لطفا صبر کنید ...

-اپیدورال.jpg

تزریق اپیدورال

تزریق اپیدورال یکی از درمان‌های متداول بسیاری از گونه‌های کمر درد و پا درد که به درمان‌های معمول پاسخ نداده‌اند محسوب می‌شود. در صورت تزریق مستقیم به ناحیه دردناک التهاب را کاهش دهد و می‌تواند موثر باشد.

فضای اپیدورال بیرونی ترین لایه پوشاننده طناب نخاعی می‌باشد که ریشه‌های عصب و خونرسانی و تبادل مایعات عمدتا توسط این ناحیه انجام می‌شود. تزریق در این ناحیه موجبات تسریع در انتقال ماده دارویی در محل صدمه بافتی می گردد.
این صدمه ممکن است ناشی از التهاب دیسک ،پارگی و فتق دیسک ،تنگی کانال نخاعی،توده یا تومور در محل نخاع، شکستگی‌ها و ضربه‌های نخاعی باشد.

تسکین درد می‌تواند از چند روز تا چند سال ماندگار باشد و به ستون فقرات اجازه دهد تا از طریق فیزیوتراپی و تمرینات ورزشی بهبود یابد.

-دیسک-کمر.jpg

فتق دیسک کمر

بين هر مهره در ستون فقرات و در قسمت انحنای 5 مهر کمری، صفحه غضروفی به نام ديسک قرار گرفته است. هر ديسک متشکل از دو قسمت، يک لايه خارجی يه نام فيبرهای حلقوی و هسته مركزی ‍‍ژل مانند كه قسمت اعظم آن را آب تشكيل داده است.

هنگامی كه فتق (بيرون زدگی) ديسک اتفاق می افتد، ديسک ممكن است به طناب نخاعی و يا اعصاب ستون فقرات فشار آورد. در فتق ديسک، با برآمدن و یا پاره شدن لايه خارجی ديسک، مايع و مواد هسته مركزی بيرون می ريزند. ديسک ناسالم مايع خود را از دست می دهد و حالت اسفنجی و انعطاف پذيری آن كاهش می يابد.

-ژل-زانو،-هیالورونیک-اسید-به-زانو.jpg

تزریق ژل زانو یا هیالورونیک اسید به زانو

عوامل متعدد بسیاری نظیر بالا رفتن سن، ژنتیک و یا سبک زندگی غلط باعث می شوند تا مفصل های زانو مورد آسیب های جدی قرار بگیرند و این سبب احساس دردهای شدید شده و زندگی افراد را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار می‌دهد.

تزریق ژل زانو از جمله روش‌های موثری است که در چند سال اخیر توانسته توجه بسیاری از پزشکان و افرادی را که به دلیل از دست دادن غضروف مفصل دچار درد شده‌اند را به خود جلب کند.

تزریق ژل زانو توسط پزشک متخصص این کار و در کلینیک‌های تخصصی انجام می‌گیرند و به عنوان روشی مطمئن و ایمن شناخته می‌شود. در صورتی که تمامی نکات امنیتی و مراقبت‌های لازم رعایت شوند هیچ مشکلی برای بیمار ایجاد نشده و می‌تواند مدت طولاتی از درد زانو نجات پیدا کند.

بیمارانی که دچار آرتروز مفصل زانو می‌باشند غلظت کمتری از اسید هیالورونیک را در داخل مفصل زانو دارند. برای همین افزودن این ماده به داخل مایع مفصل زانو یکی از راه‌های درمانی آرتروز زانو می‌باشد.
مطالعات نشان داده است که این ژل می‌تواند باعث کم کردن درد در بیماران دچار آرتروز مفاصل گردد .

estenose_lombar-تنگی-کانال-نخاعی-1200x984.jpg

تنگی کانال نخاعی

طناب نخاعی ابتدای آن در مغز قرار دارد و از میان کانال نخاعی عبور می‌کند و تا قسمت تحتانی ستون مهره‌ای کمر امتداد می‌یابد. تعدادی عصب از بین هر مهره گردن و ستون تحتانی فقرات به خارج از طناب نخاعی هدایت می‌شوند و به ترتیب عملکرد دست و پاها را برعهده دارند.

تنگی کانال نخاعی (spinal stenosis) عارضه‌ای است که به موجب آن کانال نخاعی تنگ‌تر از حد نرمال خود می‌شود.

