-عصب-سیاتیک.jpg

سیاتیک و درد سیاتیک

عصب سیاتیک از جمله بزرگترین و طولانی ترین عصب‌ها در بین اعصاب بدن می‌باشد که در عین حال درگیری آن می‌تواند برای بیمار بسیار دردسرساز هم باشد. درد سیاتیک دردی است که از کمر، به باسن، پشت ران و پشت و یا خارج ساق پا احساس می‌شود.

معمولا دردهای سیاتیکی از ملایم شروع می‌شود و کم‌کم به دردهای مزمن‌تر و سخت‌تر تبدیل می‌شود. حتی ممکن است این نوع دردهای شایع در پا و ساق با احساس کرختی و سوزش و نیز ضعف یا افت حرکتی همراه باشد

.jpg

خار پاشنه

خار پاشنه، در واقع رسوب کلسیم در قسمت پاشنۀ پا است که موجب بیرون‌زدگی استخوان در قسمت زیرین استخوان پاشنۀ پا می‌شود. خارپاشنه حتی تا حدود دو سانتی‌متر نیز می‌تواند بزرگ شود و رشد یابد.

این زائده که به‌طور عامیانه «خار پاشنه» نامیده می‌شود، التهاب محل چسبیدن یک لایه‌ی بافت نرم به استخوان پاشنه است. این بافت نرم که «فاشیا» نامیده می‌شود مانند یک لایه، تمام عضلات کف پا را می‌پوشاند. وجود این التهاب در افرادی با اضافه وزن شایع‌تر است.

-درمانی-آرتروز-زانو.jpg

اوزون درمانی

اوزون گونه‌ای واکنش‌پذیر از اکسیژن است که از خواصی منحصر به فرد برای بهبود عارضه‌های مختلف برخوردار است. اوزون به دلیل برخورداری از انرژی بالا به سرعت واکنش می‌دهد و عملکرد سیستم ایمنی بدن را بهبود می‌بخشد تا سیستم ایمنی بهتر بتواند با اجسام خارجی مقابله کند.

در درمان اوزون تراپی با تزریق گازهای گرید پزشکی در موضع دردناک، سیستم‌های آنتی اکسیدان بدن فعال می‌شود. در اثر این فعال‌سازی فاکتورهای ایمنی در بدن آزاد می‌شود، یکی از این فاکتورهای ایمنی سیتوکین است که در ناحیه دردناک جریان پیدا می‌کند.

سیستم طبیعی تسکین دهنده‌ی درد خود بدن در اثر تزریق فعال می‌شود. مواد شیمیایی خاصی به موضع دردناک فرستاده می‌شود که بافت را التیام می‌دهد و با توجه به نوع آسیب یا صدمه ستون فقرات یا عارضه اسکلتی ـ عضلانی، درد را کاهش می‌دهد یا حتی کاملاً از بین می‌برد.

knee-arthritis.jpg

آرتروز زانو

آرتروز زانو (به انگلیسی: Knee Osteoarthritis) از عوامل شایع ایجاد درد در افراد بالاتر از چهل سال است. آرتروز مفصل زانو، شایعترین بیماری تخریبی ازمیان مفاصل بدن می‌باشد. میزان ابتلا در زنان نسبت به مردان بیشتر است.

آرتروز یک بیماری تخریبی در مفصل است که ازآن به بیماری مفصلی پیشرونده یاد می‌شود. از این بیماری به نام‌های استئوآرتریت و استئوآرتروز نیز یاد می‌کنند. تخریب پیشرونده مفصل در جامعه ما به نام آرتروز معروف است. با توجه به اینکه بیماری با افزایش سن پیشرفت می‌کند به آرتریت پیری نیز معروف است. علاوه برسن، علل ژنتیکی، نوع شغل و حرفه، چاقی، عوامل هورمونی و نژاد نیز می‌تواند در بروزاین بیماری دخیل باشند.

Shoulder-pain.jpg

درد شانه

یکی از مشکلات افرادی که غالبا پشت میز نشین و کارمند هستند درد شانه و کتف هاست.

درد شانه در افرادی که در طول روز کارهای دستی انجام می‌دهند بسیار رایج است، کارمندان، آرایشگران، تایپیست‌ها و به طور کلی افرادی که با کامپیوتر و کیبورد سرو کار دارند و همینطور بسیاری از فعالیت‌ها در منزل مانند پخت و پز، بغل کردن بچه‌ها، بلند کردن اجسام سنگین و یا شستن ظروف و لباس‌ها موجب احساس درد و گرفتگی و گاهی سوزش و بی حسی در شانه‌ها می‌شود.

-کمر-و-گردن-drsiamakmoradi.com_.jpg

دیسک چیست ؟

دیسک ­ها نقش تشک­ های بادی را بین مهره ­ها دارند تا مهره ­ها بتوانند به راحتی حرکت کنند.دیسک­ها قوام ژله ای قرار دارند که بسیار مستعد ساییدگی و پارگی ناشی از افزایش سن یا صدمات می باشند.

فتق دیسک یا بیرون زدگی دیسک چیست ؟

دیسک­های ضعیف شده به دلیل سن یا ضربه، دچار برآمدگی یا پارگی می­شوند که موجب فشار بر روی ریشه­ های عصبی نخاعی شده که می­توانند درد شدید در گردن و دستها یا کمر و پاها(سیاتیک) ایجاد کنند که به این حالت فتق دیسک گردن یا کمر می ­گویند.

