post1-1.jpg

در مورد درد زانو بیشتر بدانید

زانو بزرگ‌ترین مفصل بدن بشمار می‌رود که هر روز و هر لحظه مورد استفاده بشر قرار دارد. کار اصلی مفاصل زانو خم و راست شدن، و تحمل وزن بدن همراه با مچ پا و لگن است.

اما جالب است بدانید درست استفاده نکردن از زانو می‌تواند دردهای متفاوتی را ایجاد کند. درد زانو ممکن است ناشی از ساختار ضعیف استخوان یا پیری باشد. از سایر علل رایج زانو درد می‌توان به شکستگی، آسیب‌های رباتی، سفتی مفصل به علت آرتریت، آسیب‌های منیسک یا جابه‌جایی مفصل زانو اشاره کرد.

بر اساس آمار رسمی کشور، ۴۰ تا ۵۰ درصد ایرانی‌ها افراد چاق هستند که این اشخاص در ابتدا با ناراحتی زانو و مشکلات آن و سپس بیماری‌های قلبی و ریوی مواجه خواهند شد. کمبود ویتامین D در کشور در تمامی سنین بسیار شایع است.

رژیم غذایی افراد و به خصوص بچه‌ها نامناسب است و لبنیات کمتر مصرف می‌کنند و بیشتر به سمت فست فود گرایش پیدا کرده‌اند این امر موجب کمبود ویتامین D در بدن و در نهایت باعث تغییر شکل‌ زانوها می‌شود.

درد انگشت شست پا

درد مفصل انگشت پا می‌تواند به دلیل ناهنجاری یا آسیب در هر یک از ساختارهای انگشت از جمله پوست، اعصاب، استخوان‌ها، رگ‌های خونی و بافت‌های نرم رخ دهد.

درد شصت پا یکی از علائم نسبتاً شایع است زیرا پاهای ما به‌طور مداوم در معرض آسیب دیدگی ناشی از راه رفتن، دویدن یا سایر فعالیت‌های ورزشی هستند. برخی از انواع درد شست پا می‌توانند همراه با بی‌حسی، سوزش، گرما یا علائم دیگر باشند.

مفصل متاتارسوفارنژیال (MTP) انگشت شست را به پا متصل می‌کند.

-لگن.jpg

درد لگن

مفصل ران یک مفصل گوی و حفره‌ای است که به حرکت پاها هنگام انجام فعالیت‌های روزمرّه‌ای چون راه رفتن و بالا و پایین رفتن از پله‌ها کمک می‌کند.

این مفصل با وجود برخورداری از یک دامنه حرکتی مناسب، بسیار پایدار است و به ندرت، حتی پس از وارد شدن ضربه‌ی شدید، دچار دررفتگی و درد باسن و لگن می‌شود.

درد استخوان لگن مشکل رایجی است که میتواند به دلائل متعددی ایجاد شود. شناسایی محل دقیق درد لگن سرنخ مهم و موثری در تشخیص علت درد باسن است. اختلالات ناحیه لگن باعث ایجاد درد در ناحیه داخلی مفصل لگن وکشاله ران میشود.

درد لگن درناحیه خارجی لگن، ناحیه بالای ران و بالای باسن معمولا ناشی از اختلال در ماهیچه ها، لیگامنت های، تاندون ها و بافت های نرم دیگری در اطراف مفصل لگن است.

علت درد باسن در بعضی از مواقع می تواند بیماری دیگر نواحی بدن مانند اختلال در ناحیه تحتانی مفصل کمر و زانو ایجاد شود. به این نوع دردها، دردهای ارجاعی گفته میشود. در اکثر موارد اکثر درد لگن با درمان های خانگی و خود مراقبتی کنترل می شوند.

-شانه.jpg

آرتریت شانه چیست؟

شانه از سه استخوان ایجاد شده است: استخوان بازو (هومروس)، کتف (اسکاپولا) و ترقوه (کلاویکل). سر استخوان بازو در یک مفصل گوی و کاسه ای در کتف قرار می گیرد. این مفصل گوی و کاسه ای را گلنوئید می گویند.

ترکیبی از عضلات و تاندون ها، استخوان بازو را در مفصل شانه متمرکز نگه می دارند. به این بافت ها عضلات گرداننده شانه می گویند. آرتریت شانه در اثر پارگی و ساییدگی غضروف (آرتریت) یا التهاب (آرتریت روماتوئيد) یک یا چند مفصل بروز می کند.

آرتریت فقط روی مفاصل اثرگذار نیست بلکه امکان دارد روی پشتیبانی ساختارهایی از قبیل عضلات، رباط ها و تاندون ها نیز تأثیر داشته باشد.

-ژل-زانو،-هیالورونیک-اسید-به-زانو.jpg

تزریق ژل زانو یا هیالورونیک اسید به زانو

عوامل متعدد بسیاری نظیر بالا رفتن سن، ژنتیک و یا سبک زندگی غلط باعث می شوند تا مفصل های زانو مورد آسیب های جدی قرار بگیرند و این سبب احساس دردهای شدید شده و زندگی افراد را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار می‌دهد.