تنگی کانال نخاعی یکی از بیماری های جدی و شایع ستون فقرات است که ممکن است بطور مادرزادی وجود داشته باشد یا بطور اکتسابی ایجاد شود.
کمردرد مهم ترین مشخصه این بیماری است که به دلیل کاهش فضای داخلی در نخاع که ریشه های عصبی نخاع از آن عبور می کند و فشرده شدن آن ها رخ می دهد.

اعصابی که از نخاع خارج شده و به اندام تحتانی می روند در اثر کاهش فضای کانال نخاعی تحت فشار قرار می گیرند و عوارضی همچون کمردرد ، درد و بی حسی در اندام های تحتانی و اختلال در عملکرد آن ها رخ می دهد.

کاهش فضای عبوری ریشه های نخاعی سبب می شود فشار زیادی به اعصاب نخاعی وارد شود، این وضعیت موجب بروز مشکلاتی همچون کمر درد و انتشار آن به اندام های تحتانی می شود.

درمان تنگی کانال نخاعی در بسیاری از موارد با روش های غیرجراحی همچون فیزیوتراپی امکان پذیر است.

این بیماری در دو نوع مادرزادی و اکتسابی رخ می دهد ، در نوع مادرزادی قطر کانال نخاعی بطور اولیه کم است و در نوع اکتسابی رشد استخوان ها و بافت های دیگر داخل این کانال سبب کاهش فشای کانال نخاعی می شود و اغلب در افراد سالمند و میانسال رخ می دهد.

کاهش ارتفاع دیسک در نتیجه افزایش سن نیز ریسک بروز این بیماری را افزایش می دهد.

-کمر-و-گردن-drsiamakmoradi.com_.jpg

دیسک چیست ؟

دیسک ­ها نقش تشک­ های بادی را بین مهره ­ها دارند تا مهره ­ها بتوانند به راحتی حرکت کنند.دیسک­ها قوام ژله ای قرار دارند که بسیار مستعد ساییدگی و پارگی ناشی از افزایش سن یا صدمات می باشند.

فتق دیسک یا بیرون زدگی دیسک چیست ؟

دیسک­های ضعیف شده به دلیل سن یا ضربه، دچار برآمدگی یا پارگی می­شوند که موجب فشار بر روی ریشه­ های عصبی نخاعی شده که می­توانند درد شدید در گردن و دستها یا کمر و پاها(سیاتیک) ایجاد کنند که به این حالت فتق دیسک گردن یا کمر می ­گویند.

-درد-منطقه-ای.jpg

سندرم درد منطقه ای پیچیده یا CPRS چیست ؟

سندرم درد منطقه ای پيچيده (CRPS) سندرمی است با درد مداوم ناحيه ای از بدن که کاملا از نظر زمان و شدت بروز درد تناسبی با نوع و شدت ضايعه يا تروما ندارد. از مشخصات مهم اين دردها اين است که در محدوده عصب دهی عصب خاصی قرار ندارند. معمولا در ناحيه ديستال به ضايعه اختلالات حسی حرکتی، سودوموتور، وازوموتور و تروفيک شدت بيشتری دارد. ميزان بروز اين سندرم ها در خانم ها بيشتر از آقايان است.

مشخصه سندرم درد منطقه‌ای پیچیده (complex regional pain syndrome; CRPS) دردی است مداوم، که معمولا دست‌ها و پاها را درگیر می‌کند، و از نظر شدت با هیچ آسیب زمینه‌ای متناسب نیست. این وضعیت اغلب شامل نشانه‌های مختلف دیگری مانند تورم، تغییر رنگ پوست، سفتی، ضعف و تغییرات پوستی می‌شود. این بررسی اجمالی سعی در خلاصه‌سازی و گزارش کلیه شواهد موجود به‌دست آمده از مرورهای سیستماتیک برای همه انواع درمان‌های این وضعیت، از نظر چگونگی عملکرد و هرگونه آسیب احتمالی دارد که ممکن است ایجاد کنند.

در مطالعات اپیدمیولوژیک مختلف نشان داده شده است که این سندرم بیشتر به دنبال ترومای جراحی و یا شغلی ایجاد می شود و اکثرا همراه با اختلال خواب، اختلال در انجام کارهای شخصی و احتمال خودکشی می باشد.