-درد-منطقه-ای.jpg

سندرم درد منطقه ای پیچیده یا CPRS چیست ؟

سندرم درد منطقه ای پيچيده (CRPS) سندرمی است با درد مداوم ناحيه ای از بدن که کاملا از نظر زمان و شدت بروز درد تناسبی با نوع و شدت ضايعه يا تروما ندارد. از مشخصات مهم اين دردها اين است که در محدوده عصب دهی عصب خاصی قرار ندارند. معمولا در ناحيه ديستال به ضايعه اختلالات حسی حرکتی، سودوموتور، وازوموتور و تروفيک شدت بيشتری دارد. ميزان بروز اين سندرم ها در خانم ها بيشتر از آقايان است.

مشخصه سندرم درد منطقه‌ای پیچیده (complex regional pain syndrome; CRPS) دردی است مداوم، که معمولا دست‌ها و پاها را درگیر می‌کند، و از نظر شدت با هیچ آسیب زمینه‌ای متناسب نیست. این وضعیت اغلب شامل نشانه‌های مختلف دیگری مانند تورم، تغییر رنگ پوست، سفتی، ضعف و تغییرات پوستی می‌شود. این بررسی اجمالی سعی در خلاصه‌سازی و گزارش کلیه شواهد موجود به‌دست آمده از مرورهای سیستماتیک برای همه انواع درمان‌های این وضعیت، از نظر چگونگی عملکرد و هرگونه آسیب احتمالی دارد که ممکن است ایجاد کنند.

در مطالعات اپیدمیولوژیک مختلف نشان داده شده است که این سندرم بیشتر به دنبال ترومای جراحی و یا شغلی ایجاد می شود و اکثرا همراه با اختلال خواب، اختلال در انجام کارهای شخصی و احتمال خودکشی می باشد.

-8.jpg

میوپاتی چیست؟

میوپاتی (Myopathy) یا ماهیچه‌ آسیبی بیماری عضلانی به هر دلیلی است که در آن عضلات عملکرد خود را از دست می‌دهند.
میوپاتی یک بیماری عضلانی یا عصبی-عضلانی است که در آن رشته های عضلانی به دلایل متعددی درست کار نمیکنند, این بیماری در دهه سوم زندگی نمایان میشود.نتیجه این بیماری ضعف عضلانی است.
بروز اختلال در کارکرد سیستم های قلبی، تنفسی و گوارشی در کنار ضعف، بی حالی، عدم تحرک و لاغر شدن عضلات و مشکلات بلع را باید جدی گرفت چراکه ممکن است نشانه هایی از بیماری های عصبی – عضلانی باشد. بیماری میوپاتی دارای طیف وسیعی از انواع گوناگون با علایم تیپیک در هر دسته هستند.

-عروق-1.jpg

انقباض عروق

انقباض عروق به تنگ یا باریک شدن عروق خونی ناشی از انقباض دیواره عضلانی عروق به ویژه در سرخرگ‌ها و سرخرگچه‌ها اشاره دارد. این فرایند حالت عکس اتساع عروق است که به گشاد شدن عروق منجر می‌شود. این روند به ویژه در بندایش خونریزی و از دست دادن شدید خون اهمیت دارد. هنگامی که عروق خونی منقبض می‌شوند، جریان خون محدود شده یا کاهش پیدا می‌یابد، بنابراین گرمای بدن حفظ شده و مقاومت عروق افزایش پیدا می‌کند. این روند باعث می‌شوند خون کمتری به سطح برسد که در نتیجه آن تابش حرارتی کمتر شده و رنگ پوست تیره می‌گردد. در یک سطح جامع‌تر، انقباض عروق یک مکانیسم است که بدن توسط آن به حفظ و تنظیم فشار متوسط شریانی می‌پردازد.
سرما موجب انقباض عروقي، كاهش خونرساني به قلب و تشديد عوارض قلبي عروقي مي‌شود.

-برگشت-جراحی-دیسک-کمر.jpg

سندروم شکست جراحی کمر (Failed Back Syndrome)

علیرغم تشخیص دقیق و عمل جراحی موفق، ممکن است تعدادی از بیماران پس از عمل جراحی کمر، هنوز هم درد را تجربه کنند. این درد مداوم و یا ادامه یافتن علائم به عنوان سندروم شکست جراحی کمر نامیده می شود و می تواند بر توانایی شما برای انجام کارهای روزمره تاثیر گذارد.

شکست از خود عمل جراحی نیست، زیرا اهداف جراحی که ممکن است شامل کم کردن فشار و تثبیت باشد می تواند حاصل شده باشد. در واقع شکست در قطع کامل علائم است.

عوامل متعددی می توانند بر نتیجه ی عمل جراحی ستون فقرات تاثیر گذارند. یک احتمال این است که ضایعه ای که عمل روی آن انجام شده، تنها علت درد نیست. گاهی اوقات مشکل اصلی به طور کامل درمان نشده است. در موارد نادر نیز ممکن است درد ناشی از آسیب ایجاد شده در فرایند جراحی باشد.

هنگامی که جراحی کمر به کاهش درد شما کمک نمی کند یا باعث درد جدیدی می شود، احتمالا احساس نا امیدی می کنید. خبر خوب این است که ممکن است گزینه های درمان دیگری وجود داشته باشد.

دکتر سیامک مرادی فوق تخصص درد در کلینیک درد راد

درباره دکتر

دکتر سیامک مرادی فوق تخصص درد در کلینیک درد راد در تهران است. در بهترین کلینیک درد و مجربترین پزشکان در زمینه کنترل یا درمان انواع دردهای شایع در حال فعالیت هستند.

با عضویت در لیست مشترکین ما از آخرین اخبار مطلع شوید و در جریان همه خبرهای قرار بگیرید.

تمام حقوق محفوظ است. طراحی توسط تک نئو