تزریق ژل زانو از جمله روش‌های موثری است که در چند سال اخیر توانسته توجه بسیاری از پزشکان و افرادی را که به دلیل از دست دادن غضروف مفصل دچار درد شده‌اند را به خود جلب کند.

تزریق ژل زانو توسط پزشک متخصص این کار و در کلینیک‌های تخصصی انجام می‌گیرند و به عنوان روشی مطمئن و ایمن شناخته می‌شود. در صورتی که تمامی نکات امنیتی و مراقبت‌های لازم رعایت شوند هیچ مشکلی برای بیمار ایجاد نشده و می‌تواند مدت طولاتی از درد زانو نجات پیدا کند.

بیمارانی که دچار آرتروز مفصل زانو می‌باشند غلظت کمتری از اسید هیالورونیک را در داخل مفصل زانو دارند. برای همین افزودن این ماده به داخل مایع مفصل زانو یکی از راه‌های درمانی آرتروز زانو می‌باشد.
مطالعات نشان داده است که این ژل می‌تواند باعث کم کردن درد در بیماران دچار آرتروز مفاصل گردد .

-دم-اسبی-6.jpg

سندروم دم اسبی

همه ساله میلیون ها نفر از مردم دچار کمر درد می شوند و در اکثر موارد بدون متحمل شدن عمل جراحی بهبود می یابند. ‏اما درد شدید کمر می تواند نشانه ای از یک بیماری جدی باشد که به خوبی شناخته نشده و در اکثر موارد اشتباه تشخیص ‏داده شده است. سندروم دم اسبی یا “‏cauda equina‏” (‏CES‏) هنگامی رخ می دهد که ریشه های عصبی دم اسبی فشرده ‏شده و باعث اختلال در عملکرد حسی و حرکتی در اندام های تحتانی و مثانه می شوند. بیماران مبتلا به این سندروم در اغلب ‏موارد به عنوان یک مورد اورژانسی در بیمارستان پذیرفته می شوند. سندرم ‏CES‏ می تواند به بی اختیاری و حتی فلج دائمی ‏منجر شود.‏
منطقه ی دم اسب ساختاری در انتهای ستون فقرات اکثر مهره داران بوده ، که شامل ریشه های عصبی و ریز ریشه هایی از بالا می باشد. در انسان ، از آنجایی که رشد طناب نخاعی در طفولیت متوقف می شود در حالیکه رشد استخوان های فقراتی ادامه می یابد، طناب نخاعی در افراد بزرگسال در حدود سطح مهره های L1/L2 و در هنگام تولد در L3 پایان می یابد. با اینحال ، برخی تغییرات در افراد بزرگسال وجود دارد و طناب نخاعی ممکن است هرجایی بین مهره های T12 تا L3 پایان یابد.

-برگشت-جراحی-دیسک-کمر.jpg

سندروم شکست جراحی کمر (Failed Back Syndrome)

علیرغم تشخیص دقیق و عمل جراحی موفق، ممکن است تعدادی از بیماران پس از عمل جراحی کمر، هنوز هم درد را تجربه کنند. این درد مداوم و یا ادامه یافتن علائم به عنوان سندروم شکست جراحی کمر نامیده می شود و می تواند بر توانایی شما برای انجام کارهای روزمره تاثیر گذارد.

شکست از خود عمل جراحی نیست، زیرا اهداف جراحی که ممکن است شامل کم کردن فشار و تثبیت باشد می تواند حاصل شده باشد. در واقع شکست در قطع کامل علائم است.

عوامل متعددی می توانند بر نتیجه ی عمل جراحی ستون فقرات تاثیر گذارند. یک احتمال این است که ضایعه ای که عمل روی آن انجام شده، تنها علت درد نیست. گاهی اوقات مشکل اصلی به طور کامل درمان نشده است. در موارد نادر نیز ممکن است درد ناشی از آسیب ایجاد شده در فرایند جراحی باشد.

هنگامی که جراحی کمر به کاهش درد شما کمک نمی کند یا باعث درد جدیدی می شود، احتمالا احساس نا امیدی می کنید. خبر خوب این است که ممکن است گزینه های درمان دیگری وجود داشته باشد.

-عصب-و-عضله-1.jpg

نوار عصب و عضله یا EMG چیست؟

هنگام انقباض ماهیچه و یا انتقال پیام عصبی در بدن، از جابجایی یون‌ها در بافت‌های مربوطه، سیگنال‌های الکتریکی ایجاد می‌شود. نوار عصب و عضله، ماهیچه نگاری، الکترومیوگرافی (Electromyography) یا EMG  ثبت سیگنال‌های الکتریکی ناشی از فعالیت عصب و ماهیچه می‌باشد که به صورت غیر تهاجمی (مثلاً از طریق نصب الکترود سطحی بر روی بدن) و یا به صورت تهاجمی (مثلاً از طریق وارد کردن الکترود سوزنی به بافت مورد نظر) صورت می‌گیرد. شایان ذکر است که ثبت سیگنال EMG ی سطحی به صورت غیر تهاجمی ریسک کمتری را متوجه‌ی فرد مورد آزمایش یا بیمار کرده و در نتیجه روش اندازه‌گیری نسبتاً متداول‌تری برای کاربران غیر پزشک (مانند پژوهشگران غیر پزشکی) می‌باشد.

در سیستم‌های پیشرفته‌ی EMG، علاوه بر امکان ثبت سیگنال زمانی، امکان اعمال تحریک الکتریکی به بدن و همچنین ثبت پتانسیل‌های برانگیخته (Evoked Potential) همچون پتانسیل برانگیخته بینایی (Visual Evoked Potential – VEP) و پتانسیل برانگیخته شنیداری (Auditory Brainstem Response – ABR) نیز وجود دارد.

-نخاعی.jpg
31/ژانویه/1400

آسیب نخاعی

آسیب نخاعی (Spinal cord injury) یا به طور اختصار SCI: طناب نخاعی نواری از رشته های عصبی است که از مغز آغاز می شود و از میانه پشت به سمت پایین گسترش می یابد. نخاع پیام های ورودی و خروجی میان مغز و بقیه بدن را منتقل می کند. نخاع از بافت نرمی ساخته شده است که با مهره های ستون فقرات احاطه و بوسیله آنها حفاظت می شود. آسیب های نخاعی به علت صدمات وارده بر هر بخش از ستون فقرات از جمله مهره ها، رباط ها یا دیسک های بین مهره ای رخ می دهد.

آسیب های طناب نخاعی ممکن است باعث از دست رفتن کارکرد اندام ها در پایین سطح جراحت، و از جمله ایجاد فلج شود. ضربه ناگهانی به ستون فقرات که باعث شکستگی، دررفتگی، له شدگی یا تحت فشار قرار گرفتن مهره ها شود ممکن است باعث آسیب طناب نخاعی ناشی از ضربه شود. همچنین اصابت گلوله یا زخم چاقو ممکن است طناب نخاعی را قطع کند. بیماری هایی مانند آرتروز، سرطان، التهاب، عفونت ها یا ساییدگی دیسک های مهره های ستون فقرات از جمله علل آسیب های غیرضربه ای نخاع هستند.

-ستاره-ای.jpg
27/ژانویه/1400

گانگلیون ستاره ای

سیستم اعصاب سمپاتیک شامل سه جزء: گانگلیونها ، اعصاب و شبکه های اتونومیک می باشد . تنه سمپاتیک (Sympathetic Trunk) شامل دو زنجيره از رشته های عصبی به انضمام گانگلیونها بوده که از جلوی ستون مهره ها از دومین مهره گردنی تا ساکروم کشیده شده است . هر زنجيره شامل ۲۴-۲۲ گانگلیون سمپاتیکی است (عقده های گردنی شامل ۳-۲ عدد ، پشتی ۱۲-۱۱ ، کمری ۵-۴ و خاجی ۴ عدد می باشد ). گانگلیون ها از طریق شاخه های ارتباطی به هم اتصال دارند و نیز از طریق شاخه هایی به اعصاب نخاعی و نخاع متصل شده اند. بلوک گانگلیونی در سه سطح گانگلیونهای ستاره ای ( Stellate )، سلیاک (Coeliac) و کمری (Lumbar) قابل انجام است . اعصاب سمپاتیک وابران می باشند به این معنی که ایمپالس های عصبی از ساقه مغز و نخاع به سمت احشاء از طريق اعصاب سمپاتیک هدایت می شوند . لذا نمی توانند عامل انتقال درد از محیط به مرکز باشند . به عبارت دیگر اعصاب سمپاتیک هر چند از نوع آوران نیستند ولی با درد ارتباط داشته و مکانیسم دقیق انتقال سمپاتیکی درد ناشناخته باقی مانده و برخی ازدردها با بلوک سمپاتیک تسکین می یابند .

گانگلیون تحتانی گردن، گانگلیون ستاره ای نامیده می شود و تمام رشته های پیش عقده ای در اینجا سیناپس کرده یا از این عقده عبور می کنند.

دکتر سیامک مرادی فوق تخصص درد در کلینیک درد راد

درباره دکتر

دکتر سیامک مرادی فوق تخصص درد در کلینیک درد راد در تهران است. در بهترین کلینیک درد و مجربترین پزشکان در زمینه کنترل یا درمان انواع دردهای شایع در حال فعالیت هستند.

با عضویت در لیست مشترکین ما از آخرین اخبار مطلع شوید و در جریان همه خبرهای قرار بگیرید.

تمام حقوق محفوظ است. طراحی توسط تک نئو