۱۹/شهر/۱۳۹۹

استفاده از جریان الکتریکی به منظور درمان درد از سال 1931 باشروع درمان نورالژی تری ژمینال کلید خورد و پس از آن در دهه هفتادمیلادی اسلاتر نوعی اصلاح شده از امواج رادیویی را ابداع کرد که همان میزان انرژی امواج رادیویی معمولی را تولید و با وقفه های موجود در آن امکان پخش حرارت ایجاد شده را توسط جریان خون یا انتقال حرارتی فراهم می سازد. این روش بنام امواج رادیویی پالسی نامیده شده و موجب تعدیل فعالیت عصبی می گردد.
رادیوفرکوئنسی برای اولین بار در سال 1974 جهت درمان درد بکار گرفته شد. در ابتدا استفاده از آن محدود به بیماری­ های فاست گردنی و کمری بود ولی با معرفی کانولای جدید در سال 1981 امکان کنترل سایز ضایعه داده شد. از آن موقع طیف وسیعی از مشکلات درد مزمن با این روش تحت درمان قرار گرفته اند. با این تکنیک چنانچه درمان ضایعه­ به نحو مناسبی اجرا شود دوره ی بیدردی بسیار طولانی وجود خواهد داشت. 2 نوع مد رادیوفرکوئنسی در روش های اینترونشنال مورد استفاده قرارمی گیرد: پالس و conventional حرارتی.

رادیوفرکوئنسی یک روش درمانی غیر تهاجمی است که با کمک امواج رادیویی جهت درمان بیماری‌ها کاربرد دارد و به علم پزشکی کمک بزرگی کرده است. امواج رادیوفرکوئنسی برای از بین بردن چاقی، چین‌های دور چشم، لک‌های صورت و … کاربرد بسیاری دارد.
دستگاه رادیوفرکوئنسی دارای سوزن‌های بسیار ظریفی است که برای جلوگیری از آلرژی روی آن با طلا پوشیده شده‌ است. تبدیل امواج الکترونیکی به امواج رادیویی منجربه ایجاد حرارت در این دستگاه شده و این میزان حرارت با توجه به درمان بیمار قابل تنظیم است.

فوق-تخصص-درد-DrSiamakMoradi.jpg
۲۰/بهم/۱۳۹۸

فوق تخصص درد کیست؟

برای جواب این سوال اول باید با مفهوم فلوشیپ اینترونشنال درد آشنا شویم تا بتوانیم با فوق تخصص درد آشنا شویم. این رشته که حدود 12 سال است که در کشور ایران وارد شده است، رشته ای بسیار نوین بر اساس رویکرد غیر تهاجمی و کم تهاجمی درمان دردهای مختلف است. تقریبا تمامی انواع دردها مانند سردرد، کمر درد، درد مفاصل، آرتروز، دردهای سرطانی، درد های صورت و عصب های اندام تهتانی در بر میگیرد.(دکتر سیامک مرادی)