لطفا صبر کنید ...

-اپیدورال.jpg

تزریق اپیدورال

تزریق اپیدورال یکی از درمان‌های متداول بسیاری از گونه‌های کمر درد و پا درد که به درمان های معمول پاسخ نداده‌اند محسوب می‌شود. در صورت تزریق مستقیم به ناحیه دردناک التهاب را کاهش دهد و می‌تواند موثر باشد. تسکین درد می‌تواند از چند روز تا چند سال ماندگار باشد و به ستون فقرات اجازه دهد تا از طریق فیزیوتراپی و تمرینات ورزشی بهبود یابد.

تزریق اپیدورال چگونه انجام می‌شود؟

داروی استروئیدی در تزریق اپیدورال مستقیماً وارد فضای اپیدورال ستون فقرات می‌شود. مایع دیگری، داروی بی‌حسی و یا محلول آب نمک، نیز گاهی اوقات برای شستن و خارج کردن واسطه‌های التهابی از اطراف ناحیه منشأ درد به استروئید اضافه می‌شود.

knee-arthritis.jpg
22/ژانویه/1399

آرتروز زانو

آرتروز یک بیماری مفصلی است که در آن غضروف مفصل آسیب دیده و تخریب می شود. در نتیجه استخوان مففصل دچار ساییدگی و خوردگی می شود. عموم مردم به این بیماری ساییدگی مفصل نیز می گویند. آرتروز شایع ترین بیماری مفصلی است که از دهه سوم زندگی شروع می شود و در سن 40 سالگی تقریبا تمام افراد جامعه دچار تغییرات آرتروزی می شوند. ولی در بیشتر آنها علائم بالینی مشاهده نمی شود. آرتروز شروعی تدریجی و سیری پیش رونده دارد و سال به سال شدیدتر میشود. مفصل زانو به دلیل اینکه تحمل کننده ی وزن می باشد تحت فشار و آرتروز بیشتری قرار دارد. یکی از علائم آرتروز زانو درد مفصل است که با فعالیت های ایستاده بدتر می شود و با استراحت کمتر می شود. تورم، تغییر شکل مفصل، اشکال در راه رفتن و خشکی صبحگاهی از دیگرعلائم آن می باشد. با پیشرفت آرتروز دامنه حرکات مفصل کاهش یافته و در موارد پیشرفته مفصل خشک و بی حرکت می شود. چاقی و ضعف عضلات از عوامل بسیار مهم تشدید کننده ی بیماری است. بنابراین کاهش وزن و تقویت عضلات با ورزش کردن به خصوص ورزش در آب از علائم آن می کاهد و سیر بیماری را کاهش می دهد. همچنین ژنتیک و جنس مونث بیشترین افرادی هستند که به بیماری آرتروز مبتلا میگردند.

Shoulder-pain.jpg
20/ژانویه/1399

عواملی که باعث ایجاد درد در ناحیه شانه می شود

عوامل متعددی باعث درد شانه میگردند که به طور کلی عبارتند از التهاب تاندون و بافت های نرم اطراف مفصل، ضعف و آسیب های عضلانی؛ خشک شدن مفصل شانه، گیر افتادن بعضی عناصر بافت نرم در حین حرکت، بی ثباتی و دررفتگی ها، دردهای انتشاری و ارتجاعی، مفصل شانه به دلیل اینکه مفصل تحمل وزن نمی باشد کمتر دچار آرتروز میشود
مهم ترین و شایع ترین نوع درد، دردهای عضلانی و تاندونی هستند که در اثر فعالیت زیاد کتف و کار های تکراری و طولانی مدت به خصوص در کارگران و ورزشکاران ایجاد میشود
برای کاهش درد بهترین روش اصلاح وضعیت و شناخت عواملی است که روی شانه ها فشار وارد می کند. معمولا با بهبود وضعیت کاری، اصلاح شیوه نشستن و ایستادن و پرهیز از فعالیت های تکراری تا حد زیادی بهبود حاصل می گردد.

Piriformis-syndrome.jpg
17/ژانویه/1399

سندرم پیریفورمیس

عضله پیریفورمیس عضله کوچکی است که در عمق لگن و باسن قرار گرفته است و از یک طرف به استخوان ساکروم یا خاجی و از طرف دیگر به قسمت های بالایی استخوان ران میچسبد.وظیفه عضله پریفرمیس چرخش خارجی استخوار ران و دور کردن آن از محور مرکزی بدن است. عصب سیاتیک در ناحیه کمر از نخاع جدا شده و از کنار این عضله و گاهی از داخل این عضله عبور می کند. و به اندام های تحتانی گسترش پیدا میکند. اهمیت این عضله در دردهای لگن و باسن ناشی از نزدیکی آن با عصب سیاتیک است. سندرم پریفورمیس بیماری است که در آن به علت سفت شدن یا اسپاسم عضله پریفورمیس عصب سیاتیک تحت فشار قرار میگیرد و موجب احساس درد در باسن و انتشار این درد به ناحیه کمر و پشت ران می گردد .درد در ایستادن و نشستن طولانی مدت و یا در چمباتمه زدن تشدید می شود. بیمار در چرخش های اندام تحتانی درد شدید دارد و لمس و فشار موضعی بر روی عضله در ناحیه باسن دردناک است.

-تخصص-درد-DrSiamakMoradi.jpg
20/نوامبر/1398

فوق تخصص درد کیست؟

برای جواب این سوال اول باید با مفهوم فلوشیپ اینترونشنال درد آشنا شویم تا بتوانیم با فوق تخصص درد آشنا شویم. این رشته که حدود 12 سال است که در کشور ایران وارد شده است، رشته ای بسیار نوین بر اساس رویکرد غیر تهاجمی و کم تهاجمی درمان دردهای مختلف است. تقریبا تمامی انواع دردها مانند سردرد، کمر درد، درد مفاصل، آرتروز، دردهای سرطانی، درد های صورت و عصب های اندام تهتانی در بر میگیرد.(دکتر سیامک مرادی)