-عروق-1.jpg

انقباض عروق

انقباض عروق به تنگ یا باریک شدن عروق خونی ناشی از انقباض دیواره عضلانی عروق به ویژه در سرخرگ‌ها و سرخرگچه‌ها اشاره دارد. این فرایند حالت عکس اتساع عروق است که به گشاد شدن عروق منجر می‌شود. این روند به ویژه در بندایش خونریزی و از دست دادن شدید خون اهمیت دارد. هنگامی که عروق خونی منقبض می‌شوند، جریان خون محدود شده یا کاهش پیدا می‌یابد، بنابراین گرمای بدن حفظ شده و مقاومت عروق افزایش پیدا می‌کند. این روند باعث می‌شوند خون کمتری به سطح برسد که در نتیجه آن تابش حرارتی کمتر شده و رنگ پوست تیره می‌گردد. در یک سطح جامع‌تر، انقباض عروق یک مکانیسم است که بدن توسط آن به حفظ و تنظیم فشار متوسط شریانی می‌پردازد.
سرما موجب انقباض عروقي، كاهش خونرساني به قلب و تشديد عوارض قلبي عروقي مي‌شود.

-برگشت-جراحی-دیسک-کمر.jpg

سندروم شکست جراحی کمر (Failed Back Syndrome)

علیرغم تشخیص دقیق و عمل جراحی موفق، ممکن است تعدادی از بیماران پس از عمل جراحی کمر، هنوز هم درد را تجربه کنند. این درد مداوم و یا ادامه یافتن علائم به عنوان سندروم شکست جراحی کمر نامیده می شود و می تواند بر توانایی شما برای انجام کارهای روزمره تاثیر گذارد.

شکست از خود عمل جراحی نیست، زیرا اهداف جراحی که ممکن است شامل کم کردن فشار و تثبیت باشد می تواند حاصل شده باشد. در واقع شکست در قطع کامل علائم است.

عوامل متعددی می توانند بر نتیجه ی عمل جراحی ستون فقرات تاثیر گذارند. یک احتمال این است که ضایعه ای که عمل روی آن انجام شده، تنها علت درد نیست. گاهی اوقات مشکل اصلی به طور کامل درمان نشده است. در موارد نادر نیز ممکن است درد ناشی از آسیب ایجاد شده در فرایند جراحی باشد.

هنگامی که جراحی کمر به کاهش درد شما کمک نمی کند یا باعث درد جدیدی می شود، احتمالا احساس نا امیدی می کنید. خبر خوب این است که ممکن است گزینه های درمان دیگری وجود داشته باشد.

-مغزی-2-1.jpg

فلج مغزی

گروهی از اختلالات حرکتی دائم ولی معمولا غیر پیشرونده هستند که به دلایل ناهنجاری های مادرزادی یا آسیب های وارده به مغز در مراحل اولیه تکامل ایجاد می‌گردند، تعدادی از موارد فلج مغزی فقط نقص حرکتی دارند و اختلال ذهنی و یادگیری ندارند و برخی موارد نیز مشکلات یادگیری، تشنج و کم توانی ذهنی نیز مشاهده می شود.
از انواع فلج مغزی شایع می توان به فلج مغزی اسپاستیک و آتاکسیک و هیپوتونیک می توان اشاره کرد.
امروزه با انجام فیزیوتراپی، کار درمانی و گفتار درمانی می توان به فرد مبتلا به CP کمک کرد تا به حداکثر توانایی خود دست یابد.
در موارد فلج های مغزی اسپاستیک و آتاکسیک ژن های متعددی درگیر می باشند که بررسی این ژنها با آزمایش هول اگزوم WES امکان پذیر می باشد.

فلج مغزی کودکان به گروهی از اختلالات سیستم عصبی در دوران نوزادی یا ابتدای دوران کودکی گفته می‌شود که تاثیرات مداوم و همیشگی بر حرکات بدن و هماهنگی عضلات بدن می‌گذارد. علت بروز فلج مغزی (بیماری cp) آسیب یا بروز اختلالی در تشکیل قسمت‌هایی از مغز است که موجب می‌شود توانایی مغز در کنترل حرکات بدن و حفظ حالت و تعادل بدن دچار مشکل شود. فلج مغزی ناحیه کنترل حرکات در لایه بیرونی مغز را درگیر می‌کند (به نام قشر مغزی). این قسمت از مغز، دستورات مربوط به حرکات عضلات را صادر می‌کند.

دکتر سیامک مرادی فوق تخصص درد در کلینیک درد راد

درباره دکتر

Copyright by TechNeo.ir 2020. All rights reserved.