باعث افزایش گردش خون میکرو و جریان سلول‌های قرمز خون در ناحیه تحت درمان می‌شود. لیزر پرتوان با اکسیژن‌رسانی به بافت‌های بدن عملکرد وریدی و لنفاوی را باز می‌گرداند.

moradi-1.jpg

کشاله ران Groin جایی است که شکم شما تمام شده و ران شما شروع می‌شود. علل بسیاری از دردهای کشاله ران در خود لگن یا مفصل ران است.

دردکشاله ران پا می‌تواند کاملاً آزاردهنده باشد زیرا به میزان زیادی بر توانایی‌های حرکتی شما اثر می‌گذارد. درد کشاله ران یک درد شایع است که بسیاری از افراد به آن مبتلا می‌شوند. این درد زمانی ایجاد می‌شود که عضلات، رباط‌ها یا استخوان‌های قسمت بالای پا دچار آسیب‌دیدگی یا ضرب‌دیدگی شوند. این درد بیشتر در افرادی که عادت دارند در هنگام راه رفتن، دویدن و انجام فعالیت‌های سنگین فیزیکی فشار زیادی روی پای خود وارد کنند ایجاد می‌شود. برخی علل دیگر نیز ممکن است باعث ایجاد درد در کشاله ران شوند.

شدت و درمان دردکشاله ران پا اساساً به علل زمینه‌ای ایجادکننده آن و شدت آسیب‌دیدگی بستگی دارد. بیشتر دردها و آسیب‌دیدگی‌های ران با فیزیوتراپی به موقع بهبود می‌یابند.

عوامل بسیاری می‌تواند علت دردکشاله ران در ناحیه بالای زانو شود. درد پا که ناحیه ران یا بالای زانو را درگیر می‌کند، یک عارضه شایع است. درد در این ناحیه می‌تواند ناشی از بافت درون ران باشد یا ممکن است ناشی از دیگر قسمت‌های بدن مانند قسمت تحتانی کمر باشد. درد قسمت بالایی پا و دردکشاله ران پا بسته به علتی که از آن ناشی می‌شود در محدوده خفیف و آزاردهنده تا شدید و ناتوان‌کننده قرار می‌گیرد. اگر در مورد درد این ناحیه نگران هستید یا درد شما مداوم است و حتی بدتر شده است و یا اینکه با علائم نگران‌کننده از قبیل متورم شدن، قرمزی و تب همراه است حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

post-4.jpg

کمر درد بارداری کاملا طبیعی است. پزشکان می گویند حداقل نیمی از زنان باردار در طول بارداری از کمر درد رنج می برند. کمر درد خطری برای مادر یا نوزاد ندارد. اما در برخی موارد نیاز به چک کردن است. بیشتر کمر دردهای دوران بارداری چیزی بیش از یک مزاحمت نیست. اما بهتر است بلافاصله با پزشک تماس بگیرید.
اولین و مهمترین چیز این است که خانم باردار باید با پزشک در ارتباط باشد. اگر کمر درد دارید حتما به پزشک بگویید و خجالت نکشید. حداقل کاری که پزشک می تواند انجام دهد آرامش دادن به شما و توصیه هایی برای کاهش کمر درد در دوران بارداری می باشد.

کمر درد در بارداری نشانه چیست؟

اگر می خواهید بدانید که کمر درد در حاملگی نشانه چیست باید دو نکته را به شما متذکر شویم. اول این که کمر درد در بارداری به علت افزایش هورمون ریلکسین و اثر آن بر عضلات و مفاصل ایجاد می شود بنابراین داشتن کمی کمر درد در بارداری طبیعی محسوب می شود. اما اگر درد بسیار شدید و غیر قابل تحملی دارید باید به پزشک مراجعه کنید. شاید این درد شدید به علت برخی مشکلات سلامتی همانند انحراف ستون فقرات و … ایجاد شده است. در چنین مواردی پزشک با انجام معاینات لازم علت درد شدید را تشخیص داده و راهکارهایی برای کاهش کمر درد بارداری به شما توصیه خواهد کرد.

-لگن.jpg

مفصل ران یک مفصل گوی و حفره‌ای است که به حرکت پاها هنگام انجام فعالیت‌های روزمرّه‌ای چون راه رفتن و بالا و پایین رفتن از پله‌ها کمک می‌کند. این مفصل با وجود برخورداری از یک دامنه حرکتی مناسب، بسیار پایدار است و به ندرت، حتی پس از وارد شدن ضربه‌ی شدید، دچار دررفتگی و درد باسن و لگن می‌شود.

درد استخوان لگن مشکل رایجی است که میتواند به دلائل متعددی ایجاد شود. شناسایی محل دقیق درد لگن سرنخ مهم و موثری در تشخیص علت درد باسن است. اختلالات ناحیه لگن باعث ایجاد درد در ناحیه داخلی مفصل لگن وکشاله ران میشود. درد لگن درناحیه خارجی لگن، ناحیه بالای ران و بالای باسن معمولا ناشی از اختلال در ماهیچه ها، لیگامنت های، تاندون ها و بافت های نرم دیگری در اطراف مفصل لگن است. علت درد باسن در بعضی از مواقع می تواند بیماری دیگر نواحی بدن مانند اختلال در ناحیه تحتانی مفصل کمر و زانو ایجاد شود. به این نوع دردها، دردهای ارجاعی گفته میشود. در اکثر موارد اکثر درد لگن با درمان های خانگی و خود مراقبتی کنترل می شوند.

-اپیدورال.jpg

تزریق اپیدورال

تزریق اپیدورال یکی از درمان‌های متداول بسیاری از گونه‌های کمر درد و پا درد که به درمان های معمول پاسخ نداده‌اند محسوب می‌شود. در صورت تزریق مستقیم به ناحیه دردناک التهاب را کاهش دهد و می‌تواند موثر باشد. تسکین درد می‌تواند از چند روز تا چند سال ماندگار باشد و به ستون فقرات اجازه دهد تا از طریق فیزیوتراپی و تمرینات ورزشی بهبود یابد.

تزریق اپیدورال چگونه انجام می‌شود؟

داروی استروئیدی در تزریق اپیدورال مستقیماً وارد فضای اپیدورال ستون فقرات می‌شود. مایع دیگری، داروی بی‌حسی و یا محلول آب نمک، نیز گاهی اوقات برای شستن و خارج کردن واسطه‌های التهابی از اطراف ناحیه منشأ درد به استروئید اضافه می‌شود.

دکتر سیامک مرادی فوق تخصص